Grouver
VWC lid
In dit topic komen de mascleta te staan die ik heb geschoten in Valencia.
14 Maart - Mascleta Pirotecnia El portugues
De mascleta van El portugues was mijn allereerste mascleta.
2 uur van te voren stonden ik en Justin al braaf vooraan te wachten zodat we onze eerste mascleta optimaal mee konden maken.
Een half uur later verschenen wat mensen van FPM naast ons.
2 vrouwen vertelde al van alles over het festival en wat je wel en niet moet doen tijdens een mascleta.
Na 1 uur en 50 minuten hebben gewacht hoorde ik op eens.... Doeef....BAMM
De eerste saluut ging de lucht in om aan te kondigen dat de mascleta over 10 minuten ging beginnen.
Wow wat een harde klap dacht ik, ook die super vette echo tussen de gebouwen door was echt gaaf.
Toen 5 minuten later kwam er nogmaals een salute.
en toen weer 5 minuten later was het 14:00.
"Senyor pyrotechnic, pot començar la mascleta! "
Het begon ... en om de mascleta nu even kort een krachtig te beschrijven.
Mijn eerste mascleta was standaard maar krachtig, wat een klappen.
Er werd mij van te voren al duidelijk gemaakt dat El portugues de hardste mascleta schoot en ik
vond hem inderdaad hard gaan maar achteraf vond ik die van El portugues niet de hardste mascleta.
De mascleta van Ricasa en Vicente komen daar eerder voor in aanmerking.
Maar toch... ik en Justin werden daar ter plekke mascleta ontmaagd om het zo maar even te noemen.
Rechtermuisknop, doel opslaan als...
Bestandsnaam: mascleta_el_portugues_2009.wmv
Bestandstype: WMV
Tijdsduur: 5:25
Bestandsgrootte: 199 MB
--------------------------
14 Maart - Mascleta Coloures Pirotecnia Marti, S.L
Mijn 2e mascleta van die dag, we stonden als ik me niet vergis 23:00 aan de hekken om te wachten op de show.
Aangezien op het programma van FPM stond dat de show om 22:30 begon stonden daar al Nederlanders al 2 uur te wachten tot wij aan kwamen lopen.
Wij hadden namelijk ergens vernomen dat de show 00:30 ging beginnen.
Nou goed rond 0:00 kwam er een optocht aan waggelen... en die bleef maar door gaan en door gaan.
Het gene wat je dan ziet zijn onder andere:
Of te wel we hebben daar f.ck.ing 3 uur staan wachten met geen idee wanneer de show nou daadwerkelijk zou beginnen.
Rond 1:35 werd dan eindelijk de eerste salute gelanceerd om aan te kondigen dat er over 10 minuten een mascleta zou beginnen.
Dit was mijn eerste avond mascleta. Erg bruut om al die titanium boeketten te zien gaan in de teremoto.
Het enige wat mijn plezier af en toe weg haalde was een lange gast die niet op zij wou gaan en extra breed stond.
Die stond dus af en toe midden voor me beeld. Maar verder was het een super show met mooie effecten en harde knallen !
Bestandsnaam:mascleta_coloures_marti_2009.wmv
Tijdsduur: 4:36
Bestandsgrootte: 203 MB
15 Maart - Mascleta Pirotecnia Europla de Belgida
Ik had erg hoge verwachtingen van de mascleta van Europla.
Vooral omdat het digitaal schieten vorig jaar zo in de hemel is geprezen door iedereen
had ik verwacht dat ze dit jaar meer digitale sequenties zouden opnemen in hun mascleta.
De mascleta was erg gaaf om te zien, zo vet om van die dreunen zo snel opeenvolgend achter elkaar te horen en natuurlijk te voelen.
Verder vond ik de mascleta erg netjes geschoten met veel gebruik van gave mines op het einde.
Als ik er zo op terug kijk. had ik toch een bruutere mascleta verwacht van Europla.
Maar op het moment zelf van de mascleta geloof je het allemaal wel en ga je helemaal uit je dak!
Ook vond ik de digitale sequentie van Vicente Caballer toch
net iets meer hebben dan die van Europla. Ik denk dat het komt omdat het hardere
dreunen waren en omdat er, ja een soort van ritme in zat of zo.
Maar dat mag het allemaal niet deren, top geschoten Europla de Belgida petje af!
Bestandsnaam: mascleta_europla_de_belgida_2009.wmv
Tijdsduur: 11:42
Bestandsgrootte: 431 MB
17 Maart - Mascleta Pirotecnia V.Caballer, S.A
Voordat de mascleta begon had ik nog niet de indruk dat dit de vetste mascleta voor mij zou worden dit jaar. Ik had gehoord dat de ground salutes in de finale erg hard zouden gaan... zelfs harder als die van Europla de belgida.
Het was 14:00 en de mascleta begon... wat een top mascleta was dat zeg.
De terremoto ging hard en de salute finale was ook niet kort te noemen.
Daarna kwam het vetste gedeelte van de gehele show.. de ground salute finale.
Damm wat een ritme... zo vet..en zo hard! Ik heb dit jaar ook geleerd dat Vicente Caballer altijd eindigt op de grond met een klein salvo in de lucht.
Zoals je ziet in de film wist ik dat niet en was ik natuurlijk helemaal uit me plaat aan het gaan door de ground salutes die daarvoor hun ding deden...
Voor mij de beste mascleta van Fallas 2009, toch kwam Ricasa zeer dicht in de
buurt. Maar de ground salute van Vicente deden het hem. dammm ik WIL TERUG IN DE TIJD!!!
Bestandsnaam: mascleta_vicente_caballer_2009.wmv
Tijdsduur: 6:53
Bestandsgrootte: 252 MB
18 Maart - Mascletà 18 Maart 2009 - Garuda S.A.
Na een metro reis van 15 minuten achter de rug gehad te hebben waren we dan eindelijk in Nou Campanar.
Als eerst natuurlijk de pop bekeken en foto's gemaakt.
Daarna liepen we iets verder en zagen we de rest van het clubpie staan.
Na goedemorgen gezegd te hebben liepen we direct door naar de mascleta die op stond gesteld in de straat en op de rotonde.
Beetje gefilmd en foto's geschoten en toen begon de mascleta om 14:00.
Als eerst zie je er niks van maar hoor je de knallen uiteraard wel.
Dan zie je al wolkjes ontstaan boven de gebouwen en voel je de salutes hard door dreunen door je borst. Langzaam maar zeker komen de knallen steeds dichterbij en dan kwam de terremoto... WOW en wat voor terremoto.
Een dubbele terremoto! Dit was dan ook een van mijn hardste moment tijdens geheel fallas 2009. Wat daarna gebeurd had ik echt niet verwacht in de straat en verwachte ik nergens anders dan op het plein. Ze schoten namelijk heel eventjes digitaal wat knallers achter elkaar. En daarna werden de salutes naar boven gepompt!
Een van mijn hardste momenten heb ik dus tijdens deze macleta meegemaakt.
Erg gaaf om zoveel druk op je oren te voelen. Het is zo absurd... tsja je moet het gewoon mee maken wat mij vroeger ook is verteld
Bestandsnaam: mascleta_garuda_2009.wmv
Tijdsduur: 7:51
Bestandsgrootte: 233 MB
-----------------------------
18 Maart - Straat mascleta Nou Campanar
Eigenlijk klopt de chronologische volgorde niet helemaal.. want als eerst begon de straat mascleta van Nou Campanar en daarna kwam die van Garuda. Maar goed ik heb hier nu voor jullie mijn eerste straat mascleta.
Hij werd geschoten vlakbij de pop van Nou Campanar die je op de achtergrond misschien ook wel terug kan zien.
De mascleta werd onstoken en de traca ging af en baande ze weg naar de trueno lijnen toe.
Daar werden de trueno lijnen ontstoken en begon de grond en mijn broekspijpen te trillen.
Keiharde dreunen volgde die onvoorstelbaar hard gingen.
Daarna kwam er een soort traca achtige teremotto waar ook grote knoeperts van vlinders aan zaten. Het leek wel eventjes oorlog.
Daarna volgde nog een 2 rekken met salutes.
Justin stond vlakbij op ze knieën om een foto te schieten van de mortieren die hun salutes de lucht in schoten.
Check hier de foto!
Hij zei dat hij de hitte kon voelen van de vele mortarbursts.
De straat mascleta, voor mij een gaaf stukje cultuur wat behouden moet worden. Je kan het je niet voorstellen dat ze dat gewoon in die straten doen, zo hardt gaat het!!
Bestandsnaam:straat_mascleta_nou_campanar_2009.wmv
Tijdsduur: 2:40
Bestandsgrootte: 117 MB
---------------------------------
19 Maart - Mascleta Ricardo Caballar, SA
De enerlaatste mascleta op het plein van Fallas de Valencia 2009 stond op het moment te beginnen. We stonden mooi vooraan en namen nog een slokje water.
Het was 14:00, en dacht bij mezelf dit is de laatste plein mascleta die ik overdag en dit jaar ga zien. Een koude rilling over me rug deed me daarna nog is denken dat het een ware hel ging woorden aangezien het plein helemaal stamp vol stond met spullen. De magische woorden werden gezegd en je raad het al.. de oorlog brak los. Het ging zo ontzettend hard en snel en hard (zei ik dat al?).
Al eerder heb ik gezegd in me verslagjes dat ik de mascleta niet de beste vond.
Ik weet niet precies hoe het komt, maar ik denk dat het te maken heeft met het ritme van de ground salutes van Vicente dat echt in je hoofd blijft zitten en mieren tietjes veroorzaakt als je er alleen al aan denkt.
Toch blijft het een mascleta die ik nooit zal vergeten.
Bestandsnaam: mascleta_ricardo_caballer_2009.wmv
Tijdsduur: 7:53
Bestandsgrootte: 237MB
19 Maart - Straat Mascleta Nr 1 Ruzafa
Direct na de mascleta van Ricasa liepen we naar de wijk Ruzafa toe.
Al snel kwamen we de eerste mascleta tegen die op het punt stond om te beginnen. Na 5 minuten gewacht te hebben werd de traca afgestoken door een mannetje. Doordat er een beetje wind stond waaide al die brandende resten van de traca over ons heen wat een brand wondje en een gaatje in een van mijn blouses veroorzaakt heeft. Zoals jullie zullen zien op het filmpje staat de mascleta tussen 2 gebouwen opgesteld. De druk van de knallen voel je dan ook 2x zo hard, aangezien de druk golven niet snel kunnen ontsnappen.
De grond trilt, je lichaam trilt... en je camera trilt....veel kijk plezier !!
Bestandsnaam: straat_mascleta_1_ruzafa_2009.wmv
Tijdsduur: 4.29
Bestandsgrootte: 167MB
19 Maart - Straat Mascleta Nr 2 Ruzafa
De laatste mascleta en het laatste filmpje wat ik ga uploaden in dit topic.
Er zijn uiteraard wel meer beelden geschoten maar die bewaar ik voor de dvd.
Na de tweede mascleta van die dag kwamen er nog een tegen.
Er hingen een hele straat vol met lijnen met witte vlinders er aan.
Ondertussen dat wij stonden te wachten hoorden we een straat verder al een mascleta gaan. We zagen niks maar hoorde goed dat de trueno lijnen al gingen.
Het was echt iets van iets van 50 meter verder op en je voelde alsnog de grond trillen.
Echt te bizar.....
Daarna begon onze mascleta, waar we niet helemaal vooraan stonden maar toch redelijk goed zicht hadden op alles.
De mascleta.... tsja... die ging als een trein.
Bestandsnaam: straat_mascleta_2_ruzafa_2009.wmv
Tijdsduur: 6.06
Bestandsgrootte: 227MB
Volgende week online !
<geen>
Formaat:
Alle filmpjes die je in dit topic kan downloaden zijn 1440 x 1080 groot.
Apparatuur:
De beelden zijn geschoten met een Canon HV30 met WD-43 Groothoeklens en de Rode Stereo Video Mic.
14 Maart - Mascleta Pirotecnia El portugues

