Presentatie Halt 1 november

RNBakker

VWC lid
Zoals een aantal van jullie weten zet ik mij in om het imago te verbeteren van vuurwerk en de vuurwerkbranche.

A.s. maandag 1 november geef ik een presentatie aan de mensen van Bureau Halt tijdens een meeting met de Halt medewerkers die de komende weken voorlichting gaan geven in het land. De Halt medewerkers gaan uitdragen dat er voorzichtig omgegaan moet worden met vuurwerk en dat er niet “gekloot” mag worden met vuurwerk.

Ik hoop dat door mijn presentatie de medewerkers van Halt niet alleen de negatieve aspecten van vuurwerk belichten, maar juist ook de leuke kanten van vuurwerk.

De presentatie is in grote lijnen klaar, maar hoop van jullie kant wat extra hulp te krijgen, want met z’n alleen weten we veel meer dan ik alleen.

Wat willen jullie dat ik vertel aan de ambtenaren van bureau Halt?

Dat ze de mensen die dingen vernielen Een dikke boete moeten geven en een zware taakstraf en de kinderen die net voor oud en nieuw een paar rotjes afsteken niet meteen 4uur taakstraf geven, maar de ouders een waarschuwing geven bijvoorbeeld

Super dat je dit doet, Rob. Geeft een goed gevoel dat iemand met de juiste kennis "het woord" mag uitdragen. Ben ervan overtuigd dat jij e.e.a. prima zult verwoorden en heb daar dan ook niets aan toe te voegen.

Slechts aanvullend geef ik je nog even de link naar www.vuurwerkveilig.com.
Deze site is nog steeds een handig referentiekader voor het veilig (leren) omgaan met vuurwerk. Ik denk dat naast "de straatschoffies" ook oom Agent hier iets aan kan hebben ;)

Succes as maandag!

Cameo

Deze site is nog steeds een handig referentiekader voor het veilig (leren) omgaan met vuurwerk. Ik denk dat naast "de straatschoffies" ook oom Agent hier iets aan kan hebben ;)

Succes as maandag!

Cameo

Om even op die link in te springen, geef die ook aan die mensen van Halt. Neem desnoods een laptop en beamer mee (of vraag of ze die daar hebben), en laat die site zien!

Cameo

Heb www.vuurwerkveilig.com verwerkt in de presentatie met wat extra aandacht voor de flyer en de te downloaden posters van vuurwerktraditie. Komt ook terug in de handout die de aanwezigen achteraf krijgen.

Komt ook terug in de handout die de aanwezigen achteraf krijgen.

Ik zou je aanraden om de handout VOORAF te geven. Dan weten de mensen hoeveel slides er nog komen, en kunnen ze aantekeningen bij de slides maken. Een handout achteraf geven is mosterd na de maaltijd.

Ik zou je aanraden om de handout VOORAF te geven. Dan weten de mensen hoeveel slides er nog komen, en kunnen ze aantekeningen bij de slides maken. Een handout achteraf geven is mosterd na de maaltijd.

Een handout geef je altijd vooraf.....

He Dieter, fijn dat je het eens ben met Darksoul hehehehe.

Het is wel erg off topic, maar tijdens de cursussen presentatie technieken die ik heb gehad op de Heao en bij mijn voormalige werkgever Unilever hebben ze mij getracht te leren dat je een hand-out achteraf geeft. Hiermee voorkom je dat mensen afgeleid worden door alvast in de hand-out te bladeren en daardoor niet meer goed naar je luisteren.

Als je wil dat ze het gebruiken als naslagwerk, waarop ook tussentijd wat aantekeningen op grond van je verhaal gemaakt kunnen worden dan zou je het vooraf kunnen verstrekken. Je kan ook voorafgaand aan de presentatie aangeven dat de hand-out aan het eind wordt uitgereikt. Men kan dan rustig luisteren.

Ik hoop dat de mensen van Halt geconcentreerd naar mij gaan luisteren dus zeg ik bij het begin van de presentatie dat men achteraf een hand-out krijgt.

Ontzettend mooi om te lezen Rob, en een goed initiatief! Waar ik zelf me nog al eens aan stoor tijdens presentaties en voorlichtingen hier in Nederland is dat men de nadruk legt op: Mag niet, eng, gevaarlijk, boe, bah. zonder ook maar een klein beetje aandacht te besteden dat vuurwerk ook best wel veilig afgestoken kan worden. Mits goed uitgelegd. en dat het ook juist mooi is!.

In dit topic
Rob. Heb ik een voorlichtingsvideo gepost Dat voorlichting ook anders kan. Indien je deze beelden wilt hebben. Heb ik de DVd hier nog wel beschikbaar voor je :)

Veel succes bij Halt!

Probeer de nadruk niet zozeer op de illegale kant van het vuurwerk te leggen. Maar juist op de kant van de veiligheid/vernielingen. Daarnaast geef ik RB ook gelijk, geef ook aan de vuurwerk juist prachtig is, misschien leuk om daarmee te eindigen, haalt direct de "negatieve" lading weg:)

Mooi initiatief!

Ik hoop dat je bewustwording van het feit dat vuurwerk niet alleen negatieve kanten heeft kan creëren. Daarmee haal je de grootste winst.
Speerpunten als veilig en correct gebruik aanhouden, daarmee moet je een en ander kunnen bereiken. De traditie bestaat al zolang, deze moet en mag niet verloren gaan

Geweldig initiatief, Rob!
Misschien is het een idee om de soms belachelijke persberichten eens in een ander daglicht te zetten, de sensatiezucht van veel media is tenenkromend zo nu en dan.
Voorbeeld: De 'nitraat bommen' met twee pakjes zou je een tweede Enschede kunnen veroorzaken, dat soort onzin. Een afgerukte hand door NL consu vuurwerk, achteraf bleek het om zwaar prof. te gaan; een rectificatie is er nooit gekomen. Meer opgeblazen brievenbussen omdat NL siervuurwerk wel 500 ipv 200 gram kruit mag bevatten .
Dat soort onzin berichten, denk dat iedereen vele voorbeelden kent.
Groetjes, Roel.
Veel succes! :)

Heel mooi dat je de kans krijgt om toch een vanuit een ander oogpunt je verhaal te doen en ik weet zeker dat ze daar nog onwijs veel van zullen leren. De aanpak van halt moet op een andere manier zodat ook leuke aspecten worden belicht en niet alleen bangmakerij want ze doen het immer toch wel.

Ik wens je ook veel succes en we horen graag een verslag achteraf van je natuurlijk:)

Wat ik nou wel eens zou willen weten is wat men daadwerkelijk met de info gaat doen jij je hun verstrekt.
Juist de informatie verstrekking die Halt naar scholen doet vind ik zeker niet goed te noemen.
Ik weet wel dat het probleem er in zit dat scholen moeten aangeven dat ze er wat mee willen doen.
Voorbeeld is dat in Gooi en Vechtstreek maar 3 scholen daadwerkelijk iets met voorlichting over vuurwerk hebben gedaan.
Deze info is mij gegeven door het milieuteam Gooi en Vechtstreek dus ben ik van mening dat je sterven zijn doel voorbij schiet.
Ik hoop dat Halt een andere houding heeft aangenomen en nu daadwerkelijk eens wat doet ermee.
Jou initatief is in ieder geval top.

He Dieter, fijn dat je het eens ben met Darksoul hehehehe.

Het is wel erg off topic, maar tijdens de cursussen presentatie technieken die ik heb gehad op de Heao en bij mijn voormalige werkgever Unilever hebben ze mij getracht te leren dat je een hand-out achteraf geeft. Hiermee voorkom je dat mensen afgeleid worden door alvast in de hand-out te bladeren en daardoor niet meer goed naar je luisteren.

Als je wil dat ze het gebruiken als naslagwerk, waarop ook tussentijd wat aantekeningen op grond van je verhaal gemaakt kunnen worden dan zou je het vooraf kunnen verstrekken. Je kan ook voorafgaand aan de presentatie aangeven dat de hand-out aan het eind wordt uitgereikt. Men kan dan rustig luisteren.

Ik hoop dat de mensen van Halt geconcentreerd naar mij gaan luisteren dus zeg ik bij het begin van de presentatie dat men achteraf een hand-out krijgt.

Ieder zijn mening.
Presentaties die ik heb meegemaakt was het andersom.
En maakt het uit als ze het maar krijgen.

Ieder zijn mening.
Presentaties die ik heb meegemaakt was het andersom.
En maakt het uit als ze het maar krijgen.

Haha, de grap is dat deze "presentatie-tactieken" per instituut verschillen. Heb in mijn carrière in totaal wel een dozijn cursussen gehad op dat vlak en de rol van de handout was telkens verschillend. Ik heb een hele tijd (technische) trainingen gegeven aan compacte clubjes jonge IT'ers. Dan ontwikkel je een eigen stijl, want je merkt vanzelf wat het beste overkomt en dat hou je vast. Zelf geef ik meestal een soort index vooraf, zodat men weet "hoever we zijn" en achteraf de echte handouts met slides en opmerkingen. Maar ieder z'n ding inderdaad.

@RNBakker, super dat je VV hebt geintegreerd, ben ik zeer blij mee. Nogmaals succes gewenst!

Cameo

Zelf geef ik hand-outs alleen als naslagwerk. (achteraf)
Dan heb je tijdens de presentatie alle aandacht.
Mensen kunnen altijd zelf aantekeningen maken.
Die aandacht zou ik overigens ondersteunen met filmpjes om onderscheid te maken tussen b.v.:
- Vernieling (prullenbakfilmpjes genoeg op Youtube)
- Zwaar vuurwerk (Explod in steegje)
- Hoe vuurwerk echt bedoeld is, als kunst (kort filmpje van Vaccalluzzo in Sicilie b.v.)

Ik zou als Halt-er (in het geval van zwaar vuurwerk) persoonlijk erg schrikken van een bezoekje aan een ziekenhuis na 1 Januari.
Misschien dat Halt hier iets mee kan. 't is niet makkelijk om ziekenhuizen binnen te komen, en mensen die net hun hand hebben verloren hebben hier natuurlijk vaak geen behoefte aan, maar ze kunnen het proberen.

Verder focust Halt zich ook op preventie, en daar zou je hen in kunnen helpen door b.v. te zeggen: Illegaal vuurwerk kopen ze toch wel, dus leer ze ook hoe ze 3" shells moeten afsteken, zodat hun dit op scholen kunnen doorvertellen, in het geval er vragen komen vanuit de klassen.

Verder vind ik dit echt een prachtig initiatief Rob! Succes Maandag!

Gisteren ben ik bij bureau Halt geweest om de presentatie te geven over vuurwerk en veiligheid. De presentatie was op verzoek van bureau halt voor alle voorlichtingsmedewerkers die instructie op scholen gaan geven over vuurwerk. Ben een klein uur aan het woord geweest en heb tussendoor vele vragen van de Halt medewerkers kunnen beantwoorden.

Zelf heb ik het gevoel dat vuurwerk sinds de ramp in Enschede geen goed meer kan doen bij een gedeelte van de Nederlanders. De ongelukken die jaarlijks gebeuren en het slopen met vuurwerk bevestigen dit negatieve beeld.

Gisteren heb ik gesproken over hoe de jeugd op een veilig manier met vuurwerk kan omgaan (aansteeklont, geen capuchon etc…), maar ook hebben we gesproken over hoe naar mijn mening het letsel bij de jeugd ontstaat. Dat het letsel niet ontstaat door normaal gebruik van vuurwerk, maar door het misbruik. De meeste Halt medewerkers waren zich niet bewust van het feit dat er vuurwerkgevechten worden gehouden met Romeinse kaarsen en single shots. Een groot gedeelte van de Halt medewerkers wist niet wat single shots mortiertjes zijn. Voor ons zijn de vuurwerk producten en hun (mis)bruik bekend, maar bij de niet vuurwerkliefhebbers is de kennis heel wat minder.

Dit is maar één voorbeeld van wat gisteren allemaal besproken is. Voor mij een bevestiging dat dit soort contacten tussen de vuurwerkwereld en voorlichters en beleidsmakers noodzakelijk is. Een betere voorlichting geeft minder ongelukken en schade en daardoor komt vuurwerk minder negatief in het nieuws.

Bedankt voor het meedenken en de goede tips!

Back
Bovenaan