Het weer op 31 december en 1 januari.

Nieuwe EC(MWF) pluim is binnen, de 27e oogst als beste stookweerdag van december. Dauwpunt nog erg laag, wind van eerste kerstdag is dan tijdens de tweede kerstdag geleidelijk aan weggevallen en droog. Met temperaturen rond het vriespunt ook wat aan de koude kant vergeleken met de normaal.

Tijdens de jaarwisseling een zwakke aanlandige wind en als het aan de oper/controle ligt op oudejaarsdag zelfs een tijd lang regen. Blijft daarmee vooralsnog erg onzeker of we fatsoenlijk stookweer krijgen op de belangrijkste dag van deze maand. Eigenlijk valt alles net een dag of 5 (misschien 6) te vroeg. Om positief te eindigen, de verwachte windkracht blijft voor ons gunstig ogen.

Bekijk bijlage 1821503Bekijk bijlage 1821504Bekijk bijlage 1821505Bekijk bijlage 1821506
Wat voor front soort voor regen?

Laatste EC komt nu met winterse buien en eigenlijk best aardig weer want enkele winterse buien wil zeggen flinke opklaringen tussendoor en relatief droge lucht en temperaturen rond het vriespunt in DE avond. Wind is prima, 2-3 Bft… ik zeg vasthouden dit…. Cijfer een voorzichtige 7…

Wat voor front soort voor regen?
Zo op het oog in de operkaart voor de 31e te zien. Lijkt het om een koufront of geoccludeerd front te kunnen gaan. Dauwpunten dalen namelijk wat, samen met de T850 (temperatuur op 850 hectopascalvlak =/- 1.500m hoogte). Ook ruimt de wind na doortocht van het 'front' van WZW naar NW en valt gelijktijdig weg. Ook een afname van de windkracht typeert meestal het wegtrekken van een koufront.
Heb echter het idee dat het om een randstoring gaat, die hebben niet altijd duidelijk onderscheidbare fronten.

Edit: Op basis van het neerslagpatroon in de kaart behorend bij hetzelfde lid zou ik zeggen randstoring/bovenluchttrog. Het vlekkerige neerslagpatroon duidt op
buien/convectieve neerslag. Bij een neerslagfront zie je normaliter een brede strook met vrij gelijke intensiteiten.

ECMOPNL12_270_4.png

Laatst bewerkt:
Laatste EC komt nu met winterse buien en eigenlijk best aardig weer want enkele winterse buien wil zeggen flinke opklaringen tussendoor en relatief droge lucht en temperaturen rond het vriespunt in DE avond. Wind is prima, 2-3 Bft… ik zeg vasthouden dit…. Cijfer een voorzichtige 7…
Windkracht is nagenoeg perfect in deze operkaart:

Dauwpunt en temperatuur vrijwel exact gelijk aan elkaar (zeker in het zuidoosten) vind ik niks. Mocht deze kaart uitkomen, want gelukkig zitten er een aantal betere opties voor het dauwpunt in de pluim.

ECMOPNL12_276_5.png ECMOPNL12_276_10.png ECMOPNL12_276_9.png

Zo op het oog in de operkaart voor de 31e te zien. Lijkt het om een koufront of geoccludeerd front te kunnen gaan. Dauwpunten dalen namelijk wat, samen met de T850 (temperatuur op 850 hectopascalvlak =/- 1.500m hoogte). Ook ruimt de wind na doortocht van het 'front' van WZW naar NW en valt gelijktijdig weg. Ook een afname van de windkracht typeert meestal het wegtrekken van een koufront.
Heb echter het idee dat het om een randstoring gaat, die hebben niet altijd duidelijk onderscheidbare fronten.
Dit blijft voor mij toch echt totale abracadabra hoor, maar nogmaals bedankt dat jullie dit allemaal bijhouden voor ons. Ik ben al overtuigd, dit wordt top dit jaar.

