Mijn ervaring is dat het in de praktijk anders werkt. Als je als dealer zijnde een bestelling plaatst, dan kun je die niet meer wijzigen. Wil je toch nog 3 karton Caïro Crackling bestellen? Dan plaats je een nieuwe bestelling met een minimale afname van een hele pallet. Misschien dat het bij andere importeurs anders werkt, maar kan me voorstellen dat een importeur daar niet op zit te wachten. Als alle dealers iedere keer een bestelling gaan wijzigen door 2 of 3 doosjes toe te voegen, dan is het einde zoek.
Wat betreft de commitment waar Richardus het over heeft, kan ik uiteraard zeker inkomen. Ik geloof ook zeker dat een dealer jouw bestelling gewoon compleet wil leveren, alleen even een volle pallet afnemen is niet voor iedere dealer vanzelfsprekend. Als hij jouw 3 karton Caïro Crackling echt uit wil kunnen leveren, met de wetenschap dat het product weleens snel uitverkocht zou kunnen raken, dan dient hij naast die 3 karton nog een berg andere producten te bestellen, welke hij of zij maar verkocht moet krijgen. Kleinere dealers hebben mogelijk niet eens de capaciteit om 90% van een volle pallet op de bonnefooi in te kopen, met de hoop dat deze producten besteld zullen gaan worden. Maakt de consument andere keuzes, dan zal hij of zij ook deze producten in moeten kopen en ontstaat er een probleem wat betreft kilo’s en opslagruimte. Daarbij is een volle pallet voor een kleine dealer ook gewoon een financieel risico. Grotere dealers hebben hier minder last van, want er is meer capaciteit voor opslag en die producten raken in de losse verkoop toch wel verkocht.