Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Nee, dat zal niet gebeuren. Vergeet niet dat wij al héél langd door (burger)oorlog getraumatiseerde asielzoekers opvangen in NL. Nog nooit is daarvoor een verbod ingesteld.
Zeg nooit nooit. Er worden wel meer uitzonderingen gemaakt voor de Oekraïeners (waarvan ik niet wil zeggen dat ik ze onterecht vind). Ik zie sommige van onze politici er voor aan via media, en viceversa, sterk op de emotie in casu in te spelen.

https://www.tweedekamer.nl/download...a2-453b-aba3-ae6e92e1b563&title=Verslag .docx

Het verslag is hier ook te lezen. Enorm veel vragen, waarbij ik het sentiment proef dat niemand van de partijen op het inhoudelijk uitwerken van een verbod zit te wachten. En eigenlijk ook dat niemand dat nodig vindt.. maar dat typen ze natuurlijk niet ;)

Mooiste is nog van de SP: leden merken op dat de initiatiefnemers vuurwerk alleen willen toestaan door professionals en het niet strafbaar maken. Wedervraag: waarom dan een verbod als het niet strafbaar te maken is :)?

Ik heb een stuk gelezen maar kan nog geen mening vormen hoe en wat we er voor staan; ben net halverwege. Wel een aantal keer gelezen dat er, zonder enig realiteits besef, wordt geoppert om vuurwerkverkoop in BE en DE voor Nederlanders aan banden te leggen, geen idee hoe men dat wil regelen met het oog op EU/Schengen regelgeving. Ook lees je door een aantal reacties heen een soort van jubelstemming over de afgelopen twee jaar F2 verbod en hoeveel letsels dat wel niet heeft voorkomen, daar krijg je geen speld tussen natuurlijk. En ik las, moest het 3x lezen, dat gemeentes een gezamelijke vuurwerkshow kunnen organiseren op oudejaarsavond, alsof je om 23:30 in de auto stapt om naar een buurgemeente te rijden voor een show die eenvoudig afgelast word als er een zuchtje wind staat; wat voor mensen verzinnen dit?
Maar goed , hoop op meer reacties/opinie's.

Klaver en Ouwehand blijven maar doorgaan met het verkondigen van onzin, verdraaien van feiten en het poneren van ongefundeerde stellingen. Dit vind ik de schunnigste:

"Er is dus geen signaal dat het tijdelijk vuurwerkverbod heeft geleid tot een stijging in de productie en/of import van zwaar illegaal vuurwerk."

De indieners van het voorstel hebben duidelijk niet de moeite genomen om met O&N naar buiten te kijken. Alleen al de toename van het aantal afgestoken shells ten opzichte van vorige jaren was door iedereen zonder plaat voor de kop te constateren en de beelden in de media van lange rijen bij de winkels in Baarle hebben ze blijkbaar ook even gemist. De linkse kliek stond op de achterste poten toen Rutte op leugentjes kon worden betrapt, maar zelf hebben ze ook geen moeite om hun eigen waarheid te creëren.

Het moet niet al te veel moeite kosten voor de partijen die tegen een verbod zijn om alle onzin uit dit stuk te destilleren.

Het hele verslag met antwoorden op de gestelde wedervragen op het wetsvoorstel is simpelweg het herhalen van onwaarheden en verdraaien van feiten.

Ik kan alleen nergens vinden wat nu de vervolgstap is of misschien heb ik dat gemist. Wat ik overigens zorgelijk vind is dat bij dit onderwerp waar wij als liefhebber toevallig verstand hebben van het onderwerp, het zeer duidelijk is hoe men feiten verdraait en simpelweg op basis van onwetendheid en gebrek aan expertise beslissingen neemt. Hoe gaat dat dan met al die onderwerpen waar wij GEEN verstand van hebben... zorgelijk gewoon.

anyway, wanneer wordt er nu een echte beslissing genomen met betrekking tot dit voorstel? Buiten deze beslissing, kunnen GL en pvd dan in november/december weer dit hele circus opnieuw starten? (even los van een corona uitbraak)

Qua duur van het geheel:
Zowieso maanden. En nu helemaal, er zijn voor de meeste partijen op dit moment belangrijkere zaken aan de orde.

Maar elk jaar gaat dat min of meer volgens dezelfde planning: over het algemeen is er in mei/juni een debat over de afgelopen Jaarwisseling en de gevolgen daarvan voor de volgende Jaarwisseling. Meestal wordt er dan voor het zomerreces, dit jaar begin juli, nog gestemd over eventuele Moties en dus aanpassingen in de wet- en regelgeving.

De Initiatiefwet zou onderdeel uit kunnen maken van zo'n Motie. Ook kan er voor gekozen worden, als er voldoende draagvlak lijkt te zijn, om een Debat aan te vragen en in te plannen om puur over die Initiatiefwet te debatteren. Vooralsnog lijkt dat niet te gebeuren, er is in de Tweede Kamer geen meerderheid voor.

Zet 11 mei in je agenda!

11 mei zal er, van 18.00 tot 21.00, in Den Haag een ronde tafel gesprek plaats vinden over het wetsvoorstel van Klaver en Ouwehand om over te gaan tot de invoering van een definitief verbod op legaal siervuurwerk.

Stichting HVLV zal bij dit gesprek aanwezig zijn om het Nederlands cultureel erfgoed te verdedigen. Naast ons zullen ook de BPN, Stichting VuurwerkCheck, de VEN en SVNC deelnemen.

Het mogen deelnemen aan dit gesprek is het resultaat van ons harde werk. Dit is de eerste keer dat de ruim 10 miljoen mensen die van de Nederlandse vuurwerktraditie houden in Den Haag worden vertegenwoordigd. Ons culturele erfgoed krijgt hiermee een stem. Een stem die gehoord zal worden!

Het gesprek zal via een stream te volgen zijn, de link zullen we later met jullie delen.

Samen sterk voor siervuurwerk,
we gaan ervoor!

wetsvoorstel.png

ik lees het de 12e wel hoe het is gegaan. Ik ga niet naar die onzin zitten kijken waar 2 partijen bij zitten die alleen maar naar hun eigen clubje kijken.

Dat gezegd hebbende Top en respect dat jullie er wel gaan zitten en het gesprek met die lui aangaan. Ik wens jullie veel succes :applause:

Hopelijk krijgt die droeftoeter van een Klaver deze avond de deksel op zijn neus en flink hard ook :cool:

Hopelijk krijgt die droeftoeter van een Klaver deze avond de deksel op zijn neus en flink hard ook :cool:

Het zou zomaar kunnen dat Klaver en Ouwehand er zelf niet eens bij zijn, maar hun Fractiegenoten die vuurwerk in hun portefeuille hebben...

Ik hoop vurig dat dit met een sisser gaat aflopen en dat we weer met plezier naar het eind van het jaar kunnen gaan uitkijken. Ik kan het niet opbrengen om naar het ronde tafel gesprek te gaan zitten kijken. Bij het lezen van dit onderwerp alleen al krijg ik weer onderbuikgevoelens en dat is niet goed voor mijn gemoedstoestand. Petje af trouwens voor het vele goede werk HVLV!!! Fingers Crossed:wink:

Back
Bovenaan