Oogarts: 'Verbied vuurwerk'

Grouver

VWC lid
DEN HAAG - Oogartsen zijn de stroom vuurwerkslachtoffers die zij jaarlijks voorbij zien komen beu.

In het Rotterdamse oogziekenhuis stond de teller gisteren al op 23, de meesten kinderen en jongeren tot 21 jaar die naar vuurwerk stonden te kijken. Drie van hen moeten een oog missen.

Vorig jaar werden 24 ogen blind door vuurwerk. Het Nederlands Oogheelkundig Genootschap (NOG) verwacht dit jaar een evenaring.

"We moeten ons eens realiseren wat de medische prijs is van consumentenvuurwerk", stelt Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam en woordvoerder van NOG. "Wij willen eindelijk een verbod."

Het NOG is medeoprichter van de nieuwe vereniging vrolijknieuwjaar.nl die ijvert voor een vuurwerkverbod. Een burgerinitiatief voor een verbod op consumentenvuurwerk strandde vorig jaar echter in de Tweede Kamer. "Daarom hebben wij alle medische beroepsgroepen gevraagd om in kaart te brengen hoeveel vuurwerkslachtoffers zij behandelen. Van plastisch chirurgen en kinderartsen tot internisten. Dat moet een beeld geven van de medische schade die vuurwerk veroorzaakt. Ik hoop dat Den Haag daarvan eindelijk wakker schrikt. We vinden dat vuurwerk alleen nog door professionals moet worden afgestoken."

Nederland is volgens hem uitzonderlijk met het aantal vuurwerkslachtoffers. "In andere landen waar consumentenvuurwerk is toegestaan, raken gemiddeld 26 op de miljoen inwoners gewond, in Nederland 47 per miljoen. Misschien heeft het ermee te maken dat we een dichtbevolkt land zijn. Vuurwerk wordt altijd in de buurt van anderen afgestoken. En vuurwerk afsteken mag maar één keer per jaar. Voor de jeugd is het een hype, hun zak vuurwerk móet leeg. In landen waar consumentenvuurwerk verboden is, raken gemiddeld maar drie op de miljoen inwoners gewond."

http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/6024682/Oogarts-Verbied-vuurwerk.ece

In het Tilburgse St.Elisabeth ziekenhuis stond de teller gisteren al op 23 schaats slachtoffers, de meesten kinderen en jongeren tot 21 jaar die op onbetrouwbaar ijs stapten.
Vorig jaar werden 60.000 mensen slachtoffer van het zeer gladde ijs.Het Nederlands ortopedisch genootschap verwacht dit jaar een evenaring.

"We moeten ons eens realiseren wat de medische prijs is van schaatsen", stelt een chirurg van het ziekenhuis "Wij willen eindelijk een verbod."
De chirurg is medeoprichter van de nieuwe vereniging vrolijkschaatsen.nl die ijvert voor een schaatsverbod. Een burgerinitiatief voor een verbod op schaatsen strandde vorig jaar echter in de Tweede Kamer. "Daarom hebben wij alle medische beroepsgroepen gevraagd om in kaart te brengen hoeveel schaatsslachtoffers zij behandelen. Van plastisch chirurgen en kinderartsen tot internisten. Dat moet een beeld geven van de medische schade die schaatsen veroorzaakt. Ik hoop dat Den Haag daarvan eindelijk wakker schrikt. We vinden dat schaatsen alleen nog door professionals moet worden gedaan."

Nederland is volgens hem uitzonderlijk met het aantal schaatsslachtoffers. "In andere landen waar schaatsen is toegestaan, raken gemiddeld 26 op de miljoen inwoners gewond, in Nederland 47 per miljoen. Misschien heeft het ermee te maken dat we een dichtbevolkt land zijn. Schaatsen wordt altijd in de buurt van anderen gedaan.

De komende week komt er een vorstperiode aan. Ik weet nog van vorig jaar dat er onwijs veel schaatsliefhebbers bij de eerste hulp zijn beland. Wat zou dit de staatskas wel niet kosten? Niet dat ik de mensen het schaatsen wil ontnemen,maar ik maak een vergelijking.

"En vuurwerk afsteken mag maar één keer per jaar. Voor de jeugd is het een hype, hun zak vuurwerk móet leeg."

Precies, afsteektijden verruimen dus, prima oplossing :D

"In landen waar consumentenvuurwerk verboden is, raken gemiddeld maar drie op de miljoen inwoners gewond."

Nog steeds slachtoffers dus, maar ook nog des te meer slachtoffers door andere bezigheden dan vuurwerk (tjah, als je geen vuurwerk mag afsteken gaan sommigen zich wel klemzuipen, vandaliseren, vechtpartijen creeren etc. omdat het gewoon een doodsaaie boel is zonder vuurwerk, want zonder vuurwerk is er geen oud en nieuw).

Als het aan dit soort volk ligt lopen we straks verplicht rond met knie/elleboogbeschermers en helmen, liggen overal rubberen tegels, hebben we alleen plastic bekers/bestek etc.
Er zijn zo ontzettend veel dingen (voor hobby/plezier) die nóg meer slachtoffers opleveren, maar daar wordt ook geen hetze tegen gevoerd, dus waarom tegen vuurwerk wel? Als je alle risico's gaat uitsluiten word het leven wel érg saai, al ga ik er van uit dat die van faber al saai is, aangezien hij, neem ik aan, niks voor z'n plezier doet waar risico's aan kleven.

"En vuurwerk afsteken mag maar één keer per jaar. Voor de jeugd is het een hype, hun zak vuurwerk móet leeg."

Precies, afsteektijden verruimen dus, prima oplossing :D

"In landen waar consumentenvuurwerk verboden is, raken gemiddeld maar drie op de miljoen inwoners gewond."

Nog steeds slachtoffers dus, maar ook nog des te meer slachtoffers door andere bezigheden dan vuurwerk (tjah, als je geen vuurwerk mag afsteken gaan sommigen zich wel klemzuipen, vandaliseren, vechtpartijen creeren etc. omdat het gewoon een doodsaaie boel is zonder vuurwerk, want zonder vuurwerk is er geen oud en nieuw).

Als het aan dit soort volk ligt lopen we straks verplicht rond met knie/elleboogbeschermers en helmen, liggen overal rubberen tegels, hebben we alleen plastic bekers/bestek etc.
Er zijn zo ontzettend veel dingen (voor hobby/plezier) die nóg meer slachtoffers opleveren, maar daar wordt ook geen hetze tegen gevoerd, dus waarom tegen vuurwerk wel? Als je alle risico's gaat uitsluiten word het leven wel érg saai, al ga ik er van uit dat die van faber al saai is, aangezien hij, neem ik aan, niks voor z'n plezier doet waar risico's aan kleven.

Volgens mij heeft die faber een ernstige ziekte. Namelijk in z'n KOP.

En dat is dan weer slecht voor het milieu, dus dat mag ook niet :bonk:

ik geef Faber groot gelijk! verbieden dat consumenten spul, het is toch allemaal prut. dan kunnen we volgend jaar massaal nitraten, strijkers en weet ik het wat uit belgie halen. dan loopt niet alleen de nederlandse staat heel veel geld mis. door de toename van de harde knallers uit het zuiden zullen steeds meer mannekes de mogelijkheid hebben om een flinke deuk in een verkeersbord te blazen. eens kijken wat dat gaat kosten.

sommige mensen hebben echt zo'n plaat beton voor hun kop; frustrerend gewoon. Den Haag is het enige dat wakkergeschud moet worden. Faber kan ook weer met beide benen op de grond terug komen, want ik geloof niet dat íemand hem en zijn oplossing serieus neemt.

Ik zou nog iets verder willen gaan juist. Waardoor raken die ogen nu precies verwond? Zijn dat vuurpijlen, omvallende cakes, wat? Natuurlijk moeten dat soort ongelukken tot een minimum beperkt worden, maar met een algeheel verbod ga je mijn inziens veel te ver.
Er kan veel meer ter preventie gedaan worden. Bijvoorbeeld eindelijk eens gratis vuurwerkbrillen, en betere standaarden waarin je cakes kan vastzetten. En ook vuurpijlen mogen wel eens strenger gekeurd worden. Nog te vaak hoor/lees je dat ze niet goed opstijgen, of niet recht gaan.. tja, dat is ook vragen om problemen.
Hier mag de vuurwerkbranche zelf trouwens ook wel eens wat strakker in zitten. Het is immers hun boterham die ieder jaar opnieuw bedreigd wordt!

Ik zou nog iets verder willen gaan juist. Waardoor raken die ogen nu precies verwond? Zijn dat vuurpijlen, omvallende cakes, wat? Natuurlijk moeten dat soort ongelukken tot een minimum beperkt worden, maar met een algeheel verbod ga je mijn inziens veel te ver.
Er kan veel meer ter preventie gedaan worden. Bijvoorbeeld eindelijk eens gratis vuurwerkbrillen, en betere standaarden waarin je cakes kan vastzetten. En ook vuurpijlen mogen wel eens strenger gekeurd worden. Nog te vaak hoor/lees je dat ze niet goed opstijgen, of niet recht gaan.. tja, dat is ook vragen om problemen.
Hier mag de vuurwerkbranche zelf trouwens ook wel eens wat strakker in zitten. Het is immers hun boterham die ieder jaar opnieuw bedreigd wordt!

Volgens mij gaan de meeste ogen toch kapot van beton in nitraten en babypijlen die over de grond scheren i.pv. de lucht in verbieden die troep!!

Inderdaad, babypijlen afschaffen en geld vrijmaken voor een gratis bril en vuurwerkstandaard bij het vuurwerk, ik had dit jaar ook voor het eerst zo'n standaard gekocht en ik was er reuze blij mee! Het werkt en is super stabiel!

En als je het afschaft krijg je echt gerotzooi op straat... Massale toename van de zwarte handel op bijvoorbeeld scholen en veel meer schade en het mislopen van 67 miljoen per jaar... Dan creër je pas echt een oorlogsgebied:sad:

Back
Bovenaan