Naarmate het einde van het jaar steeds dichterbij komt en de kriebels steeds meer de overhand beginnen te nemen, begint het gevoel van oneerlijkheid, ongeloof en frustratie ook steeds meer toe te nemen. Het horen van de campagne van het inleveren wekt bijzonder veel agressie op.
Om toch een beetje positief te blijven kijk ik steeds oud en nieuw compilatie's op youtube. Het is prachtig om naar te kijken, maar tegelijkertijd blijft het gevoel van frustratie er ook.
Soms denk ik dat we in een soort slechte film zitten, met alleen maar incompetente mensen in onze overheid. Helaas blijkt de slechte film waarheid...
Nu het verbod er eenmaal is, weet ik toch ook voor 99,99% zeker dat het nooit meer terug gedraaid gaat worden. Het is ongekend pijnlijk. Iets heel moois is van ons afgepakt. Onze gezamenlijke hobby, onze passie, onze trots. Het voelt zo oneerlijk.
Hoe nu verder? Kijken of we er nog iets van kunnen maken en misschien heel af en toe de regeltjes maar even overtreden. Regels die niet als regels voelen. Regels die een half jaar geleden nog niet bestonden. Die regeltjes bestaan de aankomende jaren af en toe maar even niet.
Die campagne is inderdaad verschrikkelijk irritant!
Alles staat en valt met hoe de mensen er dit jaar collectief mee omgaan.
We krijgen steeds meer pressie en regeltjes, niet alleen wat betreft vuurwerk.
Dan moet men er dus voor zorgen dat ze zich niet aan al die nieuwe regeltjes houden.
Echter... Zijn veel Nederlanders makke schaapjes die veel Duitse trekjes vertonen, immers: Befehl ist Befehl!
Dit bewijs is tijdens corona perfect geleverd helaas.
Maar ook het rookverbod is een goed voorbeeld hoe het langzaam maar zeker gewoon geaccepteerd wordt, de cafés hier in de buurt waar je nog mag/kan roken kan je op max twee handen tellen, als je het al red.
Zelf rook ik niet maar ik heb toch liever zoals vroeger de rook om me heen dan de zweet lucht heden te daags.
Verder wordt alles duurder maar de meeste hebben het nog te goed dus niemand protesteert, klagen doen ze allemaal graag...
Er zijn kleine groepen die wel voor hun shit proberen op te komen, zoals de boeren het allerbeste voorbeeld zijn.
Maar ook de Loosdrechtenaren en hun door de strot gepropte AZC is een mooi voorbeeld van verzet ondanks dat het doel niet bereikt werd.
En niet te vergeten, wat je ook van ze vind, en voor onze hobby zijn ze zeker niet bevorderend, de 'broccoli' kapsels die wel keer op keer aantonen dat ze er gewoon schijt aan hebben.
Elke wedstrijd of feestje maken ze het naar hun zin, ongeacht hoe of wat, en dit toont goed aan dat je als hechte groep sterker staat dan de overheid je wilt doen geloven.
Ik hoop dat de Nederlanders ooit eens die ballen tonen en wellicht samen optrekken.
Maar zoals je al zegt leven we in een slechte film, een hele slechte, die nog slechter zal worden.
Onze hobby zal in Nederland uitsterven daar is geen twijfel aan dus je kunt je er beter bij neer leggen en er een eigen invulling aangeven.
Mijn invulling dit jaar heeft een eerste zetje gehad, if you know you know.