Vuurwerkverbod consumentenvuurwerk Actie Lesli vuurwerk

Ik ben het er wel mee eens dat er een duidelijke verschil kwa uiterlijk tussen legaal en illegaal moet zijn. Dan praat ik dus niet alleen over tekst die erop zit.

Vuurwerk word vaak in een groep afgestoken, als er tien keer een legale vlinder word afgestoken en daarna een illegale blijf je gewoon staan.

Ik zie het als volgt : De manier waarop deze ludieke brief hier de aandacht op vestigt moet je denk ik met een korrel zout nemen.

Lesli doet iets waar we eerder vanuit de branche actie in wilden zien bij een "dreigend" vuurwerk verbod (althans het bespreekbaar maken van een verbod in de kamer) : Actie ondernemen.

Wij freaks/forumleden hebben eerder vraagtekens gezet bij het waarom er geen actie werd uitgezet door de branche toen GL en de andere anti-vuurwerk lobbyisten zich lieten horen...

Ik vind de manier waarop de brief is opgesteld niet een schoonheidsprijs verdienen, maar dat er een moment van nadenken gecreëerd wordt vind ik wel een goede zaak.

Ik zie het als volgt : De manier waarop deze ludieke brief hier de aandacht op vestigt moet je denk ik met een korrel zout nemen.

Lesli doet iets waar we eerder vanuit de branche actie in wilden zien bij een "dreigend" vuurwerk verbod (althans het bespreekbaar maken van een verbod in de kamer) : Actie ondernemen.

Wij freaks/forumleden hebben eerder vraagtekens gezet bij het waarom er geen actie werd uitgezet door de branche toen GL en de andere anti-vuurwerk lobbyisten zich lieten horen...

Ik vind de manier waarop de brief is opgesteld niet een schoonheidsprijs verdienen, maar dat er een moment van nadenken gecreëerd wordt vind ik wel een goede zaak.

Dan heb je niet goed opgelet. Dhr Groeneveld van Lesli heeft namens de branche als woordvoerder opgetreden tijdens deze hoorzittingen. Hij werd door de andere leden geroemd
Om zijn bijdrage, helaas waren het bij hun slechts woorden en gingen ze toch verder met het
Maken van items die op illegale artikelen lijken.

Mede door Lesli en dan met name Dhr Groeneveld kunnen wij eind van dit jaar lekker losgaan.

Hulde Lesli voor deze actie, en moedig dat jullie je niet verlagen tot het opzoeken
van het legale randje als het gaat om uitstraling.

Maar laat me aub nooit meer zo schrikken!! ;-)

ik ben het eens dat het illegale uiterlijk van het nieuwe vuurwerk vraagt om problemen ivm het door de politie niet te onderscheide verschil.daardoor kan het zijn dat grote partijen legaal vuurwerk word ingenomen om later uit te vinden of het legaal is.alleen deze mannier om aandacht vragen van leslie vind ik niet kunnen

Dat Lesli de vuurwerktraditie in stand wil houden? oké. Dat ze dit over de rug van andere importeurs doen vind ik echt niet kunnen.
Producten met een illegale look kunnen verwarring zaaien. Dat is een feit. Echter moet elk stuk vuurwerk of verpakking van vuurwerk in Nederland de tekst "Geschikt voor particulier gebruik" dragen, met een goede reden. Zo wordt erkent dat het om vuurwerk gaat dat voldoet aan de regels die de Nederlandse overheid stelt.
Nee, de beweegreden vind ik goed, de manier waarop dit onder de aandacht wordt gebracht dermate slecht.

Barely Legal kwam met cakes die op label-loze prof blokken leken.
Rubro breidt daar in uit door met combiboxen te komen die op profblokken lijken omdat je ze met z'n tweeën op straat moet tillen.
Ook Wolff kwam al met zo'n Red Dragon Box.
Grondbloemen lijken al jaren op nitraten.
Extreme Bang Rockets lijken wel lawinepijlen, net als Sky Thunder Rockets van Broekhoff.
De 100.000 rollen lijken PRECIES op de verboden flashmatten uit België.

What the fukc is the problem!?!? Vuurwerk lijkt sinds jaar en dag al op elkaar! Is het nou voor het eerst met die vlindertjes dat een illegaal uiterlijk is aangemeten? Ga toch fietsen. Vlinders waren juist de enige illegale dingen samen met driehoek knallers die uitsluitend door het uiterijk al als illegaal waren te bestempelen. Moet de politie maar beter z'n best doen en de etiketjes lezen in plaats van een "het lijkt op een nitraat, dus IS het een nitraat"-mentaliteit aan te nemen.

Is het nou voor het eerst met die vlindertjes dat een illegaal uiterlijk is aangemeten?

Die je gewoon legaal in Spanje kan kopen, omdat Spanje toe staat dat je knallers met max 2 gram flash mag kopen.

Wat Jorik ook zegt, vuurwerk lijkt op elkaar, de ene knaller bevat flash de andere bevat buskruit.
En lijken die Cobra van Rubro qua uiterlijk of de Cobra's van El di Blasio.

Illegaal vuurwerk wat populair is, door Nederlandse imprteurs is al veel langer aan de gang.
Ik vind vaak wel grappig, de gene die illegaal vuurwerk wil, ziet het verschil wel.
Dus de politie/justitie ook wel, ik denk dat die instanties niet op hun achterhoofd zijn gevallen.

Moet wel zeggen, dat de gratis vuurwerk brillen wel een goede actie is van Lesli.

De brief had anders geformuleerd moeten worden met een andere casuisiek, deze schiet naar mijn inzien het doel een beetje voorbij. Verder wast Lesli haar handen in onschuld. Dan kunnen ze het ook afvragen over hun artikel "Uitblinkers", want dat lijken ook net Thundercrackers.

Met andere woorden: wat boeit het nou dat er in Nederland rotjes naar Spaans model te koop zijn?
Zullen we, als we de theorie van Lesli moeten volgen, de legale Chinese rollen en kanonslagen ook maar aanpassen omdat ze teveel op de echte Horsebrands lijken en op de DJF-thunders?
Belachelijk voorbeeld uit de brief.

Vuurwerktraditie behouden, oke, maar met dit voorbeeld slaat werkelijk nergens op.
Verder bevordert de Europese Pyrorichtlijn met CE de vrije handel in consumentenvuurwerk binnen de EU en de stop op het absurd harde knalspul (Delova's, Maroons, Blue Thunder, Black vlinders e.d).
Het wordt dus dringend tijd dat de Nederlandse overheid de vuurwerkwet aanpast naar Europees model in plaats van de vergaande beperkingen in de RACT (ze zijn hier door de EU al op aangesproken) en niet zo'n spastische houding opzet tegenover vuurwerk. Nederland is het enige land in de EU wat tegen de CE-regelgeving ingaat, dit zegt ook een hoop.

Grappig dat Lesli met zijn matige vuurwerk deze actie onderneemt en dan een sneer uitdeelt aan andere vuurwerkbedrijven die creatief in proberen te spelen op één Europese markt voor vuurwerk.

Krijgt Lesli te duchten van andere bedrijven die de grens opzoeken en daarmee marktaandeel afsnoepen van Lesli? Dit is mijn inziens een verkapte strategie van Lesli om door middel van sociale marketing het eigen vuurwerk positief te profileren en het vuurwerk van andere bedrijven te stigmatiseren.

Het ergste is nog dat Lesli ook de branchevereniging voor pyrotechniek Nederland voorzit. Ik kan mij niet voorstellen dat andere vuurwerkbedrijven aansluiten bij de zogenaamde branchevereniging en zich laten vertegenwoordigen door Lesli als Lesli hen door middel van dit soort berichten in de rug aanvalt.

Normaal juich ik ieder initiatief toe om sociale marketing in te zetten ten bate van positieve gedragsverandering, maar dit duidt mijn inziens gewoon op een strategie om het marktaandeel van Lesli te vergroten. Deze gedachte wordt overigens nog gestaafd door uitspraken van winkeliers die Lesli verkopen en aangeven dat bedrijven als Royal, Wolff, Rubro en Vuurwerktotaal alleen snel geld willen verdienen en dat het bij Lesli daar niet om draait.
Precies wat mijn kritiek erbij is, goed verwoord. Het is uiterst dubieus.

De hypothese dat de politie minder goed z'n werk kan doen, is ook afhankelijk van de informatievoorziening bij de politie. We zijn er constant getuige van dat het daarmee ronduit slecht gesteld is. Als dat eens verbeterd wordt, en de politie weet hoe het verschil te zien tussen legaal en illegaal vuurwerk ongeacht het uiterlijk, dan zijn we al een heel stuk verder. Zul je zien dat Lesli over een tijdje ook knallers met een uiterlijk als nitraat of vlinder op de markt brengt...

Ik ben het niet met je eens in deze.. ja dat kan ook eens he ;)

Ik ken de mannen persoonlijk en kan je met 100% zekerheid vertellen dat dit geen strategie is om andere importeurs een poot uit te draaien want Lesli geeft heel erg veel om de vuurwerktraditie in Nederland en probeert er dan ook alles aan te doen om dit te behouden.

Daarbij vind ik dat ze een heel goed punt aansnijden want ook ik ben van mening dat het belachelijk is om maar al het legale vuurwerk op het illegale te willen laten lijken.
Een knaller mag hard zijn, stop daar dan je moeite in, maar moet ie persé verkocht worden met de look van een vlinder? Tuurlijk verkoopt ie daardoor even beter, tot er dalijk het gezeik komt dat politie ze niet meer kan onderscheiden of er klanten komen waarvan het vuurwerk is afgenomen (je zou de eerste niet zijn) en dan heb je poppen aan het dansen.

Waarom zou Lesli op deze manier een dolk in de rug van de andere importeurs willen steken? Zou Lesli niet in staat zijn een knaller uit te brengen in de wikkel van een vlinder? Dat zal zo moeilijk niet zijn, dus gebeurd met een reden niet.

Daarbij ken ik de mannen achter Lesli goed genoeg om te weten dat ze er alles aan doen om de vuurwerktraditie in ere te houden en veilig te houden.
Ik geef vuurwerkvoorlichting op basisscholen, Lesli sponsort mij daarvoor veiligheidspakketjes voor dik 300 leerlingen en niet zomaar pakketjes, nee met alles erin.. veiligheidsbril, aansteeklonten, romeinse kaars grip, cirkelgrip.. Daar wordt helemaal geen publiciteit voor gemaakt.. doen ze het dan om andere importeurs voor te zijn of om veiligheid te creeeren?
De achterliggende intentie kan anders zijn dan hoe zo'n actie overkomt...en als die intentie zo is als jij die uiteenzet, dan lijkt het of Lesli niet goed heeft nagedacht over hoe de tekst in de brief overkomt op andere importeurs. Het kan best eens een negatieve onderlinge sfeer creëren in de branche en zeker in die stichting die ze voorzitten...

@ pyromaniac1975

Helemaal mee eens, dat de illegale look-a-likes goed verkopen, wil alleen maar zeggen dat men in Nederland graag harder knalt dan de babyscheetjes die op dit moment te koop zijn.
Ook grappig dat ze in deze brief al het illegale over 1 kam scheren. En dat het vuurwerk uit Belgie naar voren word gehaald. Terwijl daar toch echt het probleem niet zit. Knallers als trueno,supero (Of vlinderbommen zoals lesli ze graag noemt) of nitraten zijn toch echt het grote probleem niet. Het grote probleem zit hem in de jeugd die alles opblaast met het hardere vuurwerk zoals cobra 6,delova rana,salutes en dit spul is toch echt niet in Belgie te koop

Als men nu al zo bang is voor een vuurwerkverbod vanwege deze knallers, dan vraag ik me af wat ze doen als er straks een europese wetgeving komt. En de regels in alle landen gelijk getrokken gaan worden.(Al vermoed ik dat Nederland daar toch niet aan mee wil doen, ondanks 1 europa) Nee ik kan me totaal niet vinden in deze actie. En al helemaal niet aan het onderuithalen van collega importeurs. Dat ze zich niet kunnen vinden in de look-a-like knallers, oke dat kan maar om dan vervolgens in een brief andere importeurs hier op aan te vallen, vind ik kansloos.

Zeker omdat je toch samen in de branche zit had zoiets intern besproken moeten worden.

Namaakpistolen zijn streng verboden omdat het verwarring kan veroorzaken. Dus waarom zou vuurwerk, dat wel degelijk schade kan aanbrengen ook niet verboden zijn.
Zodra er rotjochies een vlinder naar me gooien is het eerste wat ik doe meteen wegsprinten. Het zou dus een hoop kunnen schelen als hier duidelijkheid over is.

Namaakpistolen zijn streng verboden omdat het verwarring kan veroorzaken. Dus waarom zou vuurwerk, dat wel degelijk schade kan aanbrengen ook niet verboden zijn.
Zodra er rotjochies een vlinder naar me gooien is het eerste wat ik doe meteen wegsprinten. Het zou dus een hoop kunnen schelen als hier duidelijkheid over is.

Met elk stuk vuurwerk kun je iemand schade toebrengen, als je dat wilt.
Als iemand een silver salute knalcake aansteekt en jou kant op mikt kan het ook goed fout gaan.
Babypijltjes hebben ook voor genoeg oogletsel gezorgd. Als je dan toch op de illegale look-a-like producten wilt klagen, klaag dan over het feit dat je puur betaald voor het uiterlijk want knallen doet het toch niet.

Eigelijk zeg je nu dat het verboden moet worden omdat je kan schrikken als het jou kant op word gegooid. Als we dan toch zo bezig zijn kun je net zo goed al het klein vuurwerk verbieden, als ik zie hoe vaak babypijlen en ander klein spul verkeerd gebruikt word, dan vind ik toch echt dat babypijlen stukken gevaarlijker zijn als de gemiddelde belgische Vlinder/nitraat.
Hier in de wijken heb ik ook vaak zat gezien dat jongeren onderling oorlogje speelde met romeinse kaarsen, de lichtkogels vlogen bij elkaar rond de ogen, hoezo gevaarlijk?

Geen enkel stuk vuurwerk is gevaarlijk als je maat weet hoe je er mee om moet gaan.

Dus om terug ontopic te gaan ik ben ook geen fan van de illegale look-a-like knallers. Maar als een importeur deze dingen op de markt wil brengen, moeten ze dat lekker doen.

Een interessante actie van Lesli. Ik weet niet echt wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant hebben ze wel een punt, maar aan de andere kant kan het zijn dat de legale illegale knallers de politie een beetje wakker schudt en men er is serieus naar gaat kijken.

Ik denk dat we gewoon de publieke respons op dit soort knallers moeten afwachten en dan misschien volgend jaar de producten moeten aanpassen.

Nu hopen dat Lesli. Hier verder in gaat. Stuur is iemand van Lesli naar een 2de kamer. En leg het is uit. Dat minimaal 90 procent door illegale vuurwerk komt. En dit geen oplossing is. Verder is het voor lesli dan gelijk een leuk moment om voor de Camera hun veiligheid maatregelen te promoten. En het merk naam. Kortom zoek zo groot mogelijk de media op. Goed voor het merk. Want dan denken de niet bekende vuurwerk mensen. Ow lesli was in het nieuws dat is goed :) En De freaks zijn ook blij :)

Nu hopen dat Lesli. Hier verder in gaat. Stuur is iemand van Lesli naar een 2de kamer. En leg het is uit. Dat minimaal 90 procent door illegale vuurwerk komt. En dit geen oplossing is. Verder is het voor lesli dan gelijk een leuk moment om voor de Camera hun veiligheid maatregelen te promoten. En het merk naam. Kortom zoek zo groot mogelijk de media op. Goed voor het merk. Want dan denken de niet bekende vuurwerk mensen. Ow lesli was in het nieuws dat is goed :) En De freaks zijn ook blij :)
Het probleem is dat ze ipv 'ow Lesli was in het nieuws, dat is goed' ook kunnen denken, Nederlandse importeurs kopiëren illegale vuurwerkbommen of Geen onderscheid meer tussen illegaal en legaal vuurwerk. 3 keer raden welk soort berichten dan in de media komen...

Even een aanvulling, potten worden nu al een paar jaar zo verpakt dat ze veel lijken op professioneel (en dus voor consumenten illegaal) spul, goed voorbeeld is de barely legal collectie. Weinig kleur, vooral kartonbruine verpakking.

Met de redelijk recente trend van combinatiecakes (Zena cakebox, Immortal Gold van Rubro.. etc.) die bedoeld zijn voor doorlonten terwijl dit eigenlijk niet mag vind ik dat knallers welke lijken op illegale knallers gewoon met de stroom mee gaan.

Kijkend naar deze ontwikkelingen is het meer een logische stap voorwaarts dan een manier om de politie en consument voor de gek te houden.

Ik vind het een brief met een zeer slechte woordkeuze.

"Via verschillende kanalen zijn er documenten binnengekomen waaruit blijkt dat vrijwel alle importeurs inspelen op de populariteit van illegale handel uit België. Het betreft dan namaak vlinderbommen en nitraten"

Als iemand zonder verdere kennis dit leest. Wat denk je dat ie denkt. Oh Nederlandse importeurs gaan ze nu ook namaken, dus ook met dezelfde kracht en intensiteit om een gevel weg te blazen. De Media kunnen dit nu totaal verkeerd gaan opvatten.

Jammer ook dat ze er nu pas mee komen, terwijl géén enkele importeur een aantal jaar geleden op de oproep namens Vuurwerktraditie.nl reageerde om actie te ondernemen. Terwijl het doen wel hard nodig was. Beetje boter na de maaltijd dus.

Want waarom? Nu is de storm even gaan liggen. (zie bericht: http://vuurwerktraditie.nl/index.ph...s-definitief-geen-verbod-op-vuurwerk-afsteken)
En zul je types als Arno Bonte en David Rietveld even niet horen. En dus vind de Media het ineens ook even niet meer belangrijk. Een actie als deze zal nu door de grote Media dus weinig belangstelling krijgen (al hoop ik van wel natuurlijk).

Dus ik zit met de volgende gedachten in mn maag. Is dit nu echt zo goed bedoeld? Of gaan alle importeurs dit nu ineens massaal doen omdat het wel erg gemakkelijke reclame is voor hun bedrijf of omdat ze gewoon met niet achter willen blijven bij de rest.

En dan nog iets. Het zou beter zijn als alle importeurs gezamenlijk 1 en dezelfde tegencampagne zouden voeren. Samen sta je sterk en als iederen maar 'wat' gaat doen, dan bereik je nog niks.

Nee de importeurs hebben wat mij betreft op dit gebied gefaald en daar dat durf ik als medelid van Vuurwerktraditie hardop te zeggen.

Back
Bovenaan