Winkeltopics gesloten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pijnlijk om dit forum te zien afglijden. Bizar dat jullie je oren laten hangen naar een handjevol winkeliers en importeurs (natuurlijk wel voor €275 excl BTW). Ik heb tot nu toe werkelijk nog geen 1 goede reden gezien vanuit de mods waarom dit deel ineens ook weer gesloten moet worden. Gelukkig kan iedereen raden wat wél de reden is: GELD

Wil jullie dan nog wel 1 tip meegeven: Geen leden -> geen reclame -> geen inkomsten -> geen forum
Als er genoeg actieve leden zijn komen die winkels vanzelf. Of die topics nou open zijn of niet.

Succes ermee

En als jullie zo gefocussed zijn op het illegale aspect: mod het forum dan wat beter want zie regelmatig topics over vuurpijlen en knalvuurwerk

Dat er op het forum bepaalde onderwerpen niet worden getolereerd ( knalvuurwerk, profblokken, shells etc ) dat kan ik heel goed begrijpen. Ik zelf heb daar ( alleen in het begin ) geen problemen mee gehad. Ik kon het op een gegeven moment ook begrijpen waarom het niet meer werd toegestaan.
Nu het sluiten van de productentopics van buitenlands vuurwerk. Ik snap de commotie van de leden hier over wel, want wat is het probleem om deze topcs, wat in principe allemaal legaal vuurwerk is, te sluiten.. het lijkt mij toch wel van belang dat jullie dit eens gaan toelichten ?
Het sluiten van winkeltopics heb ik nooit echt begrepen, op het feit na dat ik verdomd goed weet als oud moderator, dat het hier gaat om inkomsten komend uit de selecte groep winkeliers met een freakactie. Met deze acties is iedereen hier gebaat en heel erg blij mee. Maar is het niet zo dat deze groep winkeliers dan wel het alleenrecht hebben "geeist" met hun acties en er dus geen andere winkelierstopics ( degene zonder acties ) open mogen zijn, zodat zij aan hun geen concurrentie kunnen ondervinden?
Wat de rol van de importeusr in deze kwestie is is mij onbekend, maar ik sluit niet uit dat ook zij wel een zegje hier over hebben gedaan.
Het grote vuurwerkform VWC, die altijd onafhankelijk was, laat zich nu leiden door derden.. tenminste, dat gevoel creeren jullie bij de leden.
Het is toch ronduit belachelijk dat er in producttopics niet mag worden vermeld waar het product wordt aangeboden tegen een scherpe prijs. Op elk ander, ook niet vuurwerk gerelateerde forua wordt dit juist toe gejuicht.

Het zou fijn zijn dat jullie eerlijk naar de leden zouden zijn ipv het zo maar dichtgooien van topcs, terwijl jullie ook een poll voor de leden hadden toegezegd. Zijn jullie nog wel blij met de leden, met het fora of ?

Ik ben trouwens reuze benieuwd wanneer er op dit topic een slotje gaat :sad:

Mijn tip : laat dit topic open, zo dat leden iig nog een plekje hebben om hun gal te spuwen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat teruggaan naar de kern in deze belangrijk is. Ik ben dan wel nooit bij de echte kern/start geweest, maar ik kan me voorstellen dat dit forum in het leven is geroepen door vuurwerk fanaten om hun hobby met elkaar te kunnen delen en met soortgenoten over te kunnen hebben. Door een gedeelte af te sluiten, terwijl er alsnog veel mensen hier in omstreken naar belgie en duitsland gaan, sluit je een gedeelte van het plezier uit. Ik snap dat er bepaalde winkels/importeurs zijn die betalen en met die inkomsten het forum draaiende wordt gehouden, maar dit zou nooit mogen lijden tot het uitsluiten van een deel van de hobby. Zolang het hier gaat om categorie f2 en f1 vuurwerk zou alles toch besproken moeten kunnen worden met elkaar?

Wil dit ook nog even kwijt voordat ook deze topic gesloten word.
Sfeer was afgelopen jaren door 2x verbod een stuk minder. Sinds vorig jaar heb ik echt zin in oud en nieuw weer, ook de forum helpt hier enorm bij.
Ik blijf erbij dat ik het triest vind hoe de mods met ons omgaat.

De discussie is begonnen met het gesloten zijn van (buitenlandse) winkeltopics. Ik ben nog niet zo enorm lang lid als sommigen hier, maar volgens mij is dit al een poosje de gewoonte. De reden erachter snap ik ook, zoals Torr aanhaalt: betalende winkeliers hebben hier moeite mee. Ik vind het persoonlijk dan een goede middenweg dat de winkeltopics gesloten zijn, maar aan het einde van het jaar wel weer open gaan. Uiteindelijk moeten alle (Nederlandse) winkels besproken kunnen worden, dat is de kern van een forum als dit.

Dat de buitenlandse winkeliers permanent zijn gesloten is vanuit de mods een reden voor aangedragen, die ik ook ergens wel kan begrijpen. Persoonlijk vind ik het natuurlijk wel jammer. Ook ik zie graag dat buitenlandse winkels besproken kunnen worden. Al moet ik eerlijk zeggen dat het mij persoonlijk weinig aangaat omdat ik het houd bij Nederlands vuurwerk. Een enkel tripje Baarle daargelaten waar ik ook alleen vuurwerk neem dat ook legaal in Nederland afgestoken mag worden tijdens de jaarwisseling. Maar zoals bij iedereen bekend is het vuurwerk in België flink aan de prijs, dus het gaat om maar een paar potjes zoals afgelopen jaar bijvoorbeeld de Three Stage Whistling voor een leuk prijsje.

De ironie wil dat het sluiten van de buitenlandse producttopics juist (wellicht uit frustratie danwel onbegrip) is geopperd door de leden. En ook die logica snap ik: waarom wel producten bespreken terwijl de winkels op slot zitten? Die opmerkingen zijn binnen het modteam besproken waarna ook de producttopics gesloten werden. Ik snap de frustratie nu, maar de knuppel in het hoenderhok gooiend, hebben we dat niet aan onszelf te danken? Als we er zelf niet over begonnen waren was het wellicht ook nooit in het modteam besproken en waren de producttopics nog steeds open. Bovenstaande puur een feitelijke weergave van hoe het gelopen is. En ik zal vast enkelen tegen de schenen aanschoppen: het is niet persoonlijk bedoeld, maar destijds onbegrip uiten met ‘dan is het raar dat jullie (mods) de buitenlandse producttopics open laten’ en nu de mods (soms op de persoon) zware verwijten maken, dat vind ik dubbel. Laten we deze discussie vooral niet op de persoon gaan spelen!

En dan persoonlijk: natuurlijk vind ik het jammer en baal ik ook van het meest recente besluit. Het liefst zou ik dat besluit teruggedraaid zien worden. Aan de andere kant begrijp ik het grijze gebied als er (feitelijk) in Nederland illegaal vuurwerk besproken kan worden. Het sluiten van de topics heeft voor mij weliswaar weinig invloed. Simpelweg vanwege het feit dat ik praktisch geen vuurwerk koop wat in dit gedeelte besproken werd. Ik las het meeste niet wat in dit deel van het forum gepost werd, maar zo nu en dan vond ik het ook leuk en interessant om dit deel van het forum te bezoeken. En dat is nu verleden tijd. Ik denk dat het goed is als de mods in dit besluit en de roep van de leden een middenweg kunnen vinden. Wat, daar heb ik zo geen beeld van. Volgens mij kunnen we ons beter daarop focussen dan doorgaan met het maken van verwijten. Daar wordt uiteindelijk niemand beter van.

Laatst bewerkt:
Zucht, wat een sneu gedoe weer.

Net zoals velen hiervoor al opperden, het is een forum voor liefhebbers. Door de overheid wordt ons de liefhebberij beetje bij beetje ontnomen en m.i. is het een kwestie van tijd voordat het helemaal gedaan is. Dit forum zal zichzelf dan ook wel ontmantelen. Bij een totaalverbod kunnen alle topics namelijk dicht...

Dit forum was, en ik zeg bewust was, een echt forum met informatievoorziening en vooral het elkaar helpen. Aan koopjes en aan informatie op allerlei vlakken (m.u.v. illegale activiteiten (en terecht ook)).

Het lijkt steeds meer een forum wat overgenomen is door partijleden van een politieke partij. Dit mag niet meer, dat niet meer, mensen wordt de mond gesnoerd, kritiek mag niet.
Hebben jullie je wel eens bedacht hoe respectloos het is richting b.v. Jopoh ? Hoeveel mensen zullen zich zoals hem nog in gaan spannen om hier allerlei topics aan te maken?

Jarenlang heb ik hier vooral de eerste 9 maanden van het jaar met veel plezier doorgebracht.
Zodra het seizoen begon werd dat wel minder omdat het allemaal niet meer bij te houden was (zoveel nieuwe topics).
Maar het lijkt er op dat ook hier weer hetzelfde aan de hand is als bij de beste "cakes verkiezingen".

Er is maar één belang en dat is eigenbelang...

Laatst bewerkt:
De discussie is begonnen met het gesloten zijn van (buitenlandse) winkeltopics. Ik ben nog niet zo enorm lang lid als sommigen hier, maar volgens mij is dit al een poosje de gewoonte. De reden erachter snap ik ook, zoals Torr aanhaalt: het zou niet fair zijn tegenover betalende winkeliers. Ik vind het persoonlijk dan een goede middenweg dat de winkeltopics gesloten zijn, maar aan het einde van het jaar wel weer open gaan. Uiteindelijk moeten alle (Nederlandse) winkels besproken kunnen worden, dat is de kern van een forum als dit.

Dat de buitenlandse winkeliers permanent zijn gesloten is vanuit de mods een reden voor aangedragen, die ik ook ergens wel kan begrijpen. Persoonlijk vind ik het natuurlijk wel jammer. Ook ik zie graag dat buitenlandse winkels besproken kunnen worden. Al moet ik eerlijk zeggen dat het mij persoonlijk weinig aangaat omdat ik het houd bij Nederlands vuurwerk. Een enkel tripje Baarle daargelaten waar ik ook alleen vuurwerk neem dat ook legaal in Nederland afgestoken mag worden tijdens de jaarwisseling. Maar zoals bij iedereen bekend is het vuurwerk in België flink aan de prijs, dus het gaat om maar een paar potjes zoals afgelopen jaar bijvoorbeeld de Three Stage Whistling voor een leuk prijsje.

De ironie wil dat het sluiten van de buitenlandse producttopics juist (wellicht uit frustratie danwel onbegrip) is geopperd door de leden. En ook die logica snap ik: waarom wel producten bespreken terwijl de winkels op slot zitten? Die opmerkingen zijn binnen het modteam besproken waarna ook de producttopics gesloten werden. Ik snap de frustratie nu, maar de knuppel in het hoenderhok gooiend, hebben we dat niet aan onszelf te danken? Als we er zelf niet over begonnen waren was het wellicht ook nooit in het modteam besproken en waren de producttopics nog steeds open. Bovenstaande puur een feitelijke weergave van hoe het gelopen is. En ik zal vast enkelen tegen de schenen aanschoppen: het is niet persoonlijk bedoeld, maar destijds onbegrip uiten met ‘dan is het raar dat jullie (mods) de buitenlandse producttopics open laten’ en nu de mods (soms op de persoon) zware verwijten maken, dat vind ik dubbel. Laten we deze discussie vooral niet op de persoon gaan spelen!

En dan persoonlijk: natuurlijk vind ik het jammer en baal ik ook van het meest recente besluit. Het liefst zou ik dat besluit teruggedraaid zien worden. Aan de andere kant begrijp ik het grijze gebied als er (feitelijk) in Nederland illegaal vuurwerk besproken kan worden. Het sluiten van de topics heeft voor mij weliswaar weinig invloed. Simpelweg vanwege het feit dat ik praktisch geen vuurwerk koop wat in dit gedeelte besproken werd. Ik las het meeste niet wat in dit deel van het forum gepost werd, maar zo nu en dan vond ik het ook leuk en interessant om dit deel van het forum te bezoeken. En dat is nu verleden tijd. Ik denk dat het goed is als de mods in dit besluit en de roep van de leden een middenweg kunnen vinden. Wat, daar heb ik zo geen beeld van. Volgens mij kunnen we ons beter daarop focussen dan doorgaan met het maken van verwijten. Daar wordt uiteindelijk niemand beter van.

Je hebt helemaal gelijk, dit is een feitelijke opsomming en het opperen van het sluiten van de topics uit frustratie kan inderdaad als excuus gebruikt worden al hebben we allemaal wel een idee wat de werkelijke reden is.

Dit gezegd hebbende, het sluiten van de buitenlandse winkel topics en het tijdelijk sluiten van de Nederlandse winkel topics kan ik volgen. Dat is dan een stukje differentatie ten opzichte van de betalende winkeliers. Die mogen een streepje voor hebben aangezien ze middels sponsoring de kosten voor dit forum dragen.

Het sluiten van de product topics is als je het mij vraagt totaal ongegrond aangezien deze topics gaan over CAT F1 en F2 vuurwerk dat, mits voorzien van een Nederlandse gebruiksaanwijzing, toegestaan is voor gebruik door de Nederlandse consument, door Nederlanders in het buitenland gekocht mag worden mits voldaan wordt aan de regels voor transport en nota bene deels zelfs te koop is in Nederlandse winkels. Van een grijs gebied is mijns inziens dan ook geen sprake zolang het niet om producten gaan die in Nederland verboden zijn en wanneer dat wel het geval is dan is de taak van een moderator om een dergelijk topic te sluiten of feitelijk verwijderen.

Nu zijn er dus topics gesloten met vuurwerk waar iedereen het over kan en mag hebben en dan heb ik het niet alleen over de topics waar blijkbaar geen of weinig reacties op zijn maar die wel onterecht als voorbeeld gesteld worden om te beargumenteren dat er toch geen interesse voor is.

Als voorbeeld wil ik de topics nemen betreffende Nico vuurwerk waarvan een deel van het assortiment verkocht wordt door Vuurwerkfeestje, nota bene een van die betalende winkeliers.
Enkele producten als voorbeeld (waar wel op gereageerd is):
https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?63022-Celtic-Fountain-Nieuw-2023&highlight=celtic
https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?62650-Delta-Fire-V144-1958-144-Schuss

Dat is juist het dubbele aan het besluit. Er ligt ook een slotje op vuurwerk dat in Nederland legaal is. Aan de andere kant werd er ook vuurwerk besproken wat in Nederland niet verkocht mag worden en dus per definitie illegaal is. Denk aan diverse Funke blokken, vuurpijlen etc. Dat is nu juist het grijze gebied.

En ik geef geen waardeoordeel over dergelijk vuurwerk, door de Nederlandse overheid is nu eenmaal besloten dat niet al het vuurwerk verkocht mag worden. Maar het bewuste forumgedeelte hield dus wel een grijs gebied in. En volgens mij is er dan altijd een middenweg te vinden in plaats van alles sluiten of alles openhouden.

Kijk er is een reactie gekomen, en precies een reactie zoals ik hem had verwacht.
Drogreden zijn aangedragen om te kunnen sluiten, de meeste vreemde reden is wel: citaat Het promoten van de verkoopprijzen van winkels in de producttopics is nog steeds niet gewenst om vervuiling te voorkomen ??????? huh???
Vervuiling te voorkomen?? wees nou eens eerlijk en geef je echte reden aan! Het gaat om jullie sponsoren, importeurs, winkeliers die geen concurrentie dulden, en dan snap ik ook nog van deze instanties. Maar jullie VWC hebben zichzelf enorm in de voet geschoten door je onafhankelijkheid over boord te gooien. Het voelt na 18 jaar actief lid te zijn en mee te hebben geholpen om dit forum te laten floreren als een hele dikke middelvinger!!! bedankt!!

Bonzo26 says bye!

Het hing al een tijdje in de lucht, maar met name de meest recente beslissing rondom het sluiten van winkeltopics en buitenlandse producten is voor mij de druppel. Ook dat het besluit niet eerlijk en rechtvaardig is (dan moet je als beheerders ook de topics over vuurpijlen, etc sluiten) speelt een rol, evenals het gegeven dat moderators ook nu te weinig naar de leden luisteren en andere belangen voorrang geven.

Dit is dus mijn laatste bericht op dit 'forum' en ik zal dan ook niet langer actief lid zijn. Een forum is een community, die valt of staat met (actieve) leden). Al jaren constateer ik dat er te weinig naar leden wordt geluisterd en dat dit forum voornamelijk dient om in naam van een importeur of betalende winkelier artikelen in de etalage te zetten. Dit gaat gepaard met een laag censuur, die niet in lijn is met wat ik van een forum verwacht. Er mag onder de noemer 'vervuiling' namelijk niet over prijzen en winkeliers worden gesproken, als gevolg van een dikke laag censuur en verdienmodel.
De persoonlijke voordelen van de moderators spelen daarbij een rol, en de nadelen voor freaks/leden evenzo of nog meer. Kortom, voor mij wordt dit forum steeds meer een bron van irritatie in plaats van dat het me iets positief overlevert.

Moderators, bedankt voor het faciliteren al die jaren. Leden, nog meer bedankt voor alle input en goede discussies. Wie weet 'ontmoeten' we elkaar nog eens, wie weet op een ander forum.

p.s. en nu maar hopen dat dit bericht wordt geplaatst en niet wordt verwijderd.

Bonzo26 says bye!

Het hing al een tijdje in de lucht, maar met name de meest recente beslissing rondom het sluiten van winkeltopics en buitenlandse producten is voor mij de druppel. Ook dat het besluit niet eerlijk en rechtvaardig is (dan moet je als beheerders ook de topics over vuurpijlen, etc sluiten) speelt een rol, evenals het gegeven dat moderators ook nu te weinig naar de leden luisteren en andere belangen voorrang geven.

Dit is dus mijn laatste bericht op dit 'forum' en ik zal dan ook niet langer actief lid zijn. Een forum is een community, die valt of staat met (actieve) leden). Al jaren constateer ik dat er te weinig naar leden wordt geluisterd en dat dit forum voornamelijk dient om in naam van een importeur of betalende winkelier artikelen in de etalage te zetten. Dit gaat gepaard met een laag censuur, die niet in lijn is met wat ik van een forum verwacht. Er mag onder de noemer 'vervuiling' namelijk niet over prijzen en winkeliers worden gesproken, als gevolg van een dikke laag censuur en verdienmodel.
De persoonlijke voordelen van de moderators spelen daarbij een rol, en de nadelen voor freaks/leden evenzo of nog meer. Kortom, voor mij wordt dit forum steeds meer een bron van irritatie in plaats van dat het me iets positief overlevert.

Moderators, bedankt voor het faciliteren al die jaren. Leden, nog meer bedankt voor alle input en goede discussies. Wie weet 'ontmoeten' we elkaar nog eens, wie weet op een ander forum.

p.s. en nu maar hopen dat dit bericht wordt geplaatst en niet wordt verwijderd.

Ik sluit me hier volledig bij aan, mijn actieve bijdrage aan VWC is na het lezen van de drogreden ook helaas gestopt. Ik sta niet meer achter het beleid en wil daarom daar ook geen steun voor geven. Ik vind het na 18 jaar erg spijtig en onnodig maar het levert ook bij mij meer irritatie op dan plezier, en je zit hier met z'n allen om lol, plezier, sfeer naar de feestdagen te proeven en wat van elkaar te leren.

Iedereen bedankt en ik zal vast nog wel eens wat lezen... maar actief zal ik niet meer zijn.

Ik denk dat het ook ligt aan het feit dat de moderators weinig tijd hebben.
Waarom?
Omdat nieuwe artikelen voornamelijk door leden gepost worden, vroeger zag je dat nooit
Sommige moderators zeer weinig posten.
En er geen animo is om de winkel topics in de gaten te houden.
Jammer want zo helpt je wel een stuk onafhankelijkheid om zeep.

Alles wat ik hier lees is dubbel.
De essentie voor mij is: noem het beestje bij de naam. Geef aan welke belangen er spelen en wees daar transparant in. Prima dat je een onderscheid maakt tussen betalende en niet-betalende winkels.
Eigenlijk zie ik de polarisatie in de samenleving een beetje terug in deze discussie. Veel jij-bakken, versimpelde aannames en voornamelijk een enorm scherpe toon die nergens voor nodig is. Censuur, rechtvaardigheid, niet in lijn met een forum, democratische waarden... Allemachtig zeg, we doen soms ook net alsof de consequenties even ernstig zijn als het toeslagenschandaal of de gaswinning in Groningen.

Een beetje empathie van beide partijen mag wel. Een beetje eerlijkheid, transparantie en directheid namens de mods doet goed. Daarbij komt dat wij als leden met kritiek allicht het probleem niet zo breed dienen te trekken en het gaan opsommen met andere problemen. De mods zijn ook gewoon mensen (veelal) met kinderen en een gezin. Het wordt een beetje de ME tegen de schuimbekkende hooligans zo. Gewoonweg onnodig.

We houden gewoon de eerdere beslissingen aan, winkeltopics NL gaan half november open en buitenlandse winkels blijven dicht. Het stuk voor de winkels in NL zullen we in het nieuwe jaar heroverwegen op jullie verzoek.
Het promoten van de verkoopprijzen van winkels in de producttopics is nog steeds niet gewenst om vervuiling te voorkomen. We beseffen dat dit soms lastig is, maar we zien het ook weer toenemen en zullen er dus strikter op toezien. Dit geldt uiteraard ook voor winkeliers die een freakactie organiseren, zij weten dit ook. We nemen begin 2024 ook jullie suggesties mee om te kijken of er iets mogelijk is voor het bespreken van deals door het jaar heen, buiten de producttopics om.

We hebben n.a.v. de opmerkingen hier omtrent producttopics van buitenlands vuurwerk en de onduidelijkheid die er is als we dat wel openhouden, besloten om ook die allemaal te gaan sluiten. Nieuwe topics kunnen dan informatief worden aangemaakt als daar behoefte aan is, verder zullen we de topics gaan sluiten.

Er zijn landen die ook zo'n censuur hebben als wat jij hier beschrijft... Triest man.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan