DsNL, Pyroboy en killerdome goes Fallas de Valencia 2012

wanneer komt t verslag van de laatste dag?

Citaat bij de straatmascleta bij de supermarkt van Rusaffa: "Morris, ik kom je halen!"
Die blik op het gezicht van Morris, van WTF?!?!?!, was echt prachtig hahaha.

Als het goed is hebben de heren een aantal heel mooie beelden geschoten. En ze zijn veilig geland op Schiphol, dus ik denk dat jullie nog een heel mooi verslag te lezen gaan krijgen!

Ik hoop dat de heren net zo'n gaaf Fallas hebben gehad als ik. Leuk om jullie gesproken te hebben!

Ik kan jullie punt aan de ene kant wel begrijpen van de Duitsers maar anderzijds ook weer niet. Ik ben zelf ook een aantal keren in de bedding geweest en heb de Duitsers erg veel gesproken. Het zijn gewoon hele aardige personen, stuk voor stuk en ik kan er goed mee overweg. Zij hadden de tas met zware stukken vuurwerk expres verderop gezet zodat er niks mee kon gebeuren. Maar dat dan een andere Duitser met borracho's die richting op smijt en er voor nog gewaarschuwd wordt. Dan ligt het mijns inziens niet aan de Duitsers van het zelfmaak...

Het is gewoon erg k#t dat het heeft moeten gebeuren. Maar ik kan de zelfmaak duitsers hier absoluut de schuld niet van geven.

Ook vind ik het raar wat ik hier allemaal lees. Want ik heb zelf genoeg avonden in de bedding gestaan en toen vonden de meeste het zelfgemaakte spul wel helemaal geweldig op een paar mensen na dan, die de bedding dan ook verlieten om dat zij het niet vertrouwde.

Kortom, voor mij hebben de zelfmaak duitsers niets fout gedaan. Ja, als je het vuurwerk zelf gaat bekijken, dat is zwaar verboden ja. Maar vanaf die kant bekijk ik het niet. Kwa gedrag is er in ieder geval niks mis met ze en denken ook zij gewoon aan veiligheid!

Laat dat even duidelijk zijn.

Het verslag heb ik overigens zojuist getypt omdat ik er gisternacht en de dag er op totaal geen puf meer voor had. Bij deze dus het verslag van dag 8 toegevoegd!:)

Sja, ik besloot op de 18e ook maar even een kijkje te gaan nemen bij palau, nadat ik met 2 andere freaks had gestookt iets verderop.

Het ging er allemaal prima aan toe, trueno pijlen, wat trueno's en af een toe een mooie klap van die duitsers(ja ik kon er wel van genieten en de omstanders, veelal valencianen ook wel:)) Het ging er allemaal vrij normaal aan toe.

En toen ineens die bizarre klap. Je kan er van zeggen wat je wilt, maar het was een ones in a lifetime expierience. Zo hard zal ik het vast nooit meer meemaken o mijn god wat een klap was dat zeg, de hele schors van die boom lag eraf.

Ik kan jullie punt aan de ene kant wel begrijpen van de Duitsers maar anderzijds ook weer niet. Ik ben zelf ook een aantal keren in de bedding geweest en heb de Duitsers erg veel gesproken. Het zijn gewoon hele aardige personen, stuk voor stuk en ik kan er goed mee overweg. Zij hadden de tas met zware stukken vuurwerk expres verderop gezet zodat er niks mee kon gebeuren. Maar dat dan een andere Duitser met borracho's die richting op smijt en er voor nog gewaarschuwd wordt. Dan ligt het mijns inziens niet aan de Duitsers van het zelfmaak...

Het is gewoon erg k#t dat het heeft moeten gebeuren. Maar ik kan de zelfmaak duitsers hier absoluut de schuld niet van geven.

Ook vind ik het raar wat ik hier allemaal lees. Want ik heb zelf genoeg avonden in de bedding gestaan en toen vonden de meeste het zelfgemaakte spul wel helemaal geweldig op een paar mensen na dan, die de bedding dan ook verlieten om dat zij het niet vertrouwde.

Kortom, voor mij hebben de zelfmaak duitsers niets fout gedaan. Ja, als je het vuurwerk zelf gaat bekijken, dat is zwaar verboden ja. Maar vanaf die kant bekijk ik het niet. Kwa gedrag is er in ieder geval niks mis met ze en denken ook zij gewoon aan veiligheid!

Het verslag heb ik overigens zojuist getypt omdat ik er gisternacht en de dag er op totaal geen puf meer voor had. Bij deze dus het verslag van dag 8 toegevoegd!:)

Laten we eerlijk zijn, wat er wel goed ging was wel erg goed gedaan. Zelfbouw of niet. Dat er een productiefout bij zit, kan dan eenmaal gebeuren. Pyrotechniek blijft mensenwerk natuurlijk.

Mijn inziens hebben de reacties op zelfbouw te maken met de houding die heerst op de fora. Doordat zelfbouw op de fora not done is, reageren de mensen hier negatief op, denk ik. Terwijl het objectief gezien een mooi stuk vuurwerk kan zijn dat de lucht in gaat.

Het viel mij gedurende Fallas echt heel nadrukkelijk op hoeveel Nederlanders er met een te sterk Nederlands referentiekader naar een Spaans feest kijken. Dat een eigen referentiekader meespeelt is logisch, maar dat kan heel rigide werken als je daar niet bewust van bent. Mijn inziens keek men soms te veel met rood-wit-blauwe (en persoonlijk eigen) bril op naar de situatie in Valencia.

Ik vind het goed dat je een nuancering aanbrengt in het verhaal rondom de Duitse jongens met de zelfbouwpijltjes. Goede aanvulling!

Mooi dat de verslagen zijn bevallen :) sorry dat het me niet is gelukt overal foto's bij te plakken maar helaas faalde internet daarin.
Ik ga proberen vandaag zoveel mogelijk te uploaden.

Je hebt ook gelijk , maar een beetje pyro doet het op een open weiland. En dan praat ik over 250-500 grams salutes , als zo'n header naast je knalt ben je gewoon dood. En ik vind persoonlijk als hobby pyro dat het gewoon niet kan. Ik zou het zeker niet in me hoofd halen om dat soort dingen daar te stoken laat staan mee te nemen , het is zonde van je fallas ervaring als je gepakt word en je brengt zeker wel mensen in gevaar ! Een kleine persfout in de motor en je kan ernstige dingen meemaken , geloof me !

Dat werd al bevestigd door iemand die stars richting zijn hoofd kreeg , als dat 20 gram flashpowder inserts waren was het verhaal wel anders , dan had je serieuze ongelukken met niet te herstellen schade aan je lichaam.

Ik hoop dat ze vervolgens daar ergens een groot weiland opzoeken :)

Het is een beetje dubbel inderdaad. Die Duitsers, maar ook de Fransen volgens mij, hadden leuke zelfmaak grondknallers bij zich en een paar vette pijlen. Die hele dikke pijl hebben ze uiteindelijk niet afgestoken omdat ze het toch niet helemaal vertrouwden, zo snugger waren ze dus nog wel. En ja, die 14mm whistle-to-salute pijl was ook gewoon vet, dat was niet het moment om hypocriet te zijn. Je moet je wel afvragen of het een goed idee is om zelfmaakpijlen uit de rivierbedding te schieten (antwoord: nee). Dus tja... als pyro liefhebbers vind je het mooi, maar sommige dingen horen niet thuis in de Turia, dus een dubbel gevoel erbij. Wel zeer relaxte gozers overigens.

Ook wonderbaarlijk dat er na een uur nog geen politie te zien was, het ging namelijk flink los! Dat was nog de dag voor de ontplofte tas trouwens. En ik wil effe benadrukken dat de Nederlanders zich keurig gedragen hebben, geen gekke dingen gezien, geen bommetjes gebouwd, gewoon lekker beetje stoken zoals het hoort, dus die vooroordelen mogen de mensen die er überhaupt niet bij waren gewoon lekker voor zichzelf houden.

Maar naar mijn mening is dit een discussie waar geen duidelijke conclusie uit zal en kan komen.. dus lijkt het me doelloos om het er hier over te hebben.
Graag zie ik dat we het hier hebben over onze Fallas-beleving die te lezen valt in de verslagen.
Over hoe je verantwoord met vuurwerk omgaat zijn genoeg andere topics! :)

Toch best gestoord dat tijdens zo'n fantastisch festival met zoveel vuurwerk waar de pyrotechnici laten zien wat hun kunsten zijn, dat er dan enkele hun zelfgebouwde zooi meenemen om te demonsteren.
Gaat nergens over, ik vind je bent daar te gast stook dan gewoon het spul wat ze daar te koop hebben en ga niet stoer lopen doen met wat zelfgebouwde pijltjes. Onverantwoord. Straks worden diegene die nog nooit naar Valencia zijn geweest er de dupe van want dan mag er niks meer daar.

Ontopic:

Jongens ik vond het geweldig dat jullie ons op de hoogte hebben gehouden van hoe het daar was, zoals ik al eerder heb gezegd, heb het met veel plezier gelezen. Ben razend benieuwd naar het beeldmateriaal :p

Ik ben zelf ook 1 van de zelf bouwers, maar idd wat hun doen was echt even te gek. Heb het zowiezo niet op pijlen in de stad, vooral zo druk als het daar was.
Die tas met die dikke pijl van 125 gram flash is gejat! Dus laten we hopen dat het niet in de handen is gekomen van een 14 jarige!

Grondknallers oke... maar die pijlen... :/ Heb er nog een verkeerd zien gaan, die even uit het park vloog en op straat op een meter boven de grond uit elkaar klapte. Gelukkig stond daar niemand.

Volgens mij had ik gevraagd weer ontopic te gaan over onze belevingen van Fallas!

Berichten die uiteindelijk toch weer over het zelfmaakdeel gaan zullen worden verwijderd.

Bedankt :)

Heren, Casper voor zijn verslagen, Morris voor de foto's en Jaco voor het hopelijk toekomstige filmmateriaal, hartelijk bedankt voor jullie inzet om ons allen hier op deze leuke dagboekwijze mee te laten genieten van jullie avonturen in Valencia! Ik heb er van genoten.

Inderdaad, het was een zeer leuk dag boek om bij te houden.
Heb ieder verslag met plezier gelezen.
Bedankt voor jullie moeite.

Iedereen hartstikke bedankt voor de geweldige reacties die er op de reisverslagen zijn gegeven!:) Weet ik in ieder geval dat het het waard was om rond 4 uur 's nachts de verslagen te typen. Volgend jaar zal ik het zo weer doen hoor jongens, heb het met plezier getypt. Overigens sorry voor de mogelijke spelfouten die er in de verslagen staan, maar wat ik al zei, om 4 uur 's nachts na drukke dagen denk je niet zo helder meer.

Back
Bovenaan