Statief

Ik heb een vraagje.
Na lang dubben en twijfelen, heb ik toch maar besloten om me camera (nikon D80) mee te nemen naar Fallas.

Maar je kan natuurlijk geen mooie vuurwerk foto's nemen, zonder een statief.

Ik heb een vraagje.
Heeft iemand/ weet iemand, een statief die in elkaar gevouwen is, niet langersis dan 20 cm?
Zodat ik de statief in me tas kan doen?
Ik heb nu een statief, die in elkaar gevouwen 50 cm a 75 cm langs is.
En ik heb geen zin, om de hele dag met een statief in me hand rond te gaan slepen.

Ik heb een Crumbler foto rugtas.

20 centimeter is wel bizar klein voor een goed statief. Mocht je andere dingen kunnen gebruiken als steun (als containers, hekken, muurtjes..) dan raad ik 100% een Gorrilapod aan.

20 centimeter is wel bizar klein voor een goed statief. Mocht je andere dingen kunnen gebruiken als steun (als containers, hekken, muurtjes..) dan raad ik 100% een Gorrilapod aan.

20 CM is inderdaad veelste krap voor een goed en degelijk statief. Mischien een tafel statiefje. of een zgn monopod, dat is een één poots statief. Maar of dát nu comfortabel werkt.. Ik denk het niet.

Ik denk dat hij 20 cm in ingevouwen toestand bedoelt.
3X 20 cm is nog steeds 60 cm en daar zou je mee uit de voeten moeten kunnen.

Een monopod kan ik iedereen die filmt sterk afraden!
Je kunt nog beter gewoon je elleboog en bovenarm tegen je bovenlichaam laten rusten dan film je nog stabieler als op een monopod.
De allereerste mascleta die ik in mijn leven zag heb ik geprobeerd te filmen vanaf zon monopod en je wilt niet weten hoe beverig het beeld is geworden.
elk kleine beweging die je normaal met je hand maakt lijkt wel vergroot te worden en trillingen worden uitslagen.
De monopod die ik toendertijd had meegenomen fungeerde trouwens wel prima als vuurpijlen standaard :bonk:

Ik denk dat hij 20 cm in ingevouwen toestand bedoelt.
3X 20 cm is nog steeds 60 cm en daar zou je mee uit de voeten moeten kunnen.

Ja, ik bedoel inderdaad 20 cm in ingevouwen toestand.
Gorrilapod heb ik aan zitten denken.
Maar angezien er niet altijd een hek, boom, enz in de buurt is, dan is dat een beetje behelpen.

Maar ik bedoel dus in ingevouwen toestand.

Ik heb eigenlijk de ballen verstand van statieven. Maar ik kan wel Googlen. Uit zoekacties leidt ik af dat er weldegelijk ministatieven bestaan vanaf 15 cm lengte ofzo. Maar dit zijn eigenlijk altijd nauwelijks uitschuifbare statieven, met een maximale hoogte van 60 cm. ofzo. Daar heb je natuurlijk tijdens een vuurwerkshow niets aan, als er allemaal publiek voor je staat. ALS er al een statief zou bestaan wat ÉN erg klein is in opgevouwen ÉN hoog genoeg is om foto's te maken, moet dat bestaat uit errug veel uitschuifelementen in de poten. En elke koppeling in de poten is een verzwakking, en voegt meer speling (en dus beweging in foto's) toe.

Mogelijk interessante statieven die ik gevonden heb (ik kijk niet naar prijs, of naar beschikbaarheuid in Nederland):
- Gitzo G126: 16 inches lang in gevouwen toestand (40,6 cm) en maximaal 47 inches hoog (120 cm). Kost rond de $200,-
- Assia ACTM Midi: 9,25 inches lang in gevouwen toestand (23,5 cm) en maximaal 31,75 inches hoog (80,6 cm). Kost rond de $20,-
- Gitzo GT1550T: 35,5 cm lang in gevouwen toestand en maximaal 146 cm hoog. Kost rond de $500,- (schrik)
- Vanguard Tourist 5: 33 cm lang in gevouwen toestand en maximaal 127 cm hoog. Kost rond de $50,

Verder zijn er zat statieven vanaf 45 cm lengte ofzo, maar ik denk dat je dat alweer te lang vindt?

Voor meer kleine (maar erg lage) statieven, klik hier.
Het merk Gitzo lijkt me in het algemeen behoorlijk compacte statieven te maken.

Hopelijk heb je hier wat aan. 20 cm lengte kan best, maar dan heb je automatisch geen full-size statief. Compromis dus...

Vandaag me nieuwe statief binnen gekregen.
Ik heb een Velbon ultra luxi L gekocht van Velbon.
Moet zeggen dat het eerst wennen was om dit statief op te zetten.
Mede omdat je moet draaien aan de posten om ze uit het slot te kunnen draaien om ze uit te schuiven.
Maar namate ik hem een paar in elkaar en uit elkaar heb geschoven wen ik er wel aan.
Ik moet wel zeggen dat ie veel steviger en professioneler vind dan me Camlink statief.
Mede omdat ie drie watterpassen heeft, erg makkelijk is om neer te zetten.

Hij past ook nog in me foto tas, wel verticaal maar dat moet lukken.

Ik heb er 1 van 20 euro van de kijkshop geloof ik en ik heb ook wel is met een proffesionele van een vriend geprobeerd en het is wel zo hoe duurder hoe beter.
mijne is dan heeel erg licht en van alluminium.
Maar ja altijd beter als nix!

njah je krijgt weer waar voor je geld, ik wou een kromme poot recht buigen. effect;poot breekt gelijk af.
zal vandaag is even om een nieuwe gaan

hoi ik ben ook aan het zoeken naar een goed statief
weet er iemand een goed statief mijn buget is 100€
weeet er iemand direct ook een goede vuurwerk camera voor een buget van 500€

mvg hoogstratenvuurwerk

Een "goed" statief is ook niet echt objectief. Wat voor statief zoek je? Wat voor hoogte, is het voor foto- of filmcamera? Gewicht van je camera? Wat zoek je in een statief? Zonder het formuleren van je eisen en wensen kunnen wij je niet helpen.

kzen bij het volgend statief uitgekomen
de vanguard ak2bk is voor 49,95 te koop bij de bcc
iemand ervaring
er staat wel niet bij of ie een oliekop heeft :(
dus weet niet goed of ik hem moet kopen

Even navraag doen bij de mensen met verstand van statieven :D
Ik zoek een statief met de volgende eisen:
maximale hoogte rond de 160 - 170 cm leker hoog dus
geschikt voor vloeiend filmen, dus geen schokkerig draaien
maximaal 100 euro
gewicht: moet een canon 550d met 70-300mm lens kunnen houden

weet iemand een geschikt statief met deze eisen?

Vast bedankt

Even navraag doen bij de mensen met verstand van statieven :D
Ik zoek een statief met de volgende eisen:
maximale hoogte rond de 160 - 170 cm leker hoog dus
geschikt voor vloeiend filmen, dus geen schokkerig draaien
maximaal 100 euro
gewicht: moet een canon 550d met 70-300mm lens kunnen houden

weet iemand een geschikt statief met deze eisen?

Vast bedankt

jep ik weet echt een goed stevig en hoog statief
het gaat om de Velbon CX-686 Video tripod
hier wat details van dit statief
Maximum Height 163cm
Minimum Height 65cm
Weight 2kg
Leg Sections 3
Maximum Load 4kg

heb dit statief ook is makelijk optestellen geeft vloeiend beeld
en het is erg stabiel oor elke ondergrond
ikzelf film er vuurwerk mee en daar moet je erg vlug
omhoog kunnen richten en dat doet hij er vloeiend

als je nog wat wild weten laat het dan maar weten :wink:

Haha bedankt voor je reactie, toevallig heb ik deze enkele dagen geleden besteld en heb ik hem al enkele dagen in bezit haha, en inderdaad een fijn statief

Overdag film ik zonder statief, 's avonds laat ik filmen (ben zelf veel te druk bezig :P) en gebruik een Hama Star Pro 59 statief.
Vorig jaar besteld bij Conrad voor 39,99 euro.
Hartstikke fijn ding, ben er zeer tevreden over.

Hama Star Pro 59

Omvang levering:
  • Hama statief Star Pro 59
  • Tas.

Highlights
  • Werkhoogte: 66 - 180 cm
  • Gewicht: 1850 g
  • 3-wegkop met snelkoppeling en waterpas
Uitvoering:
  • 3-wegkop met snelkoppeling en waterpas
  • 3-delige statiefpoot
  • Slinger voor traploze hoogteverstelling van de middenzuil