Vuurwerkshow niet populair

ImmSamuel

VWC lid
28 november 2015, 09:45

In slechts zeven Nederlandse gemeenten wordt de komende jaarwisseling een vuurwerkshow gehouden. Hoewel steeds meer gemeenten vuurwerkvrije zones instellen, voelen lokale bestuurders er niets voor om zelf een professionele vuurwerkshow te organiseren.

Dat blijkt uit onderzoek door het AD onder 283 gemeenten. In Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Apeldoorn, Hilversum, Naarden en Voerendaal worden vuurwerkshows georganiseerd.

,,Inwoners vinden het fantastisch", zegt Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum. ,,Maar we doen het ook om te voorkomen dat consumenten zelf vuurwerk afsteken en daarbij schade veroorzaken. De investering in een vuurwerkshow betaalt zich terug."

Kosten

Toch vinden de meeste gemeenten het niet nodig om een centrale vuurwerkshow op poten te zetten. Oók niet als ze vuurwerkvrije zones instellen. ,,Waarom zou ik?", zegt burgemeester Piet Bruinooge van Alkmaar, die een vuurwerkverbod afkondigt voor het hele centrum van de stad. ,,We hebben toch maar een verbod voor een deel van de gemeente. Als we vuurwerkoverlast willen terugdringen, hoeft de gemeente toch geen kosten te maken voor een show?"

Bruinooge wil pas een vuurwerkshow betalen als consumentenvuurwerk in héél Nederland wordt afgeschaft. ,,Pas dan ben ik gaarne bereid.'' Jammer, vindt burgemeester Broertjes van Hilversum. ,,De show in onze stad kost 10.000 euro. De helft daarvan wordt betaald door lokale ondernemers. In het buitenland zijn centrale vuurwerkshows de normaalste zaak van de wereld. Het wordt tijd dat we dat in Nederland ook inzien."

1 op de 5 gemeenten stelt dit jaar vuurwerkvrije zones in. Dat is fors meer dan vorig jaar, meldde deze krant vrijdag. Vooral rond verzorgingshuizen, scholen en kinderboerderijen wordt het afsteken van vuurwerk aan banden gelegd.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4197202/2015/11/28/Vuurwerkshow-niet-populair.dhtml

Inwoners vinden het fantastisch", zegt Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum. ,,Maar we doen het ook om te voorkomen dat consumenten zelf vuurwerk afsteken en daarbij schade veroorzaken

Schade dus belangrijker dan eventuele letsels aangezien daar niets over wordt vermeld, triest weer hoor meneer de burgermeester, loll

,,De show in onze stad kost 10.000 euro. De helft daarvan wordt betaald door lokale ondernemers. In het buitenland zijn centrale vuurwerkshows de normaalste zaak van de wereld. Het wordt tijd dat we dat in Nederland ook inzien."

In het buitenland is het zelf afstekeken vaak echter niet gelimiteerd. Het is EN niet OF.

Juist. In buitenland worden shows gegegeven... maar consumenten mogen nog steeds zelf afsteken. Verder is het zo dat men een keer niet naar het buitenland moet kijken want valt wel op dat ze vermijden landen te noemen waar het beleid veel soepeler is.

Juist. In buitenland worden shows gegegeven... maar consumenten mogen nog steeds zelf afsteken. Verder is het zo dat men een keer niet naar het buitenland moet kijken want valt wel op dat ze vermijden landen te noemen waar het beleid veel soepeler is.

Ze proberen vuurwerk langzaam staps gewijs te verbieden
Dit zijn de eerste stappen hellaas
Ik ben benieuwd wat 2017 voor veranderingen gaat brengen omtrent vuurwerk.

,,Inwoners vinden het fantastisch", zegt Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum. ,,Maar we doen het ook om te voorkomen dat consumenten zelf vuurwerk afsteken en daarbij schade veroorzaken. De investering in een vuurwerkshow betaalt zich terug."

Kosten

burgemeester Broertjes van Hilversum. ,,De show in onze stad kost 10.000 euro. De helft daarvan wordt betaald door lokale ondernemers. In het buitenland zijn centrale vuurwerkshows de normaalste zaak van de wereld. Het wordt tijd dat we dat in Nederland ook inzien."

Dat voor de 33 mensen die in hilversum de moeite nemen om de vuurwerkshow te bekijken.

Chapeau, je bent goed bezig Pietertje

Hoeveel gemeentes hebben we in NL, 250? Welnu, dan hebben we 250x een groepje van minimaal 10 personen nodig die dit showtje op gaan zetten. Met een gemiddelde kostenpost van 10K kom je dus uit op 2,5 miljoen euro belastinggeld. Daarnaast meer mensen nodig om orde en vuurwerkverbod te handhaven, dan spreken we over nog meer kosten en lasten dan wanneer we het zelf afsteken.

Er zijn 390 gemeentes volgens mij,dus dat is 1 op 7 niet een op 5, er hebben 280 gemeente mee gedaan aan het onderzoek en de rest heeft geen reactie terug gegeven. En dan gaan ze ook voor het gemak maar uit van de gemeente die mee doen.

Haha 10.000 euro, waarvan 8000 euro arbeidskosten nou zal een beste show geweest zijn.
in de gemeente eemnes dit ligt naast hilversum schoot hetzelfde bedrijf ook een show op oud en nieuw.
ik hoorde van mensdn die er geweest zijn dat dit een aanfluiting was omdat het alleen consumenten vuurwerk betrof en het publiek best op afstan werd gehouden pffff.
Dus 1 show van de gemeente? Nee dank u!

Je doen een deur dicht en de andere gaat wijder open. Ze zullen het wel merken wat er gaat komen.
Maar als het dan weergegeven word van wat is er gebeurt met oud en nieuw geen vuurwerk wel schade' gewonden. en het buitenlands vuurwerk.

Eind van het liedje dan is pieter niet te vinden voor commentaar

Wapens en drugs zijn al zo lang verboden.. en op elke hoek te verkrijgen.
Verbied alles maar.. zijn we van het gezeik van hun af.. Het blijft toch wel beschikbaar allemaal. Consumenten spul verdwijnt.. dan maar een paar kartonnen shells halen..

de show in amsterdam is ook niet populair.
ten eerste waar ze de show schieten daar kan je helemaal niet zoveel mensen kwijt.
ten tweede alles wat daar staat zijn toeristen en gasten die daarna gaan stappen.

dus weinig amsterdammers die je daar ziet.

ALLE PYRO'S VERZAMELEN!
ga je gewoon op 2 kilometer afstand met alle freaks tegelijk stoken. Een dikkere show neerzetten dan de gemeente :droolthum

Ik ben wel benieuwd wat voor show dat dan gaat worden. Ik hoop op een grote dure blunder. Hopelijk niet voor herhaling vatbaar, voor het behoud van onze traditie.

Ik ben wel benieuwd wat voor show dat dan gaat worden. Ik hoop op een grote dure blunder. Hopelijk niet voor herhaling vatbaar, voor het behoud van onze traditie.

Al zou het een blunder worden krijg je dat niet te horen, en zullen ze dat ook niet toegeven.

En gaat zo'n show dan wel altijd door? Bij slecht weer haken ze af.. Zal toch 1 keer in de 5 jaar worden. Kunnen ze weer mooi besparen.

Back
Bovenaan