Voorpret is ook wat waard

Status
Niet open voor verdere reacties.

Waltr

VWC lid
Tuurlijk, zeker dit jaar is ons vuurwerk weer duurder geworden dan de laatste keer dat we konden shoppen in Nederland.

Maar ach, ik persoonlijk heb elke bak die ikzelf dit jaar heb al 100x op youtube gezien in de wetenschap 'die heb IK dalijk over een paar maanden in de straat'

Elke seconde, elke film en dan bestellen.

Voorpret. Ook wat waard toch?

Dat is juist wat de buitenstaanders niet begrijpen .
Ze genieten van ons VW en als het klaar is durven ze te vragen of dat uurtje plezier nou K’s waard was.
Ik ben zelf pas 8dec begonnen dit jaar door omstandigheden maar eerdere jaren stond ik 4januari al bij Zena en dan vanaf de zomer begon ik al met uitzoeken en plannen,,(toen hadden Nl zaken geen freaksites) elke maand meer kriebels en als je dacht dat je alles had kwamen november en december opeens nog allemaal nieuwe producten binnen of uitblinkers naar boven via demo’s en dan moest dat er natuurlijk ook nog bij …. Deze jaren van plezier neemt niemand ons meer af ….
Al is de toekomst wat onzeker daar vinden we wel wat anders op

Zo herkenbaar inderdaad. 'Is toch zonde van je geld, uurtje knallen en geld in rook opgegaan'. Maar die begrijpen niet dat de eerste spullen in januari al besteld worden, #voorpret. Daarna wetende dat het in bestelling staat #helejaarvoorpret. Dus nee niet even uurtje met de jaarwisseling genieten van je uitgegeven centen, daar heb je het hele jaar plezier van!

Daar ben ik het mee eens. Zonder voorpret en alleen stoken zou er weinig aan zijn!

Zeker na 2 mindere jaren qua pret is het dit jaar weer heerlijk. Had me voorgenomen niet te gek te doen, maar de afgelopen weken gaat veel vd vrije tijd s'avonds op aan plezier hebben aan de hobby: demo bezoeken, fora helemaal weer uitpluizen, nadenken over wat er allemaal geregelt moet worden voor de 31e, inkopen doen (oliebollen bakken) en uiteraard filmpjes bekijken en nadenken over afsteek volgorde.

Zo herkenbaar inderdaad. 'Is toch zonde van je geld, uurtje knallen en geld in rook opgegaan'. Maar die begrijpen niet dat de eerste spullen in januari al besteld worden, #voorpret.
Dat gezeik van "zonde van je geld" vind ik echt zo'n dooie uitspraak.... meestal van mensen zonder hobby's en enige lol in het leven. De meeste hobby's kosten geld, deze ook. Voor een ander misschien nutteloze geldverspilling, maar dat vind ik dan weer van postzegels verzamelen, sterrenrestaurants en wintersport bijvoorbeeld. Eenieder geeft z'n eigen waarde aan zijn hobby en gelukkig bepalen we altijd nog zelf waar we ons geld aan uitgeven :)

Misschien denken jullie dat ik helemaal geschift ben maar om heel eerlijk te zijn vind ik de voorpret dat ik al maanden daarvoor al beleef mooier dan uiteindelijk het afsteken zelf. Neemt natuurlijk niet weg dat ik het afsteken zelf ook hartstikke mooi vind, natuurlijk is dat gewoonweg één van de mooiste momenten dat je kunt beleven, maar wat ik bedoel te zeggen is dat juist door al dat voorpret dat niks kost en waar je maanden lang al van kunt genieten veel meer waard is dan uiteindelijk die paar uurtjes afsteken. Echter, vraag mij dan niet om te kiezen tussen beide want dat kan ik niet. Het één kan niet bestaan zonder het ander. :)

Misschien denken jullie dat ik helemaal geschift ben maar om heel eerlijk te zijn vind ik de voorpret dat ik al maanden daarvoor al beleef mooier dan uiteindelijk het afsteken zelf.
Zeker niet geschift, heb hetzelfde gevoel regelmatig :)
Als ik erover nadenk komt het bij mij meestal omdat 'de dag' eigenlijk veel te snel voorbij gaat... zo lang naartoe geleefd en dan ineens is het zover... Altijd weer logistieke stress de 31e, op de klok kijken, slap ouwehoeren bij het Carbid-schieten en dan plotseling is het alweer donker. Onderbewust altijd een teken dat de dag er toch alweer bijna opzit, terwijl het avond-stoken dan nog moet beginnen :D
Terwijl de voorpret weken/maanden kan duren! Lijstjes maken, filmpjes kijken, deze lijkt me wel wat, maar die ook wel, enz enz. Proberen showtje samen te stellen, waar gaan we 's avonds eigenlijk heen, webshops/folders bekijken, enz enz. Dat hoort er gewoon bij! Misschien niet mooier dan het stoken, maar op 1 of andere manier maak je dat (althans ik) toch iets bewuster mee ofzo.

Leuk topic. Denk dat voorprett allerbelangrijkst is. Beleef daar het meeste plezier aan. Dan hebben wij ook nog t voorrecht om bij importeurs langs te gaan wat nog eens extra helpt bik de voorpret. Voorpret is alles! En inderdaad, veel mensen begrijpen dat totaal niet.

De afgelopen 2 jaren heb je goed kunnen merken wat het allemaal leuk maakt en ook voor mij is dat duidelijk de voorpret en het feit dat je naar winkels kunt voor de sfeer van vuurwerkverkoop. Het halen, de verhalen met elkaar, alles was er in mindere mate of helemaal niet zelfs en dat is gewoon geen ruk aan. Het afsteken zelf is de afsluiter, maar slechts een onderdeel van wat het leuk maakt. Lekker genieten weer dit jaar!

Misschien denken jullie dat ik helemaal geschift ben maar om heel eerlijk te zijn vind ik de voorpret dat ik al maanden daarvoor al beleef mooier dan uiteindelijk het afsteken zelf. Neemt natuurlijk niet weg dat ik het afsteken zelf ook hartstikke mooi vind, natuurlijk is dat gewoonweg één van de mooiste momenten dat je kunt beleven, maar wat ik bedoel te zeggen is dat juist door al dat voorpret dat niks kost en waar je maanden lang al van kunt genieten veel meer waard is dan uiteindelijk die paar uurtjes afsteken. Echter, vraag mij dan niet om te kiezen tussen beide want dat kan ik niet. Het één kan niet bestaan zonder het ander. :)

Helemaal mee eens! De voorpret hoort er gewoon bij, zonder voorpret is o&n een stuk minder.

Die voorpret is juist hetgene wat de hobby zo mooi maakt. Toeleven naar allerlei verschillende stadia in het jaar. De importeursdemo's in de zomermaanden (die er dit jaar helaas niet waren), het opengaan van de countdown, het maken van de lijsten na de demo's, het opengaan van Skyradio Christmas, de decembermaand, de winkeliersdemo's, het bekijken van productvideo's, bediscussiëren op het forum, noem maar op!

Zonder die voorpret is het hele gevoel richting afhaaldagen en oudjaarsdag voor mij ook wel verdwenen. De afgelopen 2 jaar hebben dat pijnlijk zichtbaar gemaakt. Leef je toe naar 29 december... is er niks!

Als het enkel om het afsteken zou gaan zou ik er waarschijnlijk minder geld tegenaan gooien.
Nu het seizoen volop draait sta ik vaak met m'n zoon in de tuin met cat 1 te rommelen en te lachen.
Het samen uitzoeken, halen, de spullen bewonderen, de volgorde van 00:00 uur, projectjes bedenken en maken maar uiteraard ook het afsteken op de 31e.
Het zijn allemaal gezamenlijke herinneringen die we maken en dat is het allermooiste wat er bestaat.

Ik leg het altijd uit als een goedkope hobby, he het jaar bezig met filmpjes, sites, demo's, nadenken over wat wel, wat niet en in welke volgorde. En uiteindelijk geef ik 500 euro aan heeeeeel zorgvuldig uitgezocht vuurwerk uit. Nou, volgens mij bestaan er veeeeel duurdere hobby's

Ja hoor, de voorpret is minimaal de helft van mijn oud en nieuw beleving. Alles hoort daar bij, demo's, sky radio, top2000, kerst, tuincentra, oliebollen, vwc en de countdown, hout regelen, lijsten maken. Het 1 kan voor mij niet zonder het ander. Zijn allemaal mooie en leuke onderdelen die voor het plaatje compleet maken.

De afgelopen 2 jaren heb je goed kunnen merken wat het allemaal leuk maakt en ook voor mij is dat duidelijk de voorpret en het feit dat je naar winkels kunt voor de sfeer van vuurwerkverkoop. Het halen, de verhalen met elkaar, alles was er in mindere mate of helemaal niet zelfs en dat is gewoon geen ruk aan. Het afsteken zelf is de afsluiter, maar slechts een onderdeel van wat het leuk maakt. Lekker genieten weer dit jaar!

De spijker op zijn kop! De afgelopen 2 jaar heb ik heerlijk kunnen stoken, dus daar lag het niet aan, maar gewoon het feit dat vanaf half november alles stil lag, geen demo's, geen sfeer op het forum, geen graaien in duitsland, geen dagen in de auto met de top 2000 aan, dat zorgde ervoor dat het qua beleving 2 boutjaren waren. De voorpret is een essentieel onderdeel van onze hobby. En wat andere mensen ervan vinden interesseert me werkelijk geen hol.

Voorpret is 80%. Het verzamelen en bekijken van de producten het jaar door kan echt wel worden gezien als een waardige hobby, er gaat aardig wat tijd in zitten. Nou moet ik zeggen dat de onzekerheid de afgelopen jaren wel een groot deel van de plezier heeft weggehaald. Na 2 jaar teleurgesteld te zijn, ben ik ook een andere hobby ingerold. Hierdoor is de vuurwerkpret wel iets minder geworden tot aan augustus niets besteld, terwijl ik normaal in januari al startte. Hopelijk gaat het volgend jaar weer helemaal van ouds!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan