Gevaarlijk vuurwerk in omloop

Lev-he

VWC lid
ASSEN/EMMEN - De politie vraagt iedereen de komende tijd alert te zijn op de aanwezigheid van gevaarlijk illegaal zwaar vuurwerk, dat mogelijk de komende tijd op verschillende plaatsen opduikt Als mensen weten waar dergelijk vuurwerk ligt opgeslagen, wil de politie dit graag weten. Meld dit bij de politie op 0900 8844, of bij M (Meld Misdaad Anoniem) op 0800 7000. De politie vraagt dit in verband met de veiligheid in uw directe woon- of werkomgeving.

Zo vraagt de politie specifiek aandacht voor gevaarlijke massa-explosieve lawinepijlen van het type 901. De politie heeft aanwijzingen dat eind vorig jaar in het noorden van Nederland of elders in Nederland een grote hoeveelheid van deze pijlen in de illegale handel is terecht gekomen. Opslag van of handel in deze pijlen kan leiden tot levensbedreigende situaties of grote materiële schade. Treft u deze lawinepijlen aan meld dit dan bij de politie.

Bij het artikel van de politie staan ook foto's. Dit is het hele artikel:

Gezocht: Gevaarlijk vuurwerk

Assen • De politie vraagt iedereen om de komende tijd alert te zijn op de aanwezigheid van gevaarlijk illegaal zwaar vuurwerk, dat mogelijk de komende tijd op verschillende plaatsen zal opduiken. Als mensen weten waar dergelijk vuurwerk ligt opgeslagen, wil de politie dit graag weten. Meld dit bij de politie op 0900 8844, of bij M (Meld Misdaad Anoniem) op 0800 7000. De politie vraagt dit in verband met de veiligheid in uw directe woon- of werkomgeving.

Zo vraagt de politie specifiek aandacht voor gevaarlijke massa-explosieve lawinepijlen van het type 901. De politie heeft aanwijzingen dat er eind vorig jaar in het noorden van Nederland of elders in Nederland een grote hoeveelheid van deze pijlen in de illegale handel is terecht gekomen. Opslag van of handel in deze pijlen kan leiden tot levensbedreigende situaties of grote materiële schade. Treft u lawinepijlen aan of dozen zoals op de bijgevoegde afbeeldingen, meld dit dan bij de politie.

doos%20lawinepijlen_tcm8-732573.jpg

overzichtfoto%20lawinepijl_tcm8-732572.jpg

dscn2522_tcm8-732574.JPG

Uw tip
Geef uw tips door aan de politie via 0900 8844. Wilt u dit anoniem doen, dan kan dit via M (Meld Misdaad Anoniem) op 0800 700. Doe dit voor uw eigen veiligheid en die van anderen in uw woon- en/of werkomgeving.

bron: http://www.politie.nl/drenthe/opsporing/20111021gezochtgevaarlijkvuurwerk.asp

@wonkobonko volgens mij zijn het gewoon imitatie zinks

hoe kan je nou tijdens het kopen of verkopen van lawine pijlen schade oplopen?
bij het verkeerd opslaan enzo kan ik me een beeld voorstellen, maar bij handel?

[sarcasmemodus]We gaan klaarblijkelijk weer terug naar de jaren 1940-1945.

Overigens erkent de politie zelf dat het fout gedrag heeft vertoond op hun eigen website.[/sarcasmemodus]

En dan maar af blijven vragen hoe het toch komt dat de burger een hekel heeft aan het politieapparaat. Dit soort oproepen, onzinnige controles, hoge boetes voor simpele vergrijpen doet de beeldvorming geen goed.
Tevens kan een dergelijke oproep de gevoelens van angst onder de bevolking enorm laten toenemen. Nee, dit zou toch anders gedaan moeten kunnen worden. Van dergelijke oproepen ben ik geen voorstander.

Laatst bewerkt:
@wonkobonko volgens mij zijn het gewoon imitatie zinks

hoe kan je nou tijdens het kopen of verkopen van lawine pijlen schade oplopen?
bij het verkeerd opslaan enzo kan ik me een beeld voorstellen, maar bij handel?

Klopt precies zoals het daar omschreven wordt, handel en opslag kan leiden tot... wat is hier dan verkeerd aan?:bonk:

Als deze pijlen in verkeerde handen komen, of als deze pijlen door een dronken malloot om 00:00 uur afgeschoten worden wil jij niet weten wat de gevolgen kunnen zijn.

omdat je tijdens de "deal" die schade niet kan oplopen... stel dr komt iemand naar mij toe en die zegt kijk eens wat ik heb voor je, lawinepijlen leuk voor oud en nieuw. en ik besluit om ze te kopen. Die pijl explodeerd niet uit zich zelf.

in het persbericht had moeten gestaan:
Opslag of ondeskundig gebruik van deze pijlen kunnen tot grote lichamelijke en materiële schade lijden.

'nieuwe' lawinepijlen? Of gewoon omgelabelde zinks?

Ik had wel gehoord dat er nieuwe lawinepijlen waren met 50gram pts.
Misschien zijn dat deze jongens?

Er staat sowieso Spaanse tekst op, nu weet ik dat er ook een groot gedeelte van de zinks uit Portugal kwam. Dus dit zou best nog wel eens uit Spanje kunnen komen.

Sterker nog, die foto's van die pijlen zijn stigmatiserend, omdat de burger het onderscheid niet kan maken. Iedere verontruste buurtbewoner kan straks op oudejaarsdag of de (verkoop)dagen ervoor aangifte doen dat ze die dingen gezien hebben.

Neem bijvoorbeeld dat pijlenpakket van Cafferata, dat zijn ook staafvormige kartonkleurige sierpijlen. Maakt men tijd vrij om de vuurwerkcrimineel met zijn "massa" explosieve pijl aan te houden, is blijkt het vals alarm te zijn. Politie voor niets op pad, terwijl er ergens anders misschien wat ernstigs aan de hand is voor een paar pijlen. Burger onnodig lastig gevallen op basis van een onterechte melding.

Dit moet gewoon anders aangepakt worden vind ik.

En als idioten deze dingen dronken afsteken en lomp ermee doen, dan gooi je ze na veroordeling gewoon in de cel.

:frusty:Daar heb ik niet veel meer aan, nadat 1 van mijn kinderen verminkt is... Ik heb liever dat de politie 1 keer teveel rijdt dan ernstige ongelukken.

Het kan net zo goed dat consumetenvuurwerk 1 van je kinderen verminkt, het gaat er puur en alleen om hoe je met het vuurwerk omgaat.

Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft dit helemaal niets met groenlinks oid te maken hoor....daarbij is een btje respect naar elkaar toe ook helemaal niet verkeerd.

Hoezo Groen Links?
Als iemand dronken is en met consumenten vuurwerk knoeit kan inderdaad ook iemand letsel oplopen, maar je gaat toch niet ontkennen dat het letsel veroorzaakt door een lawine pijl vele malen groter kan zijn? Dat spul is illegaal en met recht en reden.

:frusty:Daar heb ik niet veel meer aan, nadat 1 van mijn kinderen verminkt is... Ik heb liever dat de politie 1 keer teveel rijdt dan ernstige ongelukken.

Het gaat niet om één keer te veel rijden. Het gaat erom dat je er op het juiste moment bent. De politie heeft ook geen oneindige manschappen paraat die dagen hoor!

Ik zie liever dat de politie ingrijpt bij rellen en brandstichting met oud en nieuw, dan dat ze willekeurig burgers lastig vallen om te kijken welk vuurpijltje ze afsteken.

Hoezo Groen Links?
Als iemand dronken is en met consumenten vuurwerk knoeit kan inderdaad ook iemand letsel oplopen, maar je gaat toch niet ontkennen dat het letsel veroorzaakt door een lawine pijl vele malen groter kan zijn? Dat spul is illegaal en met recht en reden.

off-topic

laat me hier nog even op reageren dan:

Nee, legaal vuurwerk kan net zoveel letsel veroorzaken dan illegaal vuurwerk waarom?

1. Met illegaal vuurwerk ga je automatisch wat veiliger om dan met legaal vuurwerk, ik zeg niet dat het goed is, maar het gebeurd.
2. Legaal vuurwerk is meestal instabieler, valt sneller om, pijlen buigen sneller af en komen vaker terug.

En tuurlijk, als er een lawinepijl in je gezicht knalt, ben je 9 van de 10 keer dood en met een 40grams pijl ben je dat niet, maar dan ben je ernstig verminkt. Maar de kans dat een lawinepijl in je gezicht knalt is een heel stuk kleiner dan een nederlandse 40 grams pijl.

Ik snap het punt sowieso niet, wat is er mis met de actie van de politie? Stel nou dat mijn buurvrouw de politie belt en ipv lawine pijlen zijn het de cafferata pijlen? De politie controleert ze, legt uit waarom en gaat vervolgens weer weg, no hard feelings lijkt me. En ook als ze op de 31ste 10000 keer voor niets uitrukken, maar 1 keer wel lawine pijlen vinden en daarmee een potentieel ongeluk voorkomen is dat toch pure winst? en hun taak.

Ik snap het punt sowieso niet, wat is er mis met de actie van de politie? Stel nou dat mijn buurvrouw de politie belt en ipv lawine pijlen zijn het de cafferata pijlen? De politie controleert ze, legt uit waarom en gaat vervolgens weer weg, no hard feelings lijkt me. En ook als ze op de 31ste 10000 keer voor niets uitrukken, maar 1 keer wel lawine pijlen vinden en daarmee een potentieel ongeluk voorkomen is dat toch pure winst? en hun taak.

Dan baseer je goed politiewerk dus puur op toeval.
Nee, dat geeft de burger vertrouwen, als de orde gehandhaafd moet worden op basis van toevalstreffers.

Je kan proberen alles op te sporen en tegen te houden, maar het is er en zal er in principe nog wel blijven ook. Als het er toch is, kan je beter aandacht besteden aan verantwoordelijk om gaan met vuurwerk.

Edit: in praktijk zie ik de politie overigens vaak rondrijden met de jaarwisseling. Men let dus wel degelijk op wat burgers doen. Als het fout dreigt te gaan, dan grijpt de politie in. Zij gaan echt niet stoppen bij iedere harde knal van een nitraat of lawinepijl. Bedenk je even dat als ze spullen in beslag nemen, ze de hele avond met dat spul in de auto rond moeten rijden. Hiermee vormt men zelf een bedreiging uiteindelijk.
Op zich vindt ik het optreden van de politie de laatste jaren best netjes.

Tijdens de verkoopdagen soms iets te obsessief speurend naar te vroeg afstekers, omdat er toch veegslaven voor HALT nodig zijn. Maar de laatste drie jaar vind ik dat de veiligheid op zich goed gehandhaafd wordt. En dat ligt vooral aan de opstelling van de platte plet die zijn rondes doet op straat. Iets minder opgefokt en wat vriendelijker dan een paar jaar terug. Mag ook wel eens gezegd worden!

Ooit wel eens een huiszoeking meegemaakt? Zo te horen niet...

Als jouw buurvrouw de politie belt, dan nemen ze alles mee ook al is het legaal en niet illegaal. Dus dan zijn je cafferata pijlen ook weg, en misschien krijg je ze dan ergens na O&N terug.
Als politie 1000 keer moet rijden voor die ene lawinepijl, dan zijn er ondertussen al 40 gewonden gevallen door verkeerd gebruik van legaal vuurwerk.

ik citeerde JupilerFreak:
"En als idioten deze dingen dronken afsteken en lomp ermee doen....."

Ja en wat als mijn buurman nou idioot gaat doen terwijl hij dronken is en met zijn legale vuurwerk op mensen gaat staan schieten?

Kijk natuurlijk richt een lawinepijl dan meer schade aan, maar het feit blijft dat al het vuurwerk gevaarlijk blijft als je er onverstandig mee omgaat. En het feit dat jij wil, dat de politie alleen maar aandacht moet gaan besteden aan die paar lawinepijlen is echt onzin.

Back
Bovenaan