De mascleta van El portugues was mijn allereerste mascleta.
2 uur van te voren stonden ik en Justin al braaf vooraan te wachten zodat we onze eerste mascleta optimaal mee konden maken.
Een half uur later verschenen wat mensen van FPM naast ons.
2 vrouwen vertelde al van alles over het festival en wat je wel en niet moet doen tijdens een mascleta.
Na 1 uur en 50 minuten hebben gewacht hoorde ik op eens.... Doeef....BAMM
De eerste saluut ging de lucht in om aan te kondigen dat de mascleta over 10 minuten ging beginnen.
Wow wat een harde klap dacht ik, ook die super vette echo tussen de gebouwen door was echt gaaf.
Toen 5 minuten later kwam er nogmaals een salute.
en toen weer 5 minuten later was het 14:00.

"Senyor pyrotechnic, pot començar la mascleta! "
Het begon ... en om de mascleta nu even kort een krachtig te beschrijven.
Mijn eerste mascleta was standaard maar krachtig, wat een klappen.

Er werd mij van te voren al duidelijk gemaakt dat El portugues de hardste mascleta schoot en ik
vond hem inderdaad hard gaan maar achteraf vond ik die van El portugues niet de hardste mascleta.
De mascleta van Ricasa en Vicente komen daar eerder voor in aanmerking.
Maar toch... ik en Justin werden daar ter plekke mascleta ontmaagd om het zo maar even te noemen.

Bestandsnaam: mascleta_el_portugues_2009.wmv
Tijdsduur: 5:25
Bestandsgrootte: 199 MB
14 Maart - Mascleta Coloures Pirotecnia Marti, S.L

Mijn 2e mascleta van die dag, we stonden als ik me niet vergis 23:00 aan de hekken om te wachten op de show.
Aangezien op het programma van FPM stond dat de show om 22:30 begon stonden daar al Nederlanders al 2 uur te wachten tot wij aan kwamen lopen.
Wij hadden namelijk ergens vernomen dat de show 00:30 ging beginnen.
Nou goed rond 0:00 kwam er een optocht aan waggelen... en die bleef maar door gaan en door gaan.
Het gene wat je dan ziet zijn onder andere:
- Fallera's op een kar die voort getrokken worden door een tractor of een auto met een man die in slaap valt.
- Verkleden mensen die zich als apen voor doen
- Half naakte dames die met hun onderste schudden (toen waren we weer wakker) met capoeira apen voorop.
- Mensen met een spoken pak aan die opblaas wespen tegen het publiek smeten.
- Een clown met een grote broek aan en die als een dronke lap danst.
- etc
Of te wel we hebben daar f.ck.ing 3 uur staan wachten met geen idee wanneer de show nou daadwerkelijk zou beginnen.
Rond 1:35 werd dan eindelijk de eerste salute gelanceerd om aan te kondigen dat er over 10 minuten een mascleta zou beginnen.
Dit was mijn eerste avond mascleta. Erg bruut om al die titanium boeketten te zien gaan in de teremoto.
Het enige wat mijn plezier af en toe weg haalde was een lange gast die niet op zij wou gaan en extra breed stond.
Die stond dus af en toe midden voor me beeld. Maar verder was het een super show met mooie effecten en harde knallen !

Bestandsnaam:mascleta_coloures_marti_2009.wmv
Tijdsduur: 4:36
Bestandsgrootte: 203 MB
15 Maart - Mascleta Pirotecnia Europla de Belgida

Ik had erg hoge verwachtingen van de mascleta van Europla.
Vooral omdat het digitaal schieten vorig jaar zo in de hemel is geprezen door iedereen
had ik verwacht dat ze dit jaar meer digitale sequenties zouden opnemen in hun mascleta.
De mascleta was erg gaaf om te zien, zo vet om van die dreunen zo snel opeenvolgend achter elkaar te horen en natuurlijk te voelen.
Verder vond ik de mascleta erg netjes geschoten met veel gebruik van gave mines op het einde.
Als ik er zo op terug kijk. had ik toch een bruutere mascleta verwacht van Europla.
Maar op het moment zelf van de mascleta geloof je het allemaal wel en ga je helemaal uit je dak!

Ook vond ik de digitale sequentie van Vicente Caballer toch
net iets meer hebben dan die van Europla. Ik denk dat het komt omdat het hardere
dreunen waren en omdat er, ja een soort van ritme in zat of zo.
Maar dat mag het allemaal niet deren, top geschoten Europla de Belgida petje af!
Bestandsnaam: mascleta_europla_de_belgida_2009.wmv
Tijdsduur: 11:42
Bestandsgrootte: 431 MB
17 Maart - Mascleta Pirotecnia V.Caballer, S.A

Voordat de mascleta begon had ik nog niet de indruk dat dit de vetste mascleta voor mij zou worden dit jaar. Ik had gehoord dat de ground salutes in de finale erg hard zouden gaan... zelfs harder als die van Europla de belgida.
Het was 14:00 en de mascleta begon... wat een top mascleta was dat zeg.
De terremoto ging hard en de salute finale was ook niet kort te noemen.
Daarna kwam het vetste gedeelte van de gehele show.. de ground salute finale.
Damm wat een ritme... zo vet..en zo hard! Ik heb dit jaar ook geleerd dat Vicente Caballer altijd eindigt op de grond met een klein salvo in de lucht.
Zoals je ziet in de film wist ik dat niet en was ik natuurlijk helemaal uit me plaat aan het gaan door de ground salutes die daarvoor hun ding deden...

Voor mij de beste mascleta van Fallas 2009, toch kwam Ricasa zeer dicht in de
buurt. Maar de ground salute van Vicente deden het hem. dammm ik WIL TERUG IN DE TIJD!!!

Bestandsnaam: mascleta_vicente_caballer_2009.wmv
Tijdsduur: 6:53
Bestandsgrootte: 252 MB
18 Maart - Mascletà 18 Maart 2009 - Garuda S.A.

Na een metro reis van 15 minuten achter de rug gehad te hebben waren we dan eindelijk in Nou Campanar.
Als eerst natuurlijk de pop bekeken en foto's gemaakt.
Daarna liepen we iets verder en zagen we de rest van het clubpie staan.
Na goedemorgen gezegd te hebben liepen we direct door naar de mascleta die op stond gesteld in de straat en op de rotonde.
Beetje gefilmd en foto's geschoten en toen begon de mascleta om 14:00.
Als eerst zie je er niks van maar hoor je de knallen uiteraard wel.
Dan zie je al wolkjes ontstaan boven de gebouwen en voel je de salutes hard door dreunen door je borst. Langzaam maar zeker komen de knallen steeds dichterbij en dan kwam de terremoto... WOW en wat voor terremoto.
Een dubbele terremoto! Dit was dan ook een van mijn hardste moment tijdens geheel fallas 2009. Wat daarna gebeurd had ik echt niet verwacht in de straat en verwachte ik nergens anders dan op het plein. Ze schoten namelijk heel eventjes digitaal wat knallers achter elkaar. En daarna werden de salutes naar boven gepompt!
Een van mijn hardste momenten heb ik dus tijdens deze macleta meegemaakt.
Erg gaaf om zoveel druk op je oren te voelen. Het is zo absurd... tsja je moet het gewoon mee maken wat mij vroeger ook is verteld

Bestandsnaam: mascleta_garuda_2009.wmv
Tijdsduur: 7:51
Bestandsgrootte: 233 MB
-----------------------------
18 Maart - Straat mascleta Nou Campanar

