[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Tja wat moet ik ervan zeggen.. Ik werk met vergunningen (watersector).. werk veel samen met waterschappen, gemeentes etc. Als ik zie dat de meeste gemeenten het omgevingsloket nog niet eens op orde hebben sinds de start van de omgevingswet. (1 januari 2024) dan zakt mijn hoop wel volledig weg.

Het aanpassen/ maken van algemene regels, aanpassingen van beleid etc ik geloof niet dat dit voor december rond gaat zijn.

En dan nog eens te spreken over het te kort aan vergunningverleners... Ik heb er echt hard hoofd in...

En vergeet ook niet de gemeentes die al aan geven niet eens mee te gaan werken hier aan.

200 kilo voor 30 minuten gaat sowieso een erg traag showtje worden ;)
Daarom zei ik ook MAX....
Dit gaat voor een liefhebber niet de moeite waard zijn.
Als die regels maskt tenminste voor het stoken met een ontheffing niet de moeite waard.
En dan speelt het weer ook nog mee mocht het te slecht weer zijn moet je het vuurwerk weer moeten laten ophalen of terug brengen en de kosten zullen ook niet de moeite waard zijn.
En daarbij moet de als het vuurwerk ol de stooklocatie er is het bewaken tot 24.00 uur dat is voor mij geen oud en nieuw beleving.
Zoals eerder gezegd dit plan gaat nooit werken en is niet haalbaar.

Ik denk 200 kilo per afsteekplek.Als je al een vergunning krijgt.Ook zal transport een dingetje worden, want je kunt het natuurlijk niet met je eigen auto 200 kilo ophalen dat zal je moeten laten bezorgen door een bedrijf wat weer extra geld gaat kosten
1 showtje van 200 kilo voor max 30 minuten gaat erg duur zijn.

Ik was in eerste instantie nog hoopvol op een legale uitweg om vuurwerk af te steken, maar die hoop ben ik inmiddels wel kwijt.
Als ik alleen al kijk naar een mogelijke locatie in de buurt dan weet ik nu al dat die er niet is waar de gemeente of omwonende mee akkoord gaan. Daarnaast al de regeltje en eisen, pfff.... zo jammer allemaal.

Ik denk dat het volgende gezeik we gaan krijgen is, dat er de hele maand december naast het illegale geknal, ook veel cat. 1 wordt afgestoken :)
Wij weten wel dat het cat. 1 is, maar veel mensen niet en die gaan lopen klagen.

Ik was in eerste instantie nog hoopvol op een legale uitweg om vuurwerk af te steken, maar die hoop ben ik inmiddels wel kwijt.
Als ik alleen al kijk naar een mogelijke locatie in de buurt dan weet ik nu al dat die er niet is waar de gemeente of omwonende mee akkoord gaan. Daarnaast al de regeltje en eisen, pfff.... zo jammer allemaal.

Hier heb ik wel een goede/mooie locatie en heb in de gemeente Den Haag nog een kleine hoop dat burgervader v Zanen wél vergunningen zal verlenen.

De rede dat ik het alsnog niet zal doen?

Er lopen te veel malloten rond en ik ben straks verantwoordelijk, ook als een ander zich misdraagt op mijn aangewezen plekkie.
En je kan ze ook niet wegsturen want dan krijg je zo maar een knal voor je kop met dat soort lui.

Afgelopen O&N was ik lekker aan het stoken en iedereen had zijn kruit natuurlijk allang verschoten dus ik kreeg steeds meer 'publiek'. (tuig)

Maar iemand vond het rond een uur of 02:00 ook wel 'leuk' om eens over mijn reeds ontstoken compound te springen, want ja dat is stoer...
Dit is geen grap, dit is echt gebeurt.

Hij tikte vervolgens met zijn voet een lancerende bombette aan en die vloog zo bij de buurman tegen zijn pui.
Gelukkig geen schade verder voor die buurman, wel jammer dat de bombette niet die mafkees z'n broekspijp invloog.

Was voor mij reden genoeg om te zeggen: zo jongens dat was de collectie, fijne avond.

Terwijl ik nog makkelijk door had kunnen gaan.

Maar met vuurwerk maak ik geen grappen en dan is veiligheid absoluut regel nummer één.

Ik denk dat het volgende gezeik we gaan krijgen is, dat er de hele maand december naast het illegale geknal, ook veel cat. 1 wordt afgestoken :)
Wij weten wel dat het cat. 1 is, maar veel mensen niet en die gaan lopen klagen.

Ja 100 % !

Ik schreef het al eens eerder: afgelopen December, pak hem beet een week voor Kerst.

Ik vond het leuk om wat cat.1 van de Action & Aldi af te steken in de tuin.
Zo kon ik ook even de remote testen wat betreft afstand en dergelijke.

De buurman kon het echter niet waarderen en gebood mij er mee op te houden.
Ik antwoordde: nee, het is gewoon legale cat.1 en wat ik doe mag.

De eikel ontplofte in totale woede en wilde letterlijk op de vuist.

Heb er toen maar voor gekozen om naar binnen te gaan omdat ik wist dat ik met Oudjaar een flinke collectie ging stoken.
En ik wilde dus geen gezeur daarvoor hebben omwille van cat.1, ik heb het maar aan mijn neefjes meegegeven.

Zijn laatste woorden waren: als je nog één vuurpijl afsteekt zal ik je...

Wat ik afstak waren Silverjet Fountains en Knetterkings. :bonk:

Als dat zijn laatste woorden waren dan heb je hem dus wel stevig aangepakt :P

🤣

Ik had niks liever gewild maar ik had mijn vrijheid & handjes nog nodig om al die compounds te sjouwen.
Het was waarschijnlijk de laatste keer ongehinderd en vrij cat.2 stoken dus dat wilde ik koste wat kost niet laten verpesten.

Je kan er iig op wedden dat ik dit jaar maximaal zal treiteren stoken met cat.1 zodra het weer in de Action en zo ligt.

🤣

Ik had niks liever gewild maar ik had mijn vrijheid & handjes nog nodig om al die compounds te sjouwen.
Het was waarschijnlijk de laatste keer ongehinderd en vrij cat.2 stoken dus dat wilde ik koste wat kost niet laten verpesten.

Je kan er iig op wedden dat ik dit jaar maximaal zal treiteren stoken met cat.1 zodra het weer in de Action en zo ligt.
Misschien even een stookmeeting houden :)

Omdat ik zo droevig werd van dit onderwerp heb ik mij sinds 1 jan dit jaar totaal niet beziggehouden met het verbod. Nu ben ik online na een tijd om te kijken of freakshops open zijn en zie niks. Kan iemand mij kort informeren wat de status is?

Hier heb ik wel een goede/mooie locatie en heb in de gemeente Den Haag nog een kleine hoop dat burgervader v Zanen wél vergunningen zal verlenen.

De rede dat ik het alsnog niet zal doen?

Er lopen te veel malloten rond en ik ben straks verantwoordelijk, ook als een ander zich misdraagt op mijn aangewezen plekkie.
En je kan ze ook niet wegsturen want dan krijg je zo maar een knal voor je kop met dat soort lui.

...........

Los van jouw verhaal he. Wat nu als je een vergunning aanvraagt en deze wordt afgewezen. Dan heb je wel al je gegevens en plannen kenbaar gemaakt in het "systeem" van de gemeente. Dikke kans dat ze dan nog even een bezoekje komen brengen.....

Ik zou er maar vanuit gaan dat het klaar is... En heel het verenigingen verhaal zal wel zo omslachtig worden gemaakt dat het al niks meer aan is om er aan te beginnen.

Omdat ik zo droevig werd van dit onderwerp heb ik mij sinds 1 jan dit jaar totaal niet beziggehouden met het verbod. Nu ben ik online na een tijd om te kijken of freakshops open zijn en zie niks. Kan iemand mij kort informeren wat de status is?
In het feitentopic staat alles aardig op een rijtje https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...status-vuurwerkverbod-hulp-i-s-m-hvlv.1801872

Korte samenvatting:
- 1 augustus gaat de wet in (zo goed als zeker)
- De ontheffing voor verenigingen is een onwerkbaar lachertje
- De compensatie voor de importeurs lijkt redelijk goed te komen, de kleinere ondernemers krijgen een zakcentje.
- Handhaving blijft zoals het is alleen verwachten ze nog meer dat mensen elkaar gaan verraden.
- De illegale handel zal flink toenemen.
- Het zal nog drukker worden in België en Duitsland (volgens het handhavingsplan zijn er al voldoende grenscontroles)

Met alle plezier ;)

Mocht het nodig zijn hoor je me! :thumbsup:

Er zijn mondjesmaat wel wat freakshops open (sommige alleen cat.1) maar ik denk dat je er verstandig aan doet om je pijlen (pun intended) op BE/DE te richten dit jaar.

Helaas kan niemand het mooier maken voor je.

Kruitvriend @Knettermans heeft wel een redelijke opsomming:

In het feitentopic staat alles aardig op een rijtje https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...status-vuurwerkverbod-hulp-i-s-m-hvlv.1801872

Korte samenvatting:
- 1 augustus gaat de wet in (zo goed als zeker)
- De ontheffing voor verenigingen is een onwerkbaar lachertje
- De compensatie voor de importeurs lijkt redelijk goed te komen, de kleinere ondernemers krijgen een zakcentje.
- Handhaving blijft zoals het is alleen verwachten ze nog meer dat mensen elkaar gaan verraden.
- De illegale handel zal flink toenemen.
- Het zal nog drukker worden in België en Duitsland (volgens het handhavingsplan zijn er al voldoende grenscontroles)

Wel was/is @HVLV bezig met een laagdrempelige manier mbt verenigingen.
Hoe dit er precies uit gaat zien zal de tijd leren.

Los van jouw verhaal he. Wat nu als je een vergunning aanvraagt en deze wordt afgewezen. Dan heb je wel al je gegevens en plannen kenbaar gemaakt in het "systeem" van de gemeente. Dikke kans dat ze dan nog even een bezoekje komen brengen.....

Het ligt er aan wat je allemaal moet overhandigen bij die aanvraag.

Als je precies moet vertellen wat je waar en wanneer gaat kopen dan is dat zeker wel een dingetje ja.

Tevens kun je in hoger beroep tegen de eventuele afwijzingen.
Waarom afwijzingen en niet afwijzing? Omdat je zo veel aanvragen kan doen als je wilt en het hoeft niet eens in je eigen gemeente.

Ik denk dat het systeem behoorlijk overbelast zal zijn dus een bezoekje zie ik niet snel gebeuren overigens.
Ligt natuurlijk wel aan wat je (online) deelt en je justitiële geschiedenis.

Maar de hele wet en alles eromheen valt gewoonweg niet te handhaven.

Zoals hierboven genoemd zullen er ook veel meer meldingen binnen komen door cat.1 afstekers.

Ik zou er maar vanuit gaan dat het klaar is... En heel het verenigingen verhaal zal wel zo omslachtig worden gemaakt dat het al niks meer aan is om er aan te beginnen.

Grootste drempel met de info die we nu hebben is het verzekering verhaal.
Verder deel ik wel je mening en zou ik er ook niet aan beginnen tenzij er een heel goed initiatief wordt opgezet door @HVLV

Ja je kan een kut burgermeester hebben die bij voorbaat al nee zegt.
Maar een plekkie vinden en een inschrijving is mijn inziens niet zo heel ingewikkeld.

Toch zou ik door de verzekering eis er niet zomaar aan beginnen, zie mijn bovenstaande verhaal van malloten in de buurt.

Back
Bovenaan