Een mix deal van de Boerenbond voor 5 euro, in 2014. Ik vond het hartstikke spannend en was zelf ook wel verbaasd waarom mijn ouders het goed vonden, ze hadden altijd gewaarschuwd tegen vuurwerk. Waarschijnlijk nu wel met het idee dat ik beter met vuurwerk kennis kon maken door middel van legaal vuurwerk. Dit zat er in de mix deal:
Een pak Grondbloemen. Deze knalden niet en maakten weinig geluid, die mocht ik dus al wel eerder afsteken. En dat heb ik gedaan. Voordat de oudejaarsavond begon was het doosje leeg.
Een pak Kanonslag Shising. In 2014 mocht je voor het eerst niet meer overdag afsteken. Omdat dit het eerste jaar was dat ik vuurwerk afstak, hield ik me daar ook wel aan. Toch om 16:00 stiekem even het eerste rotje uitgetest. Dat ging voor mijn doen toen best hard. Om 18:00 al de eerste rotjes gestookt. Daarna even niks afgestoken, en vanaf een uur of 8 heb ik oprecht de hele avond staan afsteken. Rotje voor rotje, eerst met de aansteeklont, toen met de keukenaansteker (wist toen nog niet van stormaanstekers af). Op die avond is mijn vuurwerkhobby gestart.
Een pak Romeinse Kaarsen. Deze maakten ook geen geluid natuurlijk. Dus daar durfde ik tijdens de afhaaldagen ook al wel wat van af te steken. Het resultaat: aan het begin van Oudjaarsavond was de helft al op. Halverwege de avond was alles al op.
Mijn broer haalde dat jaar ook voor het eerst vuurwerk. Hij wilde meteen wat groter vuurwerk, ook wat siervuurwerk. Voor 15 euro haalde hij het Best Ever Familypack van Lesli. Dit was een groot familiepakket uit Duitsland, wat ook verkocht werd bij de Boerenbond in Nederland. In Nederland is dit altijd voor mijn gevoel nooit zo populair geweest, een pakket vuurpijlen met kleinspul er bij, maar in Duitsland heel gangbaar.
Enfin, hier zaten 7 grote vuurpijlen in (voor ons doen). Een doosje Assorted Fountains, Knalerwten, 2 stijgtollen, Black Bulls knetterballen, Flashing Demons, 30 shots Romeinse kaarsen, China Böller D en nog een formaat knallers. OOk zat er een pakje kleine pijltjes, de Naughty Screamers, in. Dit was natuurlijk ook heel mooi allemaal, hoewel het dus niet mijn vuurwerk was. De grote rotjes waren echt wel spannend, hoe hard zullen ze klappen? Omdat wij nooit vuurpijlen hadden afgestoken, schoten we ze vanuit een wijnfles met zand er in. Echter wisten we dus echt niet hoe dat werkte, en dachten we dat de pijl in het zand moest worden gestoken. Je raadt het al, die ging niet hoog. Dat was even schrikken hahaha. Ook duurde het even voordat we door hadden dat die oranje dingen de lontbeschermers waren. Verder was dit natuurlijk een ervaring die je nooit meer vergeet.