Zo, het is tijd voor de laatste reeks foto's
Dag 8: Nog meer sightseeing & Home Sweet Home
Mijn vliegtuig vertrok maandagavond 21 maart, dus ik had nog mooi even de tijd om door de stad te banjeren, op zoek naar prullaria en om van het mooie uitzicht over Valencia te genieten
Hieronder een foto van de plek waar de Cremà Falla Municipal plaatsvond (de verbranding van het grote beeld op de Plaza del Ayuntamiento). Het asfalt heeft het zwaar te verduren gehad in ieder geval!
Het stadhuis (wat aan de Plaza del Ayuntamiento ligt) is tevens gratis toegankelijk, dus dat ben ik maar eens van binnen gaan bekijken. Toch wel eens leuk om te zien waar al die Falleras Mayores elke dag tijdens Fallas naartoe moeten lopen om op het welbekende balkon de mascletà aan te kondigen
De boel word overigens wel goed beveiligd. Maar na gefouilleerd te zijn, mag ik mijn weg vervolgen
Een maquette van Plaza de la Reina
En dit is dus wat je ziet als je op HET balkon staat
De o zo bekende bloemenstalletjes rond het plein!
Onderweg kwam ik nog een.... 'bank' tegen
Ik was ook wel erg benieuwd met welk instrument ze nu elke keer die deuntjes maken tijdens de optochten van de diverse Falla-afgevaardigden. Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat het een "Dulzaina" heet
https://en.wikipedia.org/wiki/Dulzaina Dat is dus dit instrument:
(deze kosten trouwens €65,- de plastic variant was €35,-)
En dat klinkt dus zo:
Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat het liedje vanaf 00:40 "La manta al coll" heet
Leuke snoepwinkel
Plaza de la Virgen, waar het Maria beeld staat (en waar alle optochten ook uiteindelijk naartoe leiden, want elke 'Falla' (wijk/buurt in Valencia) legt daar zijn/haar bloemen neer).
Na een vermoeiende wandeling werd het wat tijd voor een lekker pannetje Paella met een paar biertjes, hmmmmm

Als je in Valencia bent en je hebt tijd over, bezoek dan ook 1 van de stadspoorten van Valencia. Het is de moeite waard

Ticket kost maar €2,-
Uiteindelijk werd het dan toch echt tijd om naar huis te gaan (althans, dat dacht ik toen ik onderweg was naar het vliegveld...
Daar bleek al gauw dat mijn vlucht vertraging had (sommige mensen hadden het slechter getroffen, er werden namelijk ook vluchten gecancelled! Vluchten van Vueling bijvoorbeeld). Onze vlucht zou oorspronkelijk om 20:45u vertrekken, we stegen echter pas om 00:45u op als ik het me goed herinner.
Rond 03:00u kwamen we aan op Schiphol.
Gelukkig reden er nachttreinen (dit had ik zelf al gecheckt van tevoren

). De volgende trein ging pas weer om 04:03u.
Het was een vermoeiende terugreis, om half 6 stond ik bij mij thuis voor de deur, en kon ik eindelijk mijn eigen bedje induiken. Toen ik die middag wakker werd, was het eerste nieuws wat ik hoorde de aanslagen in België. Dat verzachtte de pijn van de reisvertraging behoorlijk, ik was toch wel blij dat ik veilig en wel thuis mocht komen
Dit was het weer voor dit jaar. Ik heb tijdens de avonden dat ik de Castillo's filmde onze Spaanse kruitbroeders van Amigos de la Pirotecnia (
http://www.amigospirotecnia.com/) en Pirofan (
http://www.pirofan.com/) ontmoet. Ik heb erg met hen gelachen en leuke gesprekken gehad zowel voor als na de Castillo. Tijdens de avond van de Nit de Foc kreeg ik een aantal papieren mee naar huis met wat meer informatie over de Nit de Foc (geschoten door Europlá). Als ik een keer tijd heb, dan zal ik het inscannen en hier posten. Het is wel in het Spaans, maar met een beetje fantasie kun je wel begrijpen wat er staat.
Jwtjuh