Opruimen op nieuwjaarsdag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmiddag gebeld door de gemeente dat mijn dochter (3) een prijs gewonnen heeft bij de inzamelactie van vamochtend die morgen wordt uitgereikt :)

Vandaag nog even bij de 'stooklocatie'(bij een weiland voor het huis) gekeken. Alles brandde na het afsteken al spontaan weg, dus paar restantjes die er nog lagen weggehaald.

Vandaag de vuurton leeg gespit. 3 zakjes prut over van alle moois.
Morgen gaat de ton weer in de opslag. Kan nog wel een jaartje mee.

Nieuwjaarsnacht pas rond een uur of 0530 zat en gelukkig naar bed gegaan met mn vrouw en rond 1200 er uit gegaan.

Na het oliebollenontbijt de restanten van mn vuurwerk opgeruimd en dat was dit jaar gewoon heel leuk.

De compounds waren allemaal in de fik gevlogen dus waren eigenlijk alleen maar de grondplaten met kleistoppen over. En de ronde kartonnetjes natuurlijk die ik eerst bij elkaar aan het vegen was in de directe omgeving.

20240101_011335.jpg

Omdat mn stookplekkie vlak naast een doorgaande weg is en langs een fietspad had ik al gauw 'het sfeertje' weer te pakken. Een aantal automobilisten toeterden voorbij met een duimpie en eigenlijk alle fietsers die voorbij kwamen knikten vriendelijk en was het eigenlijk elke keer wel een 'beste wensen' of een gelukkig nieuwjaar.

Had van mn werk een aantal dikke puinzakken meegenomen en na een klein uurtje zat alles in een zak of 5.

Van de mensen die voorbij kwamen wandelen of fietsen hoorde ik ook een aantal maal 'goed bezig' of iets in die trent.

Ik merkte echt dat mensen dat heel erg konden waarderen waarbij ik elke keer steevast zei: 'Hoort er ook gewoon bij hé'.

Bij een paar wandelaars kreeg ik naast wat complimentjes over het opruimen ook wat complimenten over het afgestoken vuurwerk die nacht. Eigenlijk niet gehad over de kosten maar gewoon dat men het schitterend vond en dat men het ook normaal vond met oud en nieuw en dat deze traditie nooit verloren moet gaan.

Op een gegeven moment kwam er een oude baas langzaam naar me toe gefietst en toen die stopte zei hij dat hij specifiek even naar me toe kwam om de complimenten van hem en zn vrouw door te geven over 'het schitterende vuurwerk' van afgelopen nacht.

Ze wonen een stukje verderop wat hij aanwees en voor hun was het geweldig. Na twaalven samen met een glaasje bubbels voor het raam van mijn vuurwerk genieten. Je zag hem gewoon nog nagenieten haha.

20240101_044055.jpg

Nadat ik met de steekwagen de zakken bij de ondergrondse containers had gezet nog een stuk of 10 emmers water over de stoep gegooid en afgezien van wat verkleuring van de klei was alles lekker schoon.

Tijdens één van deze ritten kwam ik een buurvrouw tegen op de begane grond van ons appartementencomplex. Denk dat zij al eind 70 is maar dr opmerking over het vuurwerk was geweldig.

'Schitterend vuurwerk jongen! Lekker altijd vuurwerk afsteken hoor, het is maar 1 keer per jaar en als het ooit niet meer mag gewoon blijven doen. Ze pakken al genoeg van ons af!'

Geweldig :handsup:

Meestal heb ik met mn katerknar een gezonde hekel aan dit klusje maar het was dit jaar zo grappig dat ik er nog van aan het nagenieten ben.

Volgend jaar natuurlijk weer :)

Laatst bewerkt:
Geweldig om te lezen. Dit is hoe het hoort. Zo gaat het bij ons ook al jaren. Dat weten de meesten mensen ook, hoop ik altijd.

Wat je dan de volgende dag in de krant leest over vuurwerkvandalen, relschoppers, journalisten, branden, hufterburgers, schades, burgermeesters, hulpdiensten die belaagd worden. Dat heeft helemaal niets met vuurwerk te maken. Dat is iets heel anders.

De journalisten kunnen beter het verhaal van Waltr in de krant zetten, daar helpen ze de samenleving veel meer mee.

Vandaag een ritje naar de milieustraat, stationwagon vol met karton, aanhanger vol met compounds die te groot waren om in de ondergrondse containers te gooien en bovenop die verrekte kooien. Bij het aanmelden alleen nog een vreemde blik op de aanhanger maar bij het lossen komt een van de mannen die daar werkt lachend naar me toe "wel een leuk feestje geweest zeker?". Dan raak je al snel aan de praat over het gedoe rond het roepen om een vuurwerkverbod en dat hij het ook allemaal maar onzin vond, hij was zelf in een stad geweest met een verbod en had er niets van gemerkt en hij vond het allemaal schitterend dat vuurwerk, een mooie traditie die moet blijven. Hij had alleen niets met die bommen die ze al lang van tevoren afsteken.

Eigenlijk is het gewoon nog leuk ook om al die dozen nog een keer in je handen te hebben en nog eens terug te denken hoe goed die box was (of hoe matig in het geval van de Tomahawk), de stapel in de container daar te zien groeien, de vreemde blikken van de andere bezoekers te zien en nog een gezellig praatje over vuurwerk op de koop toe.

Op zo'n moment denk ik "mocht ik maar vaker per jaar vuurwerk wat ik afgestoken heb opruimen" :D

Geweldig om te lezen. Dit is hoe het hoort. Zo gaat het bij ons ook al jaren. Dat weten de meesten mensen ook, hoop ik altijd.

Wat je dan de volgende dag in de krant leest over vuurwerkvandalen, relschoppers, journalisten, branden, hufterburgers, schades, burgermeesters, hulpdiensten die belaagd worden. Dat heeft helemaal niets met vuurwerk te maken. Dat is iets heel anders.

De journalisten kunnen beter het verhaal van Waltr in de krant zetten, daar helpen ze de samenleving veel meer mee.

Hey Jaki, bedankt voor het mooie compliment!

Ja idd, wat jij zo opnoemt heeft ook niets met onze traditie te maken...

De positieve kant van onze hobby hoor je amper in de mainstream media maar ik weet dat wij hier op het forum gelukkig beter weten door oa situaties zoals deze.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan