Gevaarlijk vuurwerk in omloop

Ooit wel eens een huiszoeking meegemaakt? Zo te horen niet...

Als jouw buurvrouw de politie belt, dan nemen ze alles mee ook al is het legaal en niet illegaal. Dus dan zijn je cafferata pijlen ook weg, en misschien krijg je ze dan ergens na O&N terug.
Als politie 1000 keer moet rijden voor die ene lawinepijl, dan zijn er ondertussen al 40 gewonden gevallen door verkeerd gebruik van legaal vuurwerk.

Als ik de politie bel dat de buurman lawinepijlen heeft ookal blijkt dat niet, zie ik eerder mezelf bestrafbaar voor bellen zonder nood. Het lijkt me dan niet dat zijn legale vuurwerk wordt meegenomen.

De politie vraagt iedereen om de komende tijd alert te zijn op de aanwezigheid van gevaarlijk illegaal zwaar vuurwerk, dat mogelijk de komende tijd op verschillende plaatsen zal opduiken. Als mensen weten waar dergelijk vuurwerk ligt opgeslagen, wil de politie dit graag weten. Meld dit bij de politie op 0900 8844, of bij M (Meld Misdaad Anoniem) op 0800 7000. De politie vraagt dit in verband met de veiligheid in uw directe woon- of werkomgeving.

Dit lijkt me niets anders dan een doodnormale oproep voor ieders veiligheid.

Als ik de politie bel dat de buurman lawinepijlen heeft ookal blijkt dat niet, zie ik eerder mezelf bestrafbaar voor bellen zonder nood. Het lijkt me dan niet dat zijn legale vuurwerk wordt meegenomen.

Ik kan echt zonder twijfel zeggen dat ze alles meenemen, want ze gaan gewoon alles onderzoeken wat je thuis hebt liggen. En natuurlijk krijg je alles dat niet gewoon voor O&N terug, maar pas daarna, mocht het dan legaal geweest zijn.

Ik weet dit door ervaringen van mezelf en vrienden. En ik ben aardig op de hoogte van de vuurwerkteams en hun mogelijkheden/grenzen.

Ik kan echt zonder twijfel zeggen dat ze alles meenemen, want ze gaan gewoon alles onderzoeken wat je thuis hebt liggen. En natuurlijk krijg je alles dat niet gewoon voor O&N terug, maar pas daarna, mocht het dan legaal geweest zijn.

Ik weet dit door ervaringen van mezelf en vrienden. En ik ben aardig op de hoogte van de vuurwerkteams en hun mogelijkheden/grenzen.

Pff, dan kan je mensen flink naaien. Stel dat ik een hekel heb aan me buurman en die haalt ff voor 2000 euro vuurwerk. 1 belletje dat die c6 onder zn bed verstopt en hij is het kwijt. dat lijkt me nogal raar weetje

Pff, dan kan je mensen flink naaien. Stel dat ik een hekel heb aan me buurman en die haalt ff voor 2000 euro vuurwerk. 1 belletje dat die c6 onder zn bed verstopt en hij is het kwijt. dat lijkt me nogal raar weetje

mij ook, en bovendien krijg je echt geen huiszoekingsbevel voor een belletje van de buurvrouw

Het is ook raar, maar ze vinden het tegenwoordig zo'n misdrijf wat je zou plegen door 10 lawinepijlen of 10 cobra's in huis te hebben, dat ze je een stuk slechter behandelen dan Willem Holleeder.

mij ook, en bovendien krijg je echt geen huiszoekingsbevel voor een belletje van de buurvrouw

Het is echt helemaal niet raar Tomaat, ik hoop voor je dat je het nooit meemaakt, maar zo krom is het dus tegenwoordig. En dat komt allemaal door de tedens in het land, waar jij dus kennelijk ook in meegaat, waarbij alles geoorloofd is om die paar lawinepijlen en cobra's in beslag te nemen.

Het is echt helemaal niet raar Tomaat, ik hoop voor je dat je het nooit meemaakt, maar zo krom is het dus tegenwoordig. En dat komt allemaal door de tedens in het land, waar jij dus kennelijk ook in meegaat, waarbij alles geoorloofd is om die paar lawinepijlen en cobra's in beslag te nemen.

De politie heeft niet zo 1 2 3 een huiszoekingsbevel klaargemaakt hoor, daar gaat ook wel wat tijd overheen.

De politie heeft niet zo 1 2 3 een huiszoekingsbevel klaargemaakt hoor, daar gaat ook wel wat tijd overheen.

De politie heeft geen huiszoekingsbevel nodig als het om vuurwerk gaat! Klinkt stom, maar zo is het wel. Ze mogen zonder bevel je huis binnen als ze horen dat er cobra's etc zouden liggen. Ze mogen het alleen nog niet in beslag nemen dan, maar dan blijft er vrolijk een agent bij je staan en dan gaat de andere een huiszoekingsbevel halen.

De politie heeft geen huiszoekingsbevel nodig als het om vuurwerk gaat! Klinkt stom, maar zo is het wel. Ze mogen zonder bevel je huis binnen als ze horen dat er cobra's etc zouden liggen. Ze mogen het alleen nog niet in beslag nemen dan, maar dan blijft er vrolijk een agent bij je staan en dan gaat de andere een huiszoekingsbevel halen.

Heb jij van die informatie een bron? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik heb een hekel aan anonieme kliklijnen,van afstand de buurman verlinken en toekijken.Als ik die dingen in mijn buurt zie spreek ik diegene er persoonlijk op aan,ik heb zelf kinderen en bescherm ze zelf,en niet door een verrader uit te hangen.

Heb jij van die informatie een bron? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Nee hier bestaat niet echt een bron van, ik weet het jammer genoeg maar al te goed. Via pm kan ik je meer vertellen, is niet iets wat iedereen hier hoeft te weten.

De politie mag alleen je huis in als je ze daar zelf toestemming voor geeft. Tenzij men een huiszoekingsbevel heeft van de officier van justitie!

Maar deze discussie heeft niets meer met het nieuws bericht te maken. Misschien kunnen een aantal posts verplaats worden naar Wetgeving en veiligheid?

Bij direct gevaar voor de omgeving mag de politie altijd een huis binnen gaan.
Maar of er sprake is van direct gevaar voor de omgeving bij wat vuurwerk is maar de vraag. Dit staat niet direct in de wet beschreven en zal dus onder jurisprudentie vallen.

De wet:

Nadere regelgeving:
- Regeling vaststelling model machtiging tot binnentreden

WET van 22 juni 1994 tot vaststelling van de Algemene wet op het binnentreden

WIJ BEATRIX, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het mede in verband met de verandering van de desbetreffende bepalingen in de Grondwet wenselijk is te komen tot herziening en eenmaking van de wettelijke bepalingen inzake het binnentreden in woningen en het betreden van enkele bijzondere plaatsen;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

§ 1. Binnentreden in woningen in het algemeen

Artikel 1

1.Degene die bij of krachtens de wet belast is met de opsporing van strafbare feiten of enig ander onderzoek, met de uitvoering van een wettelijk voorschrift of met het toezicht op de naleving daarvan, dan wel een bevoegdheid tot vrijheidsbeneming uitoefent, en uit dien hoofde in een woning binnentreedt, is verplicht zich voorafgaand te legitimeren en mededeling te doen van het doel van het binnentreden. Indien twee of meer personen voor hetzelfde doel in een woning binnentreden, rusten deze verplichtingen slechts op degene die bij het binnentreden de leiding heeft.

2.Indien de naleving van de in het eerste lid bedoelde verplichtingen naar redelijke verwachting ernstig en onmiddellijk gevaar oplevert voor de veiligheid van personen of goederen, feitelijk onmogelijk is dan wel naar redelijke verwachting de strafvordering schaadt ten aanzien van misdrijven waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten, gelden deze verplichtingen slechts voor zover de naleving daarvan in die omstandigheden kan worden gevergd.

3.Een persoon in dienst van een bestuursorgaan die zich ingevolge het eerste lid legitimeert, toont een legitimatiebewijs dat is uitgegeven door of in opdracht van dat bestuursorgaan. Het legitimatiebewijs bevat een foto van de houder en vermeldt diens naam en hoedanigheid. Indien de veiligheid van de houder van het legitimatiebewijs vordert dat zijn identiteit verborgen blijft, kan in plaats van zijn naam zijn nummer worden vermeld.

4.De persoon, bedoeld in het eerste lid, die met toestemming van de bewoner wenst binnen te treden, vraagt voorafgaand aan het binnentreden diens toestemming. De toestemming moet blijken aan degene die wenst binnen te treden.

§ 2. Binnentreden in woningen zonder toestemming van de bewoner

Artikel 2

1.Voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner is een schriftelijke machtiging vereist, tenzij en voor zover bij wet aan rechters, rechterlijke colleges, leden van het openbaar ministerie, burgemeesters, gerechtsdeurwaarders en belastingdeurwaarders de bevoegdheid is toegekend tot het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner. De machtiging wordt zo mogelijk getoond.

2.Onze Minister van Justitie stelt het model van deze machtiging vast.

3.Een schriftelijke machtiging als bedoeld in het eerste lid is niet vereist, indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnengetreden.

Artikel 3

1. Bevoegd tot het geven van een machtiging tot binnentreden zijn:

a. de advocaat-generaal bij het ressortsparket;

b. de officier van justitie;

c. de hulpofficier van justitie.

2. Voor zover de wet niet anders bepaalt, is de burgemeester bevoegd tot het geven van een machtiging tot binnentreden in een woning gelegen binnen zijn gemeente voor andere doeleinden dan strafvordering.

3. Degene die bevoegd is een machtiging te geven, gaat daartoe slechts over, indien het doel waartoe wordt binnengetreden het binnentreden zonder toestemming van de bewoner redelijkerwijs vereist.

Artikel 4

De machtiging kan uitsluitend worden gegeven aan degene die bij of krachtens de wet bevoegd is verklaard zonder toestemming van de bewoners in een woning binnen te treden.

Artikel 5

1. De machtiging wordt gegeven voor het binnentreden in één in de machtiging te noemen woning. Zo nodig kan in de machtiging worden bepaald dat zij tevens geldt voor ten hoogste drie andere afzonderlijk te noemen woningen.

2. Ten behoeve van de opsporing van misdrijven waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten, is de advocaat-generaal bij het ressortsparket of de officier van justitie bevoegd een machtiging te geven die betrekking heeft op een groter aantal woningen. Bij dringende noodzakelijkheid en indien het optreden van de advocaat-generaal of de officier van justitie niet kan worden afgewacht, komt de bevoegdheid tot het geven van een machtiging toe aan de hulpofficier van Justitie.

3. Ten behoeve van de aanhouding, de medebrenging of de gevangenneming van een in de machtiging te noemen of, wanneer zijn naam onbekend is, zo duidelijk mogelijk aan te wijzen persoon onderscheidenlijk van de inbeslagneming van een in de machtiging te noemen of, wanneer dat niet mogelijk is, zo duidelijk mogelijk te omschrijven goed is de advocaat-generaal bij het ressortsparket of de officier van justitie bevoegd een machtiging te geven die geldt voor iedere woning waarin bedoelde persoon onderscheidenlijk bedoeld goed zich bevindt of verondersteld wordt zich te bevinden. Bij dringende noodzakelijkheid en indien het optreden van de advocaat-generaal of de officier van justitie niet kan worden afgewacht, komt de bevoegdheid tot het geven van een machtiging toe aan de hulpofficier van justitie.

Artikel 6

1.De machtiging is ondertekend en vermeldt:

a. de naam en de hoedanigheid van degene die de machtiging heeft gegeven;

b. de naam of het nummer en de hoedanigheid van degene aan wie de machtiging is gegeven;

c. de wettelijke bepalingen waarop het binnentreden berust en het doel waartoe wordt binnengetreden;

d. de dagtekening.

2.De machtiging blijft ten hoogste van kracht tot en met de derde dag na die waarop zij is gegeven. De Algemene termijnwet is niet van toepassing.

Artikel 7

1.Tussen middernacht en 6 uur ’s morgens kan slechts zonder toestemming van de bewoner worden binnengetreden, voor zover dit dringend noodzakelijk is en, indien krachtens een machtiging wordt binnengetreden, de machtiging dit uitdrukkelijk bepaalt.

2.Bij afwezigheid van de bewoner kan slechts worden binnengetreden, voor zover dit dringend noodzakelijk is en, indien krachtens een machtiging wordt binnengetreden, de machtiging dit uitdrukkelijk bepaalt.

Artikel 8

1.Degene die de machtiging heeft gegeven, kan degene die bevoegd is binnen te treden, vergezellen.

2.Degene die bevoegd is zonder toestemming van de bewoner binnen te treden, kan zich door anderen doen vergezellen, voor zover dit voor het doel van het binnentreden redelijkerwijs is vereist en, indien krachtens een machtiging wordt binnengetreden, de machtiging dit uitdrukkelijk bepaalt.

Artikel 9

Degene die bevoegd is zonder toestemming van de bewoner binnen te treden, kan zich de toegang tot of de doorgang in de woning verschaffen, voor zover het doel van het binnentreden dit redelijkerwijs vereist. Hij kan daartoe zo nodig de hulp van de sterke arm inroepen.

Artikel 10

1.Degene die zonder toestemming van de bewoner in een woning is binnengetreden, maakt op zijn ambtseed of -belofte een schriftelijk verslag op omtrent het binnentreden.

2.In het verslag vermeldt hij:

a. zijn naam of nummer en hoedanigheid;

b. de dagtekening van de machtiging en de naam en hoedanigheid van degene die de machtiging tot binnentreden heeft gegeven:

c. de wettelijke bepalingen waarop het binnentreden berust en het doel waartoe is binnengetreden;

d. de plaats van de woning en de naam van de bewoner;

e. de wijze van binnentreden en het tijdstip waarop in de woning is binnengetreden en waarop deze is verlaten;

f. hetgeen in de woning is verricht of overigens is voorgevallen, het aantal en de hoedanigheid van degenen die hem hebben vergezeld, de namen van de personen aan wie in de woning hun vrijheid is benomen en de voorwerpen die in de woning in beslag zijn genomen;

g. voor zover van toepassing: de redenen waarom en de wijze waarop het bepaalde in artikel 1, tweede lid, dan wel artikel 2, derde lid, toepassing heeft gevonden.

Artikel 11

1.Indien krachtens een machtiging is binnengetreden, wordt het verslag uiterlijk op de vierde dag na die waarop in de woning is binnengetreden, toegezonden aan degene die de machtiging heeft gegeven. Is de machtiging gegeven door een hulpofficier van justitie, dan wordt het verslag ook aan de officier van justitie toegezonden. Indien overeenkomstig het bepaalde in artikel 2, derde lid, zonder machtiging is binnengetreden, wordt het verslag toegezonden aan de officier van justitie dan wel, voor zover is binnengetreden voor andere doeleinden dan strafvordering, aan de burgemeester.

2.Een afschrift van het verslag wordt uiterlijk op de vierde dag na die waarop in de woning is binnengetreden, aan de bewoner uitgereikt of toegezonden. Indien het doel waartoe wordt binnengetreden daartoe noodzaakt, kan de uitreiking of de toezending aan de bewoner worden uitgesteld. Uitreiking of toezending geschiedt in dat geval, zodra het belang van dit doel dit toelaat. Indien het niet mogelijk is dit afschrift uit te reiken of toe te zenden, houdt degene aan wie overeenkomstig het eerste lid het verslag is toegezonden dan wel degene die zijn bevoegdheid zonder machtiging binnen te treden heeft uitgeoefend, het afschrift gedurende zes maanden voor de bewoner beschikbaar.

§ 3. Betreden van enkele bijzondere plaatsen

Artikel 12

In de gevallen waarin het binnentreden van plaatsen krachtens een wettelijke voorschrift is toegelaten, geschiedt dit buiten het geval van ontdekking op heterdaad niet:

a. in de vergaderruimten van de Staten-Generaal, van de staten van een provincie, van de raad van een gemeente of van enig ander algemeen vertegenwoordigend orgaan, gedurende de vergadering;

b. in de ruimte bestemd voor godsdienstoefeningen of bezinningssamenkomsten van levensbeschouwelijke aard, gedurende de godsdienstoefening of bezinningssamenkomst;

c. in de ruimten waarin terechtzittingen worden gehouden, gedurende de terechtzitting.

§ 4. Slotbepalingen

Artikel 13

Onze Minister van Justitie zendt binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de artikelen 1 en 2 van deze wet in de praktijk.

Artikel 14

Deze wet kan worden aangehaald als Algemene wet op het binnentreden.

Artikel 15

Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven te ’s-Gravenhage, 22 juni 1994

BEATRIX

De Minister van Justitie,
A. Kosto

De Minister van Binnenlandse Zaken,
D.IJ.W. de Graaff-Nauta

Uitgegeven de negende augustus 1994
De Minister van Justitie,
A. Kosto

De politie mag alleen je huis in als je ze daar zelf toestemming voor geeft. Tenzij men een huiszoekingsbevel heeft van de officier van justitie!

Maar deze discussie heeft niets meer met het nieuws bericht te maken. Misschien kunnen een aantal posts verplaats worden naar Wetgeving en veiligheid?

Over het algemeen heb je gelijk jappy-b over het feit met de huiszoekingen, alleen het jammere is dat er ook uitzonderingen zijn.

Die uitzonderingen zijn onder andere bij verdenking van terreurdreiging, maar ook bij het bezit van zwaarder illegaal vuurwerk. Dan heb ik het dus niet over een paar simpele Belgische knallers, maar dan gaat het echt over cobra6, zink901, salutes, squalo's en ga zo maar door. Hiervoor is achteraf pas een huiszoekingsbevel nodig zodat ze alles in beslag kunnen nemen en jou kunnen arresteren. Ja, je leest het goed, ze arresteren je, het valt tegenwoordig allemaal onder verboden wapenbezit die zware knallers. De grens ligt volgens mij bij BSC italia, cobra 5. Alle knallers van de zwaardere categorie + lawinpijlen en salutes vallen onder verboden wapenbezit.

Van mij mag dit topic best verplaatst worden, alleen ik vind het nog wel een interessante discussie die hieruit voortvloeit.

Ik vind het ook niet erg dat deze (interessante) discussie gevoerd word, alleen lijkt dit me niet de goede plaats hiervoor.

Al het 1.1 vuurwerk valt onder de wet wapens en munitie omdat het massa explosief is.

ik kwam deze 2 artikelen nog tegen over het binnentreden en het doorzoeken van plaatsen.

artikel 55 wetboek van strafrecht.

- Betreden van plaatsen -

1. In geval van Ontdekking op heterdaad van een misdrijf kan een ieder, ter aanhouding van den verdachte, elke plaats betreden, met uitzondering van een woning zonder toestemming van de bewoner en van de plaatsen genoemd in artikel 12 van de algemene wet op het binnen treden (stb. 1994, 572).

2. Zoowel in geval van ontdekking op heterdaad als buiten dat geval kan iedere opsporingsambtenaar, ter aanhouding van den verdachte, elke plaats betreden.

Artikel 55a wetboek van strafrecht.

- doorzoeken van plaatsen-

1. In geval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in artikel 67 eerste lid, kan iedere opsporingsambtenaar ter aanhouding van de verdachte elke plaats doorzoeken. Hij behoeft daarvoor de machtiging van de officier van justitie, behoudens het geval van dringende noodzakelijkheid. In het laatste geval wordt de officier van justitie onverwijld van de doorzoeking op de hoogte gesteld.

2. Indien de officier van justitie aan een opsporingsambtenaar een machtiging heeft verleend ter aanhouding van de verdachte een woning zonder toestemming van de bewoner te doorzoeken, is voor het binnentreden in die woning door de betrokken opsporingsambtenaar geen machtiging als bedoeld in artikel 2 van de algemene wet op het binnentreden vereist.

blijkbaar heb je toch gelijk mollyman weer iets geleerd :)

Kijk ik snap best dat het vloeken in de kerk is op een vuurwerk forum en dat ik weinig beval kan verwachten, maar moet ik het normaal of acceptabel vinden als men BSC italia, cobra 5/6 in bezit heeft of afsteekt? Ik vind het niet normaal, dus wanneer de politie bij ernstige verdenking op huiszoeking overgaat kan ik daar volledig achterstaan, net als overigens het overgrote deel van de bevolking. En dit heeft absoluut niets met 40-45 ofzo te maken.

neem nou dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=rq4YIpMDQiM
er zou maar iemand uit een zijstraat komen fietsen.

Ik bedoel, af en toe een joint is leuk, maar een buurman met een meth-lab gaat me toch ook echt te ver.

Kijk ik snap best dat het vloeken in de kerk is op een vuurwerk forum en dat ik weinig beval kan verwachten, maar moet ik het normaal of acceptabel vinden als men BSC italia, cobra 5/6 in bezit heeft of afsteekt? Ik vind het niet normaal, dus wanneer de politie bij ernstige verdenking op huiszoeking overgaat kan ik daar volledig achterstaan, net als overigens het overgrote deel van de bevolking. En dit heeft absoluut niets met 40-45 ofzo te maken.

neem nou dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=rq4YIpMDQiM
er zou maar iemand uit een zijstraat komen fietsen.

Ik bedoel, af en toe een joint is leuk, maar een buurman met een meth-lab gaat me toch ook echt te ver.

Mij zal je ook echt niet horen zeggen dat het met 40-45 te maken heeft, dat vind ik zelf veel te ver gaan. Ik heb het trouwens ook nooit gezegd. Maar ik weet niet wat ik als leek gevaarlijker zou moeten vinden: 50kg legaal vuurwerk bij de buurman of 5 x cobra6. En ik vind het onterecht dat de politie zoveel tijd in het opsporen van zwaar vuurwerk steekt. Want natuurlijk valt er elk jaar wel een dode door het verkeerd afvuren van shells of het in je nek krijgen van een (lawine)pijl. En natuurlijk zou jij maar diegene zijn die net het hoekje omkomt als ze een cobra6 afsteken, waardoor je schrikt, want een cobra6 op een meter of 5 geeft je echt nog geen bijzondere verwondingen.

Maar ik vind het zo hypocriet van je dat hiervoor mensen door de politie wilt laten bezoeken, door de politie zelfs nog te tippen.

Ik bedoel, bel dan ook even naar de politie als je zelf met 50 door een woonwijk bent gereden waar ik met mijn kinderen leef, dat zou ik dan ook wel tof van je vinden.

Back
Bovenaan