Sinterklaas

Wij vieren het elk jaar uitgebreid met de familie van mijn moeders kant. Iedereen koopt dan cadeautjes voor iedereen van max 5 euro, wat nog best lastig is! Aangezien we met zo'n 15-20 mensen zijn kan je je voorstellen dat er behoorlijk wat cadeaus zijn die allemaal uitgepakt moeten worden. De cadeaus worden ook nog eens één voor één uitgepakt, dit duurt dus altijd wel een aantal uurtjes.

Mijn neefje gelooft er nog in dus die stoken we natuurlijk altijd een beetje op:). Ieder jaar zorgen we ervoor dat de buren op de raam bonken zodat wij vervolgens met een paar man gaan kijken, zodat we snel de cadeaus uit de auto's kunnen halen en verbaasd weer terug naar binnen gaan met de cadeaus die zwarte piet buiten heeft laten staan:p. Zo simpel eigenlijk hé.

vroeger ook altijd gevierd tot me broertje er ook niet meer in geloofde :p
dit jaar vier ik het bij mijn vriendin met de familie. gewoon een lootje trekken en iets kleins kopen. verder geen suprise er bij enzo.

ook werd ik helemaal blij dat ik vanmiddag zag dat het sinterklaas journaal vanaf komende woensdag weer op tv komt :p

Zo doen wij het ook. Gewoon lootjes trekken en dan wat voor elkaar kopen, het hoeft niks groots te zijn.

Blijft altijd leuk en ik moet zeggen dat ik er elk jaar toch wel weer zin in heb.

Wij doen het nog volop terwijl niemand van me familie er nog in geloofd.
Bij mijn moeder kant en haar vriend suprises, cadeutjes opnde dag zelf en leuk met ons nichtje we maken er altijd een gezellige avond van.
wij zien onze familie niet zo vaak dus het is voor ons een echt familie feest!

Bij mijn vader meestal zo een dag in het weekend bij elkaar en de cadeutjes uitpakken.et
Dan meestal nog wat praten en zo maar daar i het nooi zo sfeervol omdat het van me moeders kant ik ons huis wordt gevierd!

Bijme moeder wordt het altijd wel 3u snachts ofzo wat ik toch best leuk vindt een keertje met de famillie
Vuurwerk ontbreekt er op die avond ook niet aan evenals de pepernoten , chocolade muten, gevulde spekulaas en .. Chocomel!

Verder kan ik me er van herrinere dat ik het heel spanend vondt als de sint op school kwam enzo maar eigenlijk ben ik er op mijn vijfde al achter gekomen door slim nadenken maar me moeder heeft een smoes bedacht toen geloofde ik er weer in .
Toen begon ik het rond me 6de een beetje rar te vinden en dacht ik nee hij komt niet door de schoorsten enzo:p
Hierbij mijn Sinterklaas(journaal)verhaal

Sinterklaas doen wij al heel lang niet meer vieren.
Sinterklaasavond is bij ons dus ook gewoon een normale avond zoals de andere avonden.
Beetje jammer, maarja!
Het is niet altijd feest.

Vandaag hebben we de intocht van sinterklaas hier gekomen en afgelopen week het sinterklaas journaal:P Erg leuk:D Die oude tijden herleven xD Hoor je ineens van je ouders dat je al eens op z'n schoot heb gevonden etc...Allemaal boeiende dingen die ik me amper kon herinneren...Ik ga dit jaar gewoon zolang doorzeuren tot ik wat krijg van Sinterklaas:) (me ouders ofzo) hihi xD IK wil t gevoel gewoon weer hebben:P

e0qyco.jpg

onduidelijk helaas.. Ik en een vriend waren vandaag verdwaald in ons mooie Almelo (onbekende straatjes in andere wijken), en na de verdwaling gingen we de stad in.. en zie wie er voor ons reed :)

NIJMEGEN - Nijmeegse ouders hebben geschokt gereageerd op het sinterklaaslied 'Zwarte P, Witte L' dat zaterdag tijdens de intocht van de Goedheiligman werd gezongen. Het suggestieve refrein van het lied is in het verkeerde keelgat geschoten, schrijft het AD.

