ricardo caballer schiet niet bij fallas 2008

Heel erg jammer, ricardo caballer hoort bij fallas.
De pers verklaring vind ik te diplomatiek dus er zal wel meer spelen dan dat men zegt.
Voor de fallas gangers is het zonde, ricardo caballer was wel de slagroom op het toetje, dat ga je wel merken, geen enkele vervanger zal momenteel dat niveau kunnen halen.
Het is hopen dat ze beiden water bij de wijn doen maar ik zie het zwaar in dat het dit jaar nog goed komt.

Ik wil hiervoor graag de post van Tony op hun frontpage quoten, een reactie en mening waar veel mensen zich bij aan kunnen sluiten denk ik;

Fallas 2008 minder spectaculair ?
Written by Tony
Thursday, 17 January 2008

Word de aankomende editie van Fallas 2008 minder spectaculair ? Gisteren is voor het publiek bekend geworden dat Ricardo Caballer geen show en Mascleta zal schieten tijdens de aankomende editie. Dit heeft te maken met een aantal meningsverschillenen tussen het bedrijf Ricasa en de organiserende partijen JCF (Junta Central Fallera) en de gemeente Valencia. Voor mijn en vele anderen vuurwerkliefhebbers die aankomende Maart zullen afreizen naar Valencia was dit een soort van schok om te horen. Ricardo Caballer word door vele namelijk gezien als 1 van de beste schieters die Spanje en Europa rijk is.

Zijn avondshows tijdens Fallas zijn altijd erg goed geweest en de Mascletas zelfs superieur. En nu in 2008 zullen we dit moeten missen. Het is niet zo dat de andere schieters niet goed zijn maar de laatste 3 jaar is Ricardo Caballer de nummer 1 van Valencia en dan kijk je als liefhebber toch uit naar de dag dat hun show en mascleta gaat plaats vinden. Je voelt als ware dan een soort extra spanning en je bent net zo zenuwachtig als de schieters zelf omdat er altijd wel iets nieuws getoond word. En nu zullen we dit gevoel op de 16de van Maart een stuk minder hebben.

Persoonlijk vind ik dat je altijd op een festival van je eigen stad moet schieten. Zeker een festival zo groot als Fallas de Valencia. Maar ik vind het ook goed dat er een bedrijf is die opstaat en zegt dat ie het niet helemaal eens is met de gang van zaken en gewoon niet schiet. Het is een bekend probleem dat de vuurwerkbedrijven niet de budgetten krijgen die ze eigenlijk horen te krijgen. Maar omdat het een eer is om te schieten op dit festival gaan de meeste er gewoon mee akkoord. Tussen Ricasa en de organiserende partijnen zijn er meerdere meningsverschillen dan die over het budget maar het siert een bedrijf die het zelf ook erg belangrijk vind om tijdens Fallas te schieten het juist niet te doen om zo duidelijk te maken dat het op deze manier niet verder kan.

Het feest zal gewoon doorgaan met of zonder Ricasa maar het mist wel 1 van zijn sterren en dat is erg jammer. Ik hoop wel dat het competitie element die er eigenlijk niet is maar toch ook weer wel gehandhaafd blijft zodat we toch nog kunnen genieten van Schieters zoals Vicente Caballer, Pirotecnia Turis, Zamorano Caballer en het bedrijf die als nieuwkomer de avond zal overnemen van Ricardo.

Voor de rest gaan wij met zijn allen gwoon genieten van al het moois dat dit feest ons te bieden heeft. Minder spectualair ? We zullen zien hoe het feest is geweest als we de 20ste weer in het vliegtuig zitten naar huis en uiteraard zullen we dit uitvoerig bespreken op het forum en de verhalen zullen net als elk jaar onderbouwd worden door hopelijk prachtige avondshows en Mascletas.

Jongens, laten we niet zo dramatisch doen, een vuurwerkshow (castillo) zoals ze in Valencia schieten is op zich al een belevenis. Alleen de echte kenners kunnen verschil zien tussen een show van , bv Antonio en Ricardo, je praat dan over timing en goriografie etc. Vorig jaar vond ik de show van Antonio Spectaculairder als die van Ricardo, maar dat kan ook aan de beleving van dat moment liggen. Wat ik eigenlijk wil duidelijk maken, is dat de Castillo's, die tijdens Fallas geschoten worden allemaal meer dan de moeite waard zijn.

Jongens, laten we niet zo dramatisch doen, een vuurwerkshow (castillo) zoals ze in Valencia schieten is op zich al een belevenis. Alleen de echte kenners kunnen verschil zien tussen een show van , bv Antonio en Ricardo, je praat dan over timing en goriografie etc. Vorig jaar vond ik de show van Antonio Spectaculairder als die van Ricardo, maar dat kan ook aan de beleving van dat moment liggen. Wat ik eigenlijk wil duidelijk maken, is dat de Castillo's, die tijdens Fallas geschoten worden allemaal meer dan de moeite waard zijn.

Alle shows zijn zeker de moeite waard maar je kan me niet vertellen dat je het verschil niet ziet??!!

De show van Antonio vinden de meeste mensen spectaculair omdat hij wat erg Valenciaans was en dus ook goed 2 minuten lang diverse salute bommen de lucht in schoot en omdat zijn bommen groter lijken dan van de andere bedrijven.

Persoonlijk hou ik er niet van. Zijn buizen zijn veels te kort en 30% van de effecten komen op de grond terecht. Dit is gewoon echt een minpunt en iets wat een schieter niet hoort te doen. Hiermee verdoezeld hij zijn tekortkomingen want het is bekend dat Antonio geen goede 8inch + bommen kan maken.

En het is niet zo dat Ricardo voor mijn HET enige bedrijf is die goed schiet maar ze zijn wel de laatste 3 jaar de nummer 1. Daarvoor was het Vicente die weergaloze shows weg schoot en als hij niet zou schieten zou ik het ook verschrikkelijk vinden want volgens mijn ben je je er niet van bewust hoe goed hun zijn en wat dit kan betekenen voor het festival als er andere bedrijven komen schieten die het gewoon niet op kunnen brengen om zulke shows te schieten.

Door dit kan er een moment komen dat de shows niet zo geweldig groot en goed meer zijn en wat is er dan speciaal aan ?

Ik ga er echt heen om Spaans vuurwerk te zien en wat gebeurt er als er kleine bedrijven gaan schieten, die gaan om de show op te vullen 70% goedkoop chinees vuurwerk gebruiken. En wees eerlijk zit je daar op te wachten ?

Bijna geen enkel bedrijf kan doen wat Ricardo en Vicente doen. Die gasten maken kwa verkoop veel verlies bij dit soort shows. Als je voor een Nit de Foc €20,000 krijgt en je schiet verkoop €45,000 weg dan zit je goed in de portemonnee en zie jij dat Turis doen of Portugues ?

Ik heb namelijk Portugues gezien in 2004 waar er een 5de avondshow werd geschoten en het was ook gelijk de slechte die ik gezien heb tijdens Fallas de afgelopen 5 jaar. Ze zijn daarna ook nooit meer terug gekeerd op het podium voor de avondshows.

Ik neem je niks kwalijk want gelukkig zijn er nog heel veel mensen die al het vuurwerk mooi vinden maar vergeet aub niet dat dit negatief kan uitpakken voor ons allemaal.

Zo heeft Vicente al gemeld dat hij niet veel digitaal zal gebruiken in zijn mascleta. Zogezegd omdat hij klassiek wilt. Maar het is algemeen bekend dat de reden ergens anders ligt. Hij hoeft het nu niet te doen omdat hij geen competitie heeft met Ricardo en hij weet nu al dat alles wat ie doet goed zal zijn omdat er niemand over heen zal of kan gaan!

Wat ik me afvraag is waar zijn die andere grote firma's van de 20ste eeuw gebleven, bedrijven als Brunchu (Voorzitter piroval heeft zelfde achternaam, Toevallig?) Obrera, Arnal, Grases, Gori. Geen van deze namen zie je meer tijdens Fallas. Toch allemaal bedrijven die in het verleden meerdere Nit del Foc's geschoten hebben. Arnal en gori schieten nog wel shows maar niet meer op het hoofdpodium.

Mischien komt een van deze namen wel weer terug op het hoogste niveau. Wat natuurlijk ook een optie is Piroquilles S.A (Valenciaans, waren erg leuk in tarragona, maar is deel van vincente C)
Als ik mocht kiezen doe dan Europla de Belgida maar, de schiet installatie en creativiteit hebben ze maar of ze ook het juiste en voldoende spaanse materiaal hebben?

We wachten af, donderdag weten we meer....... Cu in VLC, Patrick

btw tony bedoel je dat de sterren in een 8 incher wel aanmoeten :sad: Staan ons elk jaar weer te verbazen, mega breek en weer een lege hemel (marchello en ik)

Wat ik me afvraag is waar zijn die andere grote firma's van de 20ste eeuw gebleven, bedrijven als Brunchu (Voorzitter piroval heeft zelfde achternaam, Toevallig?) Obrera, Arnal, Grases, Gori. Geen van deze namen zie je meer tijdens Fallas. Toch allemaal bedrijven die in het verleden meerdere Nit del Foc's geschoten hebben. Arnal en gori schieten nog wel shows maar niet meer op het hoofdpodium.

Mischien komt een van deze namen wel weer terug op het hoogste niveau. Wat natuurlijk ook een optie is Piroquilles S.A (Valenciaans, waren erg leuk in tarragona, maar is deel van vincente C)
Als ik mocht kiezen doe dan Europla de Belgida maar, de schiet installatie en creativiteit hebben ze maar of ze ook het juiste en voldoende spaanse materiaal hebben?

We wachten af, donderdag weten we meer....... Cu in VLC, Patrick

btw tony bedoel je dat de sterren in een 8 incher wel aanmoeten :sad: Staan ons elk jaar weer te verbazen, mega breek en weer een lege hemel (marchello en ik)

Hey Patrick,
de voorzitter van Piroval is Ricardo Caballer. Arnal schiet niet meer mee tijdens Fallas omdat de eigenaar van Garuda/Arnal ook in de politiek van Valencia deelneemt waardoor hij geen geld aan kan nemen uit de gemeent. Misschien leg ik het verkeerd uit maar daar komt het in het kort op neer.

Valenciana is vaak samen met Gori dus deze spelen dit jaar mee op de 17de met een avondshow., Piroquiles is niet een deel van Vicente Caballer maar is Vicente Caballer net zoals Antonio Caballer hetzelfde is als Zamorano Caballer.

Wat ik begrijp is dat Europla zo een grote show niet goed zou kunnen schieten., Ik verbaas me daarover omdat ze in Blanes genoeg laten zien maar het kan inderdaad zijn dat voor Fallas andere eisen worden gesteld.

Obrera en Grases ken ik beide niet.
Brunchu bestaat al een aantal jaren niet meer. Na de dood van de grote Brunchu ging het berg afwaarts met het bedrijf. Een aantal leden van die familie werken bij de nu grote bedrijven in Valencia zoals Vicente Caballer, Zamorano Caballer en aankomend editie zal er 1 mee schieten met Pirotecnia Carlos Caballer (Pirofantasia) die dat bedrijf net heeft overgenomen.

Ik heb met Donald (Poziloc) afgelopen week een show gezien van Valenciana in de rivierbedding geschoten op 8 Oktober 2004 en ik moet zeggen dat het er goed uitzag met mooi materiaal en een giga finale zoals we eigenlijk gewend zijn.

Back
Bovenaan