Toekomst met Cat1?

Ben vooral benieuwd de komende jaren of linkse wethouders of andere types ook gaan pleiten voor een verbod op cat 1 bij ongeregeldheden tijdens de jaarwisseling aangezien men dat ook deed bij F2 vuurwerk. Elk fonteintje linken aan overlast en op een hoop gooien met Cobra’s. Terwijl de kern van de problematiek niet ligt bij een compound of simpel cat 1 fonteintje.

Weet iemand misschien of er nog een winkel met een mooi cat1 assortiment rondom Amsterdam is?de bekende zijn allemaal minimaal een uur rijden.. Almere is al dik een uur rijden voor mij.ik kom uit enkhuizen😃

Weet iemand misschien of er nog een winkel met een mooi cat1 assortiment rondom Amsterdam is?de bekende zijn allemaal minimaal een uur rijden.. Almere is al dik een uur rijden voor mij.ik kom uit enkhuizen😃
Amsterdam lijkt me net zo ver als Almere vanuit Enkhuizen? In Amsterdam zit Van Dam aan de middenweg, die heeft wel wat cat 1 spulletjes. Een groter assortiment vind je bijvoorbeeld bij Intratuin Cruquius.

Amsterdam lijkt me net zo ver als Almere vanuit Enkhuizen? In Amsterdam zit Van Dam aan de middenweg, die heeft wel wat cat 1 spulletjes. Een groter assortiment vind je bijvoorbeeld bij Intratuin Cruquius.
Heb even gekeken op de site van "van dam" maar het is niet veel soeps voor mij.binnenkort maar even richting Almere of vathorst,die hebben mooi spul voor cat1.en vanuit enkhuizen kan je over de dijk of via Amsterdam, is idd ongeveer even snel

Heb even gekeken op de site van "van dam" maar het is niet veel soeps voor mij.binnenkort maar even richting Almere of vathorst,die hebben mooi spul voor cat1.en vanuit enkhuizen kan je over de dijk of via Amsterdam, is idd ongeveer even snel
Prima. Weet niet precies wat je zoekt, maar als dat bijvoorbeeld Funke is, dan moet je richting Vathorst. Eventueel kun je nog kijken bij Pronk Vuurwerk, die verkoopt cat 1 vanuit hengelsportwinkel Nipro, ca 40 minuten vanaf Enkhuizen.

Vroeg me zo af...mag je nou wel gewoon een kofferbak vol met Cat1 spul mee nemen vanuit Belgie of Duitsland?

Zo ver mijn kennis reikt:

Het vervoeren binnen Nederland is niet anders dan voor Cat.2. (dus 25KG)

Echter mag je zo veel Cat.1 thuis hebben als je wilt. (dit kan ook max 200 KG zijn, twijfel hierin)
Een winkelier mag tot 200 kg Cat.1 hebben voor in de winkel, de rest onder de sprinklers in de opslag bunker.

Uiteraard moet het wel voldoen aan de Nederlandse eisen!

Correct me if i'm wrong.

Wanneer je het Vuurwerkbesluit erop naslaat:

Artikel 2.3.2​

• Het is verboden consumentenvuurwerk ter beschikking te stellen aan een particulier.
  • Het verbod geldt niet op 29, 30 en 31 december met dien verstande dat als een van deze dagen een zondag is het verbod eveneens op die zondag geldt, in welk geval het verbod om vuurwerk ter beschikking te stellen dan niet geldt op 28 december.

Artikel 2.3.3​

Het is verboden per levering meer dan 25 kg consumentenvuurwerk aan een particulier ter beschikking te stellen. Voor de bepaling van de hoeveelheid vuurwerk wordt uitgegaan van het gewicht van het vuurwerk als zijnde onverpakt.

En nu komt het:

Artikel 2.3.7​

De artikelen 1.2.4, 1.2.5, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.5a en 2.3.6 gelden niet ten aanzien van fop- en schertsvuurwerk.

Je mag als winkelier dus in principe een onbeperkt aantal kilo F1 vuurwerk meegeven/verkopen aan de klant.

En nu dit:

Artikel 1.2.4​

• Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben.
  • Het eerste lid is niet van toepassing:
    • a.tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk, ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kg van dat vuurwerk voorhanden is;
    • b.buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kg consumentenvuurwerk, voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;

Artikel 2.3.2 is volgens artikel 2.3.7 niet van toepassing op fop- en schertsvuurwerk. Hetzelfde geldt voor artikel 2.3.6 (de tijden waarop vuurwerk mag worden afgestoken); ook dit artikel is op grond van artikel 2.3.7 uitgesloten voor fop- en schertsvuurwerk. Dit betekent dat vuurwerk uit categorie F1 het hele jaar door mag worden gekocht en afgestoken.

Wat betreft de hoeveelheid vuurwerk die je mag vervoeren en thuis mag opslaan: die vraag kun je nu zelf beantwoorden. Let wel: bevoegde instanties kunnen altijd een andere grond aanvoeren om te stellen dat bijvoorbeeld 300 kg F1-vuurwerk in huis gevaarlijk is en daarom toch strafbaar.

Back
Bovenaan