Prijs van siervuurwerk.

Lieve liefhebbers,
Ik vind het toch elke keer moeilijk te geloven dat vuurwerk zo duur moet zijn.
Ik snap dat er bij de fabrikage, import en verkoop veel komt kijken maar dan nog.
Als je een redelijke cake wilt hebben ben je onderhand 40 euro kwijt.
Wij liefhebbers kopen dan met korting, doen veel research en verspreiden bestellingen.
Mijn buurman had voor 350 euro cakes. Die was om kwart over 12 klaar hoor. Was net een grote zak vol.
Hoe kan het dat er vuurwerk met 50%korting verkocht wordt, zonder dat het uit de handel gaat of wat dan ook.
Wordt dat dan gratis weggegeven? Lijkt me niet toch.
Begrijp me niet verkeerd ik besteed ook wat euros, zal dat ook blijven doen want het is een hobby.
Ook gun ik al die handelaren en winkeliers hun winst.
Maar het staat in mijn ogen allemaal niet meer in verhouding.
Niet alleen die dure potten. Ook die parelcakes, hangt ook al snel een flinke adviesprijs aan voor wat lichtkogels.

Ps. Ook die fabel van het geen korting kunnen geven op doorlontboxen wil er bij mij niet in. Als assortiment cakes en gewone cakes per karton voor meer dan de helft minder verkocht kunnen worden kunnen die doorlontcakes dat ook.
Verschilt niks, behalve dat ze een beetje zijn ontworpen zodat het mooi achter rlkaar te schieten is is het gewoon een karton met potten.
En ik weet niet of ik nu iets feitelijk niet juist zeg, maar prijsbepaling vanuit leveranciers mag toch niet, hooguit een adviesprijs dacht ik.
Zelfde als met keukenapparatuur, ik dacht dat winkeliers van wat voor product dan ook altijd hun eigen prijs mochten bepalen.
Correct me if i am wrong.

Voor zo ver ik weet word er wel degelijk een prijsbepaling aangeleverd vanuit de importeur.er word dan een minimum bepaald.
Zo heeft wolff vuurwerk ook al eens een winkel op de vingers getikt ivm het te goedkoop aanbieden van de black dragonbox.
Sommige prijzen staan zeker niet in verhouding.

Laatst bewerkt:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prijsbinding

Dit gebeurt helaas. China by night is een mooi voorbeeld. 2 jaar geleden bleek deze erg goed en vorig jaar was deze niet onder de 75,- te koop. Daarbij was door diverse winkeliers bevestigd dat ze het niet goedkoper mochten verkopen.

Hoewel dit verboden is, maken de importeurs zich hier schuldig aan.

Kerel, het is gruwelijk veel goedkoper geworden! Ik weet nog dat de eerste 500grammer onder de €35 te koop was, Black Fantasy, wat enkel wat gefluit en gepruttel was, en nu verwacht men bij elke box een prijs van €25 per cake. 500grammers waren vroeger normaal tussen 50 en 70 euro, nu mág het van niemand meer dan €40 zijn. En als je ziet wat die importeurs (of eigenlijk juist dealers daarvan) overhouden, die de cakes voor lage prijzen aanbieden, dan is dat significant minder dan waar het prijsniveau 'normaal' ligt. Ik gun m'n medemens graag ook een boterham, en daarvoor zijn deze marges nodig.

De grote marges zijn de schuld van de overheid met hun debiele regels qua opslag en keuringen. Was dat realistischer en minder panisch, dan zouden de prijzen hier zoals in het Oostblok/rest van EU liggen, en niet zo hoog.

Vuurwerk is een luxe product, het is een kunst om het te maken, een ambacht. Daar betaal je voor. Elke (tussen)persoon van China naar Als je geen goeie baan hebt, kun je gewoonweg minder kopen. Zolang de regels en keuringensysteem van NL en EU niet veranderen, zal de prijs écht niet lager kunnen dan dit. Zoek maar gerust naar de prijsstunters als je goedkoper wilt, maar gun de worstelende kleine ondernemer (dealer én importeur) ook z'n brood!

En vergeet even niet de kosten die er aan zitten voor importeur en winkeliers.
Bunkers die gebouwd moesten worden. Keuringen die elk jaar moeten gebeuren. Demo's die gegeven worden, personeel dat rond moet lopen, het werk dat erin zit.
Mag men ook nog geld verdienen?
Verder kunnen de kortingen gegeven worden door winkels waar een aantal liefhebbers werken die er werk van willen maken. Als winkel wil je de vaste klanten uit de eigen omgeving vaak niet tussen je freakbestellingen hebben lijkt me. Van die consumenten haal je de marges wel binnen. De freakacties werken door de hoeveelheden die erdoor gaan.
greetzz

Natuurlijk gun ik iedereen zijn boterham en ik weet dat er veel bij komt kijken.
Maar dan nog. Een 36 shots waaiercakeje voor 60 euro met 6 in een karton.
Wat is hier voor de betrokken partijen dan wel niet de marge op?

Ps. Ook die fabel van het geen korting kunnen geven op doorlontboxen wil er bij mij niet in. Als assortiment cakes en gewone cakes per karton voor meer dan de helft minder verkocht kunnen worden kunnen die doorlontcakes dat ook.
Verschilt niks, behalve dat ze een beetje zijn ontworpen zodat het mooi achter rlkaar te schieten is is het gewoon een karton met potten.
En ik weet niet of ik nu iets feitelijk niet juist zeg, maar prijsbepaling vanuit leveranciers mag toch niet, hooguit een adviesprijs dacht ik.

Ik wil hier even op in gaan. Op de doorlontbakken zit inderdaad een stuk minder marge als op de losse cakes, hoe dit ontstaat weet ik niet precies. Importeurs zien de doorlontbakken ook als dozen schuif werk waardoor ze voor de winkelier een stuk lagere marge hanteren. Ik snap dat er bijna geen winkels zijn die korting geven op doorlontboxen.Als je korting geeft op doorlontboxen van zena/katan/gbv/vulcan hou je er simpelweg niks aan over (bij andere importeurs zal het niet anders zijn)

Ik wil hier even op in gaan. Op de doorlontbakken zit inderdaad een stuk minder marge als op de losse cakes, hoe dit ontstaat weet ik niet precies. Importeurs zien de doorlontbakken ook als dozen schuif werk waardoor ze voor de winkelier een stuk lagere marge hanteren. Ik snap dat er bijna geen winkels zijn die korting geven op doorlontboxen.Als je korting geeft op doorlontboxen van zena/katan/gbv/vulcan hou je er simpelweg niks aan over (bij andere importeurs zal het niet anders zijn)
Als een box met 4 cakes 150 euro kost heb je het alsnog over 37,50 per cake, zijn alle kosten dan echt zó hoog dat hier al geen of amper meer marge op zit. Ik vind het moeilijk te geloven.

De prijs voor een stukje vuurwerk is zeker disproportioneel.

Echter moet je niet vergeten welke partijen allemaal een winstmarge hanteren en wat de overheid voor percentage in de zak steekt. Alle schade die gemaakt wordt is een deel van deze prijs.

Aan de andere kant mag je er toch wel vanuit gaan dat de investeringen (bunkers, sprinklers, etc) nu zo langzamerhand wel eens terugverdiend mogen zijn, zeker voor de importeurs of gaan we dit excuus over 10 jaar nog steeds horen?

Als een box met 4 cakes 150 euro kost heb je het alsnog over 37,50 per cake, zijn alle kosten dan echt zó hoog dat hier al geen of amper meer marge op zit. Ik vind het moeilijk te geloven.

Zena heeft amper tot geen cakeboxen die boven de €30 per cake kosten. Alleen de cakeboxen met 2x500 gram en de originals finest+zwarte cross box.Vulcan heeft ook alleen cakeboxen die omgerekend 25 euro de cake kosten. Er zijn wel cakeboxen die omgerekend 37,50 de cake kosten zoals de katan fanstyles 37,50 per cake. In mijn ogen zijn deze prijzen zeer begrijpelijk aangezien het formaat van deze dozen(is gewoon 2x zo groot als bijvoorbeeld een 1580 zena cakebox) en het feit dat dit waaiercakes zijn.

