Misschien ben ik naïef of wil het niet zien, maar zoals het er nu voor staat lijkt het mij onmogelijk om aan alle randvoorwaarden te kunnen voldoen. Het makkelijkste punt is compensatie, alleen waar het rijk slechts 50 miljoen euro wil vrijmaken, eist de branche 895 miljoen euro. En die eis is ook zo gek nog niet. Investeringen in vervoer en bunkers, kosten van vervoer en vernietiging, brood dat wordt afgepakt van de lokale fietsenboer en tuincentrum dat straks richting winkels in België en Duitsland gaat, het is een enorme deuk voor heel wat ondernemers die niet gerepareert kan worden met een totaalbedrag van 50 miljoen euro.
Dan is er het punt 'alternatieven'. Ook dat lijkt vooralsnog totaal niet haalbaar. Verenigingen krijgen te maken met absurde eisen voor bunkers, ruimtes, certificering en veiligheidsnormen. Het gaat zoveel geld kosten dat geen vereniging dit gaat doen. Je moet straks een investering doen van minimaal 30.000 euro om één keer per jaar (peperduur) vuurwerk af te steken. Maar dat is niet eens het grootste probleem. Hoe kom je als vereniging legaal aan het vuurwerk? Geen winkelier zal zijn deuren open houden voor amper. Sommige winkels verkopen meer dan 75.000kg aan legaal vuurwerk, de kleinsten zullen zo’n 10-15.000kg verkopen. De gemiddelde winkel heeft tientallen verenigingen nodig die de volledige 200kg aanschaffen om überhaupt in de buurt van winstmarges te komen. Het resultaat is dat zo goed als iedere winkel zal stoppen. Ook de importeurs zullen voor deze groep enkel kleine oplages importeren en dat zal het vuurwerk een stuk duurder maken. En dat allemaal terwijl je ook zo naar Alpeco kan rijden en voor 1500 euro 200kg aan F2 vuurwerk kan meenemen. Het risico voor een liefhebber voor een eventuele boete is nog altijd véél goedkoper dan een buurtvereniging die zich moet houden aan belachelijk dure regelgeving. Je zal maar die 30k investeren en vervolgens zie je de overburen voor een fractie van het geld probleemloos vuurwerk afsteken.
Dan is er nog het euvel van het ontsteken van vuurwerk. Dit moet (!) verplicht met een aansteeklont. Niet elektronisch, niet fakkelen, niet met een gasansteker, het moet met aansteellont. Daadwerkelijk een show in elkaar zetten is dus niet echt mogelijk, daarvoor is onsteking met aansteeklont helemaal niet betrouwbaar genoeg. Ook lontjes verbinden mag niet. In principe sta je dus gewoon één voor één je fonteinen, cakes en compounds af te steken.
En dan brengt ons bij punt 3; 'handhaving'. Schier onmogelijk. Zelfs tijdens de verkoopdagen kan er slechts een druppel op de hete plaat worden 'onderschept'. F2 vuurwerk uit België en Duitsland tijdens deze dagen de grens over 'smokkelen' is niet bepaald een uitdaging, ook niet wanneer Jos en Henk van firewerktaskforce droneteam 2 vier hele pakketjes 10 shots romeinse kaarsjes weten te onderscheppen na 3 dagen hard werken. En dan hebben we het over de laatste week van december op één locatie. De overige 51 weken is er helemaal geen capaciteit om dit consumentenvuurwerk te onderscheppen. En dan hebben we het nog niet gehad over illegaal en professioneel F3 en F4 vuurwerk. Die 1100kg op een zoldertje in Weesp is werkelijk helemaal niets. Er staan loodsen, schuurtjes, zolders, kinderkamers vol overal in Nederland. En dat lijkt alleen maar meer te zijn geworden sinds men steeds meer (jeugd)artikelen is gaan verbieden.
Dan de handhaving van het afsteken zelf. Tja, de twee coronajaren waren de gemakkelijkste jaren om te handhaven. Veel minder mensen op straat, er werd relatief vooral in het eerste jaar (i.v.m. draagvlak) minder vuurwerk afgestoken en toch was er geen enkele vorm van handhaving mogelijk. Mijn dorp van 5500 inwoners heeft één hele wijkagent, gedeeld met een ander dorp van 4000 inwoners. De overige drie dorpen hebben samen 13500 inwoners en 2 wijkagenten. Ik schat dat er in mijn eigen dorp tijdens het eerste coronajaar minimaal op 200 adressen vuurwerk is afgestoken (dat is gemiddeld minder dan 2 per straat). Hoe kan één wijkagent dit nou gaan handhaven? Het kan niet. En dan hebben we het nog maar over een rustig dorpje waar er nog enig gezag is voor oom agent.
Iedere rechter zal een streep trekken door het verbod als de politiek het probeert te activeren. Ik zie het dus niet gebeuren. Er is een wetswijziging voor nodig, maar ik schat dat dat niet zomaar door de kamers komt, die voorwaarden zijn immers toegevoegd om partijen over te halen om ermee in te stemmen.