Wij moeten eens niet laten gebruiken door de Nederlandse vuurwerkhandel

brother

VWC lid
Ik ben van mening dat wij vuurwerkliefhebbers ons niet moeten laten gebruiken door de Nederlandse vuurwerkhandel.

Voor ons verandert er niet zoveel. I.p.v. mijn bestelling op te gaan halen op 29 december wordt dat nu 30 december. Op dit ogenblik hebben de meeste vuurwerkwinkels voldoende tijd om ons in die 2 dagen te bedienen. Wat de beperking van de afsteek periode betreft is dat een doodgeboren kindje. Er zijn simpelweg niet voldoende politieagenten om dat te controleren dus daar verandert niets aan.

De mensen die naar Duitsland en België gingen voor vuurwerk blijven toch gaan en wellicht misschien iets meer dan normaal. Maar wij vuurwerkliefhebbers hoeven ons toch niet hard te maken voor de financieel/economische belangen van de Nederlandse vuurwerkhandel of wel soms ?

Voor winkels die een omzet maakt van honderdduizenden euro's zal dat misschien wat minder worden maar wij kunnen toch ook terecht bij andere verkooppunten in Nederland.

Wat die vuurwerk vrije zones betreft daar maak ik mij ook geen zorgen over. Ik neem aan dat de meeste liefhebbers er geen behoefte aan hebben om in de binnenstad vuurwerk te gaan afsteken. Er zal ook niemand van wakker liggen als je om 24:00 uur een fonteintje of pijltje afsteekt. Ze willen vooral dat knallen overdags tegen gaan.

Ik zeg maar zo laat je niet gek maken door de Nederlandse vuurwerkhandel er zullen geen tekorten optreden en de wachttijden bij het afhalen van bestellingen moeten de winkels maar oplossen met een goede organisatie want daar schort het toch bij een aantal winkels aan.

Laten ze het vuurwerk eerst maar eens een stuk goedkoper maken gelijk als in België en in Duitsland.

Graag alleen reacties van vuurwerkkopers NIET van de gevestigde Nederlandse vuurwerkhandel. Hun mening is reeds breed uitgemeten op dit forum.

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien moet je het niet persoonlijk maken. Ik vind je post van weinig respect getuigen. Daarbij heb ik niet het idee dat je zelf in een vuurwerk zaak werkt. Je onderschat het denk ik wel een beetje. Het zou je sieren om in je post geen zaken bij naam te noemen.
Greetzzz

Helemaal mee eens tjopper, en ik voel het al helemaal niet als gebruikt worden.
ik denk maar zo....
-ik maak me sterk voor hun belangen.
-hun maken zich sterk voor onze belangen.

Deels mee eens.

Afgelopen jaren werd er al geroepen dat er minder geproduceerd zou zijn. Dan weer door het weer in China, dan een leveringsprobleem i.v.m. beperkte hoeveelheid rederijen, dan weer oliecrisis, maar nooit hoor je dat importeurs zelf verantwoordelijk zijn voor inkoop en voorraad. Minder producten leidt tot schaarste met als gevolg dat de prijs hoog gehouden kan worden. Ik kan mij de kritische noot van de topicstarter goed voorstellen.

Er is maar één oplossing als de branche concurrerend wil blijven. Omlaag met die prijzen. De branche zou zelf in moeten zetten op eerlijke concurrentie middels het naleven van de Europese regelgeving. Daar had de branche zich actief voor in moeten zetten, in plaats van stigmatiseren van vuurwerk uit andere Europese landen. Gevalletje kalf verdronken en put?

Storender vind ik het dat wederom de goeden moeten leiden onder de slechten. Vuurwerk is net als voetbal, vreten, vechtsport et cetera inzet geworden van smerige politieke spelletjes. Het gaat veelal om statussymboliek.

De vraag is wat je hier als liefhebben aan kan doen. Vrij weinig, denk ik. Blijft de vraag staan hoe je omgaat met de huidige stand van zaken. De ene roept op zich niet te laten misbruiken door de branche, de ander reageert door aan te geven zich niet misbruikt te voelen. Ieder zo zijn manier van omgaan met de huidige stand van zaken.

Op dit moment weet ik niet wat ik hier van moet vinden. Alleen dat het spijtig is dat er overdag niet meer afgestoken mag worden en dat een hoop goede leiden onder de kwaden. Jammer, heel erg jammer.

Deels mee eens.

Afgelopen jaren werd er al geroepen dat er minder geproduceerd zou zijn. Dan weer door het weer in China, dan een leveringsprobleem i.v.m. beperkte hoeveelheid rederijen, dan weer oliecrisis, maar nooit hoor je dat importeurs zelf verantwoordelijk zijn voor inkoop en voorraad. Minder producten leidt tot schaarste met als gevolg dat de prijs hoog gehouden kan worden. Ik kan mij de kritische noot van de topicstarter goed voorstellen.

Ben het wel vaak met je eens maar nu niet helemaal.
Natuurlijk zijn ze zelf verantwoordelijk voor de inkoop en vooraad maar ze zijn wel afhankelijk van heel veel factoren waar ze zelf geen invloed op hebben.
En dat jij daar gelijk de koppeling aanmaakt dat ze daarmee de prijzen kunstmatig hoog houden, daar geloof ik al helemaal niets van.

Ben het wel vaak met je eens maar nu niet helemaal.
Natuurlijk zijn ze zelf verantwoordelijk voor de inkoop en vooraad maar ze zijn wel afhankelijk van heel veel factoren waar ze zelf geen invloed op hebben.
En dat jij daar gelijk de koppeling aanmaakt dat ze daarmee de prijzen kunstmatig hoog houden, daar geloof ik al helemaal niets van.

Steef, ik zeg niet dat de prijzen doelbewust op die manier hoog gehouden worden. Ik bedoel te zeggen: het zou kunnen dat een schaarste leidt tot hogere prijzen. Kwestie van vraag en aanbod natuurlijk. Soms loopt iets nu eenmaal onverwachts veel harder of juist niet. Daar kan ik als leek weinig over zeggen.

Persoonlijk vind ik het wel goed dat er mensen zijn die een kritische opmerking durven te plaatsen. Dat houdt het forum levendig :)

even op de site van radar mijn mening gegeven, zal niet helpen maar lucht wel op.

het word steeds gekker in dit land met alle regels.
ik dacht echt dat het een democratie was en geen rechtsstaat.
wanneer houd het geouwehoer eens op van al die mensen die er maar problemen mee hebben dat er 1dag ja u leest het goed 1dag in het jaar vuurwerk afgestoken mag worden.
al die ellende die de mensen daarvoor ervaren is van die ILLEGALE ROTZOOI, maar dat probleem aanpakken ho maar.
de regering steekt liever zijn kop in het zand of ze zijn gewoon bang om het op te nemen tegen de mensen in deze illegale branche, dus denken ze he...laten we het consumenten vuurwerk gaan verbieden want tegen het zware spul kunnen we toch niet optreden.
het is zo jammer dat er altijd maar negatief gedaan word hierover.
pak de ellende nu eens echt hard aan en laat de traditie bestaan voor de mensen die wel netjes die ene dag in het jaar hun vuurwerk afsteken.
en nog een ding.....jullie zijn allemaal jong geweest en jullie willen allemaal beweren dat toen jullie jong waren jullie nooit vuurwerk hebben afgestoken?geloof er geen moer van....maar tis toch leuk dat mijn kleine niet meer samen met papa gezellig een paar dingen af mag steken om 10uur s"ochtends....dus namens ons liefhebbers bedankt ******s voor het verzieken van een mooie traditie door die illegale zooi...en bedankt azijnzeikers voor het klagen over alles en nog wat....wat een prachtig land is dit toch....

Ik ben van mening dat wij vuurwerkliefhebbers ons niet moeten laten gebruiken door de Nederlandse vuurwerkhandel.

Voor ons verandert er niet zoveel. I.p.v. mijn bestelling op te gaan halen op 29 december wordt dat nu 30 december. Op dit ogenblik hebben de meeste vuurwerkwinkels voldoende tijd om ons in die 2 dagen te bedienen. Wat de beperking van de afsteek periode betreft is dat een doodgeboren kindje. Er zijn simpelweg niet voldoende politieagenten om dat te controleren dus daar verandert niets aan.

De mensen die naar Duitsland en België gingen voor vuurwerk blijven toch gaan en wellicht misschien iets meer dan normaal. Maar wij vuurwerkliefhebbers hoeven ons toch niet hard te maken voor de financieel/economische belangen van de Nederlandse vuurwerkhandel of wel soms ?

Voor bijvoorbeeld de Rijswijkse vuurwerkhal die een omzet maakt van honderdduizenden euro's zal dat misschien wat minder worden maar wij kunnen toch ook terecht bij andere verkooppunten in Nederland.

Wat die vuurwerk vrije zones betreft daar maak ik mij ook geen zorgen over. Ik neem aan dat de meeste liefhebbers er geen behoefte aan hebben om in de binnenstad vuurwerk te gaan afsteken. Er zal ook niemand van wakker liggen als je om 24:00 uur een fonteintje of pijltje afsteekt. Ze willen vooral dat knallen overdags tegen gaan.

Ik zeg maar zo laat je niet gek maken door de Nederlandse vuurwerkhandel er zullen geen tekorten optreden en de wachttijden bij het afhalen van bestellingen moeten de winkels maar oplossen met een goede organisatie want daar schort het toch bij een aantal winkels aan.

Laten ze het vuurwerk eerst maar eens een stuk goedkoper maken gelijk als in België en in Duitsland.

Graag alleen reacties van vuurwerkkopers NIET van de gevestigde Nederlandse vuurwerkhandel. Hun mening is reeds breed uitgemeten op dit forum. Ik begin bijna medelijden te krijgen met geldschepers als Frits en zo velen anderen.:rolleyes:

Ik vind het ietwat hypocriet om te zeggen dat dit een probleem is voor de vuurwerkhandel.
We moeten nu gezamenlijk deze regel van azijnzeikers aanvechten want anders gaat het van kwaad tot erger. Onze passie wordt nu al ernstig beperkt. Ik vindt het altijd een geweldig gevoel als ik 2 - 3 dagen voor de tijd mijn vuurwerk eindelijk op kan halen. Ook al is het al alleen maar om er naar te kijken. Daarnaast wil ik gewoon om 10 uur beginnen en wil geen risico lopen om beboet te worden. Er zullen sowieso een paar zure mensen uit de straat gaan bellen als je te vroeg begint.

Dat niet iedereen hier wat heeft met vuurwerk overdag is prima, maar onze passie wordt nu al aangetast. Dat mag niet nog erger worden! Mocht er straks worden gepleit voor een totaal verbod dan hebben wij ook de hulp van de winkeliers en importeurs nodig. Denk dus even aan de gevolgen in plaats van eigen belangen. We moeten 1 front vormen tegen deze absurde bejaarde maatregel.

Ik kan het niet helemaal eens zijn met jouw standpunt, brother. Voor ons als liefhebbers worden de tijden ook verkort, dit betekend ook voor ons meer dringen bij de vuurwerkhandel en minder ruimte om in redelijke rust de bestellingen op te halen.

Vaak zie ik dat het overdag stoken juist voor de jeugd veel meer plezier brengt dan 's avonds. Dat nou juist deze tijdsperiode voor het meeste overlast zorgt is jammer, maar met het verbieden van vuurwerk in bepaalde gebieden hebben gemeentes naar mijn mening genoeg middelen om dit terug te brengen naar redelijke niveaus waar nodig.

Deze nieuwe voorstellen tonen het falen van het poldermodel. De overlast zal niet minder worden, mensen zullen boos blijven als er op 31 december weer een knalletje komt.

De groepen die je aan moet pakken zijn diegene die vuurwerk misbruiken. Voetbal wordt niet verboden omdat hooligans bij iedere wedstrijd huishouden. Vuurwerk moet ook niet verboden worden omdat vandalen op 31 december het nodig vinden straatobjecten te gaan slopen, dit gaat namelijk net zo makkelijk met stenen en knuppels zoals de eerder genoemde hooligans al hebben laten zien tijdens de voetbalwedstrijden.

Men verward het middel met de daders.

Geachte Brother,

Ik zou graag willen weten waar het mis is gegaan. Op school, met de jaarwisseling, aansteeklonten vergeten bij je bestelling?

Jij roept op tot goedkopere prijzen. Heb jij Management en Organisatie gehad, heb jij de financiële boekhouding van een onderneming gezien? Realiseer jij wat voor investering een ondernemer in Nederland moet doen om vuurwerk te verkopen en aan wat voor eisen hij zich moet houden?

Vergelijk dit eens met onze buurlanden, dit lijk je namelijk maar op één vlak te doen: prijzen. Wil jij dat dezelfde prijzen worden gehanteerd? Dan kan je dat jaar erna geen vuurwerk kopen want dan is iedereen zo goed als failliet. Nederlandse vuurwerkhandelaren kunnen geen marge 1 op hun prijzen hanteren aangezien de gemiddelde Nederlander ook nog gratis vuurwerk en dergelijke wilt.

Ik zou graag aan je willen vragen om eens te denken vanuit het belang van een bedrijf, niet vanuit jezelf. Het pak hageslag op 2 April 2015 moet ook betaald worden via de vuurwerkverkoop uit die 2 dagen, jij lijkt het echter niet goed te vinden dat iemand geld verdient om zijn eten en hypotheek te betalen.

Daarnaast vind ik het raar dat jij geen antwoord wil hebben van de winkeliers terwijl hun juist goed antwoord kunnen geven on de kwesties zoals prijzen. Hun weten er meer van dan dat jij ervan zal weten.

Als je een bedrijf niet mag, oké, maar ga niet via elk mogelijk kanaal proberen het bedrijf af te zeiken als je niet alles weet.

Bedrijfsnamen zijn dan ook uit de topicstart gehaald. Iedereen mag zijn mening hebben en die onderbouwen maar we gaan het niet op de man spelen of personen en bedrijven in een zwart daglicht zetten.

Grappig, een topic starter die zegt wie er wel en niet mogen reageren. Verder gaat alles wel goed?

Ik zal niet alle argumenten opnoemen waaruit blijkt dat je onzin verkondigt, want je schijnt allemaal heel goed te weten. En we mogen niet reageren natuurlijk. Waarom zou dat nou zijn?!

Wij hebben de vuurwerkhandel nodig, en de vuurwerkhandel heeft ons nodig. Het is in ieders belang dat de vuurwerktraditie behouden blijft, en wel zoals die nu nog officieel is. We vieren allemaal oud en nieuw en willen daar op onze eigen manier van genieten met vuurwerk, 's middags of 's avonds, legaal of illegaal.

Sowieso zullen de mensen die in deze tijd actief zijn op forums niet de personen zijn die prullenbakken opblazen en al voor oud en nieuw, 's avonds laat, zware klappers laten afgaan midden in de stad. Ik ben ervan overtuigd dat wij hier gewoon sociale mensen zijn, dus wij hebben één ding gemeen: wij zijn niet het probleem en moeten voor onze rechten opkomen. Ik ben zelf iemand van het illegale vuurwerk en ik koop weinig in de Nederlandse winkels, dus ik zou kunnen denken: wat interesseert mij die verkoopdag? Dat doe ik niet. Laten we nou voor een keer even niet vechten en ruzie maken en elkaar steunen. Alle vuurwerkliefhebbers moeten elkaar steunen!

Beste mensen.
Laten we momenteel allemaal even de rust bewaren en elkaar met wat genuanceerde berichten te woord staan.
Houd er rekening mee dat er door de huidige berichtgeving wat personen over de schreef gaan,irritaties hebben of gewoonweg boos zijn en dit niet goed kunnen kanaliseren.

Dus houd even rekening met sommige berichten die door emotie gepost zijn misschien toch anders bedoelt zijn.

Er word momenteel erg veel in het werk gezet om onze hobby te laten overleven.

gr
Marchel

nou ben ik geen winkelier .
maar om eerlijk te zijn vind ik dat genius een goeie vraag stelt .
beste brother wat wil je precies .
want ik snap het ook niet helemaal

Ik snap de frustratie van Brother maar al te goed. Het is voor mij overduidelijk dat de Nederlandse groothandels (buiten de winkeliers) bewust prijsafspraken hebben gemaakt met elkaar of onbewust door de oligarchie die er heerst. Vergelijk adviesprijzen in Nederland met adviesprijzen in Duitsland en België, dan vind ik dat ieder argument die deze prijsverschillen uitlegt d.m.v. 'investeringskosten' lariekoek. Poepverhalen over stijgende kosten in China zijn ook belachelijk, een kosten stijging van +-10% in china kan je absoluut! niet gelijkstellen aan een prijsverhoging van 4-6% in Nederland. Het absolute kosten verschil is bijna verwaarloosbaar. 100schots voor +- 170 euro -_-, verdedigen met argumenten zoals: Kwaliteit,'als je naar polen rijdt ben je net zoveel kwijt' vind ik ook onzin. Een vergelijkbaar blok qua sas kosten kost ongeveer 125 euro, exclusief btw inclusief 'zwarte markt premie'. En dan durven ze ook nog elk jaar in Demo's opgevoerde producten te laten zien.

Ik snap dus de frustratie richting de importeurs maar al te goed.

Misschien liggen de adv prijzen in nederland ook wel hoger omdat een winkelier in Duitsland veel minder aan investerings kosten heeft dan hier in Nederland.
Wanneer de adviesprijzen hier standaard ik noem maar wat 1/3 lager liggen, moet je je afvragen of het voor winkeliers nog wel rendabel is om een vw winkel te willen hebben.

Beste Wonkobonko.

Ik dacht er eerst ook zo over.
Echter nu ik zelf ben begonnen zie je veel meer.
Dat er mega winsten op gemaakt worden is juist lariekoek.
Als je kijkt wat voor kosten een importeur of winkelier heeft zul je het mischien wat beter begrijpen.
Voor mij is het nog steeds een passie en hobby maar ook ik heb een gezin die onderhouden moet worden.
Ik voel me verder niet aangesproken hoor maar wilde wel even kwijt dat de realiteit toch iets anders is.
En of er prijsafspraken tussen importeurs worden gemaakt lijkt me ook sterk omdat de meeste elkaar niet veel gunnen.

gr

Sorry maar dit is wel heel erg kort door de bocht... Je gaat nu alle winkels over 1 kam scheren terwijl de winkels met kleinere opslag mochten de plannen doorgaan wel degelijk problemen krijgen met logistiek, opslag en verwerking van de mensenmassa. Om de "liefhebbers" te kunnen bedienen zoals wij bijvoorbeeld doen bij Herman de Haan zijn wij al 12 uur van te voren bezig alles te coördineren, klaar te zetten en te zorgen dat iedereen de ruimte en de tijd krijgt zijn/haar bestelling te controleren.

Winkels (doel ik op dorpen/steden met een inwoners rond de 10k) die een beperkte afhaalbalie hebben zullen nu nog meer de scheiding moeten maken met afhalen en losse verkoop. Je laatste zin laat ook duidelijk merken dat het je niet interesseert wat en hoe winkels moeten organiseren en plannen om een verkoop te realiseren. je eigen mening is voor jou belangrijker dan een daadwerkelijke discussie.

Als het gaat om marge kan ik heel duidelijk zijn. De kosten die gemaakt worden om uberhaupt vuurwerk mogen te verkopen zijn hoger dan in onze buurlanden. En dan praten we niet over een paar tientjes of hondertjes Nog maar te zwijgen over reclame- en personeelskosten waar NIET bij stilgestaan wordt.

erg jammer!

Voor winkels die een omzet maakt van honderdduizenden euro's zal dat misschien wat minder worden maar wij kunnen toch ook terecht bij andere verkooppunten in Nederland.

Graag alleen reacties van vuurwerkkopers NIET van de gevestigde Nederlandse vuurwerkhandel. Hun mening is reeds breed uitgemeten op dit forum.

Back
Bovenaan