Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Maandagavond mijn bestelling bij Huisman Vuurwerk opgehaald. Nog even gesproken met Erwin over het vuurwerk verbod na deze jaarwisseling. Volgens hem was het nog geen gelopen zaak.1 juli gaan ze wel doordrukken hoor. Geen winkelier die ik heb gesproken die nog gelooft dat het blijft, zelfs geen jaartje vertraging.
We hebben al zoveel ingeleverd, knalvuurwerk, vuurpijlen, Romeinse kaarsen, single shots, kooi-producten. De cakes en compounds zijn het probleem niet, het probleem is drank en volslagen idioten die het nodig vinden om hulpverleners te beschieten en bekogelen. Als we nu terug zouden gaan naar 200-gram cakes, dan is het een paar jaar later ook alsnog klaar, dat komt omdat de media en politiek alles over één kam scheert….Gewoon terug naar het siervuurwerk van de jaren '90. Maar dan modern dus zonder de rotjes, rom. kaarsen en pijlen. Dat betekent dat cat2 toegestaan blijft met een beperkt kuitgewicht.
De illegale ellende zal blijven, net zo goed als met een totaalverbod trouwens. Maar dan kun je wel heel erg goed zien wat het verschil is:
Er is nog nooit iemand zijn hand of oog kwijt geraakt aan een potje uit een meterpakket, zilvervulkaan of van een zwermpot als de Cloud Dragon. En hulpdiensten bekogelen gaat het ook niet worden met dat spul. Het is een hele achteruitgang want dan moeten we al die mooie cakes en compounds missen maar dan kunnen we nog wel legaal wat meer afsteken dan enkel cat1 prullaria.
Dit is ook min of meer de strekking van de stelling die ik al in 2021 op FPM postte. Die werd door de community niet zo positief ontvangen en dat begrijp ik want het is een absolute aderlating. De cakes zijn immers vaak het mooiste vuurwerk van de show en met het afsteken ervan gebeuren weinig incidenten als dit verantwoord gedaan wordt. Echter kunnen we de roep van de maatschappij ook niet helemaal negeren. Hoe vals de argumenten van de tegenstanders vaak ook is.
Gewoon terug naar het siervuurwerk van de jaren '90. Maar dan modern dus zonder de rotjes, rom. kaarsen en pijlen. Dat betekent dat cat2 toegestaan blijft met een beperkt kuitgewicht.
De illegale ellende zal blijven, net zo goed als met een totaalverbod trouwens. Maar dan kun je wel heel erg goed zien wat het verschil is:
Er is nog nooit iemand zijn hand of oog kwijt geraakt aan een potje uit een meterpakket, zilvervulkaan of van een zwermpot als de Cloud Dragon. En hulpdiensten bekogelen gaat het ook niet worden met dat spul. Het is een hele achteruitgang want dan moeten we al die mooie cakes en compounds missen maar dan kunnen we nog wel legaal wat meer afsteken dan enkel cat1 prullaria.
Dit is ook min of meer de strekking van de stelling die ik al in 2021 op FPM postte. Die werd door de community niet zo positief ontvangen en dat begrijp ik want het is een absolute aderlating. De cakes zijn immers vaak het mooiste vuurwerk van de show en met het afsteken ervan gebeuren weinig incidenten als dit verantwoord gedaan wordt. Echter kunnen we de roep van de maatschappij ook niet helemaal negeren. Hoe vals de argumenten van de tegenstanders vaak ook is.
We hebben al zoveel ingeleverd, knalvuurwerk, vuurpijlen, Romeinse kaarsen, single shots, kooi-producten. De cakes en compounds zijn het probleem niet, het probleem is drank en volslagen idioten die het nodig vinden om hulpverleners te beschieten en bekogelen. Als we nu terug zouden gaan naar 200-gram cakes, dan is het een paar jaar later ook alsnog klaar, dat komt omdat de media en politiek alles over één kam scheert….
Jaren 90 vuurwerk was ook niet bepaald perfect. Veel omwaaiers, veel afsteekmomenten. Compounds zijn juist ideaal om deze traditie in stand te houden. Ze zijn in principe niet in de hand te houden, staan vrijwel allemaal rotsvast op de grond en het gevaarlijkste moment, het afsteken, vindt (veel) minder vaak plaats. Vroeger klapte een zilverfontein ook nogal eens uit elkaar. En potjes zoals Phoenix&Dragon, en later ook bij eerste jaren van Broekhoff’s Crown Collection viel werkelijk alles om bij een zuchtje wind, zoals die 13 shots Super 4 assortimenten.
We hebben al zoveel ingeleverd, knalvuurwerk, vuurpijlen, Romeinse kaarsen, single shots, kooi-producten. De cakes en compounds zijn het probleem niet, het probleem is drank en volslagen idioten die het nodig vinden om hulpverleners te beschieten en bekogelen. Als we nu terug zouden gaan naar 200-gram cakes, dan is het een paar jaar later ook alsnog klaar, dat komt omdat de media en politiek alles over één kam scheert….
Ja, alle begrip hoor. Goede argumenten. Mee eens ook. Het verrotte is alleen dat we momenteel de maatschappij, de media én de politiek tegen hebben. En die lijken niet vatbaar voor argumenten van redelijkheid. En onder die omstandigheden heb ik liever nog wat beperkte F2 dan alleen F1.
Maar goed. We zullen het zien. Misschien als er een paar jaar een totaalverbod is en als men ziet dat het de raddraaiers niet tegenhoudt om zich te misdragen met (illegaal) vuurwerk, misschien dat er dan iemand tot bezinning komt. Maar ik ben wat dat betreft pessimistisch.
Het probleem was nooit het vuurwerk zelf. Het probleem was de afwezigheid van respect voor medemens, dier en voor de hulpverleners. En het het gebrek aan gezag van de overheid en hun handhavers. Maar goed. Het is nu waarschijnlijk te laat. Ik heb altijd een heel hoge gevoeligheid gehad voor onrecht. En een enorme community van vuurwerkliefhebbers straffen met een vuurwerkverbod omdat een klein percentage zich asociaal wenst en ook kan te gedragen voelt als een vreselijk onrecht.