DsNL, Pyroboy en killerdome goes Fallas de Valencia 2012

killerdome

VWC lid
Dag 1 12 maart:

Vandaag was het dan eindelijk zover, de dag dat de reis naar Valencia zou starten. Heerlijk en ik had er heel erg veel zin in net zoals DsNL en Pyroboy. Nadat ik om 3 uur naar bed gegaan ben, want ik kon toch niet slapen, werd ik om half 8 alweer wakker, fijn... Dus nog maar weer even in bed gaan liggen tot 10 uur en toen nog even de laatste dingen in mijn koffer gestopt.

Rond 1 uur arriveerde Pyroboy bij mij thuis waarmee ik eventjes wat dronk en de mascleta de colores nog even samen keek van 10 maart. Daarna zijn we nog even naar het dorp gegaan om wat geld uit de muur te halen. Toen we weer thuis bij mij kwamen was Jaco ook al gearriveerd. Daarna maar gelijk de koffers in de auto gelegd en de reis naar Schiphol gestart met mn vader die de chauffeur was.

Daar rond half 4 zoals gepland aangekomen en gelijk maar ingechecked. En ja hoor, we hadden wat problemen met de kilogrens van de bagage... Altijd fijn... Maar het is allemaal goed gekomen. Toen eventjes een Burger king gepakt met de nodige droge uitspraken die werkelijk nergens over gingen, dat zegt dus wat over de hele week die we nog samen moeten doorbrengen, jojeej!

2012-03-12_17.02.40_40882.jpg

(Ons vliegtuig, door: pyroboy)

Om 5 uur was het zover om in te checken en om het vliegtuig in te stappen. Het was de bedoeling dat we om 17:40 de lucht in zouden gaan maar helaas hadden ze het idee dat er lekkage in de vleugel van het vliegtuig was, wat achteraf condens bleek te zijn. Dus 20 minuutjes later de lucht in gegaan en na ruim 2 uur geland op Valenciaanse grond.

img_2726.jpg

(Onderweg naar Valencia! door: pyroboy)

Nog eventjes de koffer pakken en we konden naar buiten waar al een taxi voor ons klaar stond die ons naar ons hostel bracht. Werkelijk waar een heerlijk ritje door de Valenciaanse straten met een snelle korte blik op de wonderbaarlijke falla beelden en de mooie verlichtingen in de sfeervolle Valenciaanse straten.

img_2744.jpg

(De sfeervolle straten van Valencia, door: pyroboy)

Aangekomen bij ons hostel hebben we eerst 5 minuten voor de deur gestaan voor we door hadden hoe we contact konden krijgen met de eigenaar!:p Eindelijk binnen stonden we in de lobby waarna er niks gebeurde. Nog maar een keer bellen en toen moesten met de lift naar boven. Daar aangekomen stond de eigenaar ons al op te wachten en vroeg ons nog even de identiteitsbewijzen en een krabbeltje. De kamer ziet er simpel uit maar is wel okee te doen. Merendeel van de dagen zijn we toch op straat om het fantastische festival te beleven en te vieren.

img_2737.jpg

(Onze kamer in Hostel Bisbal, door: pyroboy)

Na even naar de kamer te hebben gekeken en het thuisfront te hebben geïnformeerd zijn we de straat weer op gegaan op zoek naar een supermarkt om wat water te zoeken. Gevonden en toen nog even wat staan kijken bij een Falla in aanbouw, mooi om te zien. Water op de kamer gezet en een slok genomen en op naar Plaza del Ayuntamiento om daar eens even te kijken, altijd leuk om te zien, en voor Pyroboy helemaal want het is zijn eerste keer Fallas!

img_2754.jpg

(Falla in aanbouw op Falla del Ayuntamiento, door: pyroboy)

Na dit te hebben gezien even naar onze stamkebapzaak van vorig jaar gegaan om een kebapschotel naar binnen te werken met een goed biertje erbij. Jaco werd plots nog gebeld door RRnl die ook gezellig even kwam buurten en een biertje zou drinken, maar die heeft hij niet gehad van Jaco!:p Heeft ie dus nog tegoed. De kebapzaak besloot maar eens te sluiten en zo zijn wij ook maar naar het hostel gegaan na eventjes wat miniknallertjes te hebben gestookt die RRnl bij zich had.

Nu zijn we allemaal even heerlijk aan het doen wat we allemaal even zelf willen en liggen we gewoon even voor te genieten van de Mascleta die El portugués morgen zal schieten.

Tot zo ver!

Tot morgen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag 2 13 maart:

Na een heerlijke nacht slapen met het mooie gesnurk van Pyroboy werden we allen om half 9 alweer wakker na om half 2 te zijn gaan slapen. Het was behoorlijk koud toen we wakker werden onder de dunne lakentjes die op ons lagen, niet normaal meer. Allemaal even gedouchet en de straat op gegaan

Na even een rondje om het plein te hebben gelopen en wat films en klikjes te hebben geschoten zijn we naar de bakker gelopen om voor ongeveer 4 euro pp een heerlijk ontbijtje te halen. Daarna rustig aan terug naar het plein gelopen om onze plekjes vooraan te veroveren.

img_2759.jpg

(El Portuguès aan het werk op Plaza del Ayuntamiento, door: pyroboy)

Na daar een uur te hebben staan wachten kwamen er al wat bekendere gezichten aan waar we mee hebben staan praten totdat het 10 voor 2 was en de eerste salute het luchtruim in mocht. Heerlijk weer, de eerste mascleta van Fallas de Valencia 2012 voor ons! Die laatste 10 minuten gingen erg spoedig en de Mascleta mocht los barsten. Wat een geweld van het ´beschaafde´ begin tot de agressieve en bizarre finale. Gewoon weer heerlijk om weer een mascleta te mogen horen, zien en voelen!

Daarna zijn wij even naar onze kamer gelopen om even te toileteren. Nog eventjes het adres van Pyroshopping opgezocht, daar aangekomen bleek hij over 10 minuten open te gaan in verband met de welbekende spaanse siesta. Ik had al afgesproken met mijn Duitse vriend die ik ken, hij moest wat spul ophalen wat er gister niet was... Helemaal gek die gast! Ikzelf kocht niks, Pyroboy en DsNL kochten een paar kleine dingetjes zoals fonteintjes. Daarna zijn we even naar het appartement van mn duitse vriend gelopen, ik tilde namelijk een tas voor hem, was teveel voor hem om in zijn eentje te dragen. Daar aangekomen nog is even naar hun vuurwerk staan kijken, want nogmaals, die zijn helemaal gek! Het bleek al kwart voor 5 te zijn en we besloten lekker terug te gaan naar onze eigen kamer en Morris kwam met het idee een taxi te nemen. Goed idee, voor 6 euro totaal waren we in 5 minuten weer bij onze kamer, scheelt weer een paar meters lopen.

img_2790.jpg

(Een falla, door: pyroboy)

Op onze kamer onze laptops er even bij gepakt en even contact gehad via de mobiel. Blijft handig zo een internetverbinding op de kamer! Uiteindelijk was het alweer half 7 en besloten we wat te gaan eten en dit was alweer kebap. Hoop morgen wat anders, het is hartstikke lekker, maar niet iedere dag. Na het eten zijn we maar even naar de wijk ruzafa gelopen om daar naar de grandioze mooie verlichte straat te kijken die daar tijdens Fallas te bewonderen is. Wij kwamen er iets na 8´en aan en de lichtjes werden net op muziek van Coldplay stuk voor stuk aangezet. Ik ging er steeds harder naar toe lopen want ik kreeg werkelijk waar kippenvel, Coldplay met Viva la Vida en die wonderbaarlijke kleurrijke lichtbron in zo een smalle straat.

Na dit moois mee gemaakt te hebben doorgelopen naar palau waar het even tijd was om te stoken. Heerlijk rustig wat leuke fonteintjes weg stoken waar zeker een aantal leuke dingen bij zaten. Pyroboy en Jaco zijn later samen met RRnl een terrasje gaan pakken en ik bleef nog even met mijn Duitse vrienden staan waarna later ook nog Nederlandse en Franse bekenden aansloten en het zo een heerlijk gezellig stookfestijn werd. Maar aan al het leuke komt ook een eind en zo ook nu want het was tijd om naar de kamer toe te lopen in mijn eentje, Pyroboy en DsNL waren er inmiddels al aangezien zij een terrasje gepakt hadden. Toch voelde ik mij niet helemaal op mn gemak in mn eentje in zo een achterbuurt als deze. Je weet nooit wat er rond loopt om 1 uur ´s nachts... Maar ben gelukkig heelhuids aangekomen en ik lig nu lekker in mn bedje en ga mn ogen sluiten.

img_2829.jpg

(Stoken bij Palau de la Mùsica, door: pyroboy)

Tot morgen!

Dag 3 14 maart:

Na heerlijk geslapen te hebben en om half 11 wakker te zijn geworden hebben we maar eens rustig gedouchet. DsNL en ik gingen even wat drinken en te eten halen voor op de kamer bij de supermarkt terwijl Pyroboy onder de douche stond. Aangekomen bij de kamer was Pyroboy klaar met zijn krulspelden inzetten. We liepen naar het plein met een gekocht ontbijtje dat we terplekke opaten, heerlijk in het zonnetje! 22 graden, een heerlijke temperatuur om vast te wennen aan het ik hoop mooie weer dat het tijdens het voorjaar in Nederland is.

Om 2 uur mocht de mascleta dan los barsen en het was echt, van het begin tot het eind, snoei, maar dan ook snoeihard. Het begin was extreem, het midden was extreem en het eind was het extreemst, how it should be! Ik heb in ieder geval HEERLIIJK genoten van deze geweldige mascleta!

Na de mascleta zijn we mee gelopen naar het appartement van bekenden van ons. We gingen met hun naar Plasticos Gamon in Burjasott, iets buiten Valencia. We zijn daar geweldig ontvangen en ik ben heel blij dat ik daar geweest ben. Er zit een geweldig museum daar waar je uren kont blijven kijken naar van alles wat met het spaanse vuurwerk te maken heeft.

img_2904.jpg

(Nederlandse liefhebbers bij Plasticos Gamón, door: pyroboy)

De gastvrijheid in Valencia was top, er werd een grote pul met bier voor ons neergezet en toen er werd gevraagd of we nog een pul wilde en we die vraag met nee beanwoorde, werd de vraag nogmaals gesteld en toen waren we wel verplicht ja te zeggen. Ook werd er voor ons nog een zogenaamd doosje met tro de bacs neergezet en deze mochten wij zelf ook gooien, heerlijk om dat ook eens te mogen doen! Heb zelf het bovenkantje van het doosje afgescheurd, want ik wil dat zeker meenemen voor thuis. Veel te laat zijn we daar weer vertrokken want we waren om 8 uur weer in onze kamer. Maar ik moet zeggen dat ik echt wat moois gezien heb! Foto´s en films zullen zeker nog volgen!

http://www.youtube.com/watch?v=XZ_RxziUXVQ
(Trueno de bac bij Plasticos Gamón, door: pyroboy)

In onze kamer aangekomen zijn we snel weer vertrokken en hebben wij een taxi gepakt naar een wijk om een mascleta miniatura mee te pakken. Daar aangekomen konden wij niks maar dan ook niks vinden, ook de plaatselijke bevolking wist van niks. Na ongeveer een uur de hoop opgegeven en bijna besloten een taxi te nemen belden we toch nog met andere Nederlanders die met Fransen ook die kant op zouden komen. Toen zij aankwamen was het al snel duidelijk waar de mascleta miniatura afgestoken zou worden. We hebben een heerlijke show gezien. Geweldig wat er uit zulk kleins te halen is! Hij begon met cake´s met verschillende effecten, peony´s, crossettes enz. enz. Ook werden er nog een aantal cake´s afgestoken die vergelijkbaar waren met de welbekende zware jongens van marijn vuurwerk. Kortom hebben wij een heerlijke mascleta miniatura mee mogen maken die een heerlijke finale had.

Toen de mascleta miniatura om kwart over 10 af was gelopen maar doen besluiten weer naar de stad te gaan om maar eens wat te gaan eten, dit keer geen kebap maar een tentje waar het eten niet bijster goed was, maar nog wel te eten. Wel hebben we ongelooflijk veel lol gehad met zijn drieën, vooral DsNL had het niet meer en lag bijna op de grond van het lachen! Kortom, de sfeer zit er goed in en we gaan nog een paar fijne dagen tegemoet!

Dag 4 15 maart:

Vandaag werden wij rond een uur of half 10 wakker en zijn wij direct gaan douchen. Rond een uur of 11 liepen we al op straat om een broodje te halen bij de bakkerij en daarna naar het plein te lopen. Daar aangekomen hing en stond er wat meer spul dan voorgaande mascleta´s. Volle trueno-lijnen, veel digitale knallers en een helse salutefinale stond op ons te wachten. Ikzelf liep even naar de kooi toe om het even van dichtbij te bewonderen terwijl Pyroboy en DsNL van hun ontbijtje stonden te genieten.

Naarmate het later werd kwamen er steeds meer spanjaarden en Nederlandse liefhebbers om ons heen staan. Al gauw werd het een gezellige boel en hebben wij flink staan lachen en gieren. Je kunt je dus ook voorstellen dat de tijd voorbij vloog en de eerste salute ging alweer de lucht in om 13:50. 10 minuutjes wachten en het feestje mocht weer los barsten, heerlijk, heerlijk en nog eens heerlijk! Het ging echt helemaal totaal los en ik ben er nu schor van! Die salutefinale was echt absurd maar heerlijk, net zoals de rest van de mascleta dat was! Ik heb in ieder geval een goede mascleta gezien van Europlá!

Na de mascleta zijn wij even naar onze kamer gegaan waar Pyroboy en DsNL al hun statieven en ander film en fotomateriaal meenamen, we kwamen namelijk niet meer terug op de kamer vandaag. We liepen eerst naar het schietveld toe waar vanavond de eerste Castillo geschoten werd door Turis. Heerlijk klikjes geschoten. Eerst hebben wij foto's gemaakt achter het hekwerk en daarna zijn wij even naar de mannen van Turis gelopen om te vragen of wij wat foto's en films mochten maken, dit was gelukkig geen probleem en wij konden zo het veld oplopen. Kickuh!! Zelfs hebben wij nog een hele rondleiding gehad over het veld en is er het een en ander verteld over de show en effecten. Ook was er nog een schotse man aanwezig die van Pyrosure bleek te zijn, Turis werkt ook met zijn systemen. Een vriendelijke man was dit in ieder geval en zeker leuk om eens met hem gesproken te hebben!

Na een geweldige kijk op het veld hebben wij een terrasje gepakt en hebben we heerlijk zitten genieten van een cerveza. Daarna zijn wij naar het plein gelopen om daar naar een amerikaans restaurant te gaan, dit hebben wij geweten ook want Pyroboy en DsNL hebben hun bordje niet leeg kunnen krijgen. In ieder geval was het heerlijk eten wat wij voorgeschoteld kregen.
Na het avondeten een taxi gezocht die ons alweer naar een mascleta miniatura kon brengen. Echter konden we deze avond de mascleta miniatura erg snel vinden wat een erg opgelucht gevoel gaf! Bij aankomst gevraagd of we wat foto's en films mochten maken en alweer moest dit geen probleem zijn als wij maar op de kabels lette die er over het schietveldje liepen. Al met al was dit een heerlijke mascleta die in zo een lekker klein straatje plaats mocht vinden. Heerlijke sfeer om tussen de Valencianen zelf in hun eigen buurt een mascleta mee te pakken, ook zij vinden het geweldig dat wij naar hun mascleta komen kijken.

Na deze leuke mascleta was het tijd om naar alameda te gaan om ons voor te bereiden op de eerste Castillo. Ik liep zelf eerst nog even naar palau om nog wat te kijken naar het gestook van menig liefhebber daar. Het was in ieder geval weer heerlijk te doen! Rond een uurtje of half 11 maar de kant van Alameda op gelopen om daar een plekkie te bemachtigen voor de Castillo, deze vond ik al snel bij Pyroboy en DsNL die al klaar stonden met statief en al.
Om 23:55 werd er een lekkere salute de lucht in gejaagd en vlak er na nog een tot het feestje los mocht barsten. Geweldige kwaliteitsbommen en heerlijke fragmenten heb ik gezien. ook de finale was erg mooi met de salute die van het midden naar de buitenzijden liepen wat ons die middag al verteld was. Echter schoten er na de salutes nog wat shells door wat niet de bedoeling was leek ons, dat was zeer jammer. Maar toch hebben wij weer een heerlijke show gezien.

Na de castillo hebben wij nog even een biertje en ik een bacotje geunittigd en was het al snel erg laat. Morgen moeten wij namelijk op tijd op het plein zijn omdat wij even in de kooi mogen kijken voor de mascleta die Turis morgen schieten zal!

Laatst bewerkt:
Dag 5 16 maart:

Vandaag wat vroeger opgestaan om naar het plein te lopen, daar hadden wij namelijk afgesproken met een van de mannen van Turis. Daar aangekomen konden wij hem al zien staan en konden we gelijk de kooi in. Geweldig om daar ook eens in te mogen staan en alles van dichtbij te mogen bewonderen. Er hing in ieder geval een mooi stukje digitaal en trueno´s hingen er ook zat.
Toen we weer uit de kooi waren maar gauw even naar de bakker gegaan om weer een lekker ontbijtje te halen en deze lekker op straat voor de kooi op te eten. Genieten noem je dat ook wel geloof ik. Al snel zag ik 2 bekenden van mij staan waar wij bij zijn blijven staan, gezellig was het zeker en de tijd vloog voorbij.

Om 2 uur mocht de mascleta dan toch echt beginnen en het was een heerlijke mascleta, enkel vond ik het begin wat rommelig geschoten en kon ik niet echt beslissen waar ik kijken moest. Zelf merk ik dat ik er langzaamaan wat beter in word om mascleta´s te beoordelen. De teremotto van deze mascleta van Turis sloeg echt alles, want hij zat bij ons echt net op het randje. Erna nog eventjes een heerlijk stukje digitaal en erna nog even wat mines met salutes er boven. Dah hoort zeau! Overigens hoorde ik later dat er mensen op werden genomen ivm bloed dat door de mascleta uit hun oren kwam, zegt genoeg lijkt mij.

Na de mascleta was het direct tijd om naar Plasticos Gamon te gaan om daar op uitnodiging paella te eten. Voor mij was het de eerste keer paella en ik moet toch eerlijk bekennen dat ik er niet weg van ben, het was niet vies, maar ook niet bijzonder. Wel was het uiterst gezellig voor de deuren van Plasticos Gamon. Na het eten ben ik nog even naar C. Caballer gelopen, een vuurwerkwinkel ongeveer een kilometer verderop, een erg leuke winkel met net weer wat andere dingen dan bij pyroshopping of el fallero. Ikzelf heb hier niks gekocht, de anderen die met mij waren kochten wel flink wat spullen.

Daarna naar de metro gelopen om naar onze kamer terug te gaan en even wat water en wc papier te kopen. Ikzelf kocht nog wat mars candybars voor de extra energie die ik deze dagen zeker nodig ga hebben. Aangekomen op onze kamer even het toilet bezocht en daarna ook weer snel naar buiten gegaan om een taxi te zoeken samen met RRnl om een straatmascleta mee te pakken. Daar aangekomen zagen wij deze al snel hangen en was het enkel wachten tot hij ontstoken werd. In het programma stond 9 uur, echter bleek dit 10 uur te zijn. Geen enkel probleem, terrasje erbij met een biertje en eventjes wachten. Om 10 uur ging de mascleta dan ook de lucht in en ik moet zeggen dat het zeker een leuke mascleta was met lekkere trueno´s. Echter vond ik de termotto niet heel intensief. Echter maakte de salute´s en siersshells het wel weer goed.

Na deze mascleta maar een taxi gepakt naar Alameda. Daar uitgestapt en nog even naar palau gelopen, we hoorden daar namelijk fikse knallen. Heb me daar goed vermaakt zonder zelf te stoken. Ging goed los daar in ieder geval, heerlijk!

Rond een uur of 11 maar eens naar Alameda gelopen om een plekkie te zoeken voor de Castillo, daar aangekomen was er nog genoeg plek en ik ging al snel zitten met een biertje in mijn handen, even lekker relaxen, dat moet ook op vakantie! Om 1 uur ging dan toch echt de Castillo van Valenciana de lucht in en deze begon heel goed met mooie studata´s die er later nog veel meer geschoten werden. Hele mooie thema´s gezien en goede bommen. Ikzelf kan weinig opmerken over de castillo´s want het is gewoon wonderbaarlijk mooi spul wat geschoten wordt. Echter moest ik erg nodig plassen onder de Castillo, ik deed het bijna op mn broek. Na de Castillo dus heel snel een wc gezocht om die eens even tot last te zijn en wat een opluchting!

Weer aangekomen op de brug met zn allen besloten nog wat lekkers te drinken op een terasje. Dit werd een kebapzaak en gelijk konden wij nog even avondeten... Helemaal vergeten want dit hadden wij nog niet gehad. Ikzelf heb er ook helemaal geen erg in gehad. Om 3 uur maar besloten om lekker het nachtleven gedag te zeggen en lekker naar de kamer gegaan om te slapen en toe te leven naar de mascleta van Valenciana!

Laatst bewerkt:
Dag 6 17 maart:

Vanmorgen ging om half 10 de wekker al. Ik dacht, bekijk het allemaal nog maar even, ik blijf nog lekker liggen. Ook zeker gedaan en om 11 uur heb ik eens een keer besloten onder de douchte te springen terwijl Pyroboy en DsNL al op pad waren. Zo kon ik zelf nog eventjes rustig wakker worden, de dagen zijn lang en de nachten kort...

Om 12 uur was ik klaar voor vertrek en ik ben alleen even snel naar de bakker gelopen. 3 broodjes gehaald en op naar het plein, Pyroboy en DsNL stonden er al vooraan. Ik ging lekker zitten bij 2 bekenden en at lekker rustig in de schaduw m´n broodjes op. Ja, die tijd ging ook niet heel erg snel dus ik pakte mn mobiel maar en ging eventjes wat spelletjes spelen. Moet wat doen om de tijd te doden hea! Om kwart over 1 maar eens opgestaan en nog eventjes van het zonnetje genieten. Om 2 uur ging dan eindelijk de mascleta van dit keer Valenciana de lucht in. Mooi begin met de brede crackling boeketten en salvo´s. Goede luchtknallers die niet al te hard waren en mooi fluiters. Daarna een mooi stukje gekleurde rooktails met ander mooi spul er bij waarna de Truenolijnen hun werk gingen doen. Dat ging weer goed los en voor we het wisten waren we bij de teremotto. En F#ck wat ging dat weer hard... Wel weer staan genieten en weer ben ik een beetje meer schor van het schreeuwen en gillen.

Na de mascleta wilden we om 3 uur nog een straatmascleta meepakken. Dit ging hem niet worden door de enorme drukte en opproppingen in en rondom de stad. We zagen en hoorden in de verte wel een salute waarvan we de rook boven een appartementencomplex zagen. DsNL en ik zette het op rennen maar er was jammer genoeg niks te bekennen. We besloten lekker een terasje te pakken en een lekker biertje te nemen. Heerlijk genieten met een lekkere tosti er bij.

Rond een uur of half 5 maar weer naar de kamer gelopen, ik zag nog een grote feestwinkel en ik vroeg me af of er vuurwerk verkocht werd. Toen wij de etalage inliepen zagen wij tot onze verbazing een modelbouw mascleta staan in verschillende formaten. DsNL en Pyroboy moesten deze zeker hebben ik liet hem staan, heb niet zo heel veel met dat soort dingen in miniatuur voor thuis. Vind het wel leuk om te zien.

Aangekomen op de kamer even relaxed gedaan en om half 7 maar de straat op gegaan om een taxi te zoeken richting een straatmascleta. Ik koos nog even de ´hoeristische route´ gewoon om even te kijken wat er in de straat te bekijken was. Moet er namelijk niet aan denken om daar wat mee te doen. Het was wel gewoon leuk en lachwekkend om te zien. Daarna maar snel een straat gezocht waar wel auto´s reden en een taxi gepakt. Na ongeveer een kwartier kwamen we dan aan op de plek en we reden er al langs met de taxi. Het zag er goed uit en er stonden flink wat shells en salutes opgesteld. Shells tot en met 3´´ en salute´s tot en met 2´´. Overigens hadden we veel bekijks leek het wel door de Spaanse bevolking van de buurt terwijl dit in andere buurten helemaal niet zo is. Ach, wel leuk. Om een uur of half 9 ging de mascleta de lucht in en het was zeker een leuke mascleta beginnend met siershells met grote effecten waarna de treunolijnen al aan gingen. Overigens was de mascleta niet heel lang van duur want voor we het wisten ging er alweer een salvo met siershells en salutes de lucht in en hoorden we de laatste galm door de straten gaan. Heerlijk in ieder geval.

Na deze mascleta gezocht voor een tent om te eten alleen hier konden we niet in slagen. Wel vond ik een chinese lowbudgershop waar ik een karton partypoppers aan heb geschaft voor tijdens de castillo´s. 75 cent per stuk is namelijk geen geld. Wel moest de Chinees even zijn stoep vegen want die moest ook geloven aan een snipperpartijtje. Weet alleen niet of die er blij mee was. Toen zijn we maar verder gelopen naar een drukke weg om de taxi te pakken en wat te gaan eten bij alameda. Dit werd een hamburger die goed te eten was. We zijn in ieder geval wel lekker bezig met het eten want het is alleen maar kebap, pizza of hamburger wat we naar binnen werken hier.

Met een volle buik maar naar alameda gelopen om een plekkie te zoeken voor tijdens de castillo. Al snel werd het een gezellige boel met veel Nederlanders om ons heen en gezellige amsterdammers. Heerlijk volk! Af en toe ging er een party popper de lucht in en was het even de handjes door de haren bij iedereen want het zag er goud uit! Op het eind maar besloten de 4 overige tegelijk af te schieten en dat zag er heerlijk uit, golden shower ofzo???

Om 1 uur was het dan zover met de castillo en echt waar, wat was dit een heerlijke castillo geschoten door ricardo caballer. Constant stond ik te schreeuwen om de mooie beelden die voorbij kwamen en door de machtig mooie kwaliteit. Damn, wat ik daar allemaal heb gezien, heerlijk! De film en foto's zullen nog komen, dan snappen jullie denk ik wel wat ik bedoel.

Na de castillo nog even wat gedronken bij de kebapzaak vlakbij ayuntamiento en toen maar weer terug gegaan naar de kamer om te gaan slapen. Ik ging overigens nog wel even via de hoerensteeg en DsNL en Pyroboy moesten mij toch stiekem even volgen... hahaha! Morgen zal Ricardo Caballer schieten en zojuist toen wij terug liepen van de kebapzaak naar onze kamer hing er al aardig wat digitaal knalwerk en ook stond de salutefinale er al. En dat zag er al aardig spectaculair uit. Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd.

Laatst bewerkt:
Dag 7 18 maart:

Vandaag ben ik alweer later mn bed uit gegaan dan de anderen. Ik was gewoon kapot en dacht, bekijk het allemaal maar! Rond een uur of 10 over 12 kwam ik aan bij de jongens met weer mn ontbijtje in mn handen. Wel was het aardig druk en bleef ik eerst even een tijdje staan, waar ik weer snel genoeg van had. Dus ik ging lekker op de grond zitten en lekker gepraat waardoor de tijd wat sneller lijkt te gaan. Voor we het wisten ging de mascleta van ricardo caballer de lucht in en het was zeker een goede mascleta alleen vond ik de 2 mascleta´s van de dagen ervoor toch wat extremer en die gaven mij dus ook een beter kick! Maar toch weer een lekker mascleta op het plein.

Na de mascleta op het plein snel naar een andere gelopen en we hoorden al een andere de lucht in gaan. Ik zette het op rennen en kwam aan bij deze kleine mascleta met lomp harde trueno´s er in! Na deze mascleta snel doorgelopen naar een mascleta op een kruispunt geschoten door pirovalencia. Wel een grote moest ik zeggen alleen kon de teremotto net wat harder eerlijk gezegd. Hij stond in ieder geval niet in contrast met de trueno´s ervoor.

Toen de mascleta afgelopen was maar gelijk een terasje gepakt op dezelfde kruising en al snel had ik een paar biertjes teveel op. De sfeer zat er in ieder geval heel goed in. Ik kreeg de slappe lach en ik spuugde het bier per ongeluk in de rondte en DsNL valt met zn stoel in de verlaging van een boom... Toen had ik het helemaal niet meer net zoals de rest.

rond een uur of 5 maar weer eens terug gegaan naar de kamer om een sweater te halen en toen naar het plein gelopen om bij hollywood fosters te eten. Alweer een dikke hamburger, niet te zuinig. Toen we deze op hadden snel een taxi gezocht om naar een mascleta te gaan. Besloten de taxi naar de volgende te pakken en ook daar konden wij helemaal niks vinden. Fijn is dat hoor, 20 euro voor taxi´s betaald en geen mascleta gezien. Maar niks aan te doen, dat hoort er bij.

We liepen naar Alameda en ik liep met een andere maat, tobias even naar de bedding om het stookgeweld daar te bekijken. De sfeer was er snel af, achter ons stond een tas met pijlen met 250 gram flash er in en nog meer zooi, totaal ging het om 700 gram flash en iemand vond het leuk om borracho´s naar die kant te gooien. Net toen Tobias tegen mij zei dat die tas daar stond ontplofte de hele boel en werd wij weggeblazen door een drukgolf van jewelste. 700 gram flash op ongeveer 15 meter afstand...

Tobias en ik besloten maar gelijk naar alameda te lopen, we hadden het namelijk helemaal gehad. We kwamen daar aan rond half 12 en het was al vrij druk. Op het schietveld stonden veel steppers en de salutefinale van meer dan 700 salutes beloofde ook wat. Schijn bedriegt, de hele show liep de mist in door steppers die niet goed verbonden zaten. Hele beelden klopte niet, kometen die tegen appartementencomplexen aanschoten en ga zo maar door. De show moest zelfs even stil gelegd worden. De sfeer was dus goed weg. Na de show liepen we nog even een rondje langs het schietveld en er werden nog tientallen buizen leeggetrokken met shells tot en met 8´´ die er nog stonden. Heel zonde was dit allemaal zeg.

We hadden zelf ook helemaal geen zin meer om iets te gaan drinken en zijn dan ook maar gelijk gaan slapen.

Laatst bewerkt:
Dag 8 19 maart:

Vandaag wakker geworden rond een uur of half 11. DsNL en Pyroboy stonden al op het punt om te vertrekken richting het plein. Het was tenslotte de laatste mascleta voor Fallas 2012. De avond ervoor was de nit del foc van vicente aardig naar de ***** geholpen en vicente moest ons dus wel een topmascleta bezorgen om het goed te maken. Wat op viel op het plein was dat het veel rustiger was dan normaal bij de laatste mascleta. Zou het komen door de hele slechte nit del foc die vicente schoot?

Ach, aan de andere kant was het niet erg, eindelijk wat meer ruimte. Maar aan de andere kant, een heel apart gevoel wat bij mij naar boven kwam. Een totaal andere sfeer leek het in ieder geval, ik vond het raar in ieder geval.

Na nog voor de laatste keer 2 uur te hebben gewacht dit jaar op het plein kon de mascleta los barsten en ik vond het begin al weer apart met enkel fluitmines die af gingen, het klonk in mijn oren niet zoals het klinken moest. Maar goed, er na gingen al snel de truenolijnen aan en die begonnen vrij zacht vond ik, maar het is natuurlijk het begin pas en het moet opbouwend zijn, er kon dus nog van alles gebeuren. Ondertussen werd er ineens een klein stukje digitaal ontstoken waarvan ik niet duidelijk kon opmaken hoe het ritme precies klonk, ik vond het dus erg rommelig zo tussendoor. Al snel gingen we door naar de terremoto en die hing vandaag dubbel laags net zoals de mascleta van vorig jaar op 19 maart. Ik had er dus wat meer van verwacht maar ook deze ging niet bijster hard. De terremoto's van Turis en Valenciana daar in tegen gingen echt snoeihard!

Zoals jullie kunnen opmerken heb ik niet echt kunnen genieten van de mascleta en vond ik het eerder een gekke mascleta. Misschien dat ik dat ook wel beoordeel doordat ik nog zit te denken aan die slechte nit del foc die vicente er voor schoot.

Na de mascleta zijn wij snel doorgelopen naar de ruzafa wijk waar Marti een mascleta schoot, lopend door de kleine straatjes hoorden we de salutefinale's de lucht in rammelen en zagen we overal en nergens mascleta's hangen, heerlijk om te zien en vooral om te horen! De mascleta van Marti zag er goed uit en er hingen flink wat vlinders in het herkenbaar wit. Deze mascleta zou om 3 uur de lucht in gaan, helaas werd dat wat later, half 4 dacht ik. Maar goed, het was een fijne mascleta om te zien in ieder geval. Het is een hele andere beleving, zo een mascleta in de straten dan de mascleta's op het plein.

Na de mascleta gezocht naar een terrasje, werd uiteindelijk een vage zaak met hamburgers en rare broodjes, ik heb er in ieder geval niet van genoten. Na daar iets gegeten te hebben de straten weer op om naar een noc turna te gaan. Ja hoor, we kwamen nog langs pyroshopping en we moesten weer wat kopen. Met z'n allen kochten we wat fonteinen en pijlen die we later nog hebben gestookt in de bedding. Toen we pyroshopping uit kwamen, kwamen we er ook nog achter dat we helemaal de verkeerde kant op liepen. Wij weer terug lopen en we vonden ook nog eens geen noc turna... Fijn is dat, haha! Toen hebben we maar een taxi genomen naar een ander punt waar een noc turna moest zijn, ook daar hebben we helemaal niks kunnen vinden. Toen maar besloten om naar Alameda gebracht te worden met de taxi om daar naar de vuuroptocht te gaan voor de black sheep. Vorig jaar heb ik deze ook gezien alleen toen stond ik onder een boom dus kon ik niet van al het nodige vuurwerk genieten. Nu stonden we met z'n allen op een mooi plekje en konden we van alles wat er gebeurde genieten. Geweldig om te zien zoiets en je moet het eigenlijk gewoon zelf een keer mee maken. Het is gewoon iets totaal anders dan een mascleta of een catillo maar het is wel helemaal geweldig. Er zullen zeker nog films en foto's volgen, want het uitleggen vind ik moeilijk.

Na de vuuroptocht was het tijd om even een happie te eten met zn allen, dit werd een restaurant naast de turk waar we ook veel hebben gegeten. Alleen was dit restaurant net wat luxer, ik bestelde een broodje met heerlijke ham en nog een ander broodje met een braadworst en nog wat, het was in ieder geval goed te eten!
Om kwart voor 10 maar besloten om naar een falla te lopen om de eerste crema mee te pakken. Daar aangekomen stonden er net zoals voor jaar weer een paar leuke blokkies. Deze werden afgestoken en helaas moest er een potje omvallen waarvan 1 bombette langs ons vloog en Pyroboy een wit vlak ipv zwart op zn camera heeft nu. Gelukkig is er daarna niks meer fout gegaan en konden we heerlijk genieten van de mooie blokkies die ontstoken werden. Al snel ging de traca af en stond de voor ons eerste falla in de fik. Toch een heel apart iets, zo iets moois waar voor de Valencianen heel veel waarde in zit in eens in brand gestoken wordt. Het is een erg emotioneel moment in ieder geval.

Na de eerste crema voor ons vlak naast het beeld een biertje gedaan, lekker hoor, eventjes zitten! We zaten er namelijk allemaal een beetje doorheen. Om kwart voor 12 liepen we naar de andere kant van de straat om daar weer een crema en mascleta mee te pakken. Nu ging het om een groter beeld en de mascleta mocht er ook zijn, er hing zelfs digitaal. Helaas ging dat niet onder de show af, net zoals de bombardeo. Toen wij met z'n allen stonden te wachten op de crema ging plots het digitale nog af en ook de bombardeo... Heel raar, maar het klonk wel goed!

Om half 1 ging de pop in rook op en het was echt heet, iedere keer een stap verder achteruit, want je houdt het gewoon niet uit. Alweer zo een raar gevoel, maar het hoort er bij. Na de crema door gelopen naar ayuntamiento waar wij een heel mooi plekkie gevonden hadden, zicht op de grote falla en zicht op het vuurwerk. Een erg leuk vuurwerk ging de lucht in met onder andere comets die rond het plein gingen. Snel er na werd de pop al in de fik gestoken en was het een helse vlammenzee van de mooie falla. Voor mij nu toch echt een ***** gevoel, het zit er alweer op. Een hele mooie week komt aan zn einde en ik heb dit jaar nog meer genoten dan het jaar er voor. Wat een dingen heb ik allemaal weer gezien en als ik er weer aan terug denk ben ik de helft alweer vergeten omdat je daar zo ongelooflijk veel mee maakt. Ik wil Pyroboy, DsNL, Tobias en z'n vriendin Robin bedanken voor de geweldige week die we samen hebben gehad met veel, heel veel lol!

Volgend jaar weer? JA! VOLGEND JAAR WEER!

Laatst bewerkt:
Heerlijk verslag heb je er van gemaakt Casper.
Wat een genot voor jullie om daar nu weer rond te lopen zeg.
Ben zeer benieuwd naar de volgende update's.

leest heel fijn weg casper!
Ja zo ben je er tog een beetje bij:D
haha.
ben benieuwd wat jullie nog meer gaan beleven!

Heerlijk jongens, top dit!
Genieten die verhalen en mooie foto's, die pop is geniaal mooi trouwens! :D

Films heb ik ook genoeg inmiddels.. maar het ligt een beetje lastig met uploaden :p .. dat duurt hier zo maar even 1,5uur voor 6 minuten film :p
Vannacht dus even kijken of ik 'm misschien een nachtje laat draaien.

Back
Bovenaan