Weg met de zondagswet: Verkoop vuurwerk straks ook op zondag?

Golddigger

VWC lid
D66 en VVD: Weg met de zondagswet
Gisteravond laat hebben D66 en de VVD een motie ingediend om nu eindelijk eens de zondagswet af te schaffen. De motie heeft een behoorlijke kans om een meerderheid te krijgen, waardoor winkels overal op zondag open mogen zijn.

Minister Henk Kamp (Economische Zaken) noemde het eerder deze week een begaanbare weg om gemeenten zelf te laten bekijken wat er op zondag binnen hun grondgebeid moet gebeuren, hoewel, zo stelt hij, hij zich ook wel wat kan voorstellen bij de zondagsrust, ooit ingesteld om de kerkgang niet te belemmeren.

Minister Plasterk van Binnenlandse zaken zei vanochtend vroeg in een reactie dat hij de wet 'nooit opnieuw zou verzinnen', maar dat hij er nou ook weer geen problemen in ziet. ''Ik heb geen behoefte deze wet te veranderen.''

In 2007 probeerde de VVD ook de zondagswet al weg te jorissen. Ook D66 probeerde het eerder, namelijk in 2010. Beide pogingen strandden indertijd.

Betekent dit dat straks er ook op zondag vuurwerk mag worden verkocht?
Hopelijk is dit een eerste opzet om vuurwerk verkoop direct na kerst toe te staan.

Dan zit je nog steeds met het vuurwerk besluit! Die zal dan ook aangepast moeten worden en dat zie ik zo 123 nog niet gebeuren.

Ik vind het wel goed zoals het nu is. Dit geeft tenminste de mogelijkheid om afentoe toch ons vuurwerk al op de 28e van December te mogen ontvangen. Als we de zondagen ook als verkoopdag gaan zien zal de 29e altijd de eerste verkoopdag worden. Deverkoop direct na kerst zie ik toch niet zo snel gebeuren.

Ik vind het wel goed zoals het nu is. Dit geeft tenminste de mogelijkheid om afentoe toch ons vuurwerk al op de 28e van December te mogen ontvangen. Als we de zondagen ook als verkoopdag gaan zien zal de 29e altijd de eerste verkoopdag worden. Deverkoop direct na kerst zie ik toch niet zo snel gebeuren.

Ik vind het ook prima zo, ik noem het maar ''een dag om tot bezinning te komen''.

In veel landen in Europa zijn de winkels elke zondag open. Zo was ik dit jaar op vakantie in Zweden en de winkels zijn daar op zondag gewoon geopend van 08:00 tot 22:00 :) Ideaal is dat. Want we leven steeds meer in een 24 uurs economie. Dit geeft mensen toch meer de ruimte, wanneer het hun uitkomt. En je loopt ook geen geld mis.

In veel landen in Europa zijn de winkels elke zondag open. Zo was ik dit jaar op vakantie in Zweden en de winkels zijn daar op zondag gewoon geopend van 08:00 tot 22:00 :) Ideaal is dat. Want we leven steeds meer in een 24 uurs economie. Dit geeft mensen toch meer de ruimte, wanneer het hun uitkomt. En je loopt ook geen geld mis.

Dat klopt maar ik dacht dat het hier met name om het vuurwerkwinkelaspect ging. Dan maakt het niet zoveel uit omdat er toch 3 verkoopdagen blijven. Ik denk dat dit wel het beste is, tussendoor een dagje rust bij de vuurwerkwinkels. Misschien worden er minder fouten gemaakt dan?

Mag er eigenlijk wel bevoorraad worden op zondag de 30e? Dan is het helemaal ideaal, een goed gevulde voorraad voor de laatste dag.

Prachtig is dat dat je mag werken op Zondagavond om 21:00 en al die mensen die dit nu zo fantastisch vinden werken nu nog normale tijden maar wacht maar over een paar jaar. Werken ze ook op vreemde tijden voor hetzelfde loon en waarschijnlijk nog minder. Nee, laat het maar lekker zoals het is. Aan 3 dagen heb ik zat en hoef niet op zondag om 21:00 nog vuurwerk halen. Kan ik de 31ste dan ook wel als het zo nodig moet

Back
Bovenaan