Eens er wordt mooi arctictische kou uit de put NO van Noorwegen deze kant op getrokken. GFS zwabbert momenteel teveel, Oper zit hoog in het GFS ensemble en gemiddeld ook warmer En dus ongunstiger momenteel.

Na afgelopen jaren merk ik dat we met z’n alle toch behoorlijk kieskeurig durven te zijn mbt temperatuur, wind en neerslag. Eigenlijk vind ik alle kaarten in de afgelopen 69 pagina’s perfect in vergelijking met de laatste jaren😅 Niet alles hoeft van mij perfect te zijn, als het maar goed te doen is..

Dit blijft voor mij toch echt totale abracadabra hoor, maar nogmaals bedankt dat jullie dit allemaal bijhouden voor ons. Ik ben al overtuigd, dit wordt top dit jaar.
15 jaren op een weerforum meebuurten leert je zo de nuttige dingen bij. Zeker omdat er daar ook liefhebbende professionele meteorologen actief zijn met een gigantische bak vakkennis. En vlak voor corona ooit een cursus vanuit de vereniging gevolgd, was ook leerzaam en heb het naslagboek daarvan nog liggen. Geschreven door professionals die onder andere bij het KNMI, Buienradar en InfoPlaza (WeerPlaza/WeerOnline) werken en tegelijkertijd lid zijn van dezelfde vereniging.

Daar worden regelmatig bijzonder leerzame stukken zoals deze uiteenzetting over het interpreteren van de ensembles/pluimverwachtingen gedeeld.

Voorspelbaarheid en springerigheid in modellen

En juist de springerigheid, inclusief de oorzaken daarvan gaan we de komende dagen nog flink wat van merken in de eerstvolgende ensembles. Zeker omdat detailwerk als de uiteindelijke positie van een blokkade, bijbehorende luchtmassa's en eventuele fronten pas redelijk kort vooraf met grote zekerheid te berekenen zijn. Synoptisch is het een en ander al vrij zeker. Dat zie je ook mooi terug aan de grootschalige trend in Jorginho zijn beschouwingen.

Maak me gek!!

Nieuwste ECMWF en GFS.

Samenvatting voor oud en nieuw: gunstig.

Details:
ga ik niet te uitgebreid bespreken, er zijn geen noemenswaardige verschillen met vanochtend. Er zijn wat meer lijntjes die voor de wat zachtere uitkomst gaan, kans op neerslag (laatste 6 uur van 31 december) is een fractie gestegen maar significante regenval 1,0 mm/6uur (noem dat maar significant) kent 10-20% kans in het hele land. 3 mm/6 uur zit rond 5% of zo.
Wind (middernacht) ten zuiden van de grote rivieren dikke 2 Bft, noord ervan net 3 Bft en in het noordwesten een duidelijke 3 Bft. In m/s; regio noordwest zit op zo'n 5 m/s gemiddeld, middden en oost op zo'n 3,8 m/s en zuid van de grote rivieren 3,3 m/s. De kans dat we onder 1 Bft of boven de 4 Bft uitkomen is < 20%, met uitzondering van het noordwesten waar we dit kunnen zeggen van 2 tot 5 Bft.
Windstoten (middernacht): introduceer ik nu. Veel spreiding hier natuurlijk. Gemiddeld 6-7 m/s in de drie zuidelijke provincies, rond 8 m/s in de rest van het land maar op de Wadden en het noordwesten richting 9 m/s. Om niet te uitgebreid te worden: ik heb alle 21 decembers sinds 2004 bekeken en slechts een jaar, 2007, gaf over de hele dag bekeken iets lagere waarden. De rest zat er allemaal boven en zeker aan de kust zien we talloze jaren met 15 m/s of meer. Mocht dit gemiddelde uitkomen dan zijn dit echt erg lage waarden! Alleen in het oosten en zuidoosten zien we meer jaren met dit soort waarden (maar dan nog fors in de minderheid). Verder punt: de kaartjes geven de maximale windstoot over de dag aan, dus het kan rond middernacht minder zijn geweest. Dat zal best gebeuren. Maar meestal was het op 1 januari erna (ook allemaal bekeken) niet veel rustiger. Maar toch ook: de spreiding is erg groot en zekerheid zal pas de laatste dagen komen.
Temperatuur (middernacht): wat onder nul in Limburg elders rond nul. In de kustprovincies 2 C. Dauwpunt overal vlak bij het vriespunt.
Bewolking:
het lijkt een sombere, bewolkte dag te worden met weinig ruimte voor zon.

