Het vuurwerkverbod is kut!

Laat ze hun tijd en middelen steken in het voorkomen van echt zware criminaliteit, is deze meneer alweer vergeten dat er ongezien 30 mensen met automatische geweren door een bos in Overasselt liepen?

En donder alsjeblieft op met je morele appèl voor wat F2 vuurwerk: dat is godsamme jaren in Nederland legaal geweest en bovendien nog verkrijgbaar in de hele Europese Unie.

Laat ze hun tijd en middelen steken in het voorkomen van echt zware criminaliteit, is deze meneer alweer vergeten dat er ongezien 30 mensen met automatische geweren door een bos in Overasselt liepen?
Gewoon goed verstoppen.... Het vuurwerk dan he.

Het artikel heeft maar 1 doel: liefhebbers en huisvaders bang maken in de hoop dat ze geen ritje naar BE/DE maken, niks afsteken en het liefst hun vuurwerk nu nog naar een inleverpunt brengen.

Het lijkt alsof de politie ineens de capaciteit heeft om alle grenzen te controleren, iedereen die de grens oversteekt na te trekken en op oudejaarsavond met zero tolerance te kunnen handhaven. Er zullen helaas vast mensen zich hierdoor laten afschrikken en dan heeft Minderhoud toch zijn doel bereikt.

Iemand die dit heeft gelezen?ik kan het niet lezen namelijk.
En dan bedoel ik dat stukje van vuurwerkhandelaren die praten met advocaten....

Iemand die dit heeft gelezen?ik kan het niet lezen namelijk.
En dan bedoel ik dat stukje van vuurwerkhandelaren die praten met advocaten....

Het grote probleem in Den Haag en Europa is dat de politici niet weten hoe de wereld van vuurwerk in elkaar zit. Men gooit alles maar op 1 hoop.

De cobra's, lawinepijlen e.d zijn nl. geen vuurwerk maar explosieven. Di Blasio (erkend explosievenfabrikant) uit Italië produceerde jarenlang cobra's e.d. als bijproduct. Deze firma bestaat niet meer, maar de cobra's worden nog steeds ondergronds gefabriceerd in de regio Campania. Helaas wordt deze zooi door politici als vuurwerk aangeduid.

Vuurwerk was er oorspronkelijk om boze geesten te verjagen. Tegenwoordig wordt het gefabriceerd ter vermaak van consumenten. Vrijwel al het vuurwerk wordt in China gefabriceerd en wereldwijd geexporteerd. Het professionele vuurwerk (afkomstig uit China) op de zwarte markt is vnl. uit Oost-Europa hier naar toe gebracht.

Men heeft dus te maken met verschillende kanalen in zowel productie, regio's en import/export.
Elk kanaal heeft een andere aanpak nodig. Wordt tijd dat de politici dit gaan beseffen!!!!!.

98% van de consumenten in Nederland heeft geen kwade bedoelingen op Oudejaarsavond. Alle anderen verpesten het jaarlijks feestje
van deze mensen, families, buurtgenoten en hele wijken. In mijn ogen is het Nederlands Consumenten Vuurwerk met CE-keurmerk zeer veilig. Je moet al hele rare dingen doen om hiermee iemand te verwondden.

Excuseer voor eventuele foutjes. Helaas komt met mijn betoog het consumentenvuurwerk niet terug. Ben al 53 jaar liefhebber (en nog steeds!!!)

Flink wat, al zal het vermoedelijk alsnog topje vd ijsberg zijn.

Nu kan ik die cobra's etc missen als kiespijn, het flauwe is dat hier volume-technisch makkelijker (illegaal) in te handelen is, dan dat je ff wat compounds opslaat.
Grote kans dat het kleine foute spul populairder wordt dan ooit...

Het artikel heeft maar 1 doel: liefhebbers en huisvaders bang maken in de hoop dat ze geen ritje naar BE/DE maken, niks afsteken en het liefst hun vuurwerk nu nog naar een inleverpunt brengen.

Het lijkt alsof de politie ineens de capaciteit heeft om alle grenzen te controleren, iedereen die de grens oversteekt na te trekken en op oudejaarsavond met zero tolerance te kunnen handhaven. Er zullen helaas vast mensen zich hierdoor laten afschrikken en dan heeft Minderhoud toch zijn doel bereikt.
Dit soort berichten zijn idd gewoon bangmakerij. Het hele jaar lees en hoor je van de politie dat er vanuit Den Haag meer geld bij moet want, onderbezetting en daardoor bepaalde taken niet of onvoldoende kunnen uitvoeren. En nu ineens van dit alles niets en wordt er extra ingezet op de opsporing van vuurwerk. Sure. Deze mediacampagne, want dat is het, is gepland en gewoon bedoeld om de nieuwe wet te laten landen bij de burger cq de verstokte vuurwerkafsteker. Het is grootspraak, meer niet.

Laatst bewerkt:
Dit soort berichten zijn idd gewoon bangmakerij. Het hele jaar lees en hoor je van de politie dat er vanuit Den Haag meer geld bij moet want, onderbezetting en daardoor bepaalde taken niet of onvoldoende kunnen uitvoeren. En nu ineens van dit alles niets en wordt er extra ingezet op de opsporing van vuurwerk. Sure. Deze mediacampagne, want dat is het, is gepland en gewoon bedoeld om de nieuwe wet te laten landen bij de burger cq de verstokte vuurwerkafsteker. Het is grootspraak, meer niet.

Ik heb van voorgaande jaren wel eens begrepen dat ze elk jaar een vuurwerkcontrole optuigen en daarbij alle media uitnodigen zodat het even volop in het nieuws en in alle kranten komt om de mensen af te schrikken maar dat er verder amper vuurwerkcontrole is.

Je kunt natuurlijk een dagje gaan staan controleren, heb je misschien na een kostbare werkdag een paar doosjes vuurwerk onderschept maar dat is een druppel op een gloeiende plaat, je weet dat de rest van de 7 maanden dat er vuurwerkwinkels open zijn kofferbakken vol de grens over gaan.

En als je toevallig gecontroleerd word, dan heb je gewoon puur pech gehad, dan was je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Ik heb van voorgaande jaren wel eens begrepen dat ze elk jaar een vuurwerkcontrole optuigen en daarbij alle media uitnodigen zodat het even volop in het nieuws en in alle kranten komt om de mensen af te schrikken maar dat er verder amper vuurwerkcontrole is.

Je kunt natuurlijk een dagje gaan staan controleren, heb je misschien na een kostbare werkdag een paar doosjes vuurwerk onderschept maar dat is een druppel op een gloeiende plaat, je weet dat de rest van de 7 maanden dat er vuurwerkwinkels open zijn kofferbakken vol de grens over gaan.

En als je toevallig gecontroleerd word, dan heb je gewoon puur pech gehad, dan was je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Er zijn zat manieren om ook tijdens een controle gewoon succesvol te zijn hoor.

Maar het blijft altijd een risk & reward afweging die je moet maken.

Vaak ben je te bang...

Naarmate het einde van het jaar steeds dichterbij komt en de kriebels steeds meer de overhand beginnen te nemen, begint het gevoel van oneerlijkheid, ongeloof en frustratie ook steeds meer toe te nemen. Het horen van de campagne van het inleveren wekt bijzonder veel agressie op.
Om toch een beetje positief te blijven kijk ik steeds oud en nieuw compilatie's op youtube. Het is prachtig om naar te kijken, maar tegelijkertijd blijft het gevoel van frustratie er ook.

Soms denk ik dat we in een soort slechte film zitten, met alleen maar incompetente mensen in onze overheid. Helaas blijkt de slechte film waarheid...

Nu het verbod er eenmaal is, weet ik toch ook voor 99,99% zeker dat het nooit meer terug gedraaid gaat worden. Het is ongekend pijnlijk. Iets heel moois is van ons afgepakt. Onze gezamenlijke hobby, onze passie, onze trots. Het voelt zo oneerlijk.

Hoe nu verder? Kijken of we er nog iets van kunnen maken en misschien heel af en toe de regeltjes maar even overtreden. Regels die niet als regels voelen. Regels die een half jaar geleden nog niet bestonden. Die regeltjes bestaan de aankomende jaren af en toe maar even niet.

Naarmate het einde van het jaar steeds dichterbij komt en de kriebels steeds meer de overhand beginnen te nemen, begint het gevoel van oneerlijkheid, ongeloof en frustratie ook steeds meer toe te nemen. Het horen van de campagne van het inleveren wekt bijzonder veel agressie op.
Om toch een beetje positief te blijven kijk ik steeds oud en nieuw compilatie's op youtube. Het is prachtig om naar te kijken, maar tegelijkertijd blijft het gevoel van frustratie er ook.

Soms denk ik dat we in een soort slechte film zitten, met alleen maar incompetente mensen in onze overheid. Helaas blijkt de slechte film waarheid...

Nu het verbod er eenmaal is, weet ik toch ook voor 99,99% zeker dat het nooit meer terug gedraaid gaat worden. Het is ongekend pijnlijk. Iets heel moois is van ons afgepakt. Onze gezamenlijke hobby, onze passie, onze trots. Het voelt zo oneerlijk.

Hoe nu verder? Kijken of we er nog iets van kunnen maken en misschien heel af en toe de regeltjes maar even overtreden. Regels die niet als regels voelen. Regels die een half jaar geleden nog niet bestonden. Die regeltjes bestaan de aankomende jaren af en toe maar even niet.

Die campagne is inderdaad verschrikkelijk irritant!

Alles staat en valt met hoe de mensen er dit jaar collectief mee omgaan.

We krijgen steeds meer pressie en regeltjes, niet alleen wat betreft vuurwerk.
Dan moet men er dus voor zorgen dat ze zich niet aan al die nieuwe regeltjes houden.

Echter... Zijn veel Nederlanders makke schaapjes die veel Duitse trekjes vertonen, immers: Befehl ist Befehl!

Dit bewijs is tijdens corona perfect geleverd helaas.

Maar ook het rookverbod is een goed voorbeeld hoe het langzaam maar zeker gewoon geaccepteerd wordt, de cafés hier in de buurt waar je nog mag/kan roken kan je op max twee handen tellen, als je het al red.

Zelf rook ik niet maar ik heb toch liever zoals vroeger de rook om me heen dan de zweet lucht heden te daags.

Verder wordt alles duurder maar de meeste hebben het nog te goed dus niemand protesteert, klagen doen ze allemaal graag...
Er zijn kleine groepen die wel voor hun shit proberen op te komen, zoals de boeren het allerbeste voorbeeld zijn.
Maar ook de Loosdrechtenaren en hun door de strot gepropte AZC is een mooi voorbeeld van verzet ondanks dat het doel niet bereikt werd.

En niet te vergeten, wat je ook van ze vind, en voor onze hobby zijn ze zeker niet bevorderend, de 'broccoli' kapsels die wel keer op keer aantonen dat ze er gewoon schijt aan hebben.
Elke wedstrijd of feestje maken ze het naar hun zin, ongeacht hoe of wat, en dit toont goed aan dat je als hechte groep sterker staat dan de overheid je wilt doen geloven.

Ik hoop dat de Nederlanders ooit eens die ballen tonen en wellicht samen optrekken.
Maar zoals je al zegt leven we in een slechte film, een hele slechte, die nog slechter zal worden.

Onze hobby zal in Nederland uitsterven daar is geen twijfel aan dus je kunt je er beter bij neer leggen en er een eigen invulling aangeven. 😡

Mijn invulling dit jaar heeft een eerste zetje gehad, if you know you know.

Schragen.jpg

Ik hoop dat de Nederlanders ooit eens die ballen tonen...

Onze hobby zal in Nederland uitsterven daar is geen twijfel aan dus je kunt je er beter bij neer leggen...

Er bij neerleggen?! Ik zou juist zeggen dat het deze jaarwisseling het moment is om ballen te tonen.. er bij neerleggen is wel het laatste, als er geen vuurwerk meer te krijgen is bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Er bij neerleggen?! Ik zou juist zeggen dat het deze jaarwisseling het moment is om ballen te tonen.. er bij neerleggen is wel het laatste, als er geen vuurwerk meer te krijgen is bijvoorbeeld.

Wellicht begrijp je het verkeerd en pik je alleen wat woordjes uit mijn hele verhaal.

Leg je er bij neer dat er een vuurwerkverbod is, die gaat niet meer weg.
Vervolgens geef je je eigen invulling eraan. ;)

Ik hoop ook op burgerlijke ongehoorzaamheid hoor.

Dat verbod is zoals dit topic ook al heet kut, je kunt er boos over blijven maar dat veranderd helemaal niks, terug draaien gaat niet gebeuren.
Je eigen invullen er aan geven wat dat ook is, dat moeten we gewoon doen. De een haalt gewoon zolang het kan de mooie spulletje bij de buren en de andere wordt creatief met cat. 1.

Wat mij wel heel erg stort is natuurlijk die inlever reclame, dat heeft een geld gekost en wat hadden we daar niet voor moois mee kunnen doen (lees vuurwerkshow).

Ik ben heel benieuwd hoeveel telefoontjes de politie gaat krijgen met Nieuwjaar.. sommige zure mensjes gaan zowiezo ook meerdere keren bellen🤣zal me niks verbazen als die telefooncentrales gesloten gaat worden omdat ze de telefoontjes niet aan kunnen ofzo..

Ik blijf het zeggen dat het vooral in de media geframed is, vooral in programma's die 'zogenaamd' de opinie van Nederland zijn. Altijd 1 voorstander en 5 tegenstanders........ ja ja.
Het is namelijk nooit evenredig belicht!
Tegenstanders hebben de ruimte gekregen en de schaapjes trapten er in.

Vuurwerkverbod is kut!
Je hebt gelijk. Alleen tot vrij recent toen het 2 voor 12 was of nog later kwam er pas een actief lobby programma , ( niet dat ik HVLV wil afvallen) voor het behoudt van de traditie en verbeter imago van vuurwerk van de grond. Gevoel dat het eerder het gekund of gemoeten. Misschien makkelijk praten van mij. Soms vraag ik mij of dit onvermijdelijk was of nog anders had kunnen lopen.

Back
Bovenaan