Komkommer
VWC lid
En de brief over de compensatieregeling is ook online.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Maar stel je toch eens voor dat het je toch lukt een cat. 2 cake te kopenen je steekt die op 31 december af, en je heb net even de pech met een agent die niks beters te doen heeft, wat voor straf kun je dan verwachten?
Kan idd alleen als er sprake is van een heterdaadje.. of iemand die tegen je getuigt.Maar stel je toch eens voor dat het je toch lukt een cat. 2 cake te kopenen je steekt die op 31 december af, en je heb net even de pech met een agent die niks beters te doen heeft, wat voor straf kun je dan verwachten?
Uiteraard is de kan nihil, ik ben gewoon erg benieuwd wat de gevolgen zijn als je wel net even die pech heb en die agent kom je tegen. De boete nu voor het afsteken van vuurwerk buiten de gestelde tijden is meen ik €. 100,--. nou dat is niet een bedrag waarvan ik denk, laat ik het maar niet doenKan idd alleen als er sprake is van een heterdaadje.. of iemand die tegen je getuigt.
De politie kampt met onderbezetting en zal daarom rond oud en nieuw vooral prioriteit geven aan veiligheid, agressie/vernieling en zwaar vuurwerk.
Daarmee wordt de pakkans gewoon klein als jij goed voorbereid je vw afsteekt.

Zoiets als dit dus;Verder geef ik je 110% gelijk voor wat betreft de rol van fout volk die het verzieken voor anderen (niet alleen met vuurwerk) en het totaalgebrek aan doelmatig beleid, preventie èn handhaving. Recent voorbeeldje: jongeren met een fatbike misdragen zich . Probleem is gedrag (icm gebrek aan opvoeding, gebrek aan grenzen, geen respect voor autoriteit, etc), de oplossing? We verbieden een fatbike. Niet dat ik ze zal missen, maar het gaat nergens ovover.
Koop dan gelijk een paar loten uit de loterij. Kans is dan net zo groot dat je een bedrag wint waar je die boete van kunt betalen. Als jij je gewoon netjes gedraagt en het gezellig houdt denk ik dat de agenten niet het risico gaan lopen om de boel te laten escaleren met het uitschrijven van een boete.Maar stel je toch eens voor dat het je toch lukt een cat. 2 cake te kopenen je steekt die op 31 december af, en je heb net even de pech met een agent die niks beters te doen heeft, wat voor straf kun je dan verwachten?
Heeft het nog zin om partijen te benaderen met een verhaal vanuit ons als liefhebbers dat het plan met verenigingen onhaalbaar is en dat het handhavingsplan onrealistisch is? En zo ja, welke partijen zijn hierin het belangrijkste?We kondigden het afgelopen donderdag al aan, en onze verwachtingen zijn uitgekomen: veel nieuws over het vuurwerkverbod, in het bijzonder over de compensatieregeling.
Zoals verwacht heeft de ministerraad afgelopen vrijdag ingestemd met het voorstel voor de uitgangspunten van de compensatieregeling. Let op: nog niet alle details zijn bekend. Het moet nu verder uitgewerkt worden en daar gaan nog enkele maanden overheen. Dat betekent geen uitstel: met deze uitgangspuntenbrief acht het kabinet alle drie gestelde voorwaarden als voldaan.
De inhoud van de compensatieregeling is behoorlijk technisch. Voor de hoofdlijnen verwijzen we jullie naar de nieuwsberichten die hier afgelopen vrijdag zijn gedeeld, en de links naar de documenten die vanmiddag zijn vrijgegeven. In het kort komt het erop neer dan importeurs en winkels verschillend behandeld worden. Importeurs hebben een overeenkomst bereikt met het ministerie. VuurwerkCheck, namens de vuurwerkwinkels, hebben dat nadrukkelijk niet. Desondanks heeft het kabinet de voorgestelde regeling dus wel naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. Dat is meteen het startsein van de lobby richting Kamerleden, om duidelijk te maken dat er géén sprake is van een eerlijke en nette compensatieregeling, in ieder geval wat de vuurwerkwinkels betreft.
Het woord is nu aan beide Kamers. Zij hebben nu een handhavingsplan, een regeling voor ontheffing en uitgangspunten voor de compensatie. Vandaag is daar ook het besluit inwerkingtreding bijgekomen. Deze is heel kort: de wet moet ingaan op 1 augustus 2026, wat al de verwachting was.
Belangrijk: dit hele pakket ligt dus in de derde week van juni voor bij zowel de Eerste als Tweede Kamer. Het is aan hen om te beoordelen of hiermee aan de voorwaarden is voldaan. Dit is dus niet zwart of wit, maar een politiek oordeel.
Tussendoor is er nog wel een ander relevant moment, wanneer de Raad van State advies uitbrengt over de ontheffingsregeling. Het kan zijn dat zij met enkele technische opmerkingen en adviezen komen, die dan worden verwerkt in de regeling. Het kan ook zijn dat ze meer fundamentele bezwaren hebben en er dus meer tijd nodig is om het voorstel aan te passen. Hier zit eigenlijk nog de enige kans op vertraging. Afwachten dus.
Tot zover!