Eigenlijk klopt de chronologische volgorde niet helemaal.. want als eerst begon de straat mascleta van Nou Campanar en daarna kwam die van Garuda. Maar goed ik heb hier nu voor jullie mijn eerste straat mascleta.
Hij werd geschoten vlakbij de pop van Nou Campanar die je op de achtergrond misschien ook wel terug kan zien.
De mascleta werd onstoken en de traca ging af en baande ze weg naar de trueno lijnen toe.
Daar werden de trueno lijnen ontstoken en begon de grond en mijn broekspijpen te trillen.
Keiharde dreunen volgde die onvoorstelbaar hard gingen.
Daarna kwam er een soort traca achtige teremotto waar ook grote knoeperts van vlinders aan zaten. Het leek wel eventjes oorlog.
Daarna volgde nog een 2 rekken met salutes.
Justin stond vlakbij op ze knieën om een foto te schieten van de mortieren die hun salutes de lucht in schoten.
Check hier de foto!
Hij zei dat hij de hitte kon voelen van de vele mortarbursts.
De straat mascleta, voor mij een gaaf stukje cultuur wat behouden moet worden. Je kan het je niet voorstellen dat ze dat gewoon in die straten doen, zo hardt gaat het!!
Bestandsnaam:straat_mascleta_nou_campanar_2009.wmv
Tijdsduur: 2:40
Bestandsgrootte: 117 MB
19 Maart - Mascleta Ricardo Caballar, SA

De enerlaatste mascleta op het plein van Fallas de Valencia 2009 stond op het moment te beginnen. We stonden mooi vooraan en namen nog een slokje water.
Het was 14:00, en dacht bij mezelf dit is de laatste plein mascleta die ik overdag en dit jaar ga zien. Een koude rilling over me rug deed me daarna nog is denken dat het een ware hel ging woorden aangezien het plein helemaal stamp vol stond met spullen. De magische woorden werden gezegd en je raad het al.. de oorlog brak los. Het ging zo ontzettend hard en snel en hard (zei ik dat al?).
Al eerder heb ik gezegd in me verslagjes dat ik de mascleta niet de beste vond.
Ik weet niet precies hoe het komt, maar ik denk dat het te maken heeft met het ritme van de ground salutes van Vicente dat echt in je hoofd blijft zitten en mieren tietjes veroorzaakt als je er alleen al aan denkt.
Toch blijft het een mascleta die ik nooit zal vergeten.

Bestandsnaam: mascleta_ricardo_caballer_2009.wmv
Tijdsduur: 7:53
Bestandsgrootte: 237MB
19 Maart - Straat Mascleta Nr 1 Ruzafa

Direct na de mascleta van Ricasa liepen we naar de wijk Ruzafa toe.
Al snel kwamen we de eerste mascleta tegen die op het punt stond om te beginnen. Na 5 minuten gewacht te hebben werd de traca afgestoken door een mannetje. Doordat er een beetje wind stond waaide al die brandende resten van de traca over ons heen wat een brand wondje en een gaatje in een van mijn blouses veroorzaakt heeft. Zoals jullie zullen zien op het filmpje staat de mascleta tussen 2 gebouwen opgesteld. De druk van de knallen voel je dan ook 2x zo hard, aangezien de druk golven niet snel kunnen ontsnappen.
De grond trilt, je lichaam trilt... en je camera trilt....veel kijk plezier !!

Bestandsnaam: straat_mascleta_1_ruzafa_2009.wmv
Tijdsduur: 4.29
Bestandsgrootte: 167MB
19 Maart - Straat Mascleta Nr 2 Ruzafa

De laatste mascleta en het laatste filmpje wat ik ga uploaden in dit topic.
Er zijn uiteraard wel meer beelden geschoten maar die bewaar ik voor de dvd.
Na de tweede mascleta van die dag kwamen er nog een tegen.
Er hingen een hele straat vol met lijnen met witte vlinders er aan.
Ondertussen dat wij stonden te wachten hoorden we een straat verder al een mascleta gaan. We zagen niks maar hoorde goed dat de trueno lijnen al gingen.
Het was echt iets van iets van 50 meter verder op en je voelde alsnog de grond trillen.
Echt te bizar.....
Daarna begon onze mascleta, waar we niet helemaal vooraan stonden maar toch redelijk goed zicht hadden op alles.
De mascleta.... tsja... die ging als een trein.

Bestandsnaam: straat_mascleta_2_ruzafa_2009.wmv
Tijdsduur: 6.06
Bestandsgrootte: 227MB
Volgende week online !
<geen>
Formaat:
Alle filmpjes die je in dit topic kan downloaden zijn 1440 x 1080 groot.
Apparatuur:
De beelden zijn geschoten met een Canon HV30 met WD-43 Groothoeklens en de Rode Stereo Video Mic.
Laatst bewerkt: