Vuurwerk automatisch ontbranden

Mart25

VWC lid
Als eerste beste wensen! :)

Afgelopen jaarwisseling heb ik echt bizar veel shells en ander zwaar spul de lucht in zien gaan.

Wat ik mijzelf dan afvraag, zijn al die mensen die dit spul afsteken niet bang dat dit zomaar ontploft? Ik neem aan dat ze dit vervoeren, in huis hebben liggen of andere plekken zoals een schuurtje. De overheid waarschuwt namelijk veel dat illegaal vuurwerk zomaar kan ontploffen.

Zag dit topic nog even zo snel niet en ben wel benieuwd (misschien zitten er hier ook mensen op het forum dit dit spul afsteken? Voor mij een beetje een te ver van mijn bed show en brand mijn handen er liever niet aan).

Die waarschuwing is onzin. Het vuurwerk is vaak gewoon top spul, de gebruiker loopt er mee te klote waardoor het mis gaat.

Niet vergeten dat in de landen waar het gemaakt wordt het veel warmer is dan hier in NL. Ook wordt er mee gegooid, vervoert en op andere plekken opgeslagen etc. Als het zomaar zou ontploffen zou dat de eerste plek zijn waar het zou gebeuren.

Het blijft zeker een risico, maar er moet wel bij de feiten gebleven worden! Er kan beter goed geïnformeerd worden hoe wel om te gaan met dat spul, want mensen halen het toch wel. Waarschuwen moet zeker, maar dan wel goed onderbouwd!

Ik begin er zelf niet aan en daar is dit forum ook niet voor bedoeld.

Ontsteking, zuurstof en brandbaar materiaal zijn de drie vereisten voor een spontane ontbranding. Bij mij gebeurt het alleen als ik op de wc zit en de avond daar voor zwaar heb getafeld :wink:
Dat zullen wel heel bijzondere effecten zijn uit het riool nadat je oliebollen hebt gegeten.

Hoewel ik niemand aan wil raden om met shells en ander zwaar spul aan de slag te gaan is het net als met ander (legaal) vuurwerk onzin om te stellen dat het spontaan kan ontploffen. Als je alle berichten in de media leest zou je de bangmakerij omtrent vuurwerk wel bijna gaan geloven, afgaande op die berichten is het allemaal zeer instabiel en bij het minste geringste is Maaskantje van de aardbodem verdwenen. Als het allemaal zo erg zou zijn als de media voor doet komen zou er al lang geen enkele pyrotechnicus in leven zijn en zou Nederland al lang onder de zeebodem liggen.

Het is natuurlijk niet wijs om zwaar vuurwerk zoals shells in je schuurtje op te slaan. In tegenstelling tot F2 / 1.4G vuurwerk kan het wel massa-explosief reageren en flink wat schade tot gevolg hebben als het fout gaat. Het gaat overigens alleen maar fout als er vuur aan te pas komt dus bij een brand bijvoorbeeld.

Daarnaast is het gebruik van dergelijk vuurwerk ook niet zonder gevaar, de meeste ongelukken gebeuren immers met shells en niet omdat ze van een slechte kwaliteit zijn maar wegens onkunde. Zo zijn er "gewoon" shells in de illegale handel die niet van een stuk visco lont voorzien zijn en dus bedoeld zijn om van een ontsteker voorzien te worden, als je daar met vuur bij komt zal de shell zonder enige vertraging de lucht in gaan. Laat het gebruik van dergelijk professioneel vuurwerk dus ook vooral aan professionals over.

Hoewel ik niemand aan wil raden om met shells en ander zwaar spul aan de slag te gaan is het net als met ander (legaal) vuurwerk onzin om te stellen dat het spontaan kan ontploffen. Als je alle berichten in de media leest zou je de bangmakerij omtrent vuurwerk wel bijna gaan geloven, afgaande op die berichten is het allemaal zeer instabiel en bij het minste geringste is Maaskantje van de aardbodem verdwenen. Als het allemaal zo erg zou zijn als de media voor doet komen zou er al lang geen enkele pyrotechnicus in leven zijn en zou Nederland al lang onder de zeebodem liggen.

Het is natuurlijk niet wijs om zwaar vuurwerk zoals shells in je schuurtje op te slaan. In tegenstelling tot F2 / 1.4G vuurwerk kan het wel massa-explosief reageren en flink wat schade tot gevolg hebben als het fout gaat. Het gaat overigens alleen maar fout als er vuur aan te pas komt dus bij een brand bijvoorbeeld.

Daarnaast is het gebruik van dergelijk vuurwerk ook niet zonder gevaar, de meeste ongelukken gebeuren immers met shells en niet omdat ze van een slechte kwaliteit zijn maar wegens onkunde. Zo zijn er "gewoon" shells in de illegale handel die niet van een stuk visco lont voorzien zijn en dus bedoeld zijn om van een ontsteker voorzien te worden, als je daar met vuur bij komt zal de shell zonder enige vertraging de lucht in gaan. Laat het gebruik van dergelijk professioneel vuurwerk dus ook vooral aan professionals over.
Niemand komt aan Maaskantje, Jonguh

Ontsteking, zuurstof en brandbaar materiaal zijn de drie vereisten voor een spontane ontbranding. Bij mij gebeurt het alleen als ik op de wc zit en de avond daar voor zwaar heb getafeld :wink:
Kwa ontsteking zou een statische vonk dan ook voldoende zijn? Dus iemand die dit vuurwerk dan beet pakt en toevallig een statische vonk afgeeft kan de boel ontbranden? Maar dit zou dan ook het geval zijn met het vuurwerk uit NL.

De meeste statische vonken hebben niet genoeg energie om een ontsteking te veroorzaken. Alles wat brandbaar/explosief is heeft een minimale ontstekingsenergie (MOE), zo ook een lont dat aan vuurwerk zit. Deze lonten zijn zo ontworpen dat ze juist geen lage MOE hebben, dit om te zorgen dat de ontsteking bewust plaats vindt en niet door een beetje statische energie.

Tevens is statische elektriciteit een korte energie inpuls van vaak minder dan 100mJ, met wat aannames van voltage en blootstelling kom je dan uit op 20mA ontstekingsenergie. Voor elektrische vuurwerkontstekers rekent men ongeveer (wat ik zo kan vinden) met minimaal 600mA.
Dus statische elektriciteit is eigenlijk nooit voldoende voor ontsteking van vuurwerk (industriele setting daar gelaten en open kruit).

Dit, raar topic dit en de tekst ook
Nieuwsgierigheid is niet raar toch? Aangezien je alleen maar leest dat illegaal vuurwerk zomaar kan ontploffen, terwijl de meeste vuurwerk fanaten hier op het forum wel boven de 100-200 kilo de laatste drie dagen van het jaar uitkomen, en dit ligt denk ik niet netjes in een bunker. Uiteraard is dit NL "goedgekeurd" vuurwerk, maar het blijft vuurwerk.

Vuurwerk gaat alleen af in combi met open vuur. De zelfonbrandings temperatuur ligt ver boven de 400 graden wat je niet kan krijgen zonder open vuur.

Heb het nog nooit gehoord, maar de overheid gooit je er helemaal plat mee.
Dat is inderdaad zo, de overheid / de media etc. roept vanalles, maar het is puur bangmakerij...
'Zwaar illegaal vuurwerk' wat dan een doodeenvoudig flut-pijlenpakketje van de Duitse Lidl blijkt te zijn...

Nee, dat kan onder normale omstandigheden niet zomaar gebeuren. Het risico zit vooral in ontstekingsbronnen (hitte/vlam/vonk).
Kort door de bocht: wat je in de media leest is angst zaaien in de hoop dat je je buurman aangeeft en het zelf uit je hoofd laat.

Even een snel algemeen onderzoek in m'n pauze, geven mij de volgende conclusies:

Er ontstaat risico op ontbranding door hitte, statische energie of impact / wrijving.

Hitte
Vuurwerk bestaat uit verschillende soort pyrotechnische mengels (Lift, flash, stars) met allemaal een andere gevoeligheid grens. Voor legaal consumentenvuurwerk (F1/F2) dat intact is en in de originele verpakking zit, is spontane ontbranding bij normale opslagomstandigheden zeer onwaarschijnlijk.
Buskruit zelf heeft hoge temperaturen nodig om vanzelf te gaan reageren. In analyses/SDS’en wordt genoemd dat auto-ontbranding bij langdurige blootstelling boven +200 °C kan optreden, en dat ontsteking binnen seconden rond ~427 °C kan gebeuren.
Dat haal je hopelijk niet in je schuurtje, zelfs niet op een warme dag.

Statische energie
Statische elektriciteit (ESD, Electrostatic Discharge, in het Nederlands: elektrostatische ontlading): ESD is een vonk. Bij intact vuurwerk is het risico laag, maar bij beschadigd/lekkend vuurwerk of losse (flash-achtige) mengsels kan ESD wel een ontstekingsbron zijn. Zie comment hierboven van ARTC155. Het praktische risico op ESD-ontsteking is meestal laag (je hebt zelden een vonk die direct bij de energetische lading komt).

Impact/wrijving
Ontsteking door wrijving of impact kan in theorie wel, kijk bijvoorbeeld naar klaphamers (met meestal gevoeligere grondstoffen). Maar bij intact vuurwerk is die kans meestal zeer klein omdat de lading ingesloten zit (geen wrijving) en een klap vaak over een groter oppervlak wordt verdeeld. Bij beschadigd of lekkend vuurwerk, of los poeder/bulk mengsel, wordt dat risico wel gelijk groter:

F3/F4: inhoudelijk dezelfde ontstekingsroutes, maar als het misgaat is de schade veel groter. Los van het feit dat het al illegaal is, ook niet aan te raden dus.

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen expert. Dit is op basis van wat snelle internetresultaten. Ik zeg niet dat er geen risico is. Maar de bangmakerij in de media slaat soms wel erg door en verdient soms een beetje tegenwicht.

-------
Sivapirakasam, S. P., & Surianarayanan, M. (2009). Experimental investigation of mechanical sensitivity and noise level for different pyrotechnic flash compositions. Science and Technology of Energetic Materials, 70(6), 140–144. https://www.jes.or.jp/mag/stem/Vol.70/documents/Vol.70%2CNo.6%2Cp.140-144.pdf

Bauer, A. J. R. (2013, 31 december). Analysis of Pyrotechnic Components: Results of chemical, thermal and mechanical insult testing of components of four fireworks samples (rapport). U.S. Chemical Safety Board (CSB). https://www.csb.gov/assets/1/20/analysis_of_pyrotechnic_components.pdf?15271=

Reza, A., Ibrahim, Z., & Vaitekunas, T. (2013). Investigation and Analysis of an Explosion at the GOEX Black Powder Manufacturing Facility. Chemical Engineering Transactions, 31, 475–480. https://www.aidic.it/cet/13/31/080.pdf

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan