OVV gaat onderzoek doen naar vuurwerk

een onderzoek is goed, alleen moet een goed onderzoek objectief zijn. Als je hier tegenstanders van vuurwerk in zet dan is het niet objectief meer en zal je een tegengeluid erbij moeten zetten om weer aan een bepaalde mate van objectiviteit te voldoen. Ik hoop dat de overheid hier aan wil meewerken zodat eens en voor altijd duidelijk wordt wat de echte boosdoeners zijn.
greetzzz

een onderzoek is goed, alleen moet een goed onderzoek objectief zijn. Als je hier tegenstanders van vuurwerk in zet dan is het niet objectief meer en zal je een tegengeluid erbij moeten zetten om weer aan een bepaalde mate van objectiviteit te voldoen. Ik hoop dat de overheid hier aan wil meewerken zodat eens en voor altijd duidelijk wordt wat de echte boosdoeners zijn.
greetzzz

De Onderzoeksraad voor Veiligheid wordt geacht objectief te zijn. Het is en blijft echter een onderzoeksraad en dus geen gezaghebbende instantie of entiteit. De conclusies van het onderzoek en de mogelijk daarin opgenomen adviezen zijn dus niet bindend, het is aan de Overheid om te bepalen wat ze ermee gaan doen.

Wellicht goed dat er nu eens een serieus onderzoek komt waarin alles wordt meegenomen ipv een oogarts die wat roept en een politie baas, dat is te eenzijdig. Hoe het onderzoek ook uit zal pakken, de conclusies zullen duidelijk zijn en niet naar ieders wens. (zeker niet de onze, vrees ik) E.e.a. zal ook te maken hebben met de nieuwe regering, die meteen stappen kan maken. De OVV is in mijn ogen een zeer geremnommerd instituut en veel minder afhankelijk dan andere onderzoeks bureaus. Het schijnt dat na de zomer al een eerste rapport zal verschijnen, wellicht al met maatregelen voor komende jaarwisseling. Het zal een rapport worden met een duidelijke stelling waarmee wat gedaan wordt, daar kun je niet omheen maar het zal een gedegen onderzoek zijn, daar geloof ik wel in.
Dat wij een totale uitzondering zijn....dat bewijfel ik maar alles is hier veel geconcentreerder dan in andere landen...we zijn nou eenmaal klein en zeer dicht bevolkt. Verder helpt de sociale media ook niet echt mee...opbblazen spullen op you tube etc....is illegaal vuurwerk veel te makkelijk te krijgen en weten mensen zich geen maat te houden met bijvoorbeeld carbid schieten, wat steeds gekker, groter en zwaarder moet moet..geen wonder dat eea steeds meer ingeperk wordt. En dan de hulpverleners tijdens oud en nieuw...belachelijk hoe de behandeld worden tijdens hun werkzaamheden...iedereen kan wel roepen dat dit nooit mag gebeuren maar jaar op jaar wordt het erger...hoe te stoppen?

Kortom ik heb vertrouwen in dit rapport, ongeacht de uitkomst.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Hoe graag ik ook de huidige mogelijkheden wil behouden of liever nog uitbreiden, dat zit er niet in. Tegenstanders krijgen volop een podium om halve waarheden en hele onwaarheden te verkondigen, en zijn vaak niet gehinderd door enige feitenkennis. Zo bespelen zij de massa en komt er een steeds negatievere sfeer rond het vuurwerk. Een objectief rapport kan duidelijkheid geven over oorzaken en gevolgen, en over de haalbaarheid en effecten van mogelijke maatregelen. Goed om ook eens andere zaken rond oud en nieuw te bekijken (vernielingen, geweld, hinderen hulpverleners) en goed na te denken of al die problemen werkelijk veroorzaakt worden door legaal consumentenvuurwerk...

Zojuist tijdens het nieuws op de radio een reactie van de voorzitter van de BPN (Leo Groeneveld) met o.a. het verzoek aan de OVV om in het onderzoek een duidelijk onderscheid aan te brengen tussen legaal consumentenvuurwerk en illegaal vuurwerk. Verder maakte hij van de gelegenheid gebruik om nogmaals de publieke behoefte aan het behoud van de Vuurwerktraditie te bestempelen.

zolang dat onderscheid er blijft, lijkt het voor ons positief. Ik schiet enkel mooi siervuurwerk af

Als dit verbod er komt dan ga ik mijn reeds geplaatste bestellingen declareren bij die Bonte van GL

77 tegen 23% ACHTER!!!!

STEMMEN

Het is ook wel een hele klote stelling van rtl. Tuurlijk vinden de meeste dat er onderzoek mag gedaan worden tegen een veiliger oud en nieuw. Beetje vage poll eigenlijk. Het is kiezen tussen onderzoek of dat traditie moet blijven. Staat nergens over het verbieden van vuurwerk.

