Opruimen op nieuwjaarsdag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Na het stoken is het natuurlijk ook een moment van terugkijken op een geweldige dag. Op 1 januari begint het altijd met het opruimen van het vuurwerk, voor iedereen nog een laatste kans om te genieten van de laatste kruitdampen, weigeraars en een geweldige rotzooi dat iedereen heeft gemaakt op de laatste dag van het jaar.

Blijf jij op 1 januari zo lang mogelijk op bed liggen en hoop je op een schone straat als je het gordijn open doet of sta jij om 10.00 buiten op straat alles aan te vegen ?

Volgende dag alles verzamelen. Niet alleen de cakes en boxen, maar ook de overgebleven stukken van de shots.
Voor Corona was er ook een inzamelpunt bij de kerk in colmschate (Deventer).
Voor de ingeleverde restanten kreeg je nieuwjaarskoekjes terug.
Zien of dat aanstaande O&n ook weer zo goed is geregeld.

Het grote spul (cakes en boxen) ruim ik altijd dezelfde avond al op.
de rest gaat zeker op tijd op 1 januari worden opgeruimd. Daarna nog lekker ff de wijk door om te checken wat de rest allemaal heeft gestookt! Heerlijk!

Ja hoor, dat hoort er zeker bij, een ander hoeft buiten de 31ste geen last te hebben van mijn rotzooi. Dus meestal zo rond een uurtje of tien naar buiten om alles weer netjes te maken. Snachts de grote spullen al aan de kant en 1 januari wordt het weer helemaal netjes gemaakt:

2018_29.jpg

2018_30.jpg

Nadat het huis weer schoon en fris is rond 05/06:00 uur, ga ik nog eventjes liggen tot een uur of 10:00. Dan even een bakkie, naar buiten kijkend wat er nog allemaal ligt van de dag der dagen. Meestal komt een kameraad met het nodige schoonmaak gerei helpen. Dat opruimen vinden we nooit erg, het valt ook niet erg te vinden want het hoort er bij! Nog even wat labels bekijken en in de zak ermee of soms op een kar gelijk.

Grote boxen, mits ze niet in brand gevlogen zijn, leggen we snachts gelijk weg.
20220103_112715.jpg

Soms vatten ze vlam en laten we ze wel eens uitfikken. Mooi en warm, maar het zorgt nogal voor extra schoonmaak werk!
20220101_015634.jpg

Wat ook wel leuk is tijdens het opruimen, is dat er enkele mensen uit de buurt nog wat complimenten geven. Een oud baasje van zeker 70+ kwam eens naar buiten, hij vond het zo prachtig, dat hij zij: laat maar liggen jongens, ik ruim het wel op! Dat hoefde natuurlijk niet. Maar soms voelen we ons tijdens het opruimen ook wel bekeken, door mensen die het minder leuk vinden. Je ziet dan is wat gordijnen schuiven en bewegen, maar ach, dat hou je toch!

Uiteraard. Dat hoort er ook bij. Je krijgt geen gezeur, meestal alleen maar complimenten en vaak helpt de buurt ook nog even mee.

S' nachts altijd direct opruimen. En dan nog op 1 januari klagende overburen aan de deur dat er kruit in de tuin ligt en kartonnetjes op de zonnepanelen en een hoop poehaaaa.

Zoals afsteken een traditie is is opruimen ook een traditie! Elk jaar sta ik 1 januari 's morgens vroeg met de bezem alles bij elkaar te vegen. Het is altijd wel even knijpen om alle cakes en boxen die af zijn gegaan bij de gemeente in te leveren:D

Als we verder in straat ook nog stoken, lopen wij daar uiteraard ook nog naar toe om op te ruimen. En eventueel bij vrienden ook.

Uiteraard! Grote dingen gelijk, op 1 januari vegen. Al zijn al die "hoedjes" uit de tubes wel een dingetje (vooral als ze nat zijn geworden)

Uiteraard! Grote dingen gelijk, op 1 januari vegen. Al zijn al die "hoedjes" uit de tubes wel een dingetje (vooral als ze nat zijn geworden)

Die hoedjes zijn inderdaad wel een drama zeg, zij zijn vaak wat lastiger op te ruimen en inderdaad als ze wat nat zijn helemaal. Als iemand daar nog de gouden tip voor heeft, kom maar door.

Gelijk opruimen. Iemand zei ooit eens: dronken opruimen is een stuk leuker dan opruimen met een kater.
Dat advies sindsdien opgevolgd

Opruimen is ook een traditie het hoort erbij.

Altijd om 02:30 na het afkoelen ruim ik het gelijk op. Dan pak ik ook even een zaklamp om weigeraars te zoeken in het grasveld. Overdag even alles schoonspuiten met de tuinslang en alles is weer schoon.

Veeg altijd de ochtend nadien..
ligt er een beetje aan hoe laat het geworden is.

Vorig jaar voor het eerst in mijn leven geen kater op 1 januari.. toen alles smorgens vroeg opgeveegd.
Maar meestal is het in de loop van de dag.

Meeste cakeboxen fikken af.. en de losse cakes gaan er boven op of in de vuurton.

Opruimen is ook een traditie het hoort erbij.

Altijd om 02:30 na het afkoelen ruim ik het gelijk op. Dan pak ik ook even een zaklamp om weigeraars te zoeken in het grasveld. Overdag even alles schoonspuiten met de tuinslang en alles is weer schoon.

Kom hier ook even vegen dan :)

Absoluut, in de omgeving komen veel kinderen achteraf kijken wat er allemaal is afgestoken in de straat. Wil het niet op mijn geweten hebben dat er iets zou gebeuren.

Nu ruim ik niks de zelfde avond op, puur vanwege de sfeer als je in de ochtend uit het raam kijkt en "jouw" producten nog ziet liggen.

Uurtje of 8 in de ochtend ben ik wel al bezig met de opruiming van het plein.

Zal dit jaar eens kijken om wat leuke foto's te schieten.

Veeg altijd de ochtend nadien..
ligt er een beetje aan hoe laat het geworden is.

Vorig jaar voor het eerst in mijn leven geen kater op 1 januari.. toen alles smorgens vroeg opgeveegd.
Maar meestal is het in de loop van de dag.

Meeste cakeboxen fikken af.. en de losse cakes gaan er boven op of in de vuurton.

Kom hier ook even vegen dan :)

Zou kunnen maar gebruik geen bezem. Gebruik wel een tuinslang met water voor het stoepje. De rest is met handen opgeraapt wegens heb een grasveld voor de deur :D karretje op het grasveld en stapelen maar.

18/19 met twee zware bladblazers in de weer geweest. Ging prima! Nette hoopjes gemaakt, opscheppen en klaar.

Als het nodig is trek ik altijd de bezem ff door de straat om het meeste weg te werken. De cakes ed worden goed geïnspecteerd en daarna op het vuur gegooid zodat daar hooguit nog een hoopje kleiproppen en as van over is. deze gaat een paar dagen later dan in de grijze container en klaar.

Zeker, hoort erbij. De avond zelf wordt meestal alles mooi opgebrand in de vuurtonnen en de grootste cakes op het einde op een hoop. Dit jaar vooraf wel even een betere check of alles afgegaan is haha. Alle grote spullen zijn dan weg, de dag erna rond uurtje of 10 met de bezem even alles bij elkaar. Uurtje later is alles weer netjes, meestal komen de buren wel even helpen. Altijd wel paar oude dametjes die mopperend langs komen lopen, maar goed die gaan het nooit ok vinden wat je doen. Zitten waarschijnlijk te zuurpruimen in hun stoel.

Ik ben van plan om dit jaar op een grasveld te gaan stoken. Heeft iemand tips hoe ik die kartonnen dopjes een beetje netjes weg kan krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan