Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Allemaal doen we het: terugkijken naar die goede ouwe tijd. Niets is er mooier dan het moment waarop we de eerste keer vuurwerk af mochten steken en het moment waarop we voor het eerst vuurwerk mochten kopen.

Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of hebt afgestoken? Vermeld het hier. Heb je daarvan nog foto's en/of films? Vergeet die dan zeker niet om te plaatsen!

Een mix deal van de Boerenbond voor 5 euro, in 2014. Ik vond het hartstikke spannend en was zelf ook wel verbaasd waarom mijn ouders het goed vonden, ze hadden altijd gewaarschuwd tegen vuurwerk. Waarschijnlijk nu wel met het idee dat ik beter met vuurwerk kennis kon maken door middel van legaal vuurwerk. Dit zat er in de mix deal:

Een pak Grondbloemen. Deze knalden niet en maakten weinig geluid, die mocht ik dus al wel eerder afsteken. En dat heb ik gedaan. Voordat de oudejaarsavond begon was het doosje leeg.

Een pak Kanonslag Shising. In 2014 mocht je voor het eerst niet meer overdag afsteken. Omdat dit het eerste jaar was dat ik vuurwerk afstak, hield ik me daar ook wel aan. Toch om 16:00 stiekem even het eerste rotje uitgetest. Dat ging voor mijn doen toen best hard. Om 18:00 al de eerste rotjes gestookt. Daarna even niks afgestoken, en vanaf een uur of 8 heb ik oprecht de hele avond staan afsteken. Rotje voor rotje, eerst met de aansteeklont, toen met de keukenaansteker (wist toen nog niet van stormaanstekers af). Op die avond is mijn vuurwerkhobby gestart.

Een pak Romeinse Kaarsen. Deze maakten ook geen geluid natuurlijk. Dus daar durfde ik tijdens de afhaaldagen ook al wel wat van af te steken. Het resultaat: aan het begin van Oudjaarsavond was de helft al op. Halverwege de avond was alles al op.

10368212_1571501893080445_8079889244705525120_n.png

Mijn broer haalde dat jaar ook voor het eerst vuurwerk. Hij wilde meteen wat groter vuurwerk, ook wat siervuurwerk. Voor 15 euro haalde hij het Best Ever Familypack van Lesli. Dit was een groot familiepakket uit Duitsland, wat ook verkocht werd bij de Boerenbond in Nederland. In Nederland is dit altijd voor mijn gevoel nooit zo populair geweest, een pakket vuurpijlen met kleinspul er bij, maar in Duitsland heel gangbaar.

Enfin, hier zaten 7 grote vuurpijlen in (voor ons doen). Een doosje Assorted Fountains, Knalerwten, 2 stijgtollen, Black Bulls knetterballen, Flashing Demons, 30 shots Romeinse kaarsen, China Böller D en nog een formaat knallers. OOk zat er een pakje kleine pijltjes, de Naughty Screamers, in. Dit was natuurlijk ook heel mooi allemaal, hoewel het dus niet mijn vuurwerk was. De grote rotjes waren echt wel spannend, hoe hard zullen ze klappen? Omdat wij nooit vuurpijlen hadden afgestoken, schoten we ze vanuit een wijnfles met zand er in. Echter wisten we dus echt niet hoe dat werkte, en dachten we dat de pijl in het zand moest worden gestoken. Je raadt het al, die ging niet hoog. Dat was even schrikken hahaha. Ook duurde het even voordat we door hadden dat die oranje dingen de lontbeschermers waren. Verder was dit natuurlijk een ervaring die je nooit meer vergeet.

04726-Best-ever-Familypack-30.jpg

Volgens mij waren dat destijds bamboo crackers en van die hele kleine knallertjes, hoe ze echt heten weet ik niet meer maar we noemden ze babyscheetjes...

Laatst bewerkt:
Dat moeten de kanonslagen, wondertollen en jumping jacks zijn geweest. Wat heb ik me daar mee vermaakt zeg en dat is uitgelopen tot de hobby wat het nu is.

Allereerste product wat ik zelf kocht was de big box van lidu, toen nog van brave en wichers, het oude vuurwerkland.