Voor zo ver ik weet word er wel degelijk een prijsbepaling aangeleverd vanuit de importeur.er word dan een minimum bepaald.
Zo heeft wolff vuurwerk ook al eens een winkel op de vingers getikt ivm het te goedkoop aanbieden van de black dragonbox.
Sommige prijzen staan zeker niet in verhouding.

Winkeliers en importeurs mogen zeker hun brood verdienen, maar volgens mij zijn het toch echt de importeurs die echt te grote marges nemen.

Dat importeurs dan ook nog eens minimumprijzen gaan hanteren is één verboden, twee volledig fout. Ik ben blij dat ik dat verhaal van Wolff-vuurwerk gelezen heb, ik koop er volgend jaar dan ook niks meer van.

Ze kunnen het wel gooien op de prijzen van grondstoffen en transport, dat die ieder jaar zouden stijgen enzo... Blijf het vreemd vinden dat het vuurwerk in Duitsland ieder jaar hetzelfde kost, zij hebben dan geen last van die stijgingen?

Het vuurwerk is in België goedkoper, maar ik vraag mij vaak af waarom. Nederlandse importeurs moeten meer investeringen doen in opslag, maar Belgische importeurs hebben dan weer veel last van de hogere personeelskosten. Dan zou men nog kunnen zeggen dat er in Nederland een kooi om het vuurwerk heen moet, bij mijn weten moet het Belgisch vuurwerk dat in Rotterdam binnenkomt dat ook..

Als ik die prijzen in Nederland zo zie, en dan zeker die adviesprijzen.. Ik versta de mensen wel waarom ze nog altijd zoveel illegaal vuurwerk kopen, het is op het einde van de rit gewoon goedkoper.

Ik ben in liuyang geweest en ja het kost inderdaad geen flikker. Ik kocht een mega nitraatmat voor 8 euro, waar zena baarle 70 euro voor durft te vragen. Volgens mij is het winstpercentage voor een winkelier 2,2 inkoopprijs, dus als jij een pot van 45 euro koopt (incl. 9 euro btw), steekt de winkelier grof gezegd 16 euro in zijn zak. Ja het zijn bizarre prijzen, ook in Belgie. Het loont al een tijd niet meer om naar belgie te gaan, omdat de nederlandse zena winkels goedkopere blokken aanbieden dan het Belgisch moederbedrijf. Het ergste voorbeeld vind ik altijd *dure* vuurpijlen. Als de verkoper omgerekend 6-8 euro voor een pijl durft te vragen, ga je je toch serieus afvragen of je niet beter shells kan gaan schieten die 2,75 per 3'' kosten.

Misschien zou het eens goed zijn als er een interventie plaatsvind binnen de vuurwerkbranche, kunnen wij weer eens voor een normaal bedrag vuurwerk kopen....

Winkeliers en importeurs mogen zeker hun brood verdienen, maar volgens mij zijn het toch echt de importeurs die echt te grote marges nemen.

Dat importeurs dan ook nog eens minimumprijzen gaan hanteren is één verboden, twee volledig fout. Ik ben blij dat ik dat verhaal van Wolff-vuurwerk gelezen heb, ik koop er volgend jaar dan ook niks meer van.

Ze kunnen het wel gooien op de prijzen van grondstoffen en transport, dat die ieder jaar zouden stijgen enzo... Blijf het vreemd vinden dat het vuurwerk in Duitsland ieder jaar hetzelfde kost, zij hebben dan geen last van die stijgingen?

Het vuurwerk is in België goedkoper, maar ik vraag mij vaak af waarom. Nederlandse importeurs moeten meer investeringen doen in opslag, maar Belgische importeurs hebben dan weer veel last van de hogere personeelskosten. Dan zou men nog kunnen zeggen dat er in Nederland een kooi om het vuurwerk heen moet, bij mijn weten moet het Belgisch vuurwerk dat in Rotterdam binnenkomt dat ook..

Als ik die prijzen in Nederland zo zie, en dan zeker die adviesprijzen.. Ik versta de mensen wel waarom ze nog altijd zoveel illegaal vuurwerk kopen, het is op het einde van de rit gewoon goedkoper.

Ons vuurwerk is veel mooier dan vuurwerk uit Duitsland en België. Dat is goedkoper, zonder meer waar, maar dat je de laatste jaren ziet dat Nederlands vuurwerk in België over de toonbank gaat, komt puur omdat ons vuurwerk beter is. Ga maar eens vergelijken, het is echt zo.

Als je opgelet hebt de laatste jaren zul je zien dat veel dingen weinig of amper gestegen zijn. De marges gaan bij winkeliers achteruit, korting-ruimte is er steeds minder.

Het vuurwerk in België is goedkoper, omdat ze daar het hele jaar open mogen zijn (dus hoef je alle kosten niet in 3 dagen terug te verdienen), omdat de regels minder streng zijn en omdat er minder winkels zijn (meer bezoekers/winkel).

Succes met een importeur vinden die geen minimumprijzen hanteert. Het is wat dat betreft een lastige branche, want producten tussen importeurs zijn niet zomaar uitwisselbaar. Je mag ook stoppen met kopen van Royal, Rubro, Zena, etc, etc, etc.

Wat betreft de cakeboxen hierboven: de marge op cakeboxen is voor winkeliers gewoon kleiner. Dus daar is gewoon weinig korting meer op te geven. Dat zag je vorig jaar met de boxen van Zen: zonder korting waren ze te duur. Maar meer korting dan de dertig procent die de meesten gaven kan gewoon eigenlijk niet. Je houdt bijna niets over als winkelier.

Volgens mij is het winstpercentage voor een winkelier 2,2 inkoopprijs, dus als jij een pot van 45 euro koopt (incl. 9 euro btw),
En als je dus 30% korting geef, hou je ongeveer 2 euro over van je winstmarge. Dan kun je je voorstellen dat kortingen van >30 procent vaak dus amper kunnen.

leuke vergelijking soms pff ja matje kost in china 10 euro hier 70. maar kijk is wat er betaalt van moet worden de vervoer mensen op kantoor e.d reclames site huur pand bunkers vergingen de winkelier met alle kosten gratis vw bij bepaald bedrag. Dan blijft er nog wel wat over als verkoop winkel. Maar heus geen tientallen euro.s :P

Ons vuurwerk is veel mooier dan vuurwerk uit Duitsland en België. Dat is goedkoper, zonder meer waar, maar dat je de laatste jaren ziet dat Nederlands vuurwerk in België over de toonbank gaat, komt puur omdat ons vuurwerk beter is. Ga maar eens vergelijken, het is echt zo.

Als je opgelet hebt de laatste jaren zul je zien dat veel dingen weinig of amper gestegen zijn. De marges gaan bij winkeliers achteruit, korting-ruimte is er steeds minder.

Het vuurwerk in België is goedkoper, omdat ze daar het hele jaar open mogen zijn (dus hoef je alle kosten niet in 3 dagen terug te verdienen), omdat de regels minder streng zijn en omdat er minder winkels zijn (meer bezoekers/winkel).

Succes met een importeur vinden die geen minimumprijzen hanteert. Het is wat dat betreft een lastige branche, want producten tussen importeurs zijn niet zomaar uitwisselbaar. Je mag ook stoppen met kopen van Royal, Rubro, Zena, etc, etc, etc.

Wat betreft de cakeboxen hierboven: de marge op cakeboxen is voor winkeliers gewoon kleiner. Dus daar is gewoon weinig korting meer op te geven. Dat zag je vorig jaar met de boxen van Zen: zonder korting waren ze te duur. Maar meer korting dan de dertig procent die de meesten gaven kan gewoon eigenlijk niet. Je houdt bijna niets over als winkelier.

En als je dus 30% korting geef, hou je ongeveer 2 euro over van je winstmarge. Dan kun je je voorstellen dat kortingen van >30 procent vaak dus amper kunnen.

De 'mooiheid' van vuurwerk gaat over smaken, en over smaken valt niet te twisten.

Dat er de laatste jaren veel Nederlands vuurwerk in België over de toonbank gaat is zonder meer waar, maar veel van dat Nederlands vuurwerk wat hier in België wordt verkocht zijn restpartijen die zijn blijven liggen na de voorgaande jaarwisseling. Vaak zijn het dan ook nog eens producten die al een tijdje op de Nederlandse markt te krijgen zijn en niet zelden lees en hoor ik van die producten dat ze "niet meer zijn wat ze geweest zijn" of dat "die producten er jaar na jaar op achteruit gaan".

Dat merken zoals Rubro minimumverkoopprijzen etc hanteren weet ik, daarom laat ik ze ook liggen. Minimumverkoopprijzen gaan nu eenmaal in tegen alle wetten van de economie en ik vind het dan ook verkeerd. Minimumverkoopprijzen zet minder aan tot innovatie en doet concurrentie afnemen, krijg je minder goede producten en dat vind ik een slechte zaak. Beeld je maar eens in dat alles wat in de supermarkt ligt een minimumverkoopprijs kent, winkelen wordt wel heel duur dan. Dat de overheid soms minimumverkoopprijzen oplegt bij landbouwproducten weet ik ook wel, maar das tijdelijk en een totaal andere sector.

Als mededingingsautoriteiten een onderzoek instellen naar prijsafspraken en/of minimumverkoopprijzen, kan dat tot zware boetes leiden (10% van de jaaromzet dacht ik).

Vijf jaar geleden hoorde ik niemand zeggen "gestopt te zijn met vuurwerk omdat het te duur wordt", maar nu hoor je dat veel vaker, persoonlijk vind ik dat een spijtige zaak.

Even alleen voor de topicstarter die er de pest in heeft dat hij de Sky Palms van Royal heeft gekocht voor 43 euro: de fabricagekosten liggen nog lager dan 4 euro (karton+kruit+vakmanschap). Daar komt dan nog de distributiekosten bij. Een volle container China - Europa voor 6000 Euro. En natuurlijk het voorraadbeheer en de veiligheid binnen NL, maar ik zou niet weten wat dat kost. Je mag er echter vanuit gaan dat de importeur en de winkelier grof aan je hebben verdiend.

Het zou goed zijn voor de portemonnee van de consument, als er meer grote (Europese) importeurs tot de Nederlandse markt zouden toetreden. Dus meer Vulcan, Weco, Jorge, Zena die allemaal recht-toe-recht-aan potten zouden verkopen. Dan kan Rubro geen 25 euro meer vragen voor bijvoorbeeld de Killer Instinct.

Natuurlijk gun ik iedereen zijn boterham en ik weet dat er veel bij komt kijken.
Maar dan nog. Een 36 shots waaiercakeje voor 60 euro met 6 in een karton.
Wat is hier voor de betrokken partijen dan wel niet de marge op?
Precies hetzelfde als voor je spijkerbroek, zeep, komkommer en computer...van inkoopsprijs voor winkelier naar koopprijs voor consument althans.

Laatst bewerkt:
Ik kan me de prijzen nog herinneren toen de 500 gram cakes kwamen. Makkelijk 50 a 60 euro voor eenvoudige cake. Nu kun je voor 25 a 35 al hele mooie 500grams cakes vinden en de kwaliteit is de afgelopen jaren echt wel omhoog gegaan. Ik vind dat echt prima prijzen, ga eens shoppen in spanje, waar ik waa vorig jaar betaalde je echt veel meer dan hier.

Kan me ook nog een 500gr van breeschoten herinneren, 160 euro voor troep, daar koop je nu een cruel traction voor.

Ben tevreden over de huidige acties en prijzen, duurder moet het ook niet worden.

Als die veiligheidseisen niet zo belachellijk waren kon het misschien wat zakken maar het moet natuurlijk wel wat opleveren.

Back
Bovenaan