Vuurwerktroep kost Den Haag anderhalve ton

ylke

VWC lid
DEN HAAG - Het opruimen van vuurwerkafval en brandhopen na de jaarwisseling kost de gemeente Den Haag bijna anderhalve ton.
Vegers en andere schoonmakers, zoals de medewerkers van de buurtserviceteams, hadden na Oud en Nieuw ongeveer twee weken de tijd om de stad te bevrijden van vuurwerkafval.

140.000 euro

Daarvoor werden ook nog eens zes machines met personeel extra ingehuurd om brandhopen te verwijderen. De totale meerkosten voor het verwijderen van vuurwerkafval en brandhopen bedragen ongeveer 140.000 euro, schrijven burgemeester en wethouders in antwoorden op vragen van CDA-fractievoorzitter Gert-Jan Bakker.

De christendemocraat pleitte na de jaarwisseling voor het invoeren van een systeem waarbij de mensen die vuurwerk afsteken ook gaan betalen voor het opruimen van de troep. ‘Er blijft te veel vuil op straat liggen waarvoor alle Hagenaars moeten betalen. Hierbij moet het principe de vervuiler betaald worden toegepast’, aldus Bakker destijds.

Lastig bepalen wie vervuiler is

Volgens het college is dat niet mogelijk. Een methode zijn zou zijn om de meerkosten te verrekenen via de afvalstoffenheffing. Maar die is volgens het college alleen bedoeld om de kosten te dekken ‘die samenhangen met het ophalen en verwijderen van huishoudelijke afvalstoffen’. Bovendien is lastig vast te stellen wie het vuurwerk afsteekt en daarmee de vervuiler is, aldus het college.

Wel ziet het stadsbestuur een andere mogelijkheid: het invoeren van een landelijke verwijderingsbijdrage op vuurwerk. Maar dat is een verantwoordelijkheid van het Rijk.

Bron

Welkom in nl ,

Waar ze alleen maar zeiken over vuurwerk maar wij freaks halen veel voor de belasting binnen €65.000.000 daarvan is 21% voor de belasting binnen !
Plus winst van de winkels nog in box 3 moeten betalen .

Daar hoor je niemand over ,lekker klagen over vuurwerk.

Jojo

Ja idd zwitsal, het kost de overheid niks, het word al door ons betaald van de belasting op het vuurwerk en e nde verkopers ook en dan nog is extra belasting erop vragen achja..
Laat de overheid maar is wat meer voor die schoonmakers betalen ze staken niet voor niks zo veel

Als alle gemeenten nou een zelf denken naar oplossingen.
Aangezien veel ambtenaren niet teveel werk willen verrichten voor hun salaris zal ik ze even helpen.

1:Zet verspreid in de gemeente containers neer met een gemeentewerker waar men gratis het vuurwerkafval kan inleveren.
2:Maak een speciale voor mensen die hun afval inleveren op de 1e werkdag van het jaar bij de milieustraat zoals prijzen die men kan winnen.
3:maak in de wijken bepaalde plaatsen waar men de resten kan storten zodat de gemeentelijke diens het daar kan opruimen.

gr

Geld wat binnen komt via belasting,komt niet bij de gemeente's teregt maar bij het rijk,als de gemeente geld willen voor extra schoon maak zullen ze dat bij der eigen inwoners moeten halen,en kunnen ze geen beroep doen op het geld wat via de 21% belasting binnen komt.En afvalstoffen heffing is per gemeente geregeld niet via overheid.

vindt het een beetje overdreven hoor, maar ik vroeg me af waarom er niet een centraal plein of groot punt word toegewezen waar je vuurwerk mag stoken. ik bedoel ik zie veel voordelen de troep wat het geeft op 1 plaats dus minder werk met je komt andere vuurwerkfreaks waar je leuke verhalen mee kan uitwisselen en je kan je producten aan elkaar laten zien. vandalisme blijft denk ik maar als de politie een knal hoort in de wijk waar je niet mag stoken kunnen ze makkelijk diegene oppakken dan als iedereen helmaal los gaat om 10:00

ik vroeg me af wat jullie van dit forum er van vinden lijkt het je helmaal niks of klinkt het lang niet gek??

Met alle respect, het is een hoog bedrag maar wat wordt er door al het verbranden van dat huisvuil en huisraad etc bespaart aan ophaal en verwerkingskosten :wink:

Wat Marchel ook al zegt, zet een aantal grote papiercontainers neer, dan zul je zien dat er veel minder rondzwervend afval is. Ik loop ook elk jaar tegen hetzelfde probleem aan, ik kan nergens in de buurt mijn afval kwijt, ik moet eerst 5km rijden met de aanhanger om dan betaald mijn afval weg te gooien.

Wat Marchel ook al zegt, zet een aantal grote papiercontainers neer, dan zul je zien dat er veel minder rondzwervend afval is. Ik loop ook elk jaar tegen hetzelfde probleem aan, ik kan nergens in de buurt mijn afval kwijt, ik moet eerst 5km rijden met de aanhanger om dan betaald mijn afval weg te gooien.

Niet mee eens, maar dat komt omdat jij niet uit Zuid Holland komt en aangezien ik ook in den haag heb gewoond en nog steeds in een grote stad kun je dat misschien beter begrijpen. geloof me, in de grote steden wonen echt veel smeerlappen die alles gewoon op straat blijven gooien en daar helpt geen container tegen !!

Of je het nou linksom of rechtsom bekijkt het gaat gewoon om mentaliteit van de mens,en die word met het jaar erger.als iedereen nou eens meer naar zich zelf zou kijken,zou er al heel veel opgelost zijn,en dan doet dat kleine beetje afval er niet toe.Wat is er zo moeilijk aan om een bezem te pakken en een half uurtje vegen en opruimen.??? wel een hele dag kunnen stoken maar niet even opruimen.

Het klinkt misschien raar maar ik denk dat we gewoon weer terug moeten naar de jaren 70&80 klinkt oud maar de mensen die deze tijden mee hebben gemaakt weten denk ik wel waar ik over praat.Wil niet zeggen dat alles toen beter was maar heel veel wel.Mijn mening.

Weer zo`n domme methode om een heffing te laten betalen op vuurwerk. Als die jan doedel ook maar even nadenkt dan had hij geweten dat de meeste brandjes beginnen met kerstbomen en weg werp hout zoals oude kasten, tafels en pallats die opgespaard worden. Daarna worden lege cakes erbij gegooid. En in een stad zoals den haag wonen te veel tokkies die oud en nieuw vieren met massale brandjes in plaats van vuurwerk.

Of je het nou linksom of rechtsom bekijkt het gaat gewoon om mentaliteit van de mens,en die word met het jaar erger.als iedereen nou eens meer naar zich zelf zou kijken,zou er al heel veel opgelost zijn,en dan doet dat kleine beetje afval er niet toe.Wat is er zo moeilijk aan om een bezem te pakken en een half uurtje vegen en opruimen.??? wel een hele dag kunnen stoken maar niet even opruimen.

Het klinkt misschien raar maar ik denk dat we gewoon weer terug moeten naar de jaren 70&80 klinkt oud maar de mensen die deze tijden mee hebben gemaakt weten denk ik wel waar ik over praat.Wil niet zeggen dat alles toen beter was maar heel veel wel.Mijn mening.

je verhaal begon goed. De mentaliteit is zekerbverandert. Er komen meer en meer azijnzeikerds die er vroeger niet waren. De gemeentes kunnen het prima opruimen. Ze hebben sociale werkplaatsen, HALT! jongens en 21% belasting van vuurwerk. Maar ik denk dat de meeste mensen hun vuurwerk wel opruimen. Hoeveel koste elke zaterdagavond dan om de boel schoon te krijgen?

waarvoor alle Hagenaars moeten betalen

Zijn we eigenlijk een samenleving of een 'enkel'leving, waar de besteding van publieksgeld door iedere Nederlander individueel moet worden goedgekeurd, want anderen zouden maar eens gebruik maken van "jouw" belastingscenten, terwijl jij er niets mee hebt. Want dat zou toch een schande zijn.

je verhaal begon goed. De mentaliteit is zekerbverandert. Er komen meer en meer azijnzeikerds die er vroeger niet waren. De gemeentes kunnen het prima opruimen. Ze hebben sociale werkplaatsen, HALT! jongens en 21% belasting van vuurwerk. Maar ik denk dat de meeste mensen hun vuurwerk wel opruimen. Hoeveel koste elke zaterdagavond dan om de boel schoon te krijgen?

21% belasting voor gemeente ???? leg eens uit.

21% belasting voor gemeente ???? leg eens uit.

Overheid is overheid en hoe hun dat regelen is mijn probleem niet als burger. Het dunkt me dat je van die 21% best onze steden kunt schoonmaken zeker zoals ik al zei dat ne genoeg middelen hebt die bijna niets kosten. Halt jongeren, Sociale werkplaatsen, gedetineerde en dus dat geld van die 21%

Wat een dom ge*** weer over dat vuurverk dat het veel geld kost jaarlijks hebben heel veel gezinnen een fijne jaarwisseling.

Ik vind dat het wel meevalt met de kosten die tegenover staan dat het voor heel veel mensen een plezier is.

2811notweg.jpg

Wat denk je wat deze puinzooi is en wat dit gaat kosten.
Waar velen overlast rotzooi en criminaliteit van beleven.
Om deze achterlijke problemen om te ruimen kost helaas de sameleving nog veel meer geld.......:rolleyes:

Tevens wil ik best iets extra's betalen voor vuurwerkafval.
Opgeruimt staat netjes zeggen we dan.
En al die andere rommel makers dan?
Die moeten dan ook extra gaan betalen
Bijvoorbeeld daklozen en junks maken in de steden ook grote tering bende eigenlijk zouden hun ook een exra belasting moeten betalen.
Als ze dat niet kunnen betalen zou je ze eigenlijk in een soort afgebakend gebied tewerk moeten stellen.

Je kan niet de vuurwerkvervuiler laten betalen en vervolgens de andere vervuilers vogelvrij laten.

De vervuiler betaald vind ik best wel logisch.......

Het is niet alleen vuurwerk, het zijn ook de restanten van brandhopen. En ongetwijfeld de schoonmaakkosten van overige troep die ontstaat bij feestjes of iets dergelijks met oud en nieuw. Maar de media benoemt het in de kop van het artikel gelijk vuurwerktroep, terwijl dat niet het enige probleem is. De media in Nederland plaatst vuurwerk graag in een zo negatief mogelijk daglicht.

Het is niet alleen vuurwerk, het zijn ook de restanten van brandhopen. En ongetwijfeld de schoonmaakkosten van overige troep die ontstaat bij feestjes of iets dergelijks met oud en nieuw. Maar de media benoemt het in de kop van het artikel gelijk vuurwerktroep, terwijl dat niet het enige probleem is. De media in Nederland plaatst vuurwerk graag in een zo negatief mogelijk daglicht.

hoeveel kost het opruimen van vuilnis na carnaval? of na een ander publiek feest? Zullen toch ook wel flinke kosten zijn.

Wat levert het afsteken van vuurwerk wel niet op?

Kortzichtig geloel ook iedere keer. Alleen dat gezever wat het niet kost. Zijn ze goed in, alleen de lusten willen, maar de lasten niet. Kinderachtig en slap. Anders kan je het niet noemen.

Back
Bovenaan