Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
De laatste GFS-run moeten we maar even de prullenbak ingooien. Zoals die er nu uitziet.... Drama. Hetzelfde als vorig jaar; overdag vrij droog, 's avonds/'s nachts veel regen, en de hele dag veel wind. Gelukkig duurt het nog 2 weken. Duimen met z'n allen!!

Onbewust kijk ik er nu al naar terwijl het geen zin heeft. Het weer is zo onstuimig als de vriendinnen zullen we maar zeggen :D

Absoluut!! Lekker speculeren. Ik doe het al jaren en de ene dag is iedereen blij en de volgende dag........
Het blijft gewoon leuk.

Komende weken zullen de weer sites slecht te bereiken zijn, met alle freaks die 24/7 kijken wat de verwachtingen zijn:bonk:

soms is het goed om eens niks te weten .
we gaan nu al kijken wat die dag brengen gaat is dat niet wat vroeg .
het kan je feest stemming behoorlijk nekken .
met andere woorden waarom zouden we de voor pret nu al vergallen met uitzicht op slecht weer .

Om depressief van te worden natuurlijk, maar het zal pas enkele dagen van tevoren echt een beetje in te schatten zijn. Toch, nu het zichtbaar is in de voorspellingen, is het leuk om dit topic in de gaten te houden, bedankt weer jongens!

soms is het goed om eens niks te weten .
we gaan nu al kijken wat die dag brengen gaat is dat niet wat vroeg .
het kan je feest stemming behoorlijk nekken .
met andere woorden waarom zouden we de voor pret nu al vergallen met uitzicht op slecht weer .

Toch juist leuk, bouwt de spanninlekker op. En je kunt er toch niet veel aan doen wat voor weer het word. Dus lekker genieten van de voorpret.

Hoor net op de radio vanavond regen en wind, mogelijk stormachtig om dan op buienradar te kijken en helemaal niets te zien. OOk een mooi artikel over dat het dit jaar in Nederland erg droog was. Best interessant, aangezien we een lange en koude winter en lente hebben gehad en niemand voorspelde dat er een warme zomer zou komen.

Blijft spannend, volgens mij gewoon maar weer ouderwets de lucht, lichtval en vogelgeluiden bestuderen. Kom je daar niet verder mee dan al die technologische spullen?

Hoor net op de radio vanavond regen en wind, mogelijk stormachtig om dan op buienradar te kijken en helemaal niets te zien. OOk een mooi artikel over dat het dit jaar in Nederland erg droog was. Best interessant, aangezien we een lange en koude winter en lente hebben gehad en niemand voorspelde dat er een warme zomer zou komen.

Blijft spannend, volgens mij gewoon maar weer ouderwets de lucht, lichtval en vogelgeluiden bestuderen. Kom je daar niet verder mee dan al die technologische spullen?

Nee. :wink:

Mooi topic,

Iedereen klaagt steen en been hier.
En anderen vinden het prachtig.
En toch komt iedereen terug in dit topic om te gluren want onbewust zijn we er allemaal mee bezig.
Aan het weer veranderen we niets ook die dag niet maar is toch lachen om te zien hoe het weer zich gaat gedragen die dag!

Zou ik ook zeggen om niet zonder werk te komen zitten hehehehe :D

Even zonder gekheid :wink:.

Flora en Fauna reageert op veranderingen die nu of op zeer korte termijn (denk aan max 12h) plaats gaan vinden. Daar komen we dus niet ver mee.
Als jij op basis van lichtval en vogels drie dagen vooruit een vrij correcte verwachting kunt opstellen mag je jezelf gerust weer- en natuurstrateeg gaan noemen :wink:.

Daarbij komt ook dat de door jouw aangehaalde seizoensverwachtingen nog in de kinderschoenen staan. Met de huidige stand van de techniek en de manier waarop de atmosfeer gemodelleerd wordt worden gewoon nog niet de juiste of meest betrouwbare resultaten behaald.

Nu dan weer even over oudjaarsdag.
Het Amerikaanse rekenbrein GFS komt nu al meerdere runs met een trekrug (mobiele uitloper van een hogedrukgebied) in de periode vlak voor de 31e. Dat geeft dan even een adempauze tussen al het depressiegeweld.
Hopen is natuurlijk op zo'n trekrug op de 31e. In de meeste runs passeert deze mobiele rug echter in de loop van de oudjaarsdag waarna depressies weer vrij spel krijgen met wind, bewolking en regen in de loop van de middag/avond.
Opvallend vind ik dat dergelijke setting er al meerdere runs in zit waarbij de positie in de tijd uiteraard springt.

Timing van storingen en de genoemde trekruggen zal bepalend zijn op de 31e. Daar kunnen we op dit moment nog niets over zeggen, helaas.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan