'Debat over totaalverbod vuurwerk'

t hele bericht slaat als een tang op een varken.
Je leest in het nieuws over een dikke vette vuurwerk vangst.
En dan Twitter je, over een debat over een totaal verbod op vuurwerk.

Als dat zal gebeuren, dan kan meneer van Vollenhove blijven Twitteren totdat hij een ons weegt.
Want dan krijg je meer van dit soort vondsten....

Misschien moet meneer van Vollenhove eens uit zijn ivoren toren stappen en eens echte vogels gaan bekijken, in van zeveren op Twitter.

Misschien heh.. moeten ze het een jaar verbieden.. laat het maar gebeuren denk ik ergens.. NIEMAND zal er gehoor aan geven en het jaar erop zullen ze met hangende pootjes het (nu huidige) beleid eens iets uitbreiden.
Wat je ook verbied.. het heb geen enkele zin. Alles gaat underground gepaard met meer geweld, meer doden, meer vernielingen en veel meer overlast want alles is dan buitenlands spul.

Misschien moet dat eerst gebeuren voor de ogen open gaan?

Ik weet wel dat áls er een verbod komt, dan ga ik ALL IN !
Er zullen meerderen volgen.. ben ik van overtuigd. Dan heb ik ook echt schijt (sorry dat ik het zeg) Maar we doen er alles aan om het voor iedereen een leuke dag te maken, pakken ze dat door deze kortzichtigheid af, dan is het hard tegen hard.. lost niks op.

heel simpel waarom er geen totaal verbod zal komen. de overheid pakt 21% btw over 65 miljoen. elk jaar weer opnieuw.. en daarnaast moet je heel de EU mee krijgen, anders werkt het sowieso niet. maar de centen komen sowieso op nummer 1 heel simpel. je kan het vergelijken met roken. iedereen wil dat het verboden wordt maar ondertussen is de overheid die zich spekt met de belasting centen ervan. en ze lachen zich kapot..

heel simpel waarom er geen totaal verbod zal komen. de overheid pakt 21% btw over 65 miljoen. elk jaar weer opnieuw..

Dat is voor Den Haag een snottebel in een hele kleine tissue... Den Haag heeft miljarden te besteden. Die paar miljoen interesseert ze in Den Haag geen ene snars hoor! Dat is al vaak zat gebleken in officiële gesprekken daar.

De rijksinkomsten van tabak zijn niet te vergelijken met die van vuurwerk. Door accijnzen op sigaretten harkt de staat 2,5 miljard binnen op jaarbasis. Daarom is de benadering van de overheid op de rokersproblematiek helemaal anders dan bij vuurwerk. Bij tabak is het veel meer een financieel vraagstuk waarbij gekeken wordt naar de verhouding tussen de rijksinkomsten en de kosten voor gezondheidszorg van rokers. Overigens daalt de opbrengst van accijnzen steeds door de structurele verhogingen. (zie dit bericht van maart dit jaar: https://fd.nl/economie-politiek/1141882/opbrengst-van-accijns-op-rookwaar-valt-weer-tegen )

De rijksinkomsten van tabak zijn niet te vergelijken met die van vuurwerk. Door accijnzen op sigaretten harkt de staat 2,5 miljard binnen op jaarbasis. Daarom is de benadering van de overheid op de rokersproblematiek helemaal anders dan bij vuurwerk. Bij tabak is het veel meer een financieel vraagstuk waarbij gekeken wordt naar de verhouding tussen de rijksinkomsten en de kosten voor gezondheidszorg van rokers. Overigens daalt de opbrengst van accijnzen steeds door de structurele verhogingen. (zie dit bericht van maart dit jaar: https://fd.nl/economie-politiek/1141882/opbrengst-van-accijns-op-rookwaar-valt-weer-tegen )

ben niet helemaal bij ermee, maar had ergens in een docu gezien dat een pakje 3,10 inkoop kost, en de rest dus gewoon voor de staat is. dat is al meer dan 50% tegenwoordig. maar dat is een andere discussie. maar zie het geheel, als alles verboden wordt, wordt de staatskas niet meer gespekt... ze bezuinigen al op alle gemeenten. zonder deze inkomsten, ook van vuurwerk zou dat alleen nog maar meer bezuinigingen betekenen. ook al lijkt het maar een klein deel. en heel de EU mee krijgen voor een verbod gaat ze nooit lukken. dan gaan mensen het wel buiten Nederland halen waardoor de staat al dat geld misloopt. totaal verbod is om die reden gewoon niet haalbaar.

Laatst bewerkt:
Van de SBV site.

Mr. Pieter slaat de plank mis

Een twitterbericht van Pieter van Vollenhoven veroorzaakte weer een hoop mediaconsternatie na de inbeslagname van 40.000 kilo zwaar illegaal vuurwerk op het Traberpark in Kevelaer, een oud-militair bunkercomplex net over de grens bij Nijmegen. Alle respect voor mr. Pieter zijn inzet om het in Nederland een beetje veiliger te maken. Ook in zijn toenmalige functie als voorzitter van de Onderzoeksraad heeft van Vollenhoven veel goeds gedaan maar nu slaat hij toch de plank gruwelijk mis.

Je bent een rund als je met vuurwerk stunt!

Sinds 2012 zijn belangenverenigingen (als Stichting Behoud Vuurwerktraditie), en andere al dan niet verenigde voorstanders van onze vuurwerktraditie, met vereende krachten in de weer om samen met de overheid letsel, schade en overlast rond de jaarwisselingen te beperken. Zo zijn op aandringen van onze stichting de babypijltjes en Romeinse kaarsen landelijk wettelijk in de ban gedaan. Een ander belangrijk speerpunt is een actievere aanpak van het importeren en verhandelen van zwaar illegaal vuurwerk door niets-ontziende criminelen. Landelijke media-campagnes van SIRE maar ook onze stichting laat elk jaar via diverse radiozenders spotjes uitzenden die de luisteraar specifiek oproepen aanwezigheid van illegaal vuurwerk te melden bij Meld Misdaad Anoniem (0800-7000). SBV meldt zelf ook rechtstreeks aan de opsporingsdiensten als er uit eigen onderzoeken informatie opborrelt. Dit jaar maakt SBV ook gebruik van grote electronische billboards langs de snelwegen en roept op om vooral niet met (illegaal) vuurwerk te stunten. Het nieuwe veiligheidslabel Vuurwerkcheck (een uitstekend initiatief van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, BPN) is juist in het leven geroepen om gezamenlijk met branche en overheid de winkelier en consument te informeren en bewust om te laten gaan met consumentenvuurwerk en de jacht op het illegale vuurwerk te openen.

Aanpak zwaar illegaal vuurwerk werkt vruchten af

Pieter van Vollenhove creëert met zijn oproep een hele vreemde situatie. De geïnvesteerde energie van branche en overheid begint namelijk vruchten af te werpen. Letsel, schade en overlast wordt steeds verder teruggedrongen en steeds vaker worden grote partijen zwaar illegaal vuurwerk onderschept en vernietigd. Wij zeggen: hoe meer hoe liever! Maar als de beloning is dat er een debat moet komen over een totaalverbod op consumentenvuurwerk is het zakelijk gezien schijnbaar toch niet zo verstandig geweest om ons druk te maken over die levensgevaarlijke en zware explosieven als de in Kevelaer aangetroffen Cobra’s en shells.

Waar is de logica?

De logica ontbreekt volledig in de Twitter-oproep van van Vollenhoven. Hij had er beter aan gedaan door de opsporingsambtenaren te complimenteren en aan te moedigen deze ingeslagen weg te vervolgen. Zodra een vol-idioot met een, voor de openbare weg ongeschikte en gevaarlijke, Formule 1-wagen met 300 km rijdend op de A2 wordt gesignaleerd zal dit toch ook niet leiden tot een debat over een totaalverbod op het autogebruik?

er gebeurt toch meer dan je zou denken dus .
erg jammer dat ik dat wel eens vergeet want je voelt je ziet en hoort er vrij weinig over allemaal .
verschrikkelijk jammer van al dat werk dat word verricht .

het is voor mij wel een hele gerust stelling om even te lezen dat er hard gewerkt wordt

Er zou een debat moeten komen over een volledig verbod op vuurwerk.
Van Vollenhoven reageert op de vondst van 40.000 kilo illegaal vuurwerk in Duitsland.

Serieus? Is die ouwe gestoord ofzo?

Dus hij wilt illegaal spul aanpakken door juist nog meer te verbieden? What the fuck is dit voor logica? Dit laat echt alleen maar zien hoe idioot en onbegrijpelijk die hele discussie ieder jaar aan het worden is. één of andere oude opa verliest zijn grip op de werkelijkheid en kraamt wat onzin uit op een of andere site en dat komt meteen in de krant en op tv, de media neemt het klakkeloos over zonder zelf na te denken of het wel logisch is wat die dinosaurus zegt.

QuoteVollenhoven.jpg

Laatst bewerkt:
er gebeurt toch meer dan je zou denken dus .
erg jammer dat ik dat wel eens vergeet want je voelt je ziet en hoort er vrij weinig over allemaal .
verschrikkelijk jammer van al dat werk dat word verricht .

het is voor mij wel een hele gerust stelling om even te lezen dat er hard gewerkt wordt

Klopt, en er zijn daarnaast ook heel veel groepjes naast elkaar bezig. Je zou je eens moeten voorstellen als al die groepjes echt zouden samenwerken. (niet gemeen bedoeld)

Bekijk deze ook eens:
"Centrale vuurwerkshows geen reëel alternatief voor consumentenvuurwerk"
https://twitter.com/i/moments/788763592367669248

Enige wat ik niet snap is volgende.
Afgelopen jaar is er een groep vrijwilligers opgestaan en BCN gestart.
We hebben hier een shit load aan vrije tijd ingestoken en doen dat nog steeds.
Hierdoor de traditie op de lijst van immaterieel erfgoed gekregen.
Een facebook pagina opgezet.
Waar we met pijn en moeite 600 likes kregen.
Een actie opgezet waar 0 reactie op kwam.
En het merendeel van de verkooppunten in Nederland kent ons niet.
Probleem is dat als er een probleem de kop op steekt en er een pleister op geplakt is het merendeel weer verder gaat alsof alles weer koek en ij is.
Helaas is dit dus niet zo.
Er komt steeds meer tegenstand en hier zal men met zin allen wat tegen moeten doen.
Dus steun allerlij initiatieven welke ook maar enigzins positief zijn en geef als liefhebber een tegengeluid.
Zowel importeurs als winkeliers moeten meer inzet tonen.
Maar als ik zie hoe weinig respons we met bcn kregen zie ik het erg somber in.

Gr
Marchel

Waar blijft de steun van de leden van Vuurwerkcrew?!
Meer dan 18.000 leden, ja dit zullen vast niet allemaal actieve zijn maar toch!!

En niet gaan lopen blaten van: ja als dat verbod er komt koop ik wel illegaal!!
Gewoon steunen die initiatieven van bv. BCN. :wink:

Marchal,

Dit heb ik afgelopen jaar ook al eens aangekaart! 15.000 leden alleen al op dit forum en dan 600likes!!!! maar naar mijn gevoel zijn maar een klein deel van de members het jaar rond hier te vinden. Het merendeel haakt ergens oktober/november in, is 14/16+ (niks tegen deze leeftijdsgroep) en geeft er eigenlijk niks om....Daar wij in onze leeftijd allang in het siervuurwerk zitten en dus meer het belang inzien van b.v. BCN, zijn de jongelingen nog bezig met knalvuurwerk, singleshots en wat klein sier, ze zullen dus ook het belang van een dergelijk initiatief niet inzien.

Enige wat ik niet snap is volgende.
Afgelopen jaar is er een groep vrijwilligers opgestaan en BCN gestart.
We hebben hier een shit load aan vrije tijd ingestoken en doen dat nog steeds.
Hierdoor de traditie op de lijst van immaterieel erfgoed gekregen.
Een facebook pagina opgezet.
Waar we met pijn en moeite 600 likes kregen.
Een actie opgezet waar 0 reactie op kwam.
En het merendeel van de verkooppunten in Nederland kent ons niet.
Probleem is dat als er een probleem de kop op steekt en er een pleister op geplakt is het merendeel weer verder gaat alsof alles weer koek en ij is.
Helaas is dit dus niet zo.
Er komt steeds meer tegenstand en hier zal men met zin allen wat tegen moeten doen.
Dus steun allerlij initiatieven welke ook maar enigzins positief zijn en geef als liefhebber een tegengeluid.
Zowel importeurs als winkeliers moeten meer inzet tonen.
Maar als ik zie hoe weinig respons we met bcn kregen zie ik het erg somber in.

Gr
Marchel

Marchal,

Dit heb ik afgelopen jaar ook al eens aangekaart! 15.000 leden alleen al op dit forum en dan 600likes!!!! maar naar mijn gevoel zijn maar een klein deel van de members het jaar rond hier te vinden. Het merendeel haakt ergens oktober/november in, is 14/16+ (niks tegen deze leeftijdsgroep) en geeft er eigenlijk niks om....Daar wij in onze leeftijd allang in het siervuurwerk zitten en dus meer het belang inzien van b.v. BCN, zijn de jongelingen nog bezig met knalvuurwerk, singleshots en wat klein sier, ze zullen dus ook het belang van een dergelijk initiatief niet inzien.

Dank voor je uitleg en inzicht. Ik denk dat je hier inderdaad de crux te pakken hebt. Maar mijn gevoel is dat hooguit 80% valt in die groep van 14-16+ (daar heb ik ook niks tegen, zo zijn we allemaal begonnen), maar dan zou je nog steeds verwachten dat je die andere ~ 20% over zou houden.

WAT IK OOK MERK is dat er relatief veel mensen 'lam geslagen' zijn. Ze willen niet meer horen dat er van die negatieve bewegingen zijn. Ze kijken liever de andere kant op, want het is een verderf van het plezier. Dat begrijp ik ook wel, maar de vuurwerkhaters zijn veel luidruchtiger op deze manier... Bizarre psychologie als je er over nadenkt.

ook ik heb respect voor de mensen van BCN, BPN, Vuurwerkcheck enz. voor de tijd die ze erin steken enz enz enz. maar waarom gaat tegenwoordig alles via faceboek, ik steun de actie van BCN maar omdat ik geen Facebook heb kan ik geen like geven, en zo zijn er vast meer. maar als ik kijk naar hoeveel mensen hier reageren op een prijsvraag via Facebook dan had het allang meer dan 600 likes moeten zijn.

Vind het ook maar apart als je bijvoorbeeld kijkt naar sommige importeurs op FB die halen zonder problemen 30.000 likes binnen door oa winacties.

ook ik heb respect voor de mensen van BCN, BPN, Vuurwerkcheck enz. voor de tijd die ze erin steken enz enz enz. maar waarom gaat tegenwoordig alles via faceboek, ik steun de actie van BCN maar omdat ik geen Facebook heb kan ik geen like geven, en zo zijn er vast meer. maar als ik kijk naar hoeveel mensen hier reageren op een prijsvraag via Facebook dan had het allang meer dan 600 likes moeten zijn.

Persoonlijk ben ik helemaal geen Facebooker, maar gebruik nog wel Twitter, dus ik probeer via Twitter wat voor BCN te doen. Kijk op https://twitter.com/traditie

Maar of het nu Facebook is, of Twitter, of geen van beiden... Het maakt niet uit. Laat SVP van je horen. Je kunt ons ook emailen. [email protected] Want soms is het best leuk om te lezen dat er mensen zijn die waarderen dat je knokt voor het goede doel. En wie weet kun je wel wat betekenen.

Vind het ook maar apart als je bijvoorbeeld kijkt naar sommige importeurs op FB die halen zonder problemen 30.000 likes binnen door oa winacties.

Hang er maar eens een prijsvraag aan....like BCN...en win een Doorlontbox.
Moet je eens kijken wat er dan gebeurd, triest eigenlijk maar zo zit de gemiddelde nederlander helaas inelkaar.

Hang er maar eens een prijsvraag aan....like BCN...en win een Doorlontbox.
Moet je eens kijken wat er dan gebeurd, triest eigenlijk maar zo zit de gemiddelde nederlander helaas inelkaar.

Dat zou in onze kwestie helemaal niet moeten.
Wij doen dit op vrijwillige basis.
En om likes of waardering te krijgen zou een winactie helemaal niet nodig zijn.
Wij offeren namelijk onze vrije tijd op om de traditie zolang mogelijk in stand te houden.
En dit is in ieder belang die ook maar enigzins vuurwerk een positief hart toedraagt.

Gr
Marchel

Back
Bovenaan