Door de speakers schalde: 'Ik ben een Zwarte P. en heb een witte L., en als je die niet lust, je moeder lust hem wel'. Geralda Rubens van Stichting Intocht Sint Nicolaas Nijmegen meent dat die tekst helemaal niet schunnig is. ,,Welnee, dat vinden de ouders misschien, maar je denkt toch niet dat kinderen hier een probleem mee hebben. Die kunnen nog nauwelijks 'Sinterklaas kapoentje' meezingen,'' reageert Rubens gelaten.
Dat ouders wel degelijk geschrokken reageerden, betwijfelt ze. ,,De gemeente belde ons vanochtend al of er boze vaders of moeders gebeld hadden. Nou, nee dus.''

Op de website van de De Gelderlander en op Youtube wordt door sommige ouders echter wel boos gereageerd. ,,Walgelijk,'' zo schrijft Dolf uit Nijmegen die met zijn kinderen langs de kant op de stoomboot stond te wachten. ,,Komt de beste man dit ook even uitleggen aan mijn twee kinderen?''

Kopie
Piet van Vliet, de man die het ten gehore bracht, snapt ook niet waar ouders zich boos over maken. ,,Het is geen dubbelzinnig lied. Het gaat gewoon over chocoladeletters,'' aldus de entertainer. Toch begrijpt hij wel dat hij niet veel geboekt wordt op de basisscholen de komende periode. ,,Het is niet zo'n meezinger voor kleine kinderen.''
Het lied van Piet van Vliet is een kopie van de carnavalskraker Zachte G, Harde L van Jos van Oss. De tekst van het Sinterklaaslied is helemaal aangepast op het kinderfeest van 5 december. Eric Voors, secretaris van de stichting Vrienden van Sinterklaas, stelt dat het optreden 'echt niet kan'.

Sinterklaasweetjes

Welke beroemde mensen hebben al ooit Sinterklaas gespeeld? Heeft Sinterklaas ook een huis in België en Nederland? Waarom gebruikt men een roe? Wat heeft Sinterklaas met de Kerstman te maken? Sinds wanneer bestaat de chocoladeletter? Wie was Zwarte Piet? Vanwaar komt het gebruik van de surprise? Op deze en nog veel meer vragen krijgt u hieronder een antwoord.

Beroemde Sinterklazen en Zwarte Pieten
■Piet Römer, de acteur die inspecteur De Cock, met C-O-C-K, speelt, was vroeger een graag geziene Hoofdpiet tijdens de intrede van Sinterklaas. Zestien jaar lang kroop hij ieder najaar in zijn pietenpakje. Tot er onenigheid ontstond omdat zijn kleinzoon geen hulppiet mocht zijn. Toen hing Piet Römer zijn Hoofdpietkleren aan de haak.
■In Antwerpen kruipt al enkele jaren Jan Decleir in de huid van Sinterklaas tijdens de blijde intrede met de Flandriaboot. Hij speelt ook Sinterklaas in de films "Het Paard van Sinterklaas" en " Waar is het Paard van Sinterklaas?"

Vijf of zes december?
In Nederland wordt Sinterklaas gevierd op vijf december, in België in de nacht van vijf op zes december. Vanwaar dit verschil? Daarvoor moeten we ver in de tijd teruggaan. Vroeger begon de nieuwe dag om 6 uur 's avonds. Sinterklaas werd toen dus op zes december gevierd. Vermits nu de nieuwe dag om 12 uur 's nachts begint, is het in Nederland nog vijf december wanneer het pakjesavond is. In België komt de Sint in de nacht van vijf op zes december en ontdekken de kindjes hun pakjes op zes december 's morgens.

Zes december
Zes december is niet de geboortedag maar wel de sterfdag van Nicolaas. Een jaar na zijn dood werd Nicolaas heilig verklaard en van toen af mocht hij zichzelf Sint Nicolaas noemen. Later werd het verbasterd tot Sinterklaas.

Spanje of Turkije?
Sinterklaas is helemaal niet in Spanje geboren. Nicolaas werd geboren rond het jaar 270 in de provincie Lycië in Turkije. Het feit dat de Sint vaak met Spanje werd geassocieerd, zou voortkomen uit het feit dat veel luxegoederen uit Spanje kwamen.

De roe
Een roe is een soort kleine bezem van takjes die aan elkaar werden vastgebonden met een touwtje. De roe werd gebruikt om de schoorsteen proper te vegen alvorens de pakjes naar beneden te gooien. En vermits Zwarte Piet die roe altijd bij zich had, kon die meteen ook gebruikt worden om stoute kinderen een fiks pak op hun billen te geven wanneer ze dit verdienden.

De outfit van Sinterklaas
Sinterklaas draagt een mijter, een mantel en een staf omdat hij een katholieke bisschop is. Hij is wel de enige waarvan de mijter en de mantel rood mogen zijn, de kleur van liefde en liefdadigheid. Nog een voorrecht van de Sint is dat zijn staf een grotere krul mag hebben. De tabberd is de paarse rok die de Sint onder zijn mantel draagt en niet de mantel zelf zoals wel eens wordt gedacht.

Speculaas, marsepein en taai-taai poppen
Speculaas en marsepein waren vroeger liefdessnoepjes. Was een jongen verliefd op een meisje, dan kreeg ze een figuurtje in één van deze twee lekkernijen. Vaak was het een ventje of een hartje. Wanneer het meisje de jongen niet mocht, brak ze het figuurtje in twee. Vandaar ook de uitdrukking "iemand zijn hart breken". Een taai-taaipop werd dan weer cadeau gedaan aan iemand die je echt niet mocht. Het uitstrooien van snoepgoed zou teruggaan op het zaaien.

De chocoladeletters
Op het eind van de 19de eeuw werd de chocoladeletter in de fabriek gemaakt. Het lettertype gebruikt voor de chocoladeletter is de Egyptienne, een populair lettertype uit die tijd. Het is ook een heel handig type voor chocoladeletters omdat er geen dunne kanten aan zijn. Zo blijft de chocoladeletter beter heel! Ieder jaar worden er zo'n 12 tot 14 miljoen gerpoduceerd waarvan zo'n 65 % uit melkchocolade. Sommige letters worden minder gemaakt dan andere om verschillende redenen. De I bijvoorbeeld omdat ze te dun is, de T omdat ze maar een klein verbindstukje heeft en dus broos is en letters als de Q, de X en de Y omdat ze in Nederlandse woorden weinig voorkomt.

Sinterklaas, Wodan en paard
Sinterklaas wordt vaak geassocieerd met de Germaanse oppergod Wodan. Zo reed Wodan ook op een wit paard, met acht poten weliswaar, over de wolken waar hij kwistig smeet met donder en bliksem. Sinterklaas rijdt met zijn schimmel over de daken. Het paard van Sinterklaas heeft vele namen: Amerigo of Americo, Slecht weer vandaag of Goed weer vandaag.

Sinterklaas en Santa Claus
Eigenlijk zijn Sinterklaas en Santa Claus helemaal geen concurrenten. Het is zelfs één en dezelfde persoon! Sinterklaas werd in de 17de eeuw door Nederlandse emigranten meegenomen naar Nieuw Amsterdam, nu New York. De Amerikanen vonden dit gebruik wel leuk en namen het over. Sinterklaas werd later verbasterd tot Santa Claus.

Hoe is de surprise ontstaan?
Er bestaan twee theorieën over. Volgens de eerste theorie zou dit gebruik uit de 16 de eeuw stammen. In Spanje was er een feest dat Zapato (schoen) heette. Begin december verrasten mensen uit de betere kringen tijdens de Zapato elkaar met een "kleinigheidje" , een oorbel of een ring bijvoorbeeld, die in een citroen of een knol werd gestoken. Daarna werd die citroen of die knol in een schoen verstopt. Het gebruik verplaatste zich met de jaren en belandde zo in onze contreien. De tweede theorie beweert net het tegenovergestelde. Tijdens oogstfeesten werden dankoffers aan de Germaanse oppergod Wodan geschonken. De boer die als laatste zijn oogst had binnengereden kreeg al wel eens een nepcadeautje met een plaagrijmpje bij. Dit gebruik belandde daarna in Spanje tijdens de Tachtigjarige Oorlog.

Zwarte Piet
Zwarte Piet zou komen van Piter. Dit jongetje was een Ethiopisch weeskind dat Nicolaas kocht op een slavenmarkt. Hij liet het kind daarna onmiddellijk vrij. Piter was zo gelukkig dat het bij Nicolaas bleef om hem te dienen.

Wist je dat...
■Sinterklaas in België een vaste verblijfplaats heeft? Zijn huis kan je vinden in Sint-Niklaas. Hij verblijft er één maand per jaar en je kan het gratis gaan bezichtigen. In Nederland heeft de Sint twee vaste verblijfplaatsen. Zo kan je zijn huis gaan bezichtigen in de Nieuwstraat 60 - 62 in Dordrecht of in de Aalmarkt 21 in Leiden.
■Het juiste adres om in België een brief naar de Sint te sturen is: Spanjestraat 1 - 0612 Hemel.
■De Spanjaarden helemaal geen cadeautjes krijgen met Sinterklaas? De Spaanse kinderen moeten wachten tot zes januari, want in Spanje krijgen de kinderen pakjes met Driekoningen (Reyes Magos).
■Sinterklaas de patroonheilige is van de schippers, de zeelieden, de bakkers en de schoolkinderen. Dit laatste komt ook terug in het Franse Sinterklaasliedje "Saint-Nicolas, patron des écoliers" dat bij schippers vaak wordt vervormd tot "Saint-Nicolas, patron des bâteliers".
■Schippers vaak hun boot "lenen" aan Sint en zijn Pieten voor hun intrede? Hun boot wordt dan feestelijk versierd met vlaggetjes.
■Sinterklaas vroeger ook al de boten van de schippers afging om aan alle schipperskindjes cadeautjes te geven? Daarvoor moest hij natuurlijk zijn paard even omruilen voor een boot.

Den eerste pakjesavond is in mijn stadske verstreken, met deze 2 mooiste cadeaus van den avond!

img00178201012042317.jpg

Sinterklaas, Sinterklaas, wat doe je mij aan
Een gedicht maken is voor mij zo gedaan
Maar zo moeilijk als je niet weet wat je moet kopen
Om maar te zwijgen van al die winkels die je af moet lopen
En als klap op de vuurpijl moet je ook nog een surprise maken
Wekenlang heb ik de surprise uitgesteld en gaf voorrang aan leukere zaken.
Maar vandaag moest het wel gebeuren en gelukkig is hij net af
Kan ik morgen rustig Sinterklaasfeest vieren en krijg ik ook geen straf.

Ik wens iedereen een leuk Sinterklaasfeest

:bye:

Sinterklaas heb ik vanmiddag het land uit geschopt, en gelijk de kerstboom neergezet! Aangezien ik de komende weken samen met mijn moeder er amper tijd voor heb om alles op te zetten, en wij er geen zin in hebben om telkens kleine dingetjes te doen

Net het Dobbelsteen spel gedaan!:) Was erg gezellig en had 2 kalender-loten gewonnen. Bij de ene had ik 5 euro gewonnen en de andere 3. Totaal 8 euro...haha. Niet echt jackpot maar toch wel weer wat vuurwerk geld:)

Voor wie het dobbelsteen spel niet kent, iedereen koopt iets leuks en iets geks. Dit word verpakt en in het midden gelegd ( je zit dus met de familie in een kring om de cadeautjes heen ).

De regels verschillen wel vaak per familie. Voor elk aantal ogen op de dobbelsteen, die je kan gooien dus, is er een regel. Bijvoorbeeld 1: Pak een cadeau van de stapel, pak het niet uit en geef het aan iemand anders. 2: Pak een cadeau van de stapel, pak het uit en houd het zelf. 3: Leg 1 van je cadeau's op de stapel neer. Enzovoort...

Dit is er leuk, want sommige mensen hebben bijvoorbeeld als iets grappigs een snoep-string erin gedaan:) Dit spel kent dus wel humor en het blijft gezellig.

Vooraf hadden we erwten soep en kippensoep met broodjes etc. op. En alle andere sinterklaas zooi zat er natuurlijk tussen ( zoetigheid en pepernoten etc. )

Voor de mensen die het vandaag nog vieren: Veel plezier:bye:

Wij gaan morgen, oke vanavond is beter, want 5 december is het al lekker uitgebreid Gourmetten en hebben wat geld van onze oma, maar meer nog niet, geen idee of ik uberhoud nog wat krijg, maar goed, niet erg, t was weer leuk vanavond met Ik hou van Holland;D NU na de Kerstboom:D

Krasloten in zo'n cadeau doosje. Sinterklaas vieren we eigelijk alleen nog maar voor mn oomzeggertjes.

Voor de mensen die Sinterklaas vanavond nog gaan vieren, veel plezier.
Wij hebben het zelf niet gevierd en doen dat ook niet meer.

Op naar Kerstmis en de erwtensoep. Vind ik persoonlijk leuker(en lekkerder)

Voor de mensen die Sinterklaas vanavond nog gaan vieren, veel plezier.
Wij hebben het zelf niet gevierd en doen dat ook niet meer.

Op naar Kerstmis en de erwtensoep. Vind ik persoonlijk leuker(en lekkerder)

Vergeet oud en nieuw niet! :D

Back
Bovenaan