[Witten] Pyroforum 19 en 20 maart 2016

gizmo75

VWC lid
Tot mijn verbazing was er nog geen 2016-topic van het Pyroforum en staat deze ook nog niet op de kalender. Maar ook dit jaar vind het Pyroforum weer doorgang en dat is al volgende week! Net als voorgaande jaren vindt het Pyroforum zelf in de Saalbau Witten plaats.

En let op want er is wat aan de hand: er zal dit jaar GEEN VUURWERK OP ZATERDAG worden geschoten maar alles wordt samengevoegd op de vrijdag. Op de vrijdagavond zullen 12 bedrijven hun producten en kunsten tonen. Ook de schietlocatie is weer veranderd. Aankomende week zal hier meer info over worden vrijgegeven. De mensen die zich aangemeld hebben zullen hier uiterlijk in de loop van volgende week een mail over ontvangen.

Bedrijven waarvan tot nu toe bekend is gemaakt dat die deelnemen (betekent dus niet dat ze ook schieten):

- Safex
- Finale Fireworks
- Rainer Apel
- Stephan Stotz
- Xplode
- Galaxis Showtechnik
- Pyrotronix
- NonstopFirework
- 3M Feuerwerksmedien
- EasyPyro (England)
- Privatex
- Jorge

Bevestigde bedrijven die schieten op de vrijdag:
- Xplode
- Jorge

Meer info over het Pyroforum zelf vind je op hun website http://www.das-pyroforum.de/ of via hun Facebook-pagina https://www.facebook.com/DasPyroforum maar die laatste wordt niet erg veel gebruikt.

Je kunt vooral ook meer info vinden in de topics van voorgaande jaren, bijv. 2015: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?39451-Witten-(DE)-Pyroforum-27-en-28-maart-2015 en 2014: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?35321-Witten-(DE)-Pyroforum-28-en-29-maart-2014

Laatst bewerkt:
is dit leuk om te bezoeken? ben erg benieuwd naar ervaringen van eerdere edities

Kijk naar de redelijk uitgebreide topics van afgelopen jaren dan zegt dat al wel iets denk ik. Het Pyroforum zelf is vooral gericht op vaklui, zeg maar de bezigers, met een beursgedeelte, lezingen, enz. De demo's zijn zeker de moeite waard. Vorig jaar waren er wat minder bedrijven die schoten en was het erg slecht weer waardoor er in een hoog tempo werd doorgeramd. Deze keer zullen 12 bedrijven achter elkaar schieten. Dat is weer net zoals 3 a 4 jaar geleden toen we gewoon ruim 2 uur zoet waren met de demo...

2 uur, daar moeten dan aardige pauzes tussen gezeten hebben of waren de demo's langer? afgelopen jaar duurde de demo's over het algemeen niet zo heel lang.

Wij slaan deze over dit jaar, beetje lastig combineren met de Nit del Foc (ik ga ervanuit dat het 18 en 19 maart moet zijn, vrijdag is het de 18e nl ;)) ;)

2 uur, daar moeten dan aardige pauzes tussen gezeten hebben of waren de demo's langer? afgelopen jaar duurde de demo's over het algemeen niet zo heel lang.

Wij slaan deze over dit jaar, beetje lastig combineren met de Nit del Foc (ik ga ervanuit dat het 18 en 19 maart moet zijn, vrijdag is het de 18e nl ;)) ;)

Scherp... :bonk: heb het aangepast naar 18 en 19 maart...

De langste avond die we hebben gehad was tijdens de 2012-editie op het vliegveldje in Lüdinghausen toen er maar liefst 13 bedrijven shows en productdemo's gaven met o.a. Zink, Panda, Lonestar en Tulite uit Finland:

Het was toen een groot programma waar duizenden mensen op af kwamen. Er moest een paar keer een pauze worden ingelast voor wat klein bluswerk en er was tussendoor een showtje van een Vuurspuger. Alles bij elkaar zijn we toen ruim 2,5 uur zoet geweest...

Tot mijn verbazing was er nog geen 2016-topic van het Pyroforum en staat deze ook nog niet op de kalender. Maar ook dit jaar vind het Pyroforum weer doorgang en dat is al volgende week! Net als voorgaande jaren vindt het Pyroforum zelf in de Saalbau Witten plaats.

En let op want er is wat aan de hand: er zal dit jaar GEEN VUURWERK OP ZATERDAG worden geschoten maar alles wordt samengevoegd op de vrijdag. Op de vrijdagavond zullen 12 bedrijven hun producten en kunsten tonen. Ook de schietlocatie is weer veranderd. Aankomende week zal hier meer info over worden vrijgegeven. De mensen die zich aangemeld hebben zullen hier uiterlijk in de loop van volgende week een mail over ontvangen.

Bedrijven waarvan tot nu toe bekend is gemaakt dat die deelnemen (betekent dus niet dat ze ook schieten):

- Safex
- Finale Fireworks
- Rainer Apel
- Stephan Stotz
- Xplode
- Galaxis Showtechnik
- Pyrotronix
- NonstopFirework
- 3M Feuerwerksmedien
- EasyPyro (England)
- Privatex
- Jorge

Bevestigde bedrijven die schieten op de vrijdag:
- Xplode
- Jorge

Meer info over het Pyroforum zelf vind je op hun website http://www.das-pyroforum.de/ of via hun Facebook-pagina https://www.facebook.com/DasPyroforum maar die laatste wordt niet erg veel gebruikt.

Je kunt vooral ook meer info vinden in de topics van voorgaande jaren, bijv. 2015: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?39451-Witten-(DE)-Pyroforum-27-en-28-maart-2015 en 2014: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?35321-Witten-(DE)-Pyroforum-28-en-29-maart-2014

:bonk:dan wordt t dit jaar voor t eerst sinds tijden dat ik niet ga

Update van de bedrijven die zich presenteren tijdens het Pyroforum (betekent dus niet dat ze ook schieten), vrijgegeven door de organisatie:

1. Feuerwerkerei Apel
2. Safex
3. Finale Fireworks
4. FireTEK
5. MR Pyrotechnik
6. 3 M Feuerwerksmedien
7. EasyPyro
8. Galaxis Showtechnik
9. Pyrotronix
10. Sstotz.de
11. Explo
12. Bothmer Pyrotechnik
13. Hestia
14. Jorge
15. Pyroflash
16. Pyromondo
17. Viking Fireworks
18. Theater&Show
19. Lesli Silvesterzauber
20. Breena Fireworks
21. FIRIS SA
22. BVPK
23. Dresdner Sprengschule
24. Gaoo
25. JGW Berckholtz
26. Vulcan Europe
27. COMET Feuerwerk
28. PyroNeo
29. Heron
30. Sternengalerie
31. NonStopFireworks
32. Xplode
33. Pyromagic
34. Lonestar
35. Nico Europe

Er missen volgens mij wat namen t.o.v. de eerdere lijst maar een mooie uitbreiding is het wel.

Nog nooit naar toe geweest helaas, moet er toch eens van komen.
Hopelijk laat de agenda het dit jaar eens toe.

Het nieuws volgt zich nu snel op! Namens de organisatie via hun Facebook-pagina:

Erstmal um allen Fragen vorzugreifen: Das PYROFORUM 2016 findet am 18.03 UND am 19.03.2016 im Saalbau Witten statt!

Aufgrund von Schwierigkeiten mit den Städten... finden ALLE Vorschießen Kat1-4 am Freitagabend 18.03 statt. Der Platz wird sein: Zeche Holland, Emil-Weitz-Str. 3 in 44866 Bochum statt.

Es werden 12 Firmen vorschießen. Zumindest ist das der heutige Stand. Ich halte momentan Rücksprache zu allen Firmen. Sobald alle ihre Zusage erneut bestätigt haben gebe ich euch hier die Reihenfolge der schießenden Firmen.

Das bedeutet: In diesem Jahr werden alle Firmen nur am Freitag schießen. Für Schaulustige ist der Zutritt erlaubt. Am Samstagabend wird es ein gemütliches Beisammensein im Saalbau geben (Nur für die Teilnehmer der Fachtagung.) auch mit ein paar Showeinlagen sowie der Verlosung der China Reisen und die Verleihung der Preise.

Dieses war auch nicht unser Wunsch.. aber wir können es nicht ändern. Wir sind froh überhaupt die Zusage für den jetzigen Platz bekommen zu haben.

Für nächstes Jahr: Es soll natürlich wieder an beiden Abenden vorschießen geben!

Voor de mensen die wat minder goed zijn in Duits een korte samenvatting:

Inderdaad dus alleen schieten op vrijdag, maar dan wel door 12 bedrijven. Iedereen, dus ook liefhebbers die niet deelnemen aan de beurs, is welkom om te komen kijken. De locatie zal zijn: Zeche Holland, Emil-Weitz-Str. 3 in 44866 Bochum. Aanvangstijdstip is nog niet genoemd.

De zaterdagavond wordt wat meer een gezelligheidsavond met eten, drinken en prijzen die verloot worden maar is alleen toegankelijk voor de deelnemers van de beurs.

Voor dit jaar is het even niet anders, ze zijn blij dat het nog gelukt is om op korte termijn een andere schietlocatie te vinden. Het is de bedoeling om volgend jaar het schieten weer over de 2 avonden uit te smeren.

Aanvangstijdstip demo-avond zojuist bevestigd door de organisatie: 19.30u (mits het dan al donker genoeg is)

Gaan ze alleen "Vorschießen" op vrijdag? Afgelopen jaar stelde dat niet veel voor namelijk.
Alleen de (korte) show die volgde was het ritje waard.

Gaan ze alleen "Vorschießen" op vrijdag? Afgelopen jaar stelde dat niet veel voor namelijk.
Alleen de (korte) show die volgde was het ritje waard.

Afhankelijk van wat de verschillende bedrijven willen tonen aan (in de basis pyrotechnici en andere zich met pyrotechniek bezig houdende bedrijven) zal bedrijf A een paar artikelen tonen (neuheiten) en een ander doet dat weer in de vorm van een kortere of langere presentatie. Of je dat dan show noemt.....

De vrijdag is van oorsprong altijd een avond waarin de categorie F2, T1,T2 en soms wat neven activiteiten zoals laser en / of vlammen worden getoond.

Dit jaar inderdaad alleen op vrijdag. Zaterdag Fachtagung en 's avonds alleen een samenzijn van de deelnemende bedrijven aan het Pyroforum.

Bob

Ook ik was er door de privé drukte niet van op de hoogte dat deze al zo snel zou plaatsvinden...
Het is bij toeval dat ik erop gewezen werd in de reacties na het uploaden van een compilatie.
Helaas zal ik daarom niet aanwezig kunnen zijn.
Maar geniet nog even na van 2012-2013 momenten :)

Afhankelijk van wat de verschillende bedrijven willen tonen aan (in de basis pyrotechnici en andere zich met pyrotechniek bezig houdende bedrijven) zal bedrijf A een paar artikelen tonen (neuheiten) en een ander doet dat weer in de vorm van een kortere of langere presentatie. Of je dat dan show noemt.....

Ik weet niet hoe het altijd op de vrijdag is geweest maar wat gebruikelijk is op zaterdag zou ik eerder andersom willen omschrijven Bob: de meeste bedrijven schieten een korte show, veelal op muziek, en enkele bedrijven een productdemo. Kijk maar eens naar mijn Youtube Playlists van Pyroforum 2015 https://www.youtube.com/watch?v=Y8ZJmyYE7XQ&list=PLruPvX9qLdluCtmUxIolxHogVny2p4ONA en Pyroforum 2014 https://www.youtube.com/watch?v=Y8ZJmyYE7XQ&list=PLruPvX9qLdluCtmUxIolxHogVny2p4ONA

De bedrijven die een demo schieten:

Feuerwerkerei Apel
Pyromagic/ Igniting Ideas
Startrade
Bothmer
Jorge
Lesli
Xplode
Xena
Comet/ Keller
JGW Berckholtz Kat 2+3
Gaoo Kat 2+3
Lonestar Fireworks
Vulcan Europe

(info heb ik van een collega-site geplukt)

Plek laat niet echt shows toe zo te zien aan de lay-out. Zullen meer demo's worden denk ik.

Zeker wel voldoende plek voor shows! En ik heb begrepen dat een aantal van hen inmiddels heeft laten weten dat ze een show schieten, sommigen op muziek. Dat kan ook er is namelijk minstens zoveel plek als in 2013 toen we midden op een industrieterrein stonden en er links en rechts van het schietterrein bedrijfspanden stonden. In 2014 stond er alleen links van het schietterrein een pand. In 2012 en vorig jaar was er wel meer ruimte en werd er ook groter kaliber geschoten (vooral in 2012). Maar shows zullen er ook dit jaar dus zeker wel zijn!!

Back
Bovenaan