[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Volgens mij komen die uitspraken en het propageren voor een verbod van de vertegenwoordigers van de politie en politievakbond zonder dat daar degelijke ruggespraak over is geweest met de mensen die ze vertegenwoordigen. Het kan geen toeval zijn dat ik nog nooit van een agent zelf heb gehoord dat hij vóór een verbod is, wel dat ze klaar zijn met het gedrag van sommige groepen. De mensen die het echt werk doen en zich op straat begeven zien weldegelijk wat het echte probleem is en beseffen dan ook dat het verbod daarbij niet gaat helpen.

Klopt, een vriend van mij is agent en hij gaf aan dat er op hun (landelijke) intranet een mededeling is geweest wat het standpunt vd politie is (pro verbod) en dat die mening landelijk in de media zou komen. Hij gaf aan dat er enorm veel reacties kwamen van (straat)agenten die het absoluut niet eens waren met die mededeling en aangaven dat een verbod averechts werkt.

Er is binnen de politie GEEN ruggespraak geweest met de werknemers buiten het management om, hun mening is nooit gevraagt en ze zijn nooit op de hoogte gesteld dat er uberhaupt een landelijke mening gevormd zou worden.

Laatst bewerkt:
Lekkere uitslag hoor.....voor wat het waard is.... @HVLV

60% zal wel lekker zijn, allemaal nog een aantal keer klikken (had begrepen dat het meerdere keren kon door geschiedenis cookies te verwijderen)

Volgens mij komen die uitspraken en het propageren voor een verbod van de vertegenwoordigers van de politie en politievakbond zonder dat daar degelijke ruggespraak over is geweest met de mensen die ze vertegenwoordigen. Het kan geen toeval zijn dat ik nog nooit van een agent zelf heb gehoord dat hij vóór een verbod is, wel dat ze klaar zijn met het gedrag van sommige groepen. De mensen die het echt werk doen en zich op straat begeven zien weldegelijk wat het echte probleem is en beseffen dan ook dat het verbod daarbij niet gaat helpen.
Zeker. Dat zie je altijd. Er is een enorme kloof tussen het establishment en het volk, op bijna alle politieke themas. Dat is binnen de politie niet anders.

Wat ik mij afvraag van mensen die voor een totaal verbod zijn het liefst willen dat oudejaarsavond net zoals rustig wordt als een doorsnee avond zoals gister of ergens in juni met nul komma nul vuurwerk of dat ze naïef denken dat zonder consumenten vuurwerk de problematiek verholpen gaat worden.
De meeste mensen denken niet zo ver vooruit, of zo principieel. Ze reageren op berichtgeving. Het beeld wordt geschetst dat er veel problemen zijn met vuurwerk, dus denken veel mensen dat dat met een verbod opgelost is. Verbieden helpt natuurlijk niets, dat hebben we ook al 500x gezien met andere dingen. Maar dat maakt dus niet uit. In ieder geval hebben zij geen beeld bij hoe het wel zou moeten zijn.

Wat ik mij afvraag van mensen die voor een totaal verbod zijn het liefst willen dat oudejaarsavond net zoals rustig wordt als een doorsnee avond zoals gister of ergens in juni met nul komma nul vuurwerk of dat ze naïef denken dat zonder consumenten vuurwerk de problematiek verholpen gaat worden.
De voorstanders kun je in 2 groepen verdelen:
- De principiële moraalridders die zelf niet van vuurwerk houden en anderen niets gunnen.
- De mensen die zich storen aan de overlast van zwaar vuurwerk, vandalisme en vroegtijdig afsteken. Deze groep is door de media getraind om een verband te leggen tussen deze overlast en een vuurwerkverbod. Als ze er over na zouden denken (rationeel) dan zou het grootste deel geen voorstander zijn maar het zelf nadenken is uitgeschakeld door de media.

Er zullen genoeg mensen zijn die in de eerste instantie voor een verbod stemmen en er daarna pas achter komen dat de oud&nieuw-traditie geen ruk meer aan is en de problemen die er voor het verbod waren er nog steeds zijn.

Er zullen genoeg mensen zijn die in de eerste instantie voor een verbod stemmen en er daarna pas achter komen dat de oud&nieuw-traditie geen ruk meer aan is en de problemen die er voor het verbod waren er nog steeds zijn.
Het zal je misschien verbazen maar er zijn mensen die oprecht denken dat het nu ineens stil zal zijn, dat er heel het jaar geen vuurwerk meer te horen is, dat alles ineens opgelost is. Zo is het namelijk gebracht, niet letterlijk maar door telkens bij ieder probleem, groot uitgelicht in een artikel, te benoemen dat er toch echt een vuurwerkverbod nodig is om het op te lossen. Die mensen zou je op dezelfde manier zelfs wijs kunnen maken dat de aarde toch plat is of dat friet uit een airfryer lekker is.

Ik ben al meer dan een jaar lid van een Facebook groep in mijn gemeente waar vuurwerkoverlast gemeld kan worden. Als je de berichten daar leest zie je heel duidelijk dat mensen het verband tussen Nederlands consumentenvuurwerk en illegaal vuurwerk (waar de meeste overlast van komt) totaal niet begrijpen.
Het overgrote deel van de leden in deze groep ( momenteel 995 leden) zijn puur tegen vuurwerk in welke vorm dan ook, dit vaak gekoppeld aan profielfoto's met hondjes, paarden, katten etc etc. en het eeuwige gehuil dat het zo zielig is voor alle diertjes.

Als je ook ziet hoe er gereageerd wordt op een enkele knal van een singleshot vallen je ogen bijna uit je hoofd van verbazing. (ik weet inmiddels een aantal leden te wonen door hun postgedrag met foto's etc en we hebben dit afgelopen zomer getest met 1 enkele singleshot en 1 enkele 40 grams pijl uit België op de verjaardag van het zoontje van mijn maat). Deze mensen schreeuwen moord en brand en praten over bommen en zwaar illegaal vuurwerk bij het ontsteken van eerder genoemde stukken vuurwerk.

Overigens is het ook leuk om te zien dat er letterlijk 20 van de 995 leden zeer intensief reageren in de groep en werkelijk ieder piepklein knalletje of fluitje melden, zelfs van dorpen kilometers verderop, dat ze de knal ook hebben gehoord. Deze mensen maken elkaar compleet gek en de meeste hebben werkelijk het idee dat bij een verbod het doodstil zal zijn in Nederland.

Door de mogelijkheid om anoniem te posten in deze groep kan ik af en toe ook een prikkelend berichtje plaatsen in het kader van "verbod gaat misschien niet door" of "gemeente heeft geen capaciteit om op vuurwerk overlast meldingen te handhaven" en als je ziet hoe daar dan op gereageerd wordt....
Deze mensen voeren een daadwerkelijke Jihad uit in hun besloten groepje. Totaal niet voor rede vatbaar en als iemand durft te zeggen dat er een traditie afgepakt wordt of dat een melding van 1 van de hardcore posters ontkracht wordt door een lid wat in hetzelfde dorp woont waar de melding voor is gemaakt, worden deze mensen gelijk uit de groep verwijderd.

Zeker. Dat zie je altijd. Er is een enorme kloof tussen het establishment en het volk, op bijna alle politieke themas. Dat is binnen de politie niet anders.

Dit kan ik bevestigen. In mijn omgeving(buren en vriendengroep) meerdere agenten. Geen van alle tegen vuurwerk. Zijn het totaal niet eens met hoe het gaat en de signalen die de 'vertegenwoordigers' van de politie afgeven aan de media en politiek omtrend het verbod.

Ik ben al meer dan een jaar lid van een Facebook groep in mijn gemeente waar vuurwerkoverlast gemeld kan worden. Als je de berichten daar leest zie je heel duidelijk dat mensen het verband tussen Nederlands consumentenvuurwerk en illegaal vuurwerk (waar de meeste overlast van komt) totaal niet begrijpen.
Het overgrote deel van de leden in deze groep ( momenteel 995 leden) zijn puur tegen vuurwerk in welke vorm dan ook, dit vaak gekoppeld aan profielfoto's met hondjes, paarden, katten etc etc. en het eeuwige gehuil dat het zo zielig is voor alle diertjes.

Als je ook ziet hoe er gereageerd wordt op een enkele knal van een singleshot vallen je ogen bijna uit je hoofd van verbazing. (ik weet inmiddels een aantal leden te wonen door hun postgedrag met foto's etc en we hebben dit afgelopen zomer getest met 1 enkele singleshot en 1 enkele 40 grams pijl uit België op de verjaardag van het zoontje van mijn maat). Deze mensen schreeuwen moord en brand en praten over bommen en zwaar illegaal vuurwerk bij het ontsteken van eerder genoemde stukken vuurwerk.

Overigens is het ook leuk om te zien dat er letterlijk 20 van de 995 leden zeer intensief reageren in de groep en werkelijk ieder piepklein knalletje of fluitje melden, zelfs van dorpen kilometers verderop, dat ze de knal ook hebben gehoord. Deze mensen maken elkaar compleet gek en de meeste hebben werkelijk het idee dat bij een verbod het doodstil zal zijn in Nederland.

Door de mogelijkheid om anoniem te posten in deze groep kan ik af en toe ook een prikkelend berichtje plaatsen in het kader van "verbod gaat misschien niet door" of "gemeente heeft geen capaciteit om op vuurwerk overlast meldingen te handhaven" en als je ziet hoe daar dan op gereageerd wordt....
Deze mensen voeren een daadwerkelijke Jihad uit in hun besloten groepje. Totaal niet voor rede vatbaar en als iemand durft te zeggen dat er een traditie afgepakt wordt of dat een melding van 1 van de hardcore posters ontkracht wordt door een lid wat in hetzelfde dorp woont waar de melding voor is gemaakt, worden deze mensen gelijk uit de groep verwijderd.

Ik ben lid van dezelfde groep,en het is inderdaad fantastisch om te zien dat de hele groep gedragen word door een paar personen.
En het mooie is ook dat deze personen soms anoniem reageren,maar door de manier van schrijven weet je gewoon wie het zijn.

En is gewoon echt zo belachelijk dat er dan gemeld word dat er zware bommen afgestoken word in de wijk.
Ik woon zelf ook in die wijk en ik hoor niks...
Deze mensen willen zelfs hun hondenbelasting terug omdat ze zogezegd het hele jaar door de hond niet uit kunnen laten,en er niks aan gedaan word.

Man man wat zullen deze mensen van een koude kermis thuis komen, als bij een verbod blijkt dat er nog steeds vuurwerk afgestoken word...want cat 1 verdwijnt niet en dat zijn ook bommen...

Ik ben lid van dezelfde groep,en het is inderdaad fantastisch om te zien dat de hele groep gedragen word door een paar personen.
En het mooie is ook dat deze personen soms anoniem reageren,maar door de manier van schrijven weet je gewoon wie het zijn.

En is gewoon echt zo belachelijk dat er dan gemeld word dat er zware bommen afgestoken word in de wijk.
Ik woon zelf ook in die wijk en ik hoor niks...
Deze mensen willen zelfs hun hondenbelasting terug omdat ze zogezegd het hele jaar door de hond niet uit kunnen laten,en er niks aan gedaan word.

Man man wat zullen deze mensen van een koude kermis thuis komen, als bij een verbod blijkt dat er nog steeds vuurwerk afgestoken word...want cat 1 verdwijnt niet en dat zijn ook bommen...
Zulke stumpers halen hun levensvreugde uit het zeiken over anderen en hebben er doorgaans geen enkel besef van dat ze zelf ook wel eens overlast veroorzaken met een feestje of verbouwing bijvoorbeeld. Het enige wat je kan doen is ze zoveel mogelijk negeren want ze zijn mateloos irritant en en dwingen je bijna om met ze in discussie te gaan wat zinloos is omdat ze zo vooringenomen zijn dat ze niet open staan voor de mening of het perspectief van een ander.

Nu ik dit zo zit te typen realiseer ik me dat ik een doorsnee gl/pvda of pvdd aanhanger aan het typeren ben 😅

Zulke stumpers halen hun levensvreugde uit het zeiken over anderen en hebben er doorgaans geen enkel besef van dat ze zelf ook wel eens overlast veroorzaken met een feestje of verbouwing bijvoorbeeld. Het enige wat je kan doen is ze zoveel mogelijk negeren want ze zijn mateloos irritant en en dwingen je bijna om met ze in discussie te gaan wat zinloos is omdat ze zo vooringenomen zijn dat ze niet open staan voor de mening of het perspectief van een ander.

Nu ik dit zo zit te typen realiseer ik me dat ik een doorsnee gl/pvda of pvdd aanhanger aan het typeren ben 😅
Het type argument tegen vuurwerk ‘Mijn hond is bang want er gaan bommen af’ dan weet je dat er geen inhoudelijk discussie valt te voeren. Die mensen zien het liefst ook knalerwten verboden worden.

60% zal wel lekker zijn, allemaal nog een aantal keer klikken (had begrepen dat het meerdere keren kon door geschiedenis cookies te verwijderen)
Dat is nu al 61% :p

Die mensen zou je op dezelfde manier zelfs wijs kunnen maken dat de aarde toch plat is of dat friet uit een airfryer lekker is.
Ja en global warming op de aarde die plat is, komt omdat wij met die platte aarde, bewaard worden in een heule grote airfryer van aliens,das de schuld van de aliens en hun mega airfryer 😂🤔:p

Het leuke is ook dat zulke zelfde figuren nu uit hun vel springen omdat honden uitlaat plaatsen en bossen worden verboden voor honden ivm het milieu en stikstof 🤣
Je moet de reacties is horen: niet normaal dat men voor zulk fabels honden verbied in bossen,enz enz.

Dat terwijl de illusie dat met een totaalverbod het overal stil zal zijn en er niet meer gesloopt en gereld zal worden met vuurwerk,eigenljk exact t zelfde is.

Ook een nepreden,waar totaal niet uit zal komen wat sommige die in fantasialand leven,van zeggen dat dat wel gaat werken,ofwel het zijn beide drogredenen.

Maar van mij mogen ze,als is t alleen maar om er een hoop van die jankende figuren goed op de tenen te trappen,nog wel even doorgaan met nieuws over waar je straks nog meer niet met je hond het bos in mag 😂
Weet men ook is wat het is om iets niet meer te mogen vanwege een nepreden :thumbup:
(of zouden zulke te dom zijn om dat verband te leggen ? )
Zulke stumpers halen hun levensvreugde uit het zeiken over anderen en hebben er doorgaans geen enkel besef van dat ze zelf ook wel eens overlast veroorzaken met een feestje of verbouwing bijvoorbeeld.
Zulke stumpers halen hun levensvreugde uit het zeiken over anderen en hebben er doorgaans geen enkel besef van dat ze zelf ook wel eens overlast veroorzaken met een feestje of verbouwing bijvoorbeeld.

Zonder er teveel heisa over te willen maken,hoe vaak je niet in de schijt trapt van andermans "lieve hondje" ,of wakker word van blaf aanval nr zoveel midden in de nacht,als t kreng word uitgelaten,soms heb ik wel is neiging om ze "te helpen" met een bus purschuim of een ketting met slot,dan is t klaar.
Maar dat mag je niet zeggen of denken,want dan ben je geen dierenvriend :frusty::d

Het vuurwerkverbod is weer een stap dichterbij.

Het vuurwerkverbod is weer een stap dichterbij. © RR

IMG_2534.jpeg

Want voordat het vuurwerkverbod daadwerkelijk van kracht is, moeten er nog een aantal stappen worden gezet. Het wetsvoorstel van GL/PvdA en de Dierenpartij is weliswaar aangenomen, maar partijen als de VVD en CU stelden enkele voorwaarden: zodra die door het kabinet zijn vervuld, willen zij het wetsvoorstel nog een keer beoordelen in de Tweede en Eerste Kamer.

Een van die voorwaarden is een handhavingsplan voor de politie. Dat plan lag er voor de jaarwisseling, maar een groot deel van de Tweede Kamer vraagt zich af of dit wel voldoende is toegepast, nu het geweld tegen hulpverleners en agenten tijdens de jaarwisseling weer toenam.

Meerderheid in Kamer voor vuurwerkverbod, ook NSC is voor

Meer geweld tegen hulpverleners​

In een totaalbeeld van de jaarwisseling schetste demissionair minister Foort van Oosten (Justitie) dat er 406 politieagenten slachtoffer werden van agressie en geweld. „111 personen meer dan tijdens de vorige jaarwisseling”, voegde hij daaraan toe. Bij personen met een andere publieke taak, zoals boa’s, brandweer of zorgpersoneel ging het om 122 slachtoffers.

’Pittige uitdaging’ om vuurwerkverbod komende oud & nieuw al in te laten gaan: ’Er moet nog heel veel werk worden verzet’

Jongens steken vuurwerk af tijdens oudjaarsnacht op straat in een Rotterdamse woonwijk.
Een tweede voorwaarde is dat vuurwerkshows, met bijvoorbeeld fonteinen en cakes, mogelijk moeten blijven voor buurtverenigingen. Inmiddels heeft verantwoordelijk staatssecretaris Thierry Aartsen (Milieu) een plan daarvoor uitgewerkt, maar burgemeesters in het hele land stellen nu al vraagtekens bij de uitvoerbaarheid en verantwoordelijkheid die zij krijgen om vergunningen te verlenen.

Compensatie vuurwerksector​

De laatste voorwaarde is de compensatie van de vuurwerksector. Aartsen sprak eerder van een „nette compensatie”, maar vooralsnog is er geen akkoord met de branche. Een Kamermeerderheid van D66, GL/PvdA, CDA, Denk, SGP, Dierenpartij, CU, 50Plus en Volt voert de druk op het vuurwerkverbod ’ruim voor de volgende jaarwisseling’ afgerond te hebben.

Politie en bestuurders denken aan vergaande maatregelen om van oud en nieuw weer ’normaal’ feest te maken: ’Alleen een vuurwerkverbod is niet genoeg’

De brandweer wordt op de Schependreef in Den Haag tijdens de jaarwisseling bekogeld met vuurwerk. Daardoor kon een brandende auto niet worden geblust.
Makkelijk wordt dat niet. De ideeën van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de branche lopen nogal uiteen. Waar de vuurwerkbranche de compensatie vorig jaar op 895 miljoen euro inschatte, rekende toenmalig staatssecretaris Chris Jansen op een bedrag tussen de 100 en 150 miljoen euro bij een verbod in 2025.

’Pittige uitdaging’​

Als het verbod in 2026 ingaat, zou de zogeheten nadeelcompensatie volgens het kabinet op 50 miljoen euro liggen. De vuurwerkbranche vindt dat bedrag veel te laag. Zo zouden kosten als de vuurwerkopslag in bunkers niet zijn meegenomen en wordt er onvoldoende rekening gehouden met in hoeverre elke verkoper financieel afhankelijk is van de vuurwerkverkoop.

Aartsen moet het geld van minister Heinen (Financiën) binnen zijn eigen begroting vinden. De Kamer en initiatiefnemers voor het verbod GL/PvdA en PvdD hebben in het wetsvoorstel geen geld vrijgemaakt voor compensatie.

’Pittige uitdaging’ om vuurwerkverbod komende oud & nieuw al in te laten gaan: ’Er moet nog heel veel werk worden verzet’

Jongens steken vuurwerk af tijdens oudjaarsnacht op straat in een Rotterdamse woonwijk.
Vanwege de gestelde voorwaarden houdt Aartsen een kleine slag om de arm of het vuurwerkverbod komende jaarwisseling wel in kan gaan. „Dat is wat mij betreft haalbaar”, zei de VVD’er onlangs over deze ’pittige uitdaging’. Maar: „De Kamer heeft best een complexe opdracht aan het kabinet gegeven. Er moet nog heel veel werk verzet worden.”

Back
Bovenaan