De vraagstelling is belachelijk, en ik snap deze stand ergens ook wel. Ik ben het er ook mee eens dat het allemaal veiliger moet, maar wil ook zeker dat de traditie blijft. Slechte poll dit.

De vraagstelling is belachelijk, en ik snap deze stand ergens ook wel. Ik ben het er ook mee eens dat het allemaal veiliger moet, maar wil ook zeker dat de traditie blijft. Slechte poll dit.

Het is ook wel een hele klote stelling van rtl. Tuurlijk vinden de meeste dat er onderzoek mag gedaan worden tegen een veiliger oud en nieuw. Beetje vage poll eigenlijk. Het is kiezen tussen onderzoek of dat traditie moet blijven. Staat nergens over het verbieden van vuurwerk.

Ik snap wel wat jullie zeggen, maar wij liefhebbers lijken deze stelling(en) te benaderen als zou er aan het volk gevraagd worden of we voor of tegen een vuurwerkverbod zijn. Dat is hier niet het geval. Notabene wijzelf schreeuwen al jaren dat er een keer gedegen onderzoek moet worden gedaan omdat er altijd maar weer met nietszeggende, misleidende en opjuttende info wordt geschermd in de nationale vuurwerkdiscussie. Mijn stelling is dat elke vuurwerkliefhebber een voorstander zou moeten zijn van een officieel onderzoek door een zeer gerespecteerde onderzoeksorganisatie. Die zullen echt niet over 1 nacht ijs gaan hoor!!

De officiële reactie van de BPN:

31 maart 2017 Reactie BPN inzake onderzoek OVV naar Vuurwerk - Onderzoek naar de openbare orde tijdens de jaarwisseling met bijzondere aandacht voor de rol van Vuurwerk daarin.

De BPN is blij met het voornemen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om nader onderzoek te doen naar de openbare orde tijdens de jaarwisseling met bijzondere aandacht voor de rol van Vuurwerk daarin.

BPN constateert dat de traditie van een gezellige jaarwisseling met familie en vrienden en het gezamenlijk afsteken van vuurwerk diep geworteld blijft in de Nederlandse cultuur. De afgelopen jaren is de verkoop van consumentenvuurwerk zelfs toegenomen. Tegelijkertijd ziet ook de BPN dat er tijdens de jaarwisseling met name in de 4 grote steden problemen ontstaan door het verkeerd gebruik van vuurwerk en het afsteken van illegaal/zwaar vuurwerk.

De BPN is van mening dat deze lokale problemen geen negatieve gevolgen zouden moeten hebben voor het plezier en vreugde die miljoenen Nederlanders wel beleven aan het zelf afsteken van vuurwerk. De BPN hoopt daarom dat de OVV het onderzoek naar de openbare orde tijdens de jaarwisseling dan ook breder bekijkt dan alleen de problemen die in de 4 grote steden worden ervaren.

De BPN zier hier echter ook een rol voor zichzelf en spant zich, samen met overheid, toezichthouders en politie constant in om deze problemen tegen te gaan en de jaarwisseling voor alle partijen vreugdevol en veilig te laten verlopen.

Zo heeft de BPN:

* Een safetydeal gesloten om het gebruik en de verkoop van illegaal vuurwerk terug te dringen.
* Een campagne gestart voor bewustwording voor de gevaren van verkeerd gebruik van vuurwerk onder jongeren.
* Zijn er afspraken gemaakt om letsel en schade jaarlijks verder terug te dringen.
* Tevens spant de BPN zich constant in om het legale vuurwerk steeds te verbeteren.

En met resultaat. De afgelopen jaren is het letsel en schade als gevolg van vuurwerk tijdens de jaarwisseling afgenomen. (klik hier voor een overzicht van de maatregelen die BPN in de afgelopen jaren heeft genomen)

Om deze problemen en incidenten nog verder terug te dringen is duidelijkheid nodig over de precieze oorzaken van deze problemen. Daarom is de BPN ook groot voorstander van nader onderzoek naar de precieze oorzaken van de problemen tijdens de jaarwisseling zoals door de OVV aangekondigd. Onderzoek dat verder gaat dan vuurwerk alleen. Vanzelfsprekend is de BPN van harte bereid om mee te denken over deze vraagstukken om ook dit jaar schade en letsel als gevolg van vuurwerk terug te dringen en de vuurwerktraditie voor de vele miljoenen Nederlanders die daar van genieten te behouden.

Bron: http://belangenvereniging-pyrotechniek-nederland.b-p-n.nl/joombpn/index.php/nieuws

Zijn er ook mensen die nu op de rem trappen met het doen van Freak actie bestellingen?

Hoe dat zo? Als je denkt dat er dit jaar al een totaalverbod komt dan kan ik je geruststellen: dat komt er niet dit jaar. Dat is een wettelijk en juridisch proces van meerdere jaren. En dan moet je er al vanuit gaan dat de Regering een verbod wil maar op dit moment is daar nog steeds geen meerderheid voor. Dus voorlopig zal dat echt niet gebeuren. Wat dit jaar wel zou kunnen zijn verdere beperkingen door bijv. meer vuurwerkvrije zones aan te wijzen. Maar dat is voor de lokale overheid op dit moment het enige wet ze wettelijk gezien kunnen doen. Natuurlijk kunnen ze zelf wel alternatieven aanbieden zoals een centrale vuurwerkshow maar dat betekent niet dat je zelf niet af kan en mag steken.

Hoe dat zo? Als je denkt dat er dit jaar al een totaalverbod komt dan kan ik je geruststellen: dat komt er niet dit jaar. Dat is een wettelijk en juridisch proces van meerdere jaren. En dan moet je er al vanuit gaan dat de Regering een verbod wil maar op dit moment is daar nog steeds geen meerderheid voor. Dus voorlopig zal dat echt niet gebeuren. Wat dit jaar wel zou kunnen zijn verdere beperkingen door bijv. meer vuurwerkvrije zones aan te wijzen. Maar dat is voor de lokale overheid op dit moment het enige wet ze wettelijk gezien kunnen doen. Natuurlijk kunnen ze zelf wel alternatieven aanbieden zoals een centrale vuurwerkshow maar dat betekent niet dat je zelf niet af kan en mag steken.

Jij bent hier op zich best wel een expert in (qua juridische kennis volgens mij) Ik ben iets minder positief hierin op de lange termijn: de 18.00 uur regel was er echt binnen no-time door. Het tegengas wordt wel elk jaar steeds heftiger en gekker. Ik vrees zeker voor een verbod over c.a. 5 jaar. De regering is ook zo veranderlijk als het weer. Een totaalverbod zal dit jaar inderdaad niet gebeuren want dat is zeker niet binnen 0,5-1 jaar te regelen. Dat was de vraag ook. :wink:

We gaan het maar afwachten!

Jij bent hier op zich best wel een expert in (qua juridische kennis volgens mij)

Tja, ik ben werkzaam in de vuurwerkbranche en op de hoogte zijn en blijven van alle ontwikkelingen hoort dan ook bij mijn dagelijkse werkzaamheden. Verder heb ik in een vorige "carrière" heel veel zaken gedaan op en rond Het Binnenhof dus ik weet uit eigen ervaring behoorlijk goed hoe alles daar werkt en wat er zoal allemaal bij komt kijken.

Een relatief kleine aanpassing van bestaande wet- en regelgeving is inderdaad soms een proces van max. een jaar, mits er een meerderheid in de Kamer voor is natuurlijk. Dat hebben we zoals je al aangeeft gezien bij het verkorten van de Afsteektijden (alhoewel dat ook maar net lukte binnen de beschikbare termijn). Het verbieden van consumentenvuurwerk en daarmee dus ook de bestaande wet- en regelgeving rigoureus veranderen is zoals ik al aangaf een proces van meerdere jaren. Vooral ook omdat dit verstrekkende gevolgen heeft voor allerlei bedrijven, instanties, burgers, enz. Daar komt een enorme bak werk bij kijken.

Ik reageerde op de opmerking van TCDD die zich afvroeg of mede-liefhebbers op de rem trappen met het doen van Freak-bestellingen en jij en ik zijn dus allebei van mening dat dit voor dit jaar helemaal nog geen issue is.

Een relatief kleine aanpassing van bestaande wet- en regelgeving is inderdaad soms een proces van max. een jaar, mits er een meerderheid in de Kamer voor is natuurlijk. Dat hebben we zoals je al aangeeft gezien bij het verkorten van de Afsteektijden (alhoewel dat ook maar net lukte binnen de beschikbare termijn). Het verbieden van consumentenvuurwerk en daarmee dus ook de bestaande wet- en regelgeving rigoureus veranderen is zoals ik al aangaf een proces van meerdere jaren. Vooral ook omdat dit verstrekkende gevolgen heeft voor allerlei bedrijven, instanties, burgers, enz. Daar komt een enorme bak werk bij kijken.

Dat is inderdaad een behoorlijk verschil ja met de 18.00 uur regel! Weer wat geleerd! :wink:

Het zal me niks verbazen als we dit jaar van 1800 naar 2200 gaan.

Groen en slinks... let maar op.

Dat zou dramatisch zijn. Dan verdwijnt het magische 0.00 uur moment. Ik heb ook wel eens vage geruchten over 23.00 uur tot 1.00 uur gehoord. Dan heb je dus gewoon niet meer de tijd om een fatsoenlijke collectie weg te stoken! We gaan het zien!

Back
Bovenaan