Mijn eerste vuurwerk dat ik zelf bestelde was voor FL 150.-
4 maanden zakgeld opgespaard. En bij 3 verschillende winkels een bestelling gedaan.
De bestelling bestond vooral uit Schuurmans astronauten, wondertollen, hapiness, jumping Jacks, en babypijen. Maar ook uit een nu nostalgisch meterpakket. Hieronder een foto van mijn oudste collectie foto. Hier was ik destijds een jaar of 13. Ik schat jaarwisseling 2001-2002

Collectie 2.JPG

Bijlagen

• Collectie 3.JPG
    Collectie 3.JPG
    140,9 KB · Weergaven: 0
Ik heb eigenlijk pas voor het eerst vuurwerk gekocht toen ik een jaar of 25 was, mijn zoon was toen 4. Ik dacht dat vind hij vast wel leuk. Dus lukraak wat fonteinen en kleinspul gekocht en als klapstuk vd avond een cake van 25 euro :cool: Ik weet niet wat er die avond gebeurd is maar het jaar erop hadden we zo n 25 cakes en ik zat geregeld hier op het forum te neuzen :)

Het eerste was een meterpakket samen met mn vader. De chauffeur die spullen kwam leveren bij mn pa op zn werk kwam met de meterpakketten aanzetten. Waren toen nog echt leuk

Mijn eerste gekochte vuurwerk waren 6 Parachute pijlen (Horse Brand) en een 700 klapper Lady Crackers. Die ik eenmaal thuis helemaal uit elkaar heb gepeuterd.:p

Meterpakket met mijn vader, gtondbloemen, junping jacks en een ratelbanje van 120 schots ofzo

Ik ben uit '73 dus dat moet rond '80 gewoon een sterretje geweest zijn die ik van mn ouders kreeg. Je had toen ook nog sterretjes met rood bengaals vuur dat was echt magisch. Ook de morning glorys kan ik met nog vaag herinneren als klein mannetje.

Toen ik iets ouder was rond 12/13 mn eerste vuurwerk zelf geregeld. De hele dag voor het raam staan bij de lokale fietsenboer met wat vriendjes en dan bedelen of ouderen wat voor je mee wilde nemen voor een paar gulden wat je dan meegaf.

Dus dat waren natuurlijk shishings en ladycrackers die je dan uit elkaar ging halen.

Zo, opa gaat nu ff aan de koffie :cry:

Wat ik zelf voor het eerst kocht zal uit de categorie veel voor weinig uit de bestellijst van de lokale fietsenmaker zijn geweest. Echte folders had je toen nog niet, dus je had eigenlijk geen idee wat je kocht. En toch zat je dan dagen lang te puzzelen, in te vullen, door te krassen, nieuwe bestellijst halen en opnieuw te beginnen. Ik gok dat mijn eerste collectie er ongeveer zo uitzag:

- knalmatten in 2 maten, babyscheetjes en piraatjes, inderdaad om uit elkaar te peuteren (lekker veilig stoken met schietlont!)
- jumping jacks (idem dito)
- astronauten
- babypijlen met en zonder fluit
- grondbloemen
- zilverfonteinen (als ik me niet vergis 75 cent per stuk)
- kraanvogels

Terwijl ik dit opschrijf schieten de magisch klinkende namen van de voor mij te dure producten uit de bestellijst door mijn hoofd. Wilde gans pijl, bumper harvest, dancing butterfly...

Edit: Mijn geheugen laat me aardig in de steek, want de piraatjes werden klaarblijkelijk los per 5 verkocht.

piraatje.jpg

Het kleine spul, had toen maar 25 euro te besteden geloof ik. Rotjes, Jumping Jacks, enkele thunderkings, grondbloemen, babypijlen.

Zelf afgestoken, denk ik een sterretje oid.

Gekocht: astronauten, baby pijltjes, Wondertollen, jumping jacks, happiness. Alles met een budget van 20 gulden

Het eerste "vuurwerk dat ik kocht en toen ook als enige zelf kon kopen ivm mijn leeftijd waren onderstaande rookbommetjes:
20231209_093414.jpg

Het eerste vuurwerk wat ik zelf afgestoken heb was samen met mijn vader. Dit waren jumping jacks, romeinse kaarsen en grondbloemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan