Vuurwerk uit de oude doos

advertentie Uit De Soester Courant Van 31 December 1957

Haha, een enthousiaste weergave van een advertentie: Atoombommen, iets geweldigs!!!! Al in 1957 een atoombom op het menu, de vraag is om welke knaller het toendertijd ging.

En het klopt dat er al vanaf 15 jan verkocht mocht worden, dat verhaal vertelde mijn lokale vuurwerkdealer me al eens, prachtige tijden dus voor de liefhebber.

Vuurpijlen die 200 m hoog gaan.....oei... dat wordt dan wel een klein boeketje, of...misschien zat er wel zoveel kruit in dat het dan juist toch weer groot was.
Veel huidige pijlen halen een hoogte van 40 tot 60 m.

1957, zelfs jij lag toen nog in de luiers Moontan :)

Even terug naar de rode advertentie uit 1984, ik pak er iets uit, de hovering swallow, een klein raketje dat ik eind jaren 70 al tegen kwam. Het leuke was dat je het gevalletje (groot waren ze nou eenmaal niet ) neer kon zetten , je had geen buis of fles nodig, als we vuurpijlen meenamen in de avonduren van de 31ste december, dan had ik meestal wel een buisje bij me .
De swallows werden in eerste instantie per stuk verkocht maar in de jaren 80 werd het meer en meer een soort dumpartikel en werd het alleen nog maar per doos verkocht. Nou was het effect natuurlijk niet bijster spectaculair te noemen en in 1983 had ik ze dan ook voor het laatst.

1983b.JPG

Haha, een enthousiaste weergave van een advertentie: Atoombommen, iets geweldigs!!!! Al in 1957 een atoombom op het menu, de vraag is om welke knaller het toendertijd ging.

En het klopt dat er al vanaf 15 jan verkocht mocht worden, dat verhaal vertelde mijn lokale vuurwerkdealer me al eens, prachtige tijden dus voor de liefhebber.

Vuurpijlen die 200 m hoog gaan.....oei... dat wordt dan wel een klein boeketje, of...misschien zat er wel zoveel kruit in dat het dan juist toch weer groot was.
Veel huidige pijlen halen een hoogte van 40 tot 60 m.

1957, zelfs jij lag toen nog in de luiers Moontan :)

Klopt BoemBoemMarty.
Om precies te zijn, vanaf nu 50 jaar geleden!!!
Weet jij of jouw locale vuurwerkdealer waar jij over spreekt nog materiaal heeft uit die tijd, in de vorm van advertenties,assortiment?
Zou uniek materiaal zijn, uitstekend geschikt voor dit forum en uiteraard voor het Vuurwerkmuseum, waar we alle oudheden zorgvuldig moeten bewaren.
Misschien is de man wel bereid om een stukje te schrijven over alles wat hij nog kan herinneren?
Mensen met ervaringen uit die tijd zijn zeldzaam te vinden.
:bye:

Klopt BoemBoemMarty.
Om precies te zijn, vanaf nu 50 jaar geleden!!!
Weet jij of jouw locale vuurwerkdealer waar jij over spreekt nog materiaal heeft uit die tijd, in de vorm van advertenties,assortiment?
Zou uniek materiaal zijn, uitstekend geschikt voor dit forum en uiteraard voor het Vuurwerkmuseum, waar we alle oudheden zorgvuldig moeten bewaren.
Misschien is de man wel bereid om een stukje te schrijven over alles wat hij nog kan herinneren?
Mensen met ervaringen uit die tijd zijn zeldzaam te vinden.

Haha leuk dat je het vraagt, nou dat rode stencil iets verder terug in het topic met de collectie heb ik oa van hem gekregen. Helaas had hij alleen nog stencils van vroeg jaren 80 en enkele uit de jaren 90. Overigens was het de zoon van de eigenaar waar ik de spullen van kreeg en samen verkopen ze al sinds de jaren 60 vuurwerk. De oude baas heeft de overgang van Nederlands vuurwerk naar de goedkopere Chinese import nog meegemaakt, een mooi verhaal was dat.
Met de zoon (ook al een veertiger) kan ik leuk praten over vuurwerk en het verleden en ik heb de bunker inmiddels een paar keer mogen zien. Ik koop er ook elk jaar weer wat.

Het was een winkel met een klein assortiment en het absolute toppunt in de jaren 70 was altijd een vuurpijl van 25 gulden Was volgens mij een bomraket. Ook kon je er 1000-klappers kopen, supercharged als ik mij niet vergis.

Een mooie tijd, alleen een beetje onbetaalbaar voor mij toen

FOTO VAN 1 JANUARI 1979 AMSTERDAM:
De viering van het nieuwe jaar aan de grachten van Amsterdam. BRON: ANPFOTO

Wat een ontzettende leuke foto Moontan. Bedankt dat je dit wil delen met ons. Mischien een rare vraag, maar heb je zelf nog foto's van die tijd van je zelf?

Wat een ontzettende leuke foto Moontan. Bedankt dat je dit wil delen met ons. Mischien een rare vraag, maar heb je zelf nog foto's van die tijd van je zelf?

Leuke vraag, antwoord is helaas neen.
Fotograferen van vuurwerk was in die jaren nog niet zo "in"
Het vuurwerk was ook veel minder spectaculair dan nu (uitgezonderd het knalwerk)
Ik heb wel spijt dat ik nooit foto,s van mijn collecties destijds gemaakt hebt. Wat dat aangaat heeft BoemBoemMarty het beter gedaan.
http://www.oudennieuwarchief.nl/

Leuke vraag, antwoord is helaas neen.
Fotograferen van vuurwerk was in die jaren nog niet zo "in"
Het vuurwerk was ook veel minder spectaculair dan nu (uitgezonderd het knalwerk)
Ik heb wel spijt dat ik nooit foto,s van mijn collecties destijds gemaakt hebt. Wat dat aangaat heeft BoemBoemMarty het beter gedaan.
http://www.oudennieuwarchief.nl/

Dat is jammer dat je zelf geen foto's van die tijd hebt. Ik wist dat het toen nog niet zo in was om vuurwerk foto's te maken, maar ik dacht iemand met zo'n passie voor vuurwerk, die zou het nog wel eens kunnen hebben.

Ik heb de site van BoemBoemMarty even vluchtig bekeken, maar daar staan erg leuke foto's tussen. Bedankt voor de link Moontan, deze site ga ik eens vaker bekijken.

In 1965 verleende de Gemeente Hilversum vergunning aan de Zevenklapper te Hilversum tot het verstrekken en aanbieden van vuurwerk onder de volgende voorwaarden:

1. De in het perceel aanwezige voorraad vuurwerk moet uitsluitend worden bewaard in behoorlijk gesloten metalen trommels, geplaatst in de kelder of in een ander daarvoor geschikte bergruimte in het perceel.

2. Tijdens de aanwezigheid van het vuurwerk in de bergruimte mag aldaar geen vuur aanwezig zijn en mag aldaar niet worden gerookt.

3. Het vuurwerk mag bij geen ander kunstlicht dan dat van elektrisch licht worden aangeboden.

4. Aan personen beneden de 21 jaar mag geen vuurwerk worden verstrekt.

En dat waren de voorwaarden toendertijd. Wat een verschil met nu he?
Those where the days. :p

Erg leuk om al die dingen van vroeger te zien (ik zei bijna terug te zijn whaha hoe kan dat nou:p)
En grappig dat ze 50 jaar geleden al vuurwerk wou verbieden:p
Zie je dat gaat ze echt niet lukken hoor:wink:
En anders gaan we toch met alle freaks demonstreren!:p
Er staan ook hele leuke foto's in dit topic ik ga dalijk even alles doorlezen ben erg geintresseerd.

Ik ga binnekort een hele reeks oud beeldmateriaal uppen, ik heb het hier over kwalitatief zeer goede filmpjes.
met o.a. 100k uit 88-89
200k uit 91-92
Shells 2" uit 90-91
enzovoort.. Dus hou mijn posts in de gaten!

Beschrijving foto (ANP) 15-12-1992
Politievoorlichter Luuk Zwanikken toont een deel van het vuurwerk dat vanmiddag door de Amersfoortse politie in een woning aan de Scheepvaartweg in die stad werd aangetroffen. In verband met deze vondst werd een 31-jarige Amersfoorter aangehouden. Naast het vuurwerk werden ook vuurwapens, amfetamine, cocaine en anabole steroiden gevonden.

downloadpicturepreview.pp

Beschrijving foto 11-11-1992 (ANP)

Een deel van de 4000 kilo vuurwerk die de politie in Den Haag dinsdagavond in beslag heeft genomen. Het vuurwerk werd gevonden in 2 opslagloodsen op het terrein van de Groothandelsmarkt in Den Haag. De politie schat de waarde op enkele tonnen.

downloadpicturepreview.pp

Back
Bovenaan