Prijzen

En wij kopen de blokken met een x aantal korting terwijl de normale consument de volle mep betaald :rolleyes:

ik zat mij wel te bedenken. Ze kunnen natuurlijk vragen wat ze willen. Maar wie gaat het betalen? De groep liefhebbers freaks die wel wat te besteden hebben die kiezen misschien voor 1 of 2 box van 200+. Maar de rest? Ik denk niet dat ik dadelijk in mijn winkel/bunker stapels met boxen van 200+ ga verkopen. Omdat het leven simpelweg te duur word. En de meeste klanten maar een 2 a 300 te besteden hebben(of minder)

Want wat ik nu vooral zie is dat veel wat 'nieuw'' op de markt komt hoge prijzen hebben.
Inderdaad Luc, de normale consument gaat geen bak van 200 euro of meer aanschaffen. Zeker in deze dure tijden niet.

En wij kopen de blokken met een x aantal korting terwijl de normale consument de volle mep betaald :rolleyes:

En zelfs als wij ergens die x korting krijgen, dan zijn ze nog steeds heel prijzig. Dus wat er hier wordt gezegd is gehoorlijk waar en ben jij misschien een uitzondering met die dat wel doet.

Maar we zeggen al jaren, decennia zelfs, dat het een luxehobby is, verbazen ons om prijzen of in het begin om multiboxen ("dat koopt een gewone burger niet") maar in de praktijk staan de winkels vol op de verkoopdagen en vliegen zelfs de grootste duurste dingen als warme broodjes over de toonbank, al al die jaren waarin die discussie speelt. Ik denk dat het nu niet anders zal zijn, al vermoed ik dat de importeurs het risico wel wat doorberekend hebben voor zichzelf.

Zo slecht hebben de meeste mensen het hier ook niet. Bedenk bv dat het maar om 10-20% mensjes ging die de gas/electra niet konden betalen, energieplafonds voor zijn ingesteld, en in totaal iets van €3600 energietoeslagen aan minima zijn/worden uitbetaald (en ik als werkende laagloner net buiten val, grrr) en ik vrijwel enkel banken en koelkasten van gekocht zien worden, het gros is schoonverlegen met dat geld en doet er extraatjes mee. Ik zie de wegen nog vol auto's, vliegvelden vol vakantiegangers...

Nee, er wordt gewoon nog goed VW verkocht hoor, geld zat overal. Volgens De Jonge was 50k toch een normaal inkomen....dus komt goed.

Tsja wat is "prijzig". Als je alles met vroeger/eerder gaat vergelijken ja. Maar dat geldt ook voor een internetabonnement. Daar hoor je niemand over. Maar als je het financieel kan dragen is het niet prijzig.

Tsja wat is "prijzig". Als je alles met vroeger/eerder gaat vergelijken ja. Maar dat geldt ook voor een internetabonnement. Daar hoor je niemand over. Maar als je het financieel kan dragen is het niet prijzig.
De prijzen van internet zijn in 5 jaar tijd gemiddeld 24% gestegen. Vuurwerk is procentueel gezien qua prijs veel meer gestegen in een veel kortere periode.

Het is en blijft een luxe product, zo simpel is het. Tuurlijk baal ik ontzettend van de gestegen prijzen, maar dat doe ik ook in de supermarkt, als ik de auto moet tanken enz enz. Het leven is nou eenmaal een stuk duurder geworden. Daar moet je je op aanpassen als dat nodig is. Dus dat wordt of meer geld uitgeven, zolang dat kan uiteraard, of minder kopen.

Inderdaad Luc, de normale consument gaat geen bak van 200 euro of meer aanschaffen. Zeker in deze dure tijden niet.

De voorgaande jaarwisseling heeft aangetoond dat dit niet helemaal waar is. Naast het feit dat men in Nederland links en rechts nog steeds voldoende te besteden heeft, zie je sinds corona dat meer mensen samen oud en nieuw vieren en daarbij dan ook samen vuurwerk kopen. Met dat grotere budget koopt men regelmatig een hele grote box, in plaats van meerdere losse cakes of boxjes. Als iets er groot en imposant uitziet en daarbij ook nog eens heel veel shots heeft, dan vindt de gemiddelde consument het juist heel interessant.

De voorgaande jaarwisseling heeft aangetoond dat dit niet helemaal waar is. Naast het feit dat men in Nederland links en rechts nog steeds voldoende te besteden heeft, zie je sinds corona dat meer mensen samen oud en nieuw vieren en daarbij dan ook samen vuurwerk kopen. Met dat grotere budget koopt men regelmatig een hele grote box, in plaats van meerdere losse cakes of boxjes. Als iets er groot en imposant uitziet en daarbij ook nog eens heel veel shots heeft, dan vindt de gemiddelde consument het juist heel interessant.

Ik weet niet of vorig jaar een goede maatstaaf is gezien het feit dat het twee jaar niet mocht en mensen mogelijk uitgaven hebben gedaan puur vanwege het feit dat het wel weer mocht wat voor een excess kan hebben gezorgd. Tevens is het leven sinds vorig jaar toch nog wel aanzienlijk duurder geworden gezien het feit dat de meeste oude (goedkopere) energiecontracten bij mensen nu verlopen zijn en dat vorig jaar bij vele nog niet zo was. Ook zijn de levensmiddelen t.o.v. vorig jaar aanzienlijk gestegen wat ook weer voor een deuk in het budget zorgt. Ook zijn de vakanties en incidentele uitgaven wat gestegen wat ook weer zo zijn impact heeft op het budget. Maar, dat is mijn kijk erop en de feiten moeten uitwijzen dit jaar wat de normale consument gaat doen en wat ze ervoor over hebben om O&N met vuurwerk te vieren.

Uiteindelijk is idd het hele leven een stuk duurder en hebben de mensen die het allemaal net redden het geld er niet meer voor of er niet meer voor over. Echte liefhebbers als wij zetten er wat voor aan de kant (als dat nog lukt). Ik verwacht al met al dat er om 00.00 uur nog genoeg vuurwerk te zien is, maar dat het van wat kortere duur zal zijn en sws minder dan vorige jaarwisseling. Maar we gaan het zien over een krappe 5 maanden alweer, zin in! :handsup:

Er is een groep in Nederland die het echt slecht heeft en zeker geen geld zal uitgeven aan vuurwerk, als ze dat al zouden willen. Ik denk echter dat dit een relatief kleine groep is, restaurants zitten nog vol, schiphol is vol en een hoop mensen zullen ook nog geld hebben voor vuurwerk. We gaan het zien dit jaar, ik ga iig weer volle bak... :D

Er is een groep in Nederland die het echt slecht heeft en zeker geen geld zal uitgeven aan vuurwerk, als ze dat al zouden willen. Ik denk echter dat dit een relatief kleine groep is, restaurants zitten nog vol, schiphol is vol en een hoop mensen zullen ook nog geld hebben voor vuurwerk. We gaan het zien dit jaar, ik ga iig weer volle bak... :D
Dat idd. De mensen die het zwaar hebben die hoor je. De mensen die zichzelf prima redden hoor je niet.

Dr is toch altijd een groep die ervoor gaat betalen, kaartjes voor festivals zijn ook van 85 naar 110 gegaan (defqon), pinkpop 135 etc. En toch verkoopt het stuk naar stuk uit, er zijn toch mensen die het ervoor gaan neerleggen en dat zal bij vuurwerk niet anders zijn dit jaar. De kleine consument kocht al niet veel en de grote consumenten zullen het geld ervoor hebben, maar wie weet heb ik ongelijk en wordt het een rustige jaarwisseling :p

Denk dat alle compound met warme broodjes over de toonbank zullen gaan tijdens de verkoopdagen. Alles is veel duurder geworden, maar ziet mensen amper een stap terug doen. Wel vaker verbaasd bij bepaalde artikelen die niet heel best waren maar met een fors prijskaartje te koop stonden en die glad waren uitverkocht.

Dat is ook mijn visie. Ik moet even wat kwijt! :D

Heb de liefde voor vuurwerk van de reguliere consument/niet-freaks zelf vaak wat
onderschat. Heb nog warme gevoelens en een positief gevoel overgehouden aan de coronajaarwisselingen.

Ik was bijv. ook bang dat 2020/2021 de nekslag voor het consumentenvuurwerk zou zijn. Niet dus, stond er echt paf van hoeveel (niet-freaks) TOCH nog fanatiek genoeg bleken door naar Baarle te rijden. Soms ging er een of twee buurmannen die dan beiden voor een halve straat meenamen, maar toch. Plus het feit dat men simpelweg in overtreding was door het af te steken en het toch massaal ging doen maakte me erg blij!

Ook de mensen die minder fanatiek zijn dan de gemiddelde liefhebber hier vinden een (paar) mooie compounds om 0.00u toch belangrijker dan je denkt. Daarom verwacht ik dat men klakkeloos weer flink in zal slaan in december, uitzonderingen (wie het ECHT niet meer kan betalen) daargelaten.

Zelf ben ik als freak juist kritischer denk ik. Ik haal zelf stukken meer qua bedrag dan vorig jaar maar zal nooit 2eu per shot betalen bijvoorbeeld. Dat doe ik gewoon nooit, hoe mooi die spullen ook zijn. Dan maar een ander merk!

… zal nooit 2eu per shot betalen bijvoorbeeld. Dat doe ik gewoon nooit, hoe mooi die spullen ook zijn..

Zullen we onthouden freak. Is slechts een kwestie van tijd dat elke 30mm bak >2 euro/shot zal zijn. Sta jij dan stoer naast je pruttelende 20mm compoundje.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan