[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Als ze niet de wappie vuurwerk kant in waren geslagen, waren ze nu een stuk groter.

Anno 2026 is er méér haat voor vuurwerk liefhebbers dan wat mensen een 'wappie' noemen.

Tevens vind ik het altijd een loze term dat wappie.
Net zoals iemand links noemen, of (extreem) rechts.

Er zijn altijd nog verschillende gradaties in deze termen.

Net zoals een vuurwerk liefhebber! Heb je ook verschillende soorten en maten in.

Van één potje om 00:00 tot het hele jaar naar zo veel mogelijk vuurwerk evenementen gaan.
En dus alles daar tussen in, van sier tot knal, van fluit tot crackling.

Gelukkig zijn er meer smaken dan één, anders zou de wereld zo saai zijn.

-

Maar om on-topic te speculeren: het is verdacht stil momenteel, te stil.

Dat kan twee dingen betekenen naar mijn mening:

1. Het lukt gewoon echt niet, ze krijgen het niet voor elkaar om aan de voorwaarden te voldoen.
Steeds duidelijker wordt dat het niet meer gaat lukken dit jaar, simpelweg te weinig tijd.

Er komt dus dit jaar nog geen vuurwerk verbod.

2. Er worden momenteel allemaal plannetjes gesmeed om het verbod koste wat kost in te laten gaan.
Laatst had ik het er met iemand over en die zei iets verontrustends: leer van de recente geschiedenis.

Namelijk: ze laten het verbod ingaan zonder aan de voorwaarden te (kunnen) voldoen en komen dan met een 'plan' om het tóch te proberen.
Onder de noemer publieke veiligheid en dat het echt uiterste noodzaak betreft. Nood breekt wet...

Een verbod onder een noodwet dus, waar een definitieve wet later wordt uitgewerkt.

Zo @Tegendraads dat is stom van mij dat ik daar niet aan gedacht heb zeg. Dat kan ook nog, onder de noodwet gooien inderdaad. Al hebben we geen pandemie of andere zaken. Zo gek heb je dit niet bedacht. Al zie ik dit niet snel gebeuren want dan moeten ze compenseren.

Maar ze laten het aan het nieuwe kabinet. Hun gaan de gesprekken weer voeren over compensatie en zaken. HVLV heeft al gezegd dat de gesprekken nog stil liggen.

Wat ik las is dat ze de wet 1 augustus erdoor willen hebben. Maar lees ook 1 oktober maar begint steeds krapper te worden op deze manier. Het is ook gewoon ridicuul en heeft de overheid het zich onnodig knap lastig gemaakt.

Eventjes geduld hebben nog zucht.

Het staat hoog op de agenda hoor. Een paar dagen terug nog een artikel in de Stentor.

Nieuw kabinet hervat gesprekken met vuurwerkondernemers: ‘Streven is nette en eerlijke compensatie’​

Het nieuwe kabinet hervat de gesprekken met vuurwerkverkopers over een vergoeding vanwege het aangekondigde vuurwerkverbod. Nog voor augustus moet die wet ingaan. Vuurwerkverkopers krijgen voor de zomer duidelijkheid.

Merten Simons
Algemeen verslaggever
27 februari 2026, 11:00Laatste update: 27 februari 2026, 11:10

Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten.

Vuurwerkverkopers eisen zo snel mogelijk duidelijkheid over die vergoeding. Ondertussen zien ze hun bedrijf wegvallen. De kosten lopen nog op. Zo moeten zij hun vuurwerkbunkers nog steeds laten keuren.

Vuurwerkverkoper Kevin Gerrits uit Zwolle ziet zelfs de helft van zijn jaarinkomen wegvallen, vertelde hij tegen de Stentor.
De Tweede Kamer stelde een harde eis aan het landelijke vuurwerkverbod: een eerlijke compensatie.

Gesprekken hierover liggen al een tijd stil. Het laatste voorstel vanuit het Rijk verschilt enorm van wat vuurwerkondernemers in gedachten hebben.​

De overheid gaat ervan uit dat 20 procent van het geld dat vuurwerkverkopers binnenhalen, daadwerkelijk winst is. „Dat krijgen ze in het laatste voorstel eenmalig als vergoeding, plus 15 procent”, zegt Frans Köhler, voorzitter van Stichting Vuurwerkcheck. Ruim 500 van de ongeveer 800 vuurwerkondernemers uit ons land zijn bij deze stichting aangesloten.
De winst van vijf misgelopen jaren zou volgens Köhler veel eerlijker zijn. Zodat ondernemers een overbruggingsperiode krijgen om een nieuw bedrijfsmodel op te zetten.
„Het streven is een nette en eerlijke nadeelcompensatie voor vuurwerkondernemers”, zegt Jacco Neleman, woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zowel voor de verkopers als voor de importeurs, benadrukt hij.

Haast geboden​

Of het kabinet daarin voormalige investeringen in bijvoorbeeld vuurwerkbunkers meeneemt, is nog niet duidelijk. Ook is nog onduidelijk hoe het kabinet omgaat met de waardevermindering van bedrijven en hoelang misgelopen inkomsten vergoed worden.
Het kabinet wil de wet per 1 augustus laten ingaan. „Dat is nog steeds haalbaar”, zegt Neleman.

Uitzondering voor verenigingen​

Voor die tijd moet er dus een compensatieregeling op tafel liggen. Net als een plan om ontheffingen voor het vuurwerkverbod te kunnen regelen. Dat is één van de andere eisen die de Tweede Kamer stelde.
Verenigingen mogen dan ondanks het landelijke verbod wél vuurwerk afsteken. Daarvoor vragen ze toestemming bij de burgemeester. Die beslist per gemeente óf en zo ja wélke verenigingen een vergunning krijgen.
Burgemeesters zijn daar niet blij mee. Zij keren zich tegen het plan, bleek eerder uit een rondgang van deze site langs tientallen gemeenten.

Zo @Tegendraads dat is stom van mij dat ik daar niet aan gedacht heb zeg. Dat kan ook nog, onder de noodwet gooien inderdaad. Al hebben we geen pandemie of andere zaken. Zo gek heb je dit niet bedacht. Al zie ik dit niet snel gebeuren want dan moeten ze compenseren.

Maar ze laten het aan het nieuwe kabinet. Hun gaan de gesprekken weer voeren over compensatie en zaken. HVLV heeft al gezegd dat de gesprekken nog stil liggen.

Wat ik las is dat ze de wet 1 augustus erdoor willen hebben. Maar lees ook 1 oktober maar begint steeds krapper te worden op deze manier. Het is ook gewoon ridicuul en heeft de overheid het zich onnodig knap lastig gemaakt.

Eventjes geduld hebben nog zucht.

In een nood situatie kan je juist naar een (eerlijke) vergoeding fluiten, dus eigenlijk komt dat ze nog beter uit ook.

Helaas is uit de corona pandemie en haar noodwet veel te leren.

Iemand nog een failliete (horeca) ondernemer? Die gingen gewoon zonder enige/voldoende compensatie dicht.

Laten we hopen dat onze zeer gewaardeerde vuurwerk ondernemers dat lot bespaart blijft.

Maar dit land is al een aantal jaar knetter gekk, ze zijn zelfs in staat om voor Oudjaar een avond klok in te stellen.
En vuurwerk maximaal te controleren door afhaal met QR te verplichten, kan je ook niet over je 25 KG heen gaan.

Alles onder de noemer: het waarborgen van de publieke veiligheid. Niets verbaasd mij meer eerlijk gezegd.

Maar ik wil het niet uit laten draaien op een corona debat dus ik laat de vergelijking hier even bij.

Het staat hoog op de agenda hoor. Een paar dagen terug nog een artikel in de Stentor.

Vuurwerkverkopers krijgen voor de zomer duidelijkheid.

Laten we dit in elk geval hopen, maar bij geen verbod word het knap lastig om je bunkers nog te vullen voor dit jaar.
En wat met de bunker restanten, krijgen ze die compenseert of zijn er importeurs die alles kosteloos retour gaan nemen?

Ook lees ik in het artikel niets over een effectief handhavings plan?

Voorwaarde drie, me dunkt.

Het is dat de FvD klein gehouden wordt maar geloof me op veel vlakken hebben ze het beste met de Nederlanders voor, als enige partij eigenlijk.
Sorry man, begrijp me niet verkeerd..

Ik vind het tof dat ze de 'vuurwerk traditie' iets waar wij fucking veel plezier uithalen waar we elk jaaruiteinde naar toe leven en velen met ons, dat ze dat politiek willen verdedigen dat vind ik tof.

Maar voor de rest vind ik het echt een stel engnekken.

Sorry man, begrijp me niet verkeerd..

Ik vind het tof dat ze de 'vuurwerk traditie' iets waar wij fucking veel plezier uithalen waar we elk jaaruiteinde naar toe leven en velen met ons, dat ze dat politiek willen verdedigen dat vind ik tof.

Maar voor de rest vind ik het echt een stel engnekken.
Ben zelf ook behoorlijk rechts. Had in mn jeugd ook vlaggen van de jfn aan mn muur maar de kans dat ik op de fvd stem is 0.
Als dr een militair van ons omkomt door een foute handeling/mechanisme in een oefengranaat en je staat een dag later in de kamer met een zwart fout uniform latijns te lullen ken je van mij gewoon een kogel krijgen.
Tyf op met die zelfpijper...

In de vereniging en ontheffingen heb ik geen vertrouwen. Nu is er weer een Burgermeester die een landelijk verbod wil en geen chaos en onwerkbare situaties. Ook in gemeente Ridderkerk hup een vuurwerkshow en ziezo. Dat verenigingsgedoe blijft steken en deze kant gaat het ook op. Gewoon landelijk een verbod geen alternatief en met een beetje geluk een show. Al had ik nooit vertrouwen erin gehad in dat gedoe.

@Tegendraads gek genoeg hoor je daar niks over. Mis dat ook in stukken of media, hoe zit het met het handhavingsplan? Heb geen enkel idee.

In een nood situatie kan je juist naar een (eerlijke) vergoeding fluiten, dus eigenlijk komt dat ze nog beter uit ook.

Helaas is uit de corona pandemie en haar noodwet veel te leren.

Iemand nog een failliete (horeca) ondernemer? Die gingen gewoon zonder enige/voldoende compensatie dicht.

Laten we hopen dat onze zeer gewaardeerde vuurwerk ondernemers dat lot bespaart blijft.

Maar dit land is al een aantal jaar knetter gekk, ze zijn zelfs in staat om voor Oudjaar een avond klok in te stellen.
En vuurwerk maximaal te controleren door afhaal met QR te verplichten, kan je ook niet over je 25 KG heen gaan.

Alles onder de noemer: het waarborgen van de publieke veiligheid. Niets verbaasd mij meer eerlijk gezegd.

Maar ik wil het niet uit laten draaien op een corona debat dus ik laat de vergelijking hier even bij.

Vuurwerkverkopers krijgen voor de zomer duidelijkheid.

Laten we dit in elk geval hopen, maar bij geen verbod word het knap lastig om je bunkers nog te vullen voor dit jaar.
En wat met de bunker restanten, krijgen ze die compenseert of zijn er importeurs die alles kosteloos retour gaan nemen?

Ook lees ik in het artikel niets over een effectief handhavings plan?

Voorwaarde drie, me dunkt.
Als er dit jaar geen verbod is, en die kans is natuurlijk heel klein, dan zal er minder aanbod zijn (kleiner assortiment en minder voorraad) dan andere jaren maar je hoeft dan niet te vrezen dat er niets te krijgen is. Het zal zeker wel invloed hebben op de prijs als er minder aanbod is en een logisch gevolg dat is dat er minder freakacties zijn.

Wat betreft een handhavingsplan, dat ligt er al lang. Een plan van 56 pagina's als ik me niet vergis wat je samen kunt vatten als "we doen al voldoende aan handhaving en hopen dat mensen elkaar verraden om ons het werk makkelijk te maken". Dat gaat ongetwijfeld met gejuich ontvangen worden en zonder meer goedgekeurd worden want het interesseert ze werkelijk geen ene ruk of er iets te handhaven valt als het verbod er maar doorheen gedrukt wordt. En bijna iedereen heeft wel zo'n zuurpruim in de buurt/straat wonen die geen leven heeft en er voldoening uit haalt om met het vingertje naar anderen te wijzen. Ik denk dan ook dat de politie het druk gaat krijgen met burenruzies en de ziekenhuizen met gebroken wijsvingers.

Als er dit jaar geen verbod is, en die kans is natuurlijk heel klein, dan zal er minder aanbod zijn (kleiner assortiment en minder voorraad) dan andere jaren maar je hoeft dan niet te vrezen dat er niets te krijgen is. Het zal zeker wel invloed hebben op de prijs als er minder aanbod is en een logisch gevolg dat is dat er minder freakacties zijn.

Wat betreft een handhavingsplan, dat ligt er al lang. Een plan van 56 pagina's als ik me niet vergis wat je samen kunt vatten als "we doen al voldoende aan handhaving en hopen dat mensen elkaar verraden om ons het werk makkelijk te maken". Dat gaat ongetwijfeld met gejuich ontvangen worden en zonder meer goedgekeurd worden want het interesseert ze werkelijk geen ene ruk of er iets te handhaven valt als het verbod er maar doorheen gedrukt wordt. En bijna iedereen heeft wel zo'n zuurpruim in de buurt/straat wonen die geen leven heeft en er voldoening uit haalt om met het vingertje naar anderen te wijzen. Ik denk dan ook dat de politie het druk gaat krijgen met burenruzies en de ziekenhuizen met gebroken wijsvingers.

Helaas, je hebt gelijk. 🤬

Back
Bovenaan