Het weer op 31 december en 1 januari.

snap die wens voor vrieskou niet zo goed, die kou mag van mij lekker wegblijven.
weekje geleden was het een graad of 12, droog, windkracht 2, dat zou toch zo heerlijk zijn met oud en nieuw
Eens, en die eventuele mistkans, laat maar komen hoor. Ben na de afgelopen jaren zo klaar met die wind en de dreiging van regen. Die rustige hogedruk jaarwisselingen zijn imho de mooiste geweest. De mist moet echt zeeer dicht worden om je eigen compoundjes niet meer te zien. Zo'n vaart zal het niet zo snel lopen. Dat er überhaupt signalen zijn op hogedrukweer is wat mij betreft al dikke winst. De rest zien we later wel.

Dit jaar wordt er waarschijnlijk meer vuurwerk afgestoken dan ooit tevoren. Mist is dan de grootste spelbreker die je kan verzinnen. Ergo liever geen mist.

Laatst bewerkt:
Brabant:
3/4 Graden, windkracht 3 in de vroege avond. Beete miezel uurtje of 7 en om 0000 kurkdroog, fris en perfect.

Doe maar screentje maken :bye:

De nieuwste gfs run gaat tm 30 december, de meeste leden van deze run laten een blokkade zien van een hoge druk gebied boven Europa of zelfs een echt rug ten hoogte van Groenland. Blokkade scenarios dus.

Sommige leden zijn iets meer exotisch met met zelfs kans op winterse buien(natte sneeuw) en of toename op mist kansen. Wind lijkt niet zo snel een probleem te zijn.

Een blokkade scenario is goed?
De wind zal dit jaar wel goed komen inderdaad.
Zware regen zit er ook niet echt in...dan blijft mist over..
Blijft toch weer spannend 😄

De nieuwste gfs run gaat tm 30 december, de meeste leden van deze run laten een blokkade zien van een hoge druk gebied boven Europa of zelfs een echt rug ten hoogte van Groenland. Blokkade scenarios dus.

Sommige leden zijn iets meer exotisch met met zelfs kans op winterse buien(natte sneeuw) en of toename op mist kansen. Wind lijkt niet zo snel een probleem te zijn.

GFS is best oké op de laatste dagen vanavond. EC nu de walmende mistbagger waar GFS vanmorgen en gisteravond mee kwam. Om het extra spannend te maken gaan deze twee elkaar dus weer pesterig afwisselen...

Een blokkade scenario is goed?
De wind zal dit jaar wel goed komen inderdaad.
Zware regen zit er ook niet echt in...dan blijft mist over..
Blijft toch weer spannend 😄
Ja zonder blokkade hebben we gewoon last van de jetstream van West naar oost zoals vorig jaar met veel wind en ook al storing op zee die onze kant op komen.

Bijlagen

• jet-stream-1500-1500-1200x900-cropped.webp
    jet-stream-1500-1500-1200x900-cropped.webp
    119,3 KB · Weergaven: 17
Rustig afwachten maar. Laten we de handdoek nu niet te snel in de ring gooien door nu al wind en regen te gaan wensen omdat het mistig zou gaan worden. Dat is nog lang geen gelopen race. En iets mist is ook niet direct een probleem.

Wind en regen lijken we dus geen last van te gaan krijgen. Dat is echt al mooi meegenomen. Gaat vast goedkomen dit jaar!

Rustig afwachten maar. Laten we de handdoek nu niet te snel in de ring gooien door nu al wind en regen te gaan wensen omdat het mistig zou gaan worden. Dat is nog lang geen gelopen race. En iets mist is ook niet direct een probleem.

Wind en regen lijken we dus geen last van te gaan krijgen. Dat is echt al mooi meegenomen. Gaat vast goedkomen dit jaar!
Precies, mist zal pas later accuraat zijn. De voorspelling van het dauwpunt liggen nog erg breed uit elkaar en de temperatuur en dauwpunt moeten elkaar uiteindelijk treffen op lokaal niveau voordat er mist onstaat.

Ach, het ligt allemaal wel wat genuanceerder, je hebt mist en mist natuurlijk. Je cakes en compounds ga je normaal gezien in de mist toch ook wel zien. Vuurpijlen zou ik dan niet zo snel schieten. (Maar die hebben we toch niet, toch??? 🙃)
Je kan wat mistflarden hebben die het juist een heerlijke sfeer geven, en het kan potdicht zitten waardoor je de overburen niet kan zien, en alles ertussenin. Oh en dan kan het nog van minuut op minuut verschillend zijn. 😅
Het is toch veel te vroeg voor details, rustig afwachten. Overigens heb ik liever een klein beetje mist dat die keiharde wind. Dit jaar heb ik echt teveel goud voor harde wind.

Zolang ik mijn eigen spul maar kan zien. Tijdens alle mistige edities die ik mee gemaakt heb altijd wel redelijk door kunnen stoken. En als het een beetje heiig is komen de kleuren vaak net even beter uit. Ik ben allang blij als alle bombettes niet eerst meters verwaaien voordat ze afgaan. Een spettertje regen links of rechts overleef ik ook wel.

Veel regenen gaat het deze maand mogelijk niet meer. Amper neerslag de komende 10 dagen namelijk. Wie weet trekt dat door tot in januari.
Voor het dauwpunt zitten er binnen de ensemblespreiding (pluimverwachting). Op de lange termijn ook leden bij die ruim beneden 0°C uitkomen. Wat een kans op (zeer) droge lucht aangeeft. Tegelijkertijd ook een aantal die juist voor een relatief hoog dauwpunt (vochtige lucht) gaan.
Kansen op weinig wind blijven groter dan normaal, dat is vergeleken met de voorgaande drie jaarwisselingen positief te noemen.

Back
Bovenaan