Vuurwerk zwaarder én eerder

VWC Mitch

VWC lid

EDE - Ede heeft nog geen concrete aanwijzingen dat er met de komende jaarwisseling vuurwerkbommen de lucht ingaat.
De gemeente heeft wel zorgen: vuurwerk wordt steeds zwaarder én wordt eerder afgestoken.
Niet alleen aan het geknal buiten kan geconstateerd worden, dat er momenteel vuurwerk illegaal wordt afgestoken. Ook zijn er volgens gemeentewoordvoerder Henk Faas op een aantal plaatsen afvalresten van vuurwerk gevonden. Burgemeester Cees van der Knaap antwoordde kort geleden op vragen van PvdA-raadslid Astrid Wagenaar dat hij er van op de hoogte is dat jongeren over twee maanden van plan zouden zijn om extreem zwaar vuurwerk af te steken. Wagenaar zei vanuit verschillende Edese wijken aanwijzingen te hebben dat er in december zwaar vuurwerk de lucht in gaat.
Concrete indicaties daarover heeft de gemeente Ede nog niet, zegt Faas. Wel wordt ook bij de gemeente geconstateerd, dat het vuurwerk de laatste jaren steeds zwaarder van kaliber wordt. Dat baart de gemeente zorgen. Vooral het buitengebied werd eind 2009 in de gaten gehouden. Er vloog toen een vliegtuigje boven Ede om het afsteken van vuurwerk in de gaten te houden.
Faas: ,,In zijn algemeenheid kun je stellen dat er regelmatig, steeds meer vuurwerk wordt afgestoken. Op de voorlichtingspagina hebben we aan de mensen uitgelegd waarom vuurwerk nu niet mag. En om mensen te bewegen om bij overlast op te bellen."

Los van het mogelijke bestaan van vuurwerkbommen gaat de gemeente zoals gebruikelijk weer aan het einde van het jaar een vuurwerkcampagne organiseren. ,,Op dit moment zijn er bij ons geen geluiden bekend waardoor we nu al in actie moeten komen," besluit Faas.

http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Vuurwerk-zwaarder-en-eerder.612484.news

Grote kans dat dit vooral over de probleem wijk Veldhuizen gaat. In het buitengebied van de gemeente Ede (waar ikzelf woon), is het over het algemeen niet zo zeer zwaar vuurwerk maar meer Carbiet. Moet je natuurlijk niet aan nitraten/vlinders denken want dat wordt wel afgestoken. Maar zover ik weet geen shells/profblokken.

Maar ja ik woon aan de ene kant van de gemeente ik weet natuurlijk niet precies wat er aan de andere kant wordt afgestoken. Maar wat ik hoor is het over het algemeen Carbiet. Dus grote kans dat het gaat over de probleem wijk Veldhuizen. En misschien ook nog de wijk Rietkampen.

Back
Bovenaan