VVD voor vuurwerkverbod in Rotterdam

Genoeg is genoeg, vindt de VVD in Rotterdam. De partij wil dat vuurwerk afsteken in Rotterdam volledig verboden gaat worden. Daarmee is er voor het eerst een meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad voor een vuurwerkverbod.

"Hulpverleners worden bekogeld met vuurwerk en alleen al bij het Oogziekenhuis in Rotterdam kwamen achttien mensen met oogletsel binnen. En in meerdere delen van de stad werden containers en auto’s in de brand gestoken. Hier moeten we paal en perk aan stellen", zei fractievoorzitter Vincent Karremans dinsdag op Radio Rijnmond.

"De Rotterdamse meldkamer kreeg afgelopen jaarwisseling duizend meldingen binnen. Grote groepen jongeren denken de straat over te kunnen nemen, met totale veronachtzaming van de veiligheid en bewegingsvrijheid van anderen."

De VVD in Rotterdam wil dat er op meerdere plekken in de stad professionele vuurwerkshows komen. Daarvoor moet volgens Karremans veel geld worden vrijgemaakt.

Oei dat is niet zo een mooi bericht van de VVD. Maar blijkbaar zijn er toch andere VVD partijen die anders denken. Maar moet zeggen kom veel in Rotterdam, het is daar wel chaos en altijd druk voor mijn gevoel dan. Zonde weer VVD, hopelijk neemt het landelijke politiek niet over deze gedachtes op dijkshof na. Maar aan de andere kant roepen ze dit al jaren, maar nooit van gekomen.

Dit staat op hun site. Lekker ingewikkeld, maar gaat dus om knal en pijlen:

Algeheel verbod noodzakelijk

Daarom is het nu, helaas, wat de Rotterdamse VVD betreft nodig om een verdergaande maatregel te treffen: een afsteekverbod van knalvuurwerk en vuurpijlen in Rotterdam. Daarmee is er nu voor het eerst een raadsmeerderheid voor een vuurwerkverbod in Rotterdam. Doordat er geen onderscheid in typen vuurwerk kan worden gemaakt in de APV, zal het vuurwerkverbod van toepassing zijn op al het vuurwerk. Zodra door het kabinet is besloten tot het verbieden van knalvuurwerk en vuurpijlen, kan wat de Rotterdamse VVD betreft daarna toegestaan vuurwerk ook weer in Rotterdam worden afgestoken.

Hoi Rick, dat is iets heel anders dan wat Rijnmond meldt. Het hangt af van een verbod op knalvuurwerk en pijlen. Netjes dat je dit heb geplaatst. Dat bied wel meer opheldering hoe ze in het echt ervoor staan.

Hoi Rick, dat is iets heel anders dan wat Rijnmond meldt. Het hangt af van een verbod op knalvuurwerk en pijlen. Netjes dat je dit heb geplaatst. Dat bied wel meer opheldering hoe ze in het echt ervoor staan.

De hijgerige media nemen niet de tijd om even het complete verhaal te lezen en dan nuances aan te brengen ;-)

EDIT: ik zie het er nu ineens toch in staan..

Het AD kopt over een totaalverbod, dit is de laatste alinea:
“Bij het vuurwerkverbod wordt geen onderscheid gemaakt in typen vuurwerk. De VVD wil eigenlijk minder gevaarlijk vuurwerk toestaan, maar dat onderscheid kan niet gemaakt worden in de gemeentelijke APV. “
En nu? Is dit het begin? Als een landelijk verbod veel tegenspraak en gedoe oplevert, dat er dan maar via elke gemeente een vuurwerkverbod in de APV? :confused:

Nou,hoop dat het flink uit de hand loopt daar,ze vragen er gewoon om zo,zeker in bepaalde wijken zal er vermoedelijk geen houden aan zijn..

Ze kunnen het nu al niet handhaven laat staan als ze straks de 31ste op straat moet lopen ze kunnen nu al niet als er om 10 uur al gestookt word dan zie je ook geen handhaver lopen op straat

Ik heb me twijfels er aan

Het is sowieso niet handhaven. Kom zelf uit Rotterdam, geloof ik iets van 600.000 inwoners. Veel zullen zich er waarschijnlijk bij neerleggen, maar ze kunnen niet iedere melding of iedere compound die te zien is afgaan. Daarnaast is zijn er op oudejaarsnacht genoeg serieuze meldingen die de politie moet afgaan.

Zou mooi zijn, straks ergens een schiet- of steekpartij en dan is de politie te druk met het opsporen van legaal consumentenvuurwerk. Dat wordt nog wat, complete onzin dit.

Maar dit is wel het begin van het einde, na een paar jaar is het gewoon de normaalste zaak ter wereld en kan niemand het nog wat schelen. Bah, heb gelijk een kutavond nu.

Maar wat als de grootste (lees probleem gemeentes) volgen, dan hoeft er landelijk geen besluit te worden genomen en worden de verboden gehandhaaft. Denk dat ze het daar op gaan gooien, waardoor vuurwerk in de grootste gemeentes in de ban wordt gedaan.

Voorzie ook veel nsb praktijken, waar mensen die toch stoken verraden worden door buren

Ik heb van de week op Facebook al onder suggestieve berichtgeving van het AD gereageerd. Nu net ook weer onder het bericht waarin het vuurwerkverbod van Rotterdam bekend wordt gemaakt op de pagina van AD Rotterdams Dagblad. Ik wil het jullie niet onthouden. Als jullie suggesties of opmerkingen hebben, roept u dan aub:

“Heel stom besluit! Ik wil hieronder mijn reactie onder een AD-bericht van de week delen:

“Bij normaal gebruik is er niets aan de hand en is het prachtig. Raddraaiers/veroorzakers van ellende en schade keihard aanpakken. Niet Jan met de pet die met zijn kinderen een aantal cakes afsteekt om 00:00u. Jammer. Laten jullie (het AD) die duizenden straten waar het een feestje is ook eens zien!”

Ik wil ermee zeggen dat het heel jammer (en in mijn ogen onrechtvaardig) is dat een kleine groep raddraaiers en onverlaten het voor 99,9% van Nederland verziekt. In héél veel straten is het ontzettend leuk en wordt serieus rekening gehouden met mens/bezit/dier! De overlast van het te vroege afsteken/illegaal/etc moet strak worden aangepakt en gehandhaafd. Een verbod werkt averechts! Dan wordt alles de illegaliteit in gedrukt en is er totaal géén controle meer!
In Dordt (en Rotterdam) wonen veel mensen die consumentenvuurwerk mooi vinden en op normale wijze afsteken. Deze mensen (en dit zijn de meesten) veroorzaken geen overlast en ruimen de volgende ochtend netjes hun potjes op. Laat het zo blijven svp.”

Dit staat op hun site. Lekker ingewikkeld, maar gaat dus om knal en pijlen:

Algeheel verbod noodzakelijk

Daarom is het nu, helaas, wat de Rotterdamse VVD betreft nodig om een verdergaande maatregel te treffen: een afsteekverbod van knalvuurwerk en vuurpijlen in Rotterdam. Daarmee is er nu voor het eerst een raadsmeerderheid voor een vuurwerkverbod in Rotterdam. Doordat er geen onderscheid in typen vuurwerk kan worden gemaakt in de APV, zal het vuurwerkverbod van toepassing zijn op al het vuurwerk. Zodra door het kabinet is besloten tot het verbieden van knalvuurwerk en vuurpijlen, kan wat de Rotterdamse VVD betreft daarna toegestaan vuurwerk ook weer in Rotterdam worden afgestoken.

Op de fb pagina staat toch dat ze voor een algeheel verbod zijn.

Back
Bovenaan