Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Dus ze gaan inleverdagen organiseren nadat het verbod is ingegaan zodat je vanaf 1 augustus tot die tijd nog wel strafbaar bent?
Of kan je dan zeggen, tja sorry maar ik lever het straks in?

Dus ze gaan inleverdagen organiseren nadat het verbod is ingegaan zodat je vanaf 1 augustus tot die tijd nog wel strafbaar bent?
Of kan je dan zeggen, tja sorry maar ik lever het straks in?
Correct, dat is ook typisch Nederlands. Hebben ze trouwens al eerder gedaan met cat 3 en cat 4 vuurwerk dat je ook mocht inleveren, dus het verbaasd me ook niet echt.

Partij voor de Dieren aan stadsbestuur: “Maak werk van vuurwerkverbod”​

GEMEENTEPOLITIEK 1 juli 2026JEAN QUIST
Partij voor de Dieren aan stadsbestuur: “Maak werk van vuurwerkverbod”

Foto via Pexels.com | Partij voor de Dieren roept de burgemeester op om vuurwerkoverlast nu echt aan te pakken.

“Nu is er eindelijk een landelijk vuurwerkverbod en nog steeds wordt er massaal vuurwerk afgestoken,” mopperen ze bij de Partij voor de Dieren (PvdD). “Vuurwerk tijdens het WK, vuurwerk rondom sportverenigingen, vuurwerk midden in de nacht; wij roepen de burgemeester op om vuurwerkoverlast nu echt aan te pakken.” De PvdD eist daarom een totaalverbod op vuurwerk, handhaving op basis van meldingen en duidelijkheid richting inwoners. En maant in schriftelijke vragen aan het stadsbestuur: “Maak werk van vuurwerkverbod.”

Uitzonderingen

De jaarwisseling 2026/2027 is de eerste waarin er een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten geldt. De gemeenten kunnen uitzonderingen maken voor onder meer consumentenvuurwerk en ontheffingen verlenen voor professionele vuurwerkshows. Die uitzonderingen maken de komende jaarwisseling niet veilig voor mens, dier en milieu, vinden ze bij de PvdD. De partij wil daarom een totaalverbod op vuurwerk. Een duidelijk beleid, duidelijke taal over wat het verbod inhoudt en zorgen dat mensen niet naar vuurwerk grijpen maakt de komende jaarwisseling volgens de PvdD veiliger.

Positief
Recent onderzoek van Ipsos I&O voor het blad Binnenlands Bestuur leert de partij dat 62 procent van de Nederlanders positief tegenover het vuurwerkverbod staat. En 83 procent) geeft aan het verbod te zullen naleven. Daarentegen geeft 1 op de 10 Nederlanders aan niet van plan te zijn zich te houden aan het verbod en vuurwerk zal afsteken. Met dat laatste in gedachten wil de partij van de burgemeester horen welke acties die daarvoor in gedachten heeft. “Is de burgemeester al in gesprek met omliggende gemeenten en de Veiligheidsregio Haaglanden om voorbereid te zijn op de komende jaarwisseling(en) en de nieuwe wetgeving?” De PvdD wil ook dat Den Haag, al dan niet met Utrecht, Rotterdam en Amsterdam of via de VNG, bij de regering pleit voor een totaalverbod zonder uitzonderingsmogelijkheden.

Meldingen
De afgelopen weken zegt de partij “meerdere signalen” te hebben ontvangen van “overmatig gebruik van vuurwerk”. “Zo is er (vaak midden in de nacht) veel vuurwerk afgestoken in onder andere de Vogelwijk, Valkenboskwartier, Moerwijk en Mariahoeve. Wanneer meldingen worden gemaakt bij de politie of de wijkagenten is het antwoord al snel: wij kunnen niet achterhalen waar het vuurwerk vandaan komt en kunnen dus niets doen.” Afsteken van vuurwerk is illegaal, vinden ze bij de PvdD, en dat vergt meer handhaving. Niet in de laatste plaats omdat vuurwerk vooral in het broedseizoen nadelig is voor de natuur en voor jonge dieren.

Sportterreinen
Veel vuurwerk zou volgens de partij in mei en juni zijn afgestoken bij sportterreinen zoals de Bosjes van Pex en Zuiderpark. Hoe omwonenden daar snel melding van kunnen maken, wil de partij weten en hoe reeds gedane meldingen standaard worden afgehandeld. En: “Waarom worden meldingen die bij de gemeente binnenkomen niet direct aan de politie doorgestuurd, maar in plaats daarvan afgewezen met de boodschap dat de politie hierover gaat?” De PvdD vraagt de burgemeester naar zijn contacten met sportverenigingen waar veel meldingen zijn van vuurwerkoverlast. En vraagt of hij uit zichzelf sportverenigingen wil aanspreken om het gebruik van vuurwerk te voorkomen.

Partij voor de Dieren aan stadsbestuur: “Maak werk van vuurwerkverbod”​

GEMEENTEPOLITIEK 1 juli 2026JEAN QUIST
Partij voor de Dieren aan stadsbestuur: “Maak werk van vuurwerkverbod”

Foto via Pexels.com | Partij voor de Dieren roept de burgemeester op om vuurwerkoverlast nu echt aan te pakken.

“Nu is er eindelijk een landelijk vuurwerkverbod en nog steeds wordt er massaal vuurwerk afgestoken,” mopperen ze bij de Partij voor de Dieren (PvdD). “Vuurwerk tijdens het WK, vuurwerk rondom sportverenigingen, vuurwerk midden in de nacht; wij roepen de burgemeester op om vuurwerkoverlast nu echt aan te pakken.” De PvdD eist daarom een totaalverbod op vuurwerk, handhaving op basis van meldingen en duidelijkheid richting inwoners. En maant in schriftelijke vragen aan het stadsbestuur: “Maak werk van vuurwerkverbod.”

Uitzonderingen

De jaarwisseling 2026/2027 is de eerste waarin er een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten geldt. De gemeenten kunnen uitzonderingen maken voor onder meer consumentenvuurwerk en ontheffingen verlenen voor professionele vuurwerkshows. Die uitzonderingen maken de komende jaarwisseling niet veilig voor mens, dier en milieu, vinden ze bij de PvdD. De partij wil daarom een totaalverbod op vuurwerk. Een duidelijk beleid, duidelijke taal over wat het verbod inhoudt en zorgen dat mensen niet naar vuurwerk grijpen maakt de komende jaarwisseling volgens de PvdD veiliger.

Positief
Recent onderzoek van Ipsos I&O voor het blad Binnenlands Bestuur leert de partij dat 62 procent van de Nederlanders positief tegenover het vuurwerkverbod staat. En 83 procent) geeft aan het verbod te zullen naleven. Daarentegen geeft 1 op de 10 Nederlanders aan niet van plan te zijn zich te houden aan het verbod en vuurwerk zal afsteken. Met dat laatste in gedachten wil de partij van de burgemeester horen welke acties die daarvoor in gedachten heeft. “Is de burgemeester al in gesprek met omliggende gemeenten en de Veiligheidsregio Haaglanden om voorbereid te zijn op de komende jaarwisseling(en) en de nieuwe wetgeving?” De PvdD wil ook dat Den Haag, al dan niet met Utrecht, Rotterdam en Amsterdam of via de VNG, bij de regering pleit voor een totaalverbod zonder uitzonderingsmogelijkheden.

Meldingen
De afgelopen weken zegt de partij “meerdere signalen” te hebben ontvangen van “overmatig gebruik van vuurwerk”. “Zo is er (vaak midden in de nacht) veel vuurwerk afgestoken in onder andere de Vogelwijk, Valkenboskwartier, Moerwijk en Mariahoeve. Wanneer meldingen worden gemaakt bij de politie of de wijkagenten is het antwoord al snel: wij kunnen niet achterhalen waar het vuurwerk vandaan komt en kunnen dus niets doen.” Afsteken van vuurwerk is illegaal, vinden ze bij de PvdD, en dat vergt meer handhaving. Niet in de laatste plaats omdat vuurwerk vooral in het broedseizoen nadelig is voor de natuur en voor jonge dieren.

Sportterreinen
Veel vuurwerk zou volgens de partij in mei en juni zijn afgestoken bij sportterreinen zoals de Bosjes van Pex en Zuiderpark. Hoe omwonenden daar snel melding van kunnen maken, wil de partij weten en hoe reeds gedane meldingen standaard worden afgehandeld. En: “Waarom worden meldingen die bij de gemeente binnenkomen niet direct aan de politie doorgestuurd, maar in plaats daarvan afgewezen met de boodschap dat de politie hierover gaat?” De PvdD vraagt de burgemeester naar zijn contacten met sportverenigingen waar veel meldingen zijn van vuurwerkoverlast. En vraagt of hij uit zichzelf sportverenigingen wil aanspreken om het gebruik van vuurwerk te voorkomen.

Die mensen leven echt in fantasie wereld welkom in de werkelijkheid vuurwerk kun je niet stoppen het is overal om je heen landen te koop tjeees wat dom artikel dit weer kansloos echt wel zien hoe knetter dom ze zijn
Uitzonderingen
De jaarwisseling 2026/2027 is de eerste waarin er een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten geldt. De gemeenten kunnen uitzonderingen maken voor onder meer consumentenvuurwerk en ontheffingen verlenen voor professionele vuurwerkshows. Die uitzonderingen maken de komende jaarwisseling niet veilig voor mens, dier en milieu, vinden ze bij de PvdD. De partij wil daarom een totaalverbod op vuurwerk. Een duidelijk beleid, duidelijke taal over wat het verbod inhoudt en zorgen dat mensen niet naar vuurwerk grijpen maakt de komende jaarwisseling volgens de PvdD veiliger. Hahaha niks geleerd van corona jaren totaal verbod enm nog gebeurde het niet normaal dat dit podium krijgt Ze blijven maar door drammen

Dit beeld van kilo’s vuurwerk over de toonbank, zoals vorig jaar in Utrecht bij tuincentrum Intratuin,  gaan we niet meer zien.

Dit beeld van kilo’s vuurwerk over de toonbank, zoals vorig jaar in Utrecht bij tuincentrum Intratuin, gaan we niet meer zien. © ANP

Vuurwerkbranche woest na landelijk verbod en gaat in gesprek met advocaten: ’Wat er nu gebeurt, is ronduit onbeschoft’​

DORDRECHT​

Lieke Jongbloed
Algemeen verslaggever
21 minuten geleden

Frans Köhler van Stichting VuurwerkCheck trok vorige week al aan de bel over de voorgestelde compensatieregeling voor de branche. Dat een week later de staatssecretaris met deze mededeling komt, overvalt hem.

„Alhoewel, eigenlijk ben ik nergens meer over verbaasd. Het dendert door terwijl wij nog steeds niet weten waar we aan toe zijn”, zegt Köhler.

Landelijk vuurwerkverbod van kracht bij komende jaarwisseling

Landelijk vuurwerkverbod van kracht bij komende jaarwisseling.
„De politiek heeft ons toegezegd dat het verbod pas van kracht zou worden als aan alle voorwaarden is voldaan. Dat wordt nu overboord gegooid.”

Vanaf 1 augustus mogen consumenten geen vuurwerk meer kopen, verkopen of afsteken. Naast compensatie voor de branche moest er een goed handhavingsplan komen en moesten er mogelijkheden voor lokale ontheffingen zijn.

Inleverdagen voor vuurwerk​

Op dat laatste punt zijn nog enkele aanpassingen gedaan na advies van de Raad van State. Zo zijn de afstandsregels voor gezamenlijke vuurwerkshows hetzelfde als voor professionals.

Bovendien moeten de vuurwerkverenigingen een lokale binding hebben met de plek waar vuurwerk wordt afgestoken. Het is aan gemeenten om een ontheffing te verlenen voor vuurwerkclubs.

Raad van State: maak regels rond vuurwerkverbod strenger

Beeld ter illustratie: buren vieren gezamenlijk de jaarwisseling.
Een laatste voorwaarde van de Tweede Kamer was een plan voor de handhaving. Er komen onder andere inleverdagen voor mensen die nog vuurwerk hebben liggen.

Vuurwerkbranche overvallen door besluit​

De branche heeft, net als vorige week, nog geen uitnodiging binnen om met de staatssecretaris aan tafel te zitten.

„We wachten daar nog op. We werden daarom ook een beetje overvallen met dit besluit. Ze zou voor het reces met ons nog een keer afspreken. Het is echter opvallend stil”, zegt Köhler, die eerder namens de branche al gesprekken voerde in politiek Den Haag.

„In het besluit staat dat de compensatie moet worden uitgewerkt. Maar wij hebben het vertrouwen verloren. We spreken nu af met onze advocaten.”

Compensatievoorstellen zijn ’ontoereikend’​

De branche noemt de eerder gedane compensatievoorstellen ontoereikend en in geen verhouding tot de werkelijke waarde van de ondernemingen.

„Het gaat om bedrijven die jarenlang een traditie in stand hebben gehouden. Alles hebben gedaan om zich aan alle nieuwe regels te houden. En bovendien een aantoonbare economische bijdrage leverden aan Nederland.”

De vuurwerkverkopers voelen zich met de rug tegen de muur gezet. De voorgestelde 100 miljoen euro is zeker niet genoeg, benadrukt Köhler.

Vuurwerkbranche laaiend over ’schrale’ compensatieregeling na vuurwerkverbod: ’Dit is volstrekt onacceptabel’

Staatssecretaris Annet Bertram (Infrastructuur en Waterstaat) verdedigt de compensatieregeling voor de vuurwerkbranche.
„Tot nu toe is er niets gedaan met onze voorstellen en ideeën”, verzucht Köhler. „Het gedane voorstel is marginaal. Het onderste van het onderste. Bedenk dat er 840 verkooppunten zijn waar de compensatie voor nodig is. En dan ook nog de importeurs.”

Door het huidige voorstel gaan veel ondernemers failliet, is de verwachting.

’Wie wil er nu een vuurwerkbunker?’​

Ondernemer Leo Pap, die in Dordrecht jarenlang vuurwerk aan de man bracht, vertelt dat de onzekerheid groeit. „Mijn panden moet ik ombouwen om te kunnen verhuren. Wie wil er nu een vuurwerkbunker? Ik weet echter totaal niet waar ik aan toe ben.”

Samen met collega’s zit Pap in een appgroep, waarin ze elkaar zoveel mogelijk op de hoogte houden.

Dit soort beelden zullen bij Pap niet meer te zien zijn.

Dit soort beelden zullen bij Pap niet meer te zien zijn. © Eigen foto

„Dagelijks hebben we veertig tot vijftig berichten met onze problemen. Het is echter vanuit de overheid opvallend stil. We zijn overal in meegegaan, altijd alles aangepast voor veiligheid. Wat er nu gebeurt, is ronduit onbeschoft.”

Het steekt Pap dat het vuurwerkverbod hoogstwaarschijnlijk door velen aan de laars wordt gelapt. „In België staan ze te juichen. Die weten dat de Nederlanders straks massaal de grens over gaan om daar in te kopen.”

Net over de grens in Duitsland blijft vuurwerk te koop.

Net over de grens in Duitsland blijft vuurwerk te koop. © ANP

Theo van Huet in het Gelderse Pannerden doet er nog een schepje bovenop. „Ik ga gewoon verkopen hoor, als dit zo doorgaat.”

’Dupe van ellende in het land’​

Van Huet voelt zich enorm in de steek gelaten door de overheid. „Het is asociaal hoe wij te pakken worden genomen. Wij worden de dupe van de ellende in dit land, die niet door ons wordt veroorzaakt.”

Van Huet noemt de vele aanslagen met explosieven en de relschoppers die de oudejaarsnachten onmogelijk hebben gemaakt voor de hulpverleners. „Dat komt echt niet door het vuurwerk dat wij hier verkopen.”

Het houdt hem dag en nacht bezig, zo vertelt hij. „Ik ben me aan het verdiepen in alle Europese regelgeving. Ik ga in ieder geval straks gewoon verkopen als het zo doorgaat.”

Ze hebben gewoon schijt aan de ondernemers. Ze drukken het er doorheen, en zien wel wat er van komt. Maar goed, als de overheid zich niet aan de regels hoeft te houden ....
Ze hebben de VVD toch aan hun kant? Komt vast goed!

Als, en alleen als, aan de volgende voorwaarden wordt voldaan, zal de VVD een vuurwerkverbod steunen, om onze hulpverleners en agenten te beschermen:

1. Er komt een effectief handhavingsplan van politie en gemeenten. Daarbij eisen we van het kabinet dat de handhaving op illegaal vuurwerk wordt geïntensiveerd, in de volle breedte en wel direct. Hierbij verwachten we zichtbare inspanningen van de steden die al eerder een afsteekverbod instelden.

2. Een veilige jaarwisseling sluit vuurwerk niet volledig uit. In de wet leggen we vast dat de burgemeester een ontheffing kan geven aan een vereniging die op lokaal niveau consumentenvuurwerk afsteekt, voor de buurt. En we geven ruim baan aan de lokale vuurwerkshows.

3. De ondernemers mogen niet de dupe zijn. De sector moet op een eerlijke en nette manier gecompenseerd worden.

Ze hebben de VVD toch aan hun kant? Komt vast goed!

Als, en alleen als, aan de volgende voorwaarden wordt voldaan, zal de VVD een vuurwerkverbod steunen, om onze hulpverleners en agenten te beschermen:

1. Er komt een effectief handhavingsplan van politie en gemeenten. Daarbij eisen we van het kabinet dat de handhaving op illegaal vuurwerk wordt geïntensiveerd, in de volle breedte en wel direct. Hierbij verwachten we zichtbare inspanningen van de steden die al eerder een afsteekverbod instelden.

2. Een veilige jaarwisseling sluit vuurwerk niet volledig uit. In de wet leggen we vast dat de burgemeester een ontheffing kan geven aan een vereniging die op lokaal niveau consumentenvuurwerk afsteekt, voor de buurt. En we geven ruim baan aan de lokale vuurwerkshows.

3. De ondernemers mogen niet de dupe zijn. De sector moet op een eerlijke en nette manier gecompenseerd worden.
Je had toch serieus niet gerekend op een politieke partij zich aan zijn belofte houdt???

Ik heb nog één keer mijn brief aan de Tweede Kamerfracties verstuurd.

Dit omdat ik in januari enkel van de VVD fractie een reactie heb gehad. Al was deze algemeen, het was wel een reactie. De andere fracties hebben helemaal niet de moeite genomen om iets terug te sturen.

Deze keer heb ik ze niet naar de fracties gestuurd maar naar de Eerste- en Tweede Kamerleden individueel. (E-mailadressen zijn op te vragen bij: https://hvlv.nl/actie. Daar is ook een voorbeeldbrief te vinden als je wel wilt e-mailen maar geen persoonlijk verhaal hebt.

Waarschijnlijk tegen beter weten in, want in mijn eentje ga ik dit niet meer tegenhouden. Maar dan heb ik wel alles gedaan wat binnen mijn mogelijkheden ligt en kan ik mijzelf nooit verwijten dat ik niets gedaan heb toen het vuurwerkverbod dreigde. Ook vind ik het belangrijk dat de Kamerleden weten wat ze veroorzaken met hun wetgeving.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog één keer mijn brief aan de Tweede Kamerfracties verstuurd.

Dit omdat ik in januari enkel van de VVD fractie een reactie heb gehad. Al was deze algemeen, het was wel een reactie. De andere fracties hebben helemaal niet de moeite genomen om iets terug te sturen.

Deze keer heb ik ze niet naar de fracties gestuurd maar naar de Eerste- en Tweede Kamerleden individueel. (E-mailadressen zijn op te vragen bij: https://hvlv.nl/actie. Daar is ook een voorbeeldbrief te vinden als je wel wilt e-mailen maar geen persoonlijk verhaal hebt.

Waarschijnlijk tegen beter weten in, want in mijn eentje ga ik dit niet meer tegenhouden. Maar dan heb ik wel alles gedaan wat binnen mijn mogelijkheden ligt en kan ik mijzelf nooit verwijten dat ik niets gedaan heb toen het vuurwerkverbod dreigde. Ook vind ik het belangrijk dat de Kamerleden weten wat ze veroorzaken met hun wetgeving.
Ik heb uit frustratie ook nog gemaild met Michon van de VVD. Verwacht geen antwoord meer. Heb ze in nette woorden uitgelegd dat ze de *^-) kunnen krijgen. Zo, dat is er ook weer uit ...

• Like
Waarderingen: HVLV
Back
Bovenaan