Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
in mijn ogen komt de wind uit de verkeerde hoek, en dat blijft de eerste 10 dagen ook nog wel zo.
willen we weinig/geen regen hebben met O&N dat zou de wind toch echt uit het N/NO moeten komen.
verbeter me als ik hier verkeerd mee zit hoor.

De trend de afgelopen weken is dat ze nog geen 3 dagen vooruit kunnen kijken met zekerheid :p. Maar het blijft toch wel spannend, ik hoop op een lekkere frisse dag, onbewolkt, rond het vriespunt.
Er mag wel een winters tintje aan blijven zitten. Moet geen herfstgevoel hebben op de 31e.

Aanvulling op alle cijfers die je nu op internet ziet...

Nogmaals, dit zijn letterlijke cijfers, direct van het model overgenomen voor 1 punt in Nederland. Deze cijfers krijgen pas 3 dagen van te voren echt waarde en kunnen binnen 6 uur springen van -10 naar +10 en van 0 mm regen naar 60 mm regen. Ik kijk daar zelf NOOIT naar, omdat ze totaal geen waarde hebben. Alle tijd daarvoor (voor de drie dagen) heb je toch echt een meteorloog nodig die de geschiedenis kent van de kaarten en dat omzet in een verhaal...

Klopt absoluut, we zitten immers op >300h vooruit te kijken, oftewel waardeloos.

Het enige model wat op dit moment al zo ver rekent is GFS, een vrij toegankelijk en grofmazig Amerikaans model.
Tot 10 dagen vooruit (dus tot +240h) komt ook het Europese weermodel ECMWF erbij, althans dan is alles aanwezig.
Vanaf de 21e kunnen we dus al wat vergelijkend onderzoek tussen beide gaan doen.
Details zijn dan nog nauwelijks te geven, al kan met het verwachte zonale patroon van de komende twee weken de betrouwbaarheidshorizon wel flink opgerekt worden.
Een bepaald weertype kunnen we dan wellicht gaan geven. Bij weertype of een trend moet je denken aan terminologie zoals: rustig en fris met nevel en lokaal mist of juist winderig, zacht en regenachtig...

Vanaf die 21e gaat het dan snel, want binnen die 240 uur komt er steeds meer data van verschillende rekenbreinen beschikbaar. En kunnen we langzaam, stap voor stap, het sluier wegnemen zodat een steeds duidelijker beeld ontstaat.

Puur gebaseerd op het patroon dat GFS en EC op dit moment schetsen zal de 31e een lucky shot moeten worden, een rustmoment tussen al het depressiegeweld door. Immers, het is tot aan de jaarwisseling een komen en gaan van storingen en periodiek veel wind (mogelijk zelfs tijdelijk stormkracht bereikend).

Maakt iedereen zich druk om het weer. Je kan wel hopen en zeggen wat het ideale weer is voor oud en nieuw maar het komt zoals het komt. Je kan er toch niks aan veranderen.
Ik kan er in ieder geval niet wakker van liggen.

Niemand maakt zich hier druk om het weer hoor. Mensen zijn benieuwd en hopen idd op geen regen.

En precies wat Jupilerfreak zegt:

Mensen moeten gewoon iets hebben om zich op te verheugen, ergeren of om op te griepen. Part of life. Love it!

Ik lees dit topic altijd met veel plezier, wat de kenners verwachten van het weer. Vorig jaar was het op zich best aardig. Het enige vervelende was de regen en de harde woei. Qua temperatuur hadden we niet te klagen. Hoewel ik het ook niet echt erg vind als het -10 is of zo. Ik kan beter tegen kou dan dat het 32 graden is buiten :)

Ik hoop dat we dit jaar niet weer zulke harde woei hebben. Een beetje regen kan ik nog wel accepteren, hoe wel, dat is wel minder voor de mensen die graag een 100k uitrollen. Dan kan het zo zijn dat de mat voor de helft in het water ligt. Moeten we ook weer niet hebben. Maar harde woei hebben we nog minder aan. Vorig jaar staken we een Silver Salute af die gewoon weg waaide. Kwam gewoon mijn richting op geschoten. Lekker gevaarlijk dan. Gelukkig niets gebeurd want had het al snel in de gaten en ben weg gerend. Maar toch!

Even een vraag over informatie die sites geven aan de weerexperts ;)

Weersites maken altijd een schatting van het aantal mm dat valt.
Is er een soort standaard indeling hoeveel mm ergens voor staat?

Bijvoorbeeld 0 tot 2 mm is motregen?
Of kan je daar niks over zeggen omdat regen in 1 keer kan vallen of geleidelijk de heledag.

Helaas.... 3 mm regen per dag kan twee uur motregen zijn en een uur gewone regen.
6 mm kunnen een paar flinke buien zijn....4 mm kan de hele dag wat regen zijn...je moet dus eigenlijk kijken wat voor weersysteem de neerslag zal geven en in welk tijdsbestek.
Zelf kan ik op het werk de (EPS) pluim uitspitsen en praat dan over motregen tussen 0.3 en 1 mm per dag, erboven is gewoon regen (of sneeuw).
Ook de % zeggen niet zo veel wat 80% kans op buien kan zijn dat er 's middags een buienlijn overtrekt met een uur regen en verder geheel droog. Een hele middag regen kan 70% neerslagkans zijn want het is immmers de hele ochtend droog.
Cijfers zijn keiharde gegevens die iets weergeven terwijl je als meteoroloog graag de mitsen en maren erbij geeft.:D

Even een vraag over informatie die sites geven aan de weerexperts ;)

Weersites maken altijd een schatting van het aantal mm dat valt.
Is er een soort standaard indeling hoeveel mm ergens voor staat?

Bijvoorbeeld 0 tot 2 mm is motregen?
Of kan je daar niks over zeggen omdat regen in 1 keer kan vallen of geleidelijk de heledag.

Helaas.... 3 mm regen per dag kan twee uur motregen zijn en een uur gewone regen.
6 mm kunnen een paar flinke buien zijn....4 mm kan de hele dag wat regen zijn...je moet dus eigenlijk kijken wat voor weersysteem de neerslag zal geven en in welk tijdsbestek.
Zelf kan ik op het werk de (EPS) pluim uitspitsen en praat dan over motregen tussen 0.3 en 1 mm per dag, erboven is gewoon regen (of sneeuw).
Ook de % zeggen niet zo veel wat 80% kans op buien kan zijn dat er 's middags een buienlijn overtrekt met een uur regen en verder geheel droog. Een hele middag regen kan 70% neerslagkans zijn want het is immmers de hele ochtend droog.
Cijfers zijn keiharde gegevens die iets weergeven terwijl je als meteoroloog graag de mitsen en maren erbij geeft.:D

Oftewel: zo objectief zijn cijfers niet, want cijfers zijn subjectief te interpreteren?

Dank je wel voor de duidelijke uitleg! Ik dacht al zoiets ;)
Ik zelf werk in het marktonderzoek en daar word keihard naar cijfers gekeken, ik had al zo mijn vermoeden dat dat bij het weer heel anders lag.

Oftewel: zo objectief zijn cijfers niet, want cijfers zijn subjectief te interpreteren?

Yep! het zijn keiharden waarden voor een roosterpunt...wat het model berekent, dat staat er, zonder rekening te houden met voorgeschiedenis.
keiharde waarde= waardheid...nee, helaas niet.
Hoe verder vooruit je die waarden bekijkt, hoe meer ze springen..:shocked:

Dank je wel voor de duidelijke uitleg! Ik dacht al zoiets ;)
Ik zelf werk in het marktonderzoek en daar word keihard naar cijfers gekeken, ik had al zo mijn vermoeden dat dat bij het weer heel anders lag.

Er zijn altijd mitsen en maren...

Laatst bewerkt:
het is misschien niet iets voor op de lange termijn, ik heb op mijn telefoon de app buienalarm staan.
het geeft een alarm als er binnen een bepaalde periode (anderhalf uur) regen gaat vallen.
bij mij komt hij qua tijd bijna altijd goed uit.
okee we hebben er nu niet zoveel aan maar op de dag der dagen zelf vind ik het wel handig.
wil je gaan stoken, start je die app op en zie je of het droog blijft.

Op weeronline 14daags staat er dat de 30ste 6 graden wordt en het zonnetje zal schijnen + Windkracht 3/4. Maar op accuweather staat er dat de 31ste 19mm gaat regenen precies net zoals vorig jaar... Het is nog niet allemaal duidelijk nog maar dat kan ik begrijpen. 2 weken is nog lang en in die tijd kan alles gaan veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan