Ik heb zo mijn twijfels helaas, druk op de zorg is een grote factor in het coronabeleid.
Ik bestel niets meer bij.
Reguliere verpleegafdelingen ligt nu al het dubbelle aantal patiënten met corona t.o.v. vorig jaar zowat.
IC bedden blijven wel vrij laag bezet, ik hoop dat ik ongelijk heb qua voorgevoelens...
Zal ik je zorg een klein beetje wegnemen dan maar?
De cijfers nu betreffen zowel mensen die met corona in het ziekenhuis liggen in plaats van door corona, zoals voorgaande jaren
Vorig jaar rond deze tijd waren er nog coronamaatregelen van toepassing, terwijl dit nu niet zo is (het virus gaat dus ook makkelijker rond)
Dat bevestigen de cijfers waar Sanquin eind vorige week mee kwam: in september had 78% van de bloeddonoren antistoffen, terwijl dit in februari dit jaar nog maar 34% was en dus het laatste deel van vorig jaar nog minder
Voor de ouderen en kwetsbaren die zich laten vaccineren geldt dat de vaccins beter bestand zijn tegen Omicron varianten
Zelfs het RIVM en Ministerie van VWS vinden maatregelen op dit moment niet nodig, maar zij verwachten een gelijke golf als deze zomer
Als jij kijkt naar landen waar het het afgelopen jaar herfst/winter is geweest (Australie, Zuid-Afrika, Argentinie) zie je daar een compleet ander patroon dan in 2020 en 2021. Het zijn kortere, veel mildere golven dan beide voorgaande jaren. Daarom hoorde je er het afgelopen half jaar ook niets over in de media, waar men voorheen graag schrijnende beelden uit andere landen aandroeg (om nationale maatregelen kracht bij te zetten)
Men is in de ziekenhuizen zelf beter voorbereid gelet op medicatie en behandeling
Ik heb via mijn vrouw inkijk in 3 ziekenhuizen in Zuid-Holland en Utrecht en er is nergens paniek, onrust, etc.
(strengere) coronamaatregelen hebben behoorlijk wat impact op de economie, wat de overheid lastig kan dragen gelet op de vorige steunpakketten, de huidige inflate en aanstaande recessie en een compensatie van energiekosten a maximaal 40 miljard. Vuurwerk moet in een maatregelenpakket meegaan. Het kan geen stand-alone maatregel zijn.
Het was voorgaande jaren voornamelijk om de IC te doen, niet primair om bedden op de reguliere afdelingen in het ziekenhuis.
De tijdelijke spoedwet m.b.t. covid is per mei dit jaar van tafel en de permanente wet is er vooralsnog niet. Ik heb diverse redenen om aan te nemen dat deze er ook niet snel komt, ook al wil Kuipers dat nog zo graag.
En zo kan ik nog lang doorgaan. Kortom, het vergelijken met vorig jaar is zinloos en we staan er dit jaar heeeel veel beter voor.