Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Ik heb er grotendeels tenenkrommend naar zitten kijken gisteren! Sommige zijn werkelijk zo slecht geïnformeerd/ingelezen dat ze niet of nauwelijks uit der woorden komen en alleen euh uhm en euh ja.. met veel herhalen van bepaalde zinnen (die ze ergens gehoord hebben in de wandelgangen waarschijnlijk) een verhaal over hun standpunt hebben gemaakt. Wat mij ook erg opviel is dat niemand dezelfde cijfers benoemd over bijvoorbeeld vuurwerkslachtoffers er zaten grote verschillen aan aantallen tussen en stuk voor stuk gebruikt een ieder de cijfers zo hoe ze het beste uitkomen voor hunzelf.
De vuurpijlen, explosieven, bommen, rotjes enz enz worden nog steeds gebruikt als argument voor een verbod terwijl dit al verboden is.. kan er met mijn pet niet bij.. zijn er nou echt een aantal niet zo slim of houden ze zich zo?
En betrekking tot het amendement mogen we in een georganiseerde groep ineens weer f3 afsteken..
ik ben in ieder geval niet gemaakt voor de politiek dat is voor mij gisteravond wel gebleken.

Ze zijn gewoon echt niet zo slim...en vooral ongeïnteresseerd in het onderwerp, enkel in hun eigen hachie; imago van zichzelf en hun partij, alles voor de stemmen. Gewoon handelslui met zelfde kromme opportunistische praatjes

Goed nieuws dit, mooi om te zien. Fijn ook dat er ook echt wel mensen in de politiek zitten die het echt begrijpen en ook echt duidelijk zien waar de problemen zich wel vinden. Maar o wat waren er een paar bij die er niets van begrepen, met echt op eenzame hoogte de vrouw van de CU, wat stond die te stuntelen zeg.

Maar voor nu goed nieuws, Corona geloof ik ook wel, die is gespeeld. Nu lekker vooruit kijken, hopelijk komen er snel wat winkeliers met acties en wellicht zelfs een importeurs actie. Straks eerst de zomervakantie, maar daarna mag het seizoen van mij direct los barsten. Hopelijk maken we er met zijn alleen een te gek seizoen van.

PvdA zie ik nergens genoemd? D66 blijft ook vaag. Mooi dat SP (nog) tegen verbod is, en er een meerderheid is. Een opsteker richting de jaarwisseling.

PvdA hebben zich eerder duidelijk uitgesproken vóór een landelijk verbod (in principe zijn ze tegen lokale verboden). Ook gisteravond hebben zij daarom aangegeven de Initiatiefwet te steunen.

D66 laat als enige nog niet het achterste van de tong zien en dus weet eigenlijk niemand hoe ze nu echt in de wedstrijd zitten. Maar dat hebben ze de afgelopen jaren continue gedaan als het om vuurwerk gaat.

In principe is D66 niet nodig om tot een meerderheid tegen een verbod te komen en dus tegen de Initiatiefwet, maar als ze zich daar wel bij aansluiten dan gaan we over de 100 zetels van de 150 heen en dat is wel een héél duidelijk signaal. Ook naar de lokale fracties in al die Gemeenten die misschien nog met de gedachte spelen om in hun Gemeente voor een lokaal verbod te gaan. Als je dan kan zeggen "Op landelijk niveau is meer dan 2/3e tegen een verbod" komt dat een stuk krachtiger over als wanneer het met een paar stemmen/zetels verschil is.

Ik reken me nog nog niet direct rijk maar het lijkt voor nu de goede kant op te gaan.
Gisteren werd er nog op #vuurwerk een bericht op instagram geplaatst door ouwehand met daarbij een foto vol hoopvolle groene figuren, echt de tijd die deze lui besteden aan een vuurwerk verbod kunnen ze beter besteden aan om de mensen te helpen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen door die absurde prijzen.

PvdA hebben zich eerder duidelijk uitgesproken vóór een landelijk verbod (in principe zijn ze tegen lokale verboden). Ook gisteravond hebben zij daarom aangegeven de Initiatiefwet te steunen.

D66 laat als enige nog niet het achterste van de tong zien en dus weet eigenlijk niemand hoe ze nu echt in de wedstrijd zitten. Maar dat hebben ze de afgelopen jaren continue gedaan als het om vuurwerk gaat.

In principe is D66 niet nodig om tot een meerderheid tegen een verbod te komen en dus tegen de Initiatiefwet, maar als ze zich daar wel bij aansluiten dan gaan we over de 100 zetels van de 150 heen en dat is wel een héél duidelijk signaal. Ook naar de lokale fracties in al die Gemeenten die misschien nog met de gedachte spelen om in hun Gemeente voor een lokaal verbod te gaan. Als je dan kan zeggen "Op landelijk niveau is meer dan 2/3e tegen een verbod" komt dat een stuk krachtiger over als wanneer het met een paar stemmen/zetels verschil is.

Het zou geweldig zijn als D66 zich ook tegen het wetsvoorstel keert.. dan krijgen GL/PvDD de deksel flink op hun neus, worden terug gestuurd naar hun hok en houden zich hopelijk de komende jaren stil. Al is dat laatste zeer waarschijnlijk wishful thinking..

Het zou geweldig zijn als D66 zich ook tegen het wetsvoorstel keert.. dan krijgen GL/PvDD de deksel flink op hun neus, worden terug gestuurd naar hun hok en houden zich hopelijk de komende jaren stil. Al is dat laatste zeer waarschijnlijk wishful thinking..

Nou hier wil ik even op inhaken. 5 keer heeft Jesse Klaver het wetsvoorstel gemaakt en 2 keer Esther Ouwehand. Bij elkaar hebben ze het initiatiefvoorstel 8 keer gemaakt.

Alle 8 zijn ze afgewezen inclusief moties.
Maar goed ze hebben wel voor elkaar gekregen dat de afsteektijden verkort zijn en een deelverbod. En vergeet corona niet. Iedereen gaf Bruls de schuld afgelopen jaarwisseling maar Wassenberg van de PvdD was de aanjager, dus smaakte het naar meer.

In feite zou de discussie is klaar moeten zijn. Het is zo kansloos om te blijven discussiëren. We weten toch al dat ze het zelfde gebruiken.
1. Geweld hulpverleners.
2. Vuurwerkoverlast
3. De vogels en dieren in het wild.
4. Milieuvervuiling.
5. Slachtoffers maar met name hameren op omstanders.
6. Geen onderscheid maken tussen illegaal en legaal, maar alles over 1 kam scheren.
7. Desinformatie verspreiden, oh dat gevaarlijke vuurwerk en mensen worden agressief ervan.

Er is 1 ding daar was gelijk korte metten mee gemaakt en kan de discussie uit. Dat ze vuurwerkshows als alternatief zagen met een begroting van 150 miljoen. Daar is snel korte metten mee gemaakt en kregen netjes te horen, is onhaalbaar de shows. En hun paradepaardje was van tafel geveegd.

Al met al ik ga er in mee omdat je gelijk heb. De discussie zou nu toch aan zijn einde zijn. Alle argumenten voor een verbod is onderuit gehaald. Whishfull thinking mag altijd. Maar de discussie moet maar is afgelopen zijn in realiteit.

Em als D66 al een beetje hoorde. Met name van der Werf. Neigt D66 naar een verbod. Ze zijn door de NOS gerekend bij de voorstanders voor een verbod. Maar inderdaad ze zitten in een dilemma, is kijken wat ze kiezen.

Wanneer gaat dit plaats vinden?

Ik lees ook niet wanneer het is. Hoorde op een youtubefilmpje dat het deze week plaats had moeten nemen. Eerst de initiatiefnemers moesten antwoord geven op vragen en mochten ook een zegje doen. En de week daarop stemmen. Maar lees er niks over. Het doet er niet meer toe, er is geen meerderheid voor meer. 86 zetels is tegen het verbod en dat veranderd niet meer.

Ben alleen geïnteresseerd wat D66 doet dan zijn 110 zetels tegen een verbod i.p.v 86. D66 zit nog in een Dilemma. De rest interesseert me niet meer zo.

Zoals HVLV al zegt is het een vreemde gang van zaken. Ze waren me voor met een reactie.

@Jeremy21 heb hen gevonden. Het debat moet nog plaats vinden. De plenaire vergadering staat nog op ongepland on te behandelen. Onder het kopje ongepland kun je het vinden.

laten ze dan ook meteen een motie indienen dat het een partij verbied iedere jaar proberen een verbod er door te krijgen. Moet net zoals de verkiezingen zijn, ze mogen het maar 1x per 4 jaar proberen.

EENS? :)

Hier dacht ik precies aan vandaag. Je hoort veel bij de partijen dat ze de huidige aanpassingen eerst in de praktijk willen zien (verbod pijlen ect) maar zit daar dan ook een termijn aan? of gaan we na 1 jaarwisseling weer die hele discussie aan. Ik zou inderdaad hetzelfde proberen als er een GEEN verbod wordt uitgesproken gelijk afdwingen dat we dit minimaal een aantal jaar niet meer gaan veranderen.

Ik zie trouwens de voorbereidingen op tv voor een nieuwe lockdown in volle gang ontwikkelen. Een nieuw vuurwerkverbod op basis van de besmettingen moet ook voorbereid worden dat dit niet via de achterdeur alsnog besloten wordt.

Klopt de experts zijn weer wakker. Ze roepen maar het valt niet te rijmen. Alles moet weer terug. Lockdown, afstand, jawel de mondkapjes.

Kuipers komt weer met mogelijke prikken. Maar kan niet garanderen dat er geen nieuwe lockdown komt.

Maar er zit een maar aan schreeuwen kan, maar was het de eerste kamer niet die de tijdelijke wet hebben verworpen omdat ze de regels zat waren? Jawel dat waren ze, dus het zou nog is heel lastig kunnen worden.

De economie is ook niet al te best op het moment door inflatie. Met lockdown help je de economie niet met gevolg dat alles nog duurder wordt.

Ik zie de lockdown niet komen en daar is de inflatie gewoon een mogelijke geluk bij een ongeluk.

Maar de roep om regeltjes worden wel inderdaad sterker maar lastig door te voeren want ze hebben de tijdelijke wet niet meer, is verworpen door de eerste kamer.

Ben ook geen voorstander van regeltjes meer. Laat corona maar huishouden in Nederland en moeten mensen niet binnen houden. Ben meer van hou alles open en leer met corona leven enigste optie en experts moeten niet zo panieken.

laten ze dan ook meteen een motie indienen dat het een partij verbied iedere jaar proberen een verbod er door te krijgen. Moet net zoals de verkiezingen zijn, ze mogen het maar 1x per 4 jaar proberen.

EENS? :)

BBB heeft zo een motie ingediend om geen vuurwerkverbod meer uit te vaardigen. We weten allemaal wat daar mee is gebeurd, helaas verworpen.

Ben er ook voorstander van elke keer dat het mislukt een verbod door te voeren. Motie indienen en kom over 5 jaar maar weer proberen.

Helaas is dat van BBB al verworpen vorig jaar.

De bedoeling was deze week. Echter staat het verloop nog niet ingepland..

Vreemde gang van zaken.

Wordt er zo moe van; eindeloos heen en weer geslingerd worden door onzekerheden over de toekomst van onze hobby. Heb amper kriebels en motivatie voor het nieuwe seizoen, je kunt gewoon nergens van op aan!

Wordt er zo moe van; eindeloos heen en weer geslingerd worden door onzekerheden over de toekomst van onze hobby. Heb amper kriebels en motivatie voor het nieuwe seizoen, je kunt gewoon nergens van op aan!

Eigenlijk wordt je niet heen en weer geslingerd. Het antwoord is er al.

Antwoord luidt als volgt bij het 1ste debat er komt geen verbod. Er zijn 86 zetels tegen een verbod.
CU had een verkapte totaalverbod, maar toegestaan in groeps/verenigingsverband. Dat amendement gaat het ook niet halen omdat het aansluit op de initiatiefnemers alleen dab verkapt.

D66 zit in de spagaat en twijfelt erover. Mochten ze toch tegen een verbod stemmen zijn het 110 zetels tegen een verbod. Maar 86 zetels zijn tegen het verbod, dus D66 doet er niet eens toe meer, maar D66 is meer voor de netheid zetelaantallen wel belangrijk.

Uitkomst is voorlopig 86 zetels tegen een verbod en 64 voor met D66 meegerekend wat de media heeft gedaan. Nogmaals D66 zit in de spagaat.

De initiatiefnemers mogen hun zegje nog doen, dan weten we al wordt huilie huilie, diertjes milieu, gewonden, natuur, niet naar buiten durven. Dat is termijn 2. Ze kunnen het initiatief net zo goed terug trekken want er is al geen meerderheid meer te vinden en hebben zich ook openlijk er voor uitgesproken dat ze het initiatiefwet niet steunen.

Dan komt 3 de stemmingen eigenlijk totaal onnodig want ook GL en PvdD weten het antwoord al. En hier is geen uitleg nodig want de partijen draaien toch niet meer. Enige partij wat draait nog steeds is D66 ze houden het spannend maat zijn niet nodig.

Vaag blijft wel daar ben ik het mee eens. Waarom blijft het bij ongepland staan dat voorstel. Bedoeling was deze week de initiatiefnemers te laten praten en aankomende week stemmen.

Media zegt het al RTL kwam er verrassend mee. Initiatiefvoorstel vind geen meerderheid 2de kamer. Was maandag 6 juni RTL deed dat nieuws geen verbod. Tegelijk deden radiostations het nieuws ook delen er komt geen verbod volgens RTL 2 dagen voor het debat.

8 juni was pijnlijk voor GL en PvdD het kreeg inderdaad geen steun en de rest van de media zei het zelfde als wat RTL op 6 juni deed. Het debat was nog geen niet afgelopen en NOS kopte al in, meerderheid kamer tegen verbod en nog wat media hadden het erover.

Ik maak me geen zorgen over dat debat. Corona wel nu alles weer oplaait best zorgelijk. Gaan weer geluiden rond van Experts dat er weer mogelijk afstand gehouden moet worden, mondkapjesplicht en mogelijk lockdown. Dat is meer om moedeloos van te worden want ben behoorlijk verbodsmoe en tel coronamoe erbij op.

Het vervolg van het debat over het wetsvoorstel moet nog plaatsvinden, maar staat nog steeds ongepland in de agenda van de tweede kamer. Op 8 juli begint het zomerreces. Het is dus maar de vraag of dit voorstel voor het zomerreces afgerond wordt. Naar mijn weten wordt er in de tweede termijn door indieners en bewindslieden antwoord gegeven op vragen van de kamer, en wordt er de week er na over het voorstel gestemd. Als het tweede termijn debat volgende week plaatsvindt zou het voorstel misschien nog voor het reces kunnen worden afgehandeld. Dat is ook te hopen.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en...ergaderingen/details/activiteit?id=2022A05115

@RandomDaniel dat klopt helemaal. Alleen het antwoord weten we al. Bij het eerste debat is er geen meerderheid. Als de sprekers er weer bij zijn omdat de sprekerslijst erbij staat dan zitten we goed. Verwacht van wel dat dezelfde erbij zijn.

Het is gewoon niet zo spannend meer.

Maar inderdaad hopen dat ze het voor de zomerreces afhandelen. Dat zou het mooiste zijn.

@RandomDaniel dat klopt helemaal. Alleen het antwoord weten we al. Bij het eerste debat is er geen meerderheid. Als de sprekers er weer bij zijn omdat de sprekerslijst erbij staat dan zitten we goed. Verwacht van wel dat dezelfde erbij zijn.

Het is gewoon niet zo spannend meer.

Maar inderdaad hopen dat ze het voor de zomerreces afhandelen. Dat zou het mooiste zijn.

We weten nog helemaal niks. Er kan een hoop veranderd zijn in die 3 weken. Het blijft politiek.

Back
Bovenaan