Strijkerdoos Moog Nico end jaren 70 tot rond 1985

davidh

VWC Meteoroloog
Gezocht: Strijkerdoos eind jaren 70 begin jaren 80, tot 1985. Zie foto.

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar zo een strijkerdoos als de foto's hier beneden. (met de sterren op de zijkant). Het gaat mij om de doos. Dit is voor mij pure jeugd nostalgie, die ik nog mis in mijn verzameling. Rond 1985 zijn de doosjes aangepast en ook de strijkers werden toen de flessekop strijkers... Wie kan me helpen? PM me maar, ik heb vast wel wat leuks te ruil...
Hartelijke groet, David.

De youtube film is van Pyroboy H...
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=eYQE7Lmaqsg
voorkant.jpgzijkant doosje.jpgonderkant.jpg

Laatst bewerkt:
Nostalgie ten top David. Deze strijkers knalden hard,met een lekkere felle blitzknall :D
Benieuwd of je nog een origineel doosje kunt bemachtigen.

En druipende koppen die mooi gaten in je jas branden...dat was het mindere...maar inderdaad stevige klappen en felle flitsen...top spul..

Geweldig produkt toen.vroeger ook paar doosjes gehad begin jaren 80. Eeuwig spijt van, dat we die doosjes toen gewoon weggooiden, want ja, gewoon afvalpapier. Nu denk ik er uit nostalgie natuurlijk heel anders over.
Dat ze die strijkers in duitsland of belgie in P1 maar weer invoeren, of 0,5gr in F2. Hadden die oudjes echt maar een half grammetje?

Hopelijk heb je succes in je zoektocht!

Nee hoor, is echt moeilijk om nog lege doosjes te vinden. Zijn inmiddels meer dan 40 jaar oud. En zoals gezegd; de meesten gooiden die vroeger weg of brandden ze op...

Top dingen, heb daar wat van weg geknald. Je had drie soorten, de licht groene light banger, de groene met gele kop gewone knaller en de zwarte.

Ik weet het nog goed, mijn eerste kennismaking met deze strijkers was in 1979, kocht een doosje van een handelaar en betaalde er 25 gulden voor, wist niet of dit een gangbare prijs was of niet. Anyway, de hardste knallers van dat moment. Je was de baas wanneer je deze had, eigenlijk samen met de welbekende atoombommen. Daarna nog een aantal keer gehad maar de lol was er gauw af vanwege de prijs, ben toen overgestapt op astronauten die gewoon goed knalde en een stuk goedkoper waren, natuurlijk niet te vergelijken met de strijker. In ieder geval nostalgische herinneringen naar vroeger. :)

Vrij recent ( 1 of 2 maanden geleden? ) zag ik een pakje voorbij komen bij de verzamelaars maar volgens mij heeft David dat toen der tijd ook al meegekregen en mogelijk ook gescoord.

Spul wat ver voor mijn tijd is. Voor mij zijn de Weco Corsairs en de Pirat specials met de flessenkoppen van Nico/Moog en later Privatex de gene waar ik echte nostalgische gevoelens van krijg :D Dingen die ik nu nooit meer zou afsteken als ze er nog waren maar het zijn wel herinneringen die ik eeuwig zal koesteren.

Weet nog dat deze strijkers een gulden per stuk waren. Moet ergens midden jaren 70 zijn geweest. Toen had ik er een paar los besteld. Vanuit de etalage waar vroegah alles nog uitgestald lag zag ik ze liggen. Bij Sporthuis Henk Peer in Utrecht weet ik nog. Toen verkochten ze nog per stuk. Zwaar onder de indruk was ik nadat de eerste was afgegaan. Kan mij vaag herinneren dat deze niet groen waren maar meer een kartonkleur met een lichtgele tint hadden.

De goeie ouwe tijd. Ik kocht ze in voor 5 gulden en verkocht ze weer voor 25 gulden. En ze gingen als warme broodjes over de toonbank :D

De goeie ouwe tijd. Ik kocht ze in voor 5 gulden en verkocht ze weer voor 25 gulden. En ze gingen als warme broodjes over de toonbank :D

Het is maar dat je ongeveer mijn leeftijd hebt, anders had jij wel de handelaar kunnen zijn die mij destijds af heeft gezet met zijn 25 gulden per doosje. :P

Weet nog dat deze strijkers een gulden per stuk waren. Moet ergens midden jaren 70 zijn geweest. Toen had ik er een paar los besteld. Vanuit de etalage waar vroegah alles nog uitgestald lag zag ik ze liggen. Bij Sporthuis Henk Peer in Utrecht weet ik nog. Toen verkochten ze nog per stuk. Zwaar onder de indruk was ik nadat de eerste was afgegaan. Kan mij vaag herinneren dat deze niet groen waren maar meer een kartonkleur met een lichtgele tint hadden.

Ik kan mij niet herinneren dat wij deze in Nederland hadden. We hadden wel ergens eind jaren 70 strijkers maar die waren volgens mij geel en knalde eigenlijk net iets harder dan een astronaut. Maar, ik kan mij ook vergissen, ik heb ze in ieder geval niet bij ons gezien, alleen in België of bij je plaatselijke handelaartje.

Het kan goed zijn dat ik ze verwisseld heb met de Weco strijkers. Het is immers al weer een poosje geleden. Die kon je toen halverwege de jaren 70 wel in Nederlandse vuurwerkwinkels kopen. En waren net zo goed in mijn herinnering.

Lange tijd heb ik zo'n doosje en een Weco doosje als opbergdoosjes gebruikt. Waarschijnlijk toch weggegooid na een tijdje. Heb er eerder nog naar gezocht voor David maar niet gevonden. De Nico Moog strijkers verkocht ik toendertijd door, bv. 3 stuks voor een gulden aan het zoontje van plaatselijke politieman, of ruilde ze tegen lichtkogels uit de haven. De gele strijkers waren de eerste waar ik kennis mee maakte eind jaren 70. Spectaculair om zoiets voor het eerst mee te maken!

Als ik me niet vergis zijn deze in 1996 ook nog op de markt geweest, deze hadden ook het nico/moog logo erop zitten.

Even een vraag weet iemand dan ook hoe oud deze ongeveer zijn ?

Bekijk bijlage 66086

Jaren 90 bestemd voor Zwitserse markt. De voorloper jaren 80 hadden ze de naam Schweizer kracher petard. Schip was identiek bij de ene doosje zat het schip links met een wolkje rechts Schweizer kracher petard met logo linksboven op dit doosje zat links onder. Hier zie je het schip rechts met een piraat met logo links boven. Zijn van jaren 90 ongeveer niet veel ouder. Dit was een modernere versie van de Schweizer kracher petard. Maar verdween. Echter kwam de Schweizer kracher weer terug na 2000 maar het schip op het doosje was niet meer identiek als zijn voorlopers het betrof een namaak omdat de logo linksboven of rechtsonder er niet meer opstond. Deze strijkers waren van Oostenrijkse makelij geweest. Zwitserland importeerde ze enkel daar vandaan. De laatste versie was Chinese makelij maar kwam medio 2000 pas op de markt tot 2005. Naderhand zijn ze helemaal verdwenen.

Niet heel oud maar wel een bijzonder doosje helaas was de Schweizer kracher petard eerder, maar het doosje was niet mooier dan deze. En het doosje na 2000 waren nog lelijker omdat het namaak betrof en niet meer identiek was.

321273-30cdd15bf704192051733a2394660317.jpg

Foto komt van feuerwerkforum.

Back
Bovenaan