'Vrijwillig vuurwerkvrije zone Den Haag compleet geschonden'

Eind vorig jaar had ik al vernomen dat ze in een aantal Haagse wijken testen gingen uitvoeren met vrijwillig vuurwerkvrije zones. Had destijds ook een artikel gelezen van een welbespraakte Haagse inwoner die het hier totaal niet mee eens was. Als ik het me goed herinner kreeg hij rond de kerstdagen ineens een brief waarin stond dat dit was besloten voor zijn straat. Hij was het hier totaal niet mee eens en was vastbesloten om op oudejaarsavond zelf vuurwerk af te steken in de 'vrijwillige vuurwerkvrije zone'. In Scheveningen zou ook zo'n vrijwillige zone zijn aangemeld. Toen ik die berichten las had ik al meteen zoiets van dit gaat mis en dat is volgens het bericht uit dit topic dan ook gebeurt. Echter, heb ik ook mijn vraagtekens of dit bericht een weerspiegeling is van de waarheid.

Maar de meerderheid daarvan vergeet even dat er geen vuurwerk meer te koop zal zijn en ze dan dus de grens over zullen moeten enz..

Dat denk ik ook. Je zal dan best nog een paar 'overgangsjaren' hebben waarin de mensen hun laatste vuurwerk afsteken dat ze nog hadden liggen. Maar daarna verwacht ik ook dat het minder word. Geld ook voor de afsteektijden. De eerste 2 jaar werd er nog volop overdag vuurwerk afgestoken het ging hierbij voornamelijk om thunderkings, kanonslagen en kleinere vuurpijlen. Met verloop van tijd is dit overdag ook steeds minder geworden hier in de buurt en afgelopen oudejaarsdag was het erg stil. Al heeft het weer hier wel aan bijgedragen, want het kwam het grootste deel van de dag met bakken uit de hemel. Dit alles heeft geresulteerd dat er 2 weken na de jaarwisseling elke avond nog vuurwerk werd afgestoken en zelfs nu worden de laatste restjes nog opgestookt. Ik hoop dan ook maar dat zo'n vrijwillige vuurwerkvrije zone er hier in de buurt niet doorkomt, want dit geeft geheid weer een aanleiding voor een negatief artikel over vuurwerk.

En ik denk dat je nog gelijk hebt ook!
Kijk wat er gebeurd is met de 10uur na 18uur regel.
Het is serieus vrij stil opstraat.
Men accepteert het gewoon.
Een handje vol heeft er letterlijk schijt aan...
Maar de meeste normale burgers delen.hun dag dan gewoon anders in.

Ligt er maar net aan waar je woont denk ik.
Hier in West-Brabant werd er gewoon non-stop geknald vanaf vroeg in de morgen. Alleen door de regen en wind was het op sommige momenten iets stiller maar je bleef toch knallen horen hoor. Ik durf zelfs te wedden dat er ieder jaar steeds minder mensen om de 18 uur regel geven en gewoon daarvoor al beginnen met afsteken. Ik verwacht dan ook dat je bij een totaalverbod wel een verschil zal zien, maar dat echt heel veel mensen af zullen blijven steken, zeker om 0:00 uur.

Bekijk het van de positieve kant, als het vuurwerkverbod er door komt zijn er nieuwe mogelijkheden:

* Er komt in elke gemeente een show, hiervoor gaan ze pyrotechnici opleiden en wij worden dat ^_^
* We gaan allemaal naar Duitsland/Belgie of Polen oid met de jaarwisseling. Stookmeeting van een paar honderd man :D
* Ze gaan in de randstad zo veel autos in de fik steken dat het verbod meteen teruggedraaid wordt en ze eindelijk inzien dat ze juist soepeler moeten worden in de regels om overlast te voorkomen.

Wishfull thinking, maar anders word ik depressief :')

Back
Bovenaan