GFS volgt deze lijn: kleine verschillen zijn de wind (overal 1 Bft lager gemiddeld) en hier juist het oosten en noordoosten wat onder nul i.p.v. het zuidoosten. Temperatuur met name overdag wel een graadje lager dan bij ECMWF>

Conclusie: al met al is het erg consistent. Wind lijkt voor nu geen erg storende factor te worden al neemt deze wel een fractie toe t.o.v. eerdere output. Neerslag: als er al wat valt lijken het erg bescheiden hoeveelheden te zijn. Maar het kan ook langdurig motregenen, heb je ook weinig neerslag maar vervelend is het wel al helemaal bij temperaturen dichtbij nul. Mist blijft voor nu de factor die het meest roet in het eten kan gooien.

En zoals altijd: nog 11 dagen precies tot oud en nieuw. Er kan nog steeds veel veranderen.

Laatst bewerkt:
Vraag aan jullie, geeft dit jullie meer informatie of maakt het alles minder kernachtig en dus onduidelijker?

Ik wil de samenvatting van hoe ik de situatie inschat de volgende gradaties meegeven:

"Samenvatting voor oud en nieuw: slecht-matig- neutraal-vrij gunstig-gunstig-zeer gunstig-uitstekend ."

Uitleg: hoe dikker en donkerder, hoe groter de kans. Schuin is de meest waarschijnlijke uitkomst. Dus in het voorbeeld gaa ik voor een vrij gunstige tot gunstige uitkomst. schat ik "zeer gunstig" net wat lager in dan "neutraal". Matig schat ik lager in dan zeer gunstig maar hoger dan uitstekend dat ik gelijk scoor met slecht. Het geeft wel aan dat alles nog mogelijk is, maar de kansverdeling is duidelijk. Op het laatst zullen de uitersten mogelijk wegvallen omdat hier dan geen kans op is. Je kunt zo zien dat het nog slecht kan worden en ook uitstekend, al is de kans niet groot.

Toevoegen of onnodige ballast? Ik twijfel. Dank voor de feedback!

Vraag aan jullie, geeft dit jullie meer informatie of maakt het alles minder kernachtig en dus onduidelijker?

Ik wil de samenvatting van hoe ik de situatie inschat de volgende gradaties meegeven:

"Samenvatting voor oud en nieuw: slecht-matig- neutraal-vrij gunstig-gunstig-zeer gunstig-uitstekend ."

Uitleg: hoe dikker en donkerder, hoe groter de kans. Schuin is de meest waarschijnlijke uitkomst. Dus in het voorbeeld gaa ik voor een vrij gunstige tot gunstige uitkomst. schat ik "zeer gunstig" net wat lager in dan "neutraal". Matig schat ik lager in dan zeer gunstig maar hoger dan uitstekend dat ik gelijk scoor met slecht. Het geeft wel aan dat alles nog mogelijk is, maar de kansverdeling is duidelijk. Op het laatst zullen de uitersten mogelijk wegvallen omdat hier dan geen kans op is. Je kunt zo zien dat het nog slecht kan worden en ook uitstekend, al is de kans niet groot.

Toevoegen of onnodige ballast? Ik twijfel. Dank voor de feedback!
Onnodige ballast. Gewoon lekker door gaan. Als ik geen tijd heb om je tekst te lezen dan pleur ik m in chatGPT en dan krijg ik de Jip en Janneke uitleg.

Back
Bovenaan