Vuurwerkverbod definitief, 40 mln compensatie

davidh

VWC Meteoroloog
AD zojuist:
Vuurwerkverbod nu definitief: compensatiepakket van 40 miljoen voor handelaren
Handelaren in vuurwerk krijgen een vergoeding vanwege hun onverkochte voorraden door het totaalverbod deze jaarwisseling. In totaal gaat het om een bedrag van 40 miljoen euro.
Edwin van der Aa & Tobias den Hartog 13-11-20, 14:41 Laatste update: 14:45

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven kondigde vanmiddag na de ministerraad officieel aan dat de verkoop van bijna al het vuurwerk met oud en nieuw in de ban gaat. Ook afsteken wordt deze jaarwisseling verboden.

Lees ook

Kabinet wil dit jaar totaalverbod vuurwerk

PREMIUM
1300 patiënten minder, dit zijn de cijfers van een vuurwerkverbod

Alleen categorie F1 vuurwerk blijft beschikbaar. Dit wordt ook kindervuurwerk, fopvuurwerk of schertsvuurwerk genoemd. Het gaat om producten als sterretjes en knalerwten, die het hele jaar door in de schappen liggen.
De handelaren die al een voorraad siervuurwerk hebben liggen, hoeven zij niet te vernietigen. De compensatie is ook bedoeld voor opslag of transport. ,,Het kan volgend jaar weer worden verkocht”, zegt Van Veldhoven. Volgens de branche vormt de opslag van al dat binnengekomen vuurwerk een probleem. Van Veldhoven ontkent dat die opslag gevaarlijk is. ,,Dat moeten handelaren nu ook. Maar er is ook capaciteit voor in het buitenland.”
De vuurwerkbranche vreest dat mensen zich door het verbod zullen wenden tot illegaal en daarmee levensgevaarlijk siervuurwerk. Hierdoor kunnen ook veel slachtoffers vallen, is de angst.
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) spreekt dat tegen. ,,Voor de politie wordt het gemakkelijker. Want er is een duidelijke lijn. Zij wilden dit al langer. Maar ik zeg daarnaast tegen mensen: denk na. De zorg moet echt ontlast worden, dus draag daar aan bij door een jaar over te slaan met vuurwerk.”

:thumbsdown::cry:

Inktzwarte dag. Een verbod dit jaar kan uitlopen op een jarenlang verbod zoniet voor altijd. En dan nog kunnen de gemeenten volgend jaar een lokaal verbod instellen, zoals hier in Groningen het plan is. M'n restanten kunnen wel de sloot in, zal niet gebeuren maar de vrijblijvende lol is weg. Dank overheid voor het wegnemen van mijn lichtpunt in het jaar. Inktzwarte dag, wat ik je brom.

:thumbsdown::cry:

Laatst bewerkt:
Nee ik ben positief, het vaccin is in aantocht. Help alleen de mensen die hulp willen bij hun tegengeluid. Maar hier benadrukken ze het is een jaar. Heb er de pest in maar ik heb besloten solidair te zijn. 1 januari wordt een chaos dat is een feit maar dan beseft de overheid dat was illegaal en verwacht geen algeheel verbod. Maar feit blijft wel ze gaan huilen. En mensen die hulp nodig hebben voor tegengeluid ik ben er.

K.U.T. - Kwalitatief uitermate teleurstellend.

Ik weet niet of ik wel of niet chaos op O&N gewenst is. Maar diep van binnen hoop ik toch dat het land op nationaal niveau burgelijke ongehoorzaamheid toont.

Fop- en schertsvuurwerk (zoals sterretjes) wordt niet verboden
In de Europese Pyrorichtlijn is vastgelegd dat lidstaten omwille van openbare
orde, gezondheid of veiligheid het gebruik en/of de verkoop van vuurwerk kunnen
verbieden voor de categorieën vuurwerk F2 en F3. F1 vuurwerk kan niet door
lidstaten worden ingeperkt: dit soort licht vuurwerk mag, wegens het geringe
veiligheidsrisico, het hele jaar door worden verkocht en afgestoken (door
personen vanaf 12 jaar). Het kabinet kan F1 vuurwerk dan ook niet verder
inperken dan wel verbieden.

Da's dan voor eens en voor altijd duidelijk. En daar zijn ze niet blij mee in Den Haag, vermoed ik zo.

Hoe zit het eigenlijk met de boetes op het wel afsteken? daar kan ik zo snel niks over lezen?

100e en ze KUNNEN een aantekening op je strafblad maken.

Ze moeten dan overigens wel hebben gezien dat je het vuurwerk zelf hebt aangestoken

Hoe oud op nieuw uit zal pakken weet ik niet maar het wordt in ieder geval een bizar einde van een bizar jaar. Nu het verbod daar is zal het afsteken ook anders gaan voelen, als je afsteekt.
Vooral het strafblad wat er door Grapperhaus wordt bijgesleept vind ik overdreven. Zeker totdat hij zelf wordt betrapt.:rolleyes:
Hoe het er volgend jaar uitziet kan niemand voorspellen. Dan zijn we een oud op nieuw-evaluatie verder en zitten we met een ander kabinet.
Als je de media moet geloven zijn we het enige gekke landje ter wereld met een vuurwerktraditie terwijl we in feite het enige land ter wereld zijn wat vanwege corona zijn vuurwerktraditie verbied.
Het belooft allemaal maar weinig goeds. Het enige wat ik kan doen is goed voor m'n liefhebberij blijven zorgen.

Citaat uit artikel:

De handelaren die al een voorraad siervuurwerk hebben liggen, hoeven zij niet te vernietigen. De compensatie is ook bedoeld voor opslag of transport. ,,Het kan volgend jaar weer worden verkocht”, zegt Van Veldhoven.

Dat is duidelijk lijkt mij. Volgend jaar zal er geen verbod op de verkoop en het afsteken van vuurwerk komen. Zie dat dan maar als het enige positieve uit dit bericht. Desondanks is het wel een flinke tegenslag voor alle importeurs en winkeliers.

Los daar van, er word voor 75miljoen euro verkocht en er komt een compensatie van 40 miljoen. Van die 40 miljoen moet nog een x bedrag af voor de opslag gedurende het jaar. En er zullen nog wel wat kosten gemaakt worden voor transport en personeel. Die kosten weten wij niet, maar als je wat snel rekend kan je de marges in de handel er wel ongeveer uithalen.

Heb net 15kg carbid en een melkbus besteld :cool: Doe ik normaal nooit, dit jaar kunnen de groenlinksfanaten hier rondom het plein genieten van ordinaire dreunen net zo hard als cobra's (maar dan legaal) in plaats van mooi siervuurwerk wat ik eigenlijk van plan was. Ze kunnen het krijgen hoe ze het hebben willen :yes: + om 00:00 gaat er evengoed nog een rekje 100mm salutes de lucht in, burgerlijke ongehoorzaamheid.

Wat houdt een aantekening op zo'n strafblad precies in en hoe ernstig is dit, weet iemand dit? Ook met het oog op een eventueele vog verklaring.

VOG verklaring is niet zo ernstig als de mensen doen denken.

Even een voorbeeldje.

Iemand die een strafblad heeft voor bijvoorbeeld vuurwerk en een VOG nodig heeft voor taxichauffeur, zal deze dan ook ten alle tijden krijgen.
Als je bijvoorbeeld een strafblad hebt voor iets in het verkeer, wordt het een ander verhaal.

Mocht je een strafblad hebben voor iets in het verkeer en je moet een VOG kunnen overleggen voor een baan bij administratief werk bij de tandarts, zul je ook een VOG krijgen.

Het moet relevant staan tov het vergrijp.

Uiteraard hebben we het niet over zware misdaad zoals vuurwapen gebruik, moord, of verkrachting

Citaat uit artikel:

De handelaren die al een voorraad siervuurwerk hebben liggen, hoeven zij niet te vernietigen. De compensatie is ook bedoeld voor opslag of transport. ,,Het kan volgend jaar weer worden verkocht”, zegt Van Veldhoven.

Dat is duidelijk lijkt mij. Volgend jaar zal er geen verbod op de verkoop en het afsteken van vuurwerk komen. Zie dat dan maar als het enige positieve uit dit bericht. Desondanks is het wel een flinke tegenslag voor alle importeurs en winkeliers.

Het lijkt een duidelijk standpunt. Maar wie zegt dat ze niet opnieuw gaan evalueren als het aankomende jaarwisseling uit de hand loopt (wat gaat gebeuren mijns inziens)? Welke garanties zijn er voor de sector? De VVD is in januari ook van "een verbod is ondenkbaar" naar het deelverbod op pijlen en knalvuurwerk veranderd in luttele dagen.
De distributeurs en verkopers zijn immers in 2020 dan al schadeloos gesteld met de regeling van 40 miljoen. Wat houdt de overheid tegen om te zeggen dat het verbod blijft staan en voorraden vernietigd dienen te worden?

Afgezien van alle gemeenten waar vuurwerk verboden wordt...en dat zullen er een heleboel zijn dan vrees ik..l
Citaat uit artikel:

Los daar van, er word voor 75miljoen euro verkocht en er komt een compensatie van 40 miljoen. Van die 40 miljoen moet nog een x bedrag af voor de opslag gedurende het jaar. En er zullen nog wel wat kosten gemaakt worden voor transport en personeel. Die kosten weten wij niet, maar als je wat snel rekend kan je de marges in de handel er wel ongeveer uithalen.

Eerst de verkiezingen maar afwachten...komt er een links blok dan is vuurwerk einde verhaal...midden of rechts is er nog een kans..l
Citaat uit artikel:

Back